Regeling vervallen per 16-02-2015

REGLEMENT BURGERLIJKE STAND 2014

Geldend van 20-12-2014 t/m 15-02-2015

Intitulé

REGLEMENT BURGERLIJKE STAND 2014

Burgemeester en wethouders van de gemeente Epe;

Gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

BESLUIT EN

vast te stellen het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand:

Artikel 1 Begripsbepalingen

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van het Burgerlijk Wetboek (Stbl. 1993, 555));

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stbl. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 900;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Epe of van een andere gemeente, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Epe of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    gemeentehuis: alle huizen, welke bij besluit door het bevoegd orgaan als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • a. Burgemeester en wethouders kunnen tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen: ambtenaren in dienst van de gemeente Epe, werkzaam bij de eenheid Publiekswinkel;

  • b. Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is twee;

  • c. Burgemeester en wethouders kunnen buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

Artikel 3 Benoeming

  • a. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode zal maximaal het tijdvak betreffen dat samenvalt met de periode waarin de ambtenaar in dienst zal zijn bij de gemeente Epe;

  • b. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd voor een periode als bepaald in het benoemingsbesluit, echter met een maximum van 5 jaar per periode.

  • c. Burgemeester en wethouders kunnen deze periode verlengen met een herbenoeming van maximaal 5 jaar tot een maximum aantal benoemingstermijnen van vier;

  • d. Op verzoek van een bruidspaar kan uitsluitend voor 1 specifieke dag, alleen ten behoeve van hun huwelijk/geregistreerd partnerschap geldende een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd. Deze buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan zelfstandig of vergezeld van een ambtenaar van de burgerlijke stand het huwelijk voltrekken of het partnerschap registreren. Dit ter beoordeling van de teamleider Directe Publieksdiensten.

Artikel 4 Locatie

  • a. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis;

  • b. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten;

  • c. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe toestemming is verleend door burgemeester en wethouders, huwelijken voltrekken en partnerschappen registreren op locatie.

Artikel 5 Kosteloze huwelijksvoltrekking, omzetting en geregistreerd partnerschap

  • a. Conform het bepaalde in de Wet, wordt twee maal per week gelegenheid gegeven tot een kosteloze huwelijksvoltrekking of een registratie van een partnerschap;

  • b. De kosteloze huwelijksvoltrekkingen worden voltrokken op dinsdag 08.30 en 09.00 uur;

  • c. De kosteloze partnerschapsregistraties vinden plaats op dinsdag 08.30 en 09.00 uur

  • d. Kosteloze huwelijksvoltrekking, omzetting en geregistreerd partnerschap vinden plaats in aanwezigheid van, naast het paar en de ambtenaar van de burgerlijke stand, maximaal de wettelijke getuigen en eventuele minderjarige kinderen van het paar.

Artikel 6 Leiding van burgerlijke stand

De teamleider Directe Publieksdiensten is belast met de algehele leiding van de eenheid Publiekswinkel, waaronder het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 7 Openstelling

  • a. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • 1.

      voor de kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties op de dinsdag 08.30 en 09.00 uur;

    • 2.

      voor sobere huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistraties en omzetten partnerschap in huwelijk in het gemeentehuis op maandag tot en met vrijdag, op vooraf vastgestelde tijden tijdens de openingsuren van het gemeentehuis;

    • 3.

      voor ceremoniële huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistratie en omzetten partnerschap in huwelijk in het gemeentehuis op maandag tot en met vrijdag, op vooraf vastgestelde tijden tijdens de openingsuren van het gemeentehuis;

    • 4.

      voor ceremoniële huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistraties en omzetten partnerschap in het gemeentehuis op maandag tot en met vrijdag, op vooraf vastgestelde tijden van 09.00 tot 17.00 uur;

    • 5.

      voor ceremoniële huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistraties en omzetten partnerschap op aangewezen locatie buiten het gemeentehuis op maandag tot en met zaterdag, op vooraf vastgestelde tijden;

    • 6.

      voor overige dienstverlening is het bureau, net als de gehele Publiekswinkel, geopend op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.00 tot 12.00 uur en op woensdag van 08.00 tot 20.00 uur;

  • b. Het bureau is gesloten, indien de in lid a. vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen, waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend;

  • c. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn door burgemeester en wethouders, op na voorafgaande bekendmaking te bepalen uren;

  • d. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau;

  • e. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in lid a. genoemde uren;

  • f. Op de dagen die krachtens een besluit van burgemeester en wethouders als roostervrije dagen zijn aangewezen of op zaterdag, indien de voorafgaande vrijdag of volgende maandag een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag is, kan de burgerlijke stand worden geopend door de teamleider Publiekszaken Directe Publieksdiensten op na voorafgaande kennisgeving te bepalen uren.

Artikel 8

Het reglement burgerlijke stand van de gemeente Epe van 2011 wordt ingetrokken.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • a.

    Het reglement kan worden aangehaald als “Reglement Burgerlijke Stand 2014 gemeente Epe”;

  • b.

    Het reglement burgerlijke stand treedt in werking met ingang van de eerste dag van de maand volgende op die van de publicatie.

Epe, 11 november 2014

Burgemeester en wethouders van Epe,

de burgemeester, Ir. H. van der Hoeve MPA

de secretaris, mw. C. Kats