Regeling vervallen per 04-10-2016

Verordening cliëntenparticipatie gemeente Epe

Geldend van 14-07-2010 t/m 03-10-2016 met terugwerkende kracht vanaf 01-09-2009

Intitulé

Raadsbesluit  2011registratienummer: 2010-13227 

DE RAAD DER GEMEENTE EPE

Gelezen het voorstel van het college d.d. 3 juni 2010, nr. 2010-13219

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet,

gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand,

gelet op artikel 12 van de Wet investeren in jongeren,

gelet op artikel 2 van de Wet sociale werkvoorziening,

BESLUIT

vast te stellen de navolgende Verordening cliëntenparticipatie gemeente Epe

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    Wwb: Wet werk en bijstand (Wwb)

  • 2.

    Wij: Wet investeren in jongeren (Wij)

  • 3.

    Wsw: Wet sociale werkvoorziening (Wsw)

  • 4.

    Cliëntenparticipatie: activiteiten die bijdragen aan in de in artikel 2 opgenomen doelstelling

  • 5.

    Gemeente: de gemeente Epe

  • 6.

    Cliënten: personen die een uitkering of voorziening ontvangen ingevolge de Wwb, Wsw en Wij

  • 7.

    Raad: de raad van de gemeente Epe

  • 8.

    College: het college van burgemeester en wethouders van Epe

  • 9.

    Dienst: de dienst Samenleving van de gemeente Apeldoorn

  • 10.

    Adviesraad VWI: de door burgemeester en wethouders ingestelde Adviesraad Voorzieningen voor Werk en Inkomen die tevens voor de gemeente een adviesfunctie vervult

  • 11.

    Regeling adviesraden: de door burgemeester en wethouders van

Apeldoorn vastgestelde Regeling adviesraden

12.Regeling vergoedingen: de door burgemeester en wethouders van

Apeldoorn vastgestelde Regeling vergoedingen voorzitters en leden van de

Adviesraden.

Artikel 2 Doelstelling cliéntenparticipatie

  • 1. Met cliëntenparticipatie wordt beoogd om vanuit inzicht in de belangen, wensen en behoeften van cliënten, hen en hun vertegenwoordigers actief te betrekken bij de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van:

    a          beleid met betrekking tot de taken die in de Wwb, Wij en Wsw aan de gemeente zijn opgedragen

    b          ander gemeentelijk en regionaal beleid dat gevolgen heeft voor cliënten.

  • 2. Cliëntenparticipatie heeft mede tot doel de participatiegraad van cliënten en hun vertegenwoordigers te vergroten en het niet gebruik van voorzieningen terug te dringen.

  • 3. Met cliëntenparticipatie wordt tevens beoogd om door middel van het geven van adviezen, het afgeven van signalen en het doen van verbetervoorstellen de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van het in lid 1 genoemde beleid te vergroten.

Artikel 3 Instrumenten van cliëntenparticipatie

  • 1. 1.Informatiebijeenkomsten

    Bij ingrijpende beleidswijzingen op het gebied van werk en bijstand en sociale werkvoorziening, alsmede bij daarmee samenhangende veranderingen in de gemeentelijke dienstverlening, neemt de diensten/of de adviesraad het initiatief tot het houden van informatiebijeenkomsten voor cliënten, groepen van cliënten en andere direct of indirect belanghebbenden.

  • 2. Effectonderzoeken

    Bij ingrijpende beleidswijzigingen op het gebied van werk en bijstand en sociale werkvoorziening, alsmede bij daarmee samenhangende veranderingen in de gemeentelijke dienstverlening, vindt na een door de raad of het college te stellen termijn evaluatieonderzoek plaats naar de effecten van de wijziging.

  • 3. Klanttevredenheidsonderzoeken

    Ten minste éénmaal per twee jaar houdt de dienst een klanttevredenheidsonderzoek, waarbij cliënten of groepen van cliënten een oordeel kunnen geven over de kwaliteit van de dienstverlening met betrekking tot de uitvoering van de Wwb, Wij en Wsw.

  • 4. Raadpleging

    Zo vaak de dienst dat nodig oordeelt of gewenst acht vindt aangaande onderwerpen in het kader van de Wwb, Wij en Wsw raadplegend overleg plaats met maatschappelijke instellingen.

  • 5. Advisering

    De in artikel 4 bedoelde Adviesraad VWI adviseert het college over onderwerpen met betrekking tot de Wwb, Wij en Wsw.

Artikel 4 Taken en bevoegdheden van de Adviesraad VWI

  • 1.

    • Advisering

      • a.

        De Adviesraad VWI heeft de bevoegdheid om gevraagd of ongevraagd aan het college advies uit te brengen over alle aangelegenheden die het beleid, de uitvoering en de gemeentelijke dienstverlening op het gebied van de Wwb, Wij en Wsw betreffen en kan dienaangaande alle terzake doende onderwerpen aan de orde stellen.

      • b.

        Het college betrekt alle schriftelijk uitgebrachte adviezen van de Adviesraad VWI zichtbaar bij de besluitvorming en indien het college van het advies afwijkt, doet het dat gemotiveerd.

  • 2. Informatie

    • a.

      De Adviesraad VWI krijgt tijdig de beschikking over alle informatie die nodig is om zijn adviestaken adequaat te kunnen uitvoeren, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. De informatieplicht strekt zich mede uit tot uitkomsten van klanttevredenheidsonderzoeken, enquêtes en klachtenrapportages.

    • b.

      De dienst stelt de Adviesraad VWI op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen, dat er een daadwerkelijke invloed mogelijk is op de besluitvorming.

  • 3. Vergaderingen

    • a.

      De Adviesraad VWI komt tenminste tienmaal per jaar bijeen in een openbare vergadering of zoveel vaker als tenminste vijf leden dat nodig achten.

    • b.

      Zowel leden als ook cliënten kunnen onderwerpen ter bespreking

      aandragen. De voorzitter beslist over de agendering.

  • 4. Periodiek overleg

    • a.

      De directeur van de dienst of diens vertegenwoordiger woont de vergaderingen van de Adviesraad VWI bij indien de agenda daartoe aanleiding geeft. Tijdens de vergadering vindt onder andere informatie-uitwisseling en overleg plaats tussen de adviesraad en de directeur c.q. diens vertegenwoordiger.

    • b.

      Er vindt periodiek overleg plaats tussen de Adviesraad VWI of een vertegenwoordiging daarvan en een lid van het college.

  • 5.

    • Bescherming persoonlijke levenssfeer

      • a.

        De leden en voorzitter van de Adviesraad VWI dragen zorg voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van cliënten die zich op enigerlei wijze tot hen wenden.

      • b.

        Het college draagt er zorg voor dat cliënten die lid zijn of waren van de Adviesraad VWI uit hoofde van dat lidmaatschap op geen enkele wijze nadeel ondervinden ten aanzien van een uitkering, voorziening of subsidie die zij van de gemeente ontvangen, noch op het gebied van bejegening door medewerkers van de gemeente.

  • 6. Nadere regels Adviesraad VWI

    Onder verwijzing naar artikel 1 lid 11 juncto de artikelen 3, 4, 9 en 12 van de Regeling adviesraden zijn de Regeling adviesraden en de Regeling vergoedingen van de gemeente Apeldoorn voor de gemeente van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5 Slotbepalingen

  • 1. Het college beslist over geschillen die voortkomen uit de toepassing van deze verordening.

  • 2. De verordening treedt in werking de dag volgende op die van de publicatie en werkt terug tot 1 september 2009. Op hetzelfde moment wordt de Verordening cliëntenparticipatie WWB en WSW ingetrokken.

Artikel 6 Citeertitel en inwerkingtreding

De verordening wordt aangehaald als “Verordening cliëntenparticipatie gemeente Epe”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 1 juli 2010.
Epe, 1 juli 2010
De raad voornoemd,
de voorzitter, M.van Lente.
de griffier, V. Smit.

Toelichting Verordening cliëntenparticipatie gemeente Epe

TOELICHTING VERORDENING CLIËNTENPARTICIPATIE GEMEENTE EPE

Reikwijdte van de verordening

In de Wwb en de Wsw is bepaald dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de wijze waarop cliënten of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wetten. Deze verplichting is eveneens opgenomen in de Wet investeren in jongeren (Wij) die op 1 oktober 2009 is ingevoerd.

In de drie genoemde wetten staat voorts dat bij verordening in ieder geval moet worden geregeld de wijze waarop:

  • ·

    periodiek overleg wordt gevoerd met cliënten of hun vertegenwoordigers;

  • ·

    cliënten of hun vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aandragen;

  • ·

    betrokkenen worden voorzien van de informatie die nodig is om adequaat aan het overleg te kunnen deelnemen.

Breed instrumentarium cliëntenparticipatie

De Wwb, Wij en Wsw bevatten geen voorschriften hoe gemeenten cliëntenparticipatie vorm moeten geven. Gemeenten zijn daar dus vrij in. Ze kunnen ervoor kiezen cliëntenparticipatie te organiseren via klantenpanels, klanttevredenheidsonderzoeken, cliëntenraden, adviesraden, enz.

In lijn met de bedoelingen van de wetgever is, evenals in de oude verordening, van de mogelijkheid gebruik gemaakt om in de verordening meerdere instrumenten van cliëntenparticipatie te benoemen. De praktijk geeft namelijk aan dat het inzetten van meerdere instrumenten de betrokkenheid van cliënten verder vergroot. De instrumenten zijn:

  • ·

    Informatiebijeenkomsten

  • ·

    Effectonderzoeken

  • ·

    Klanttevredenheidsonderzoeken

  • ·

    Raadpleging maatschappelijke instellingen

  • ·

    Advisering

Verhouding Verordening cliëntenparticipatie en Regeling adviesraden

De door burgemeester en wethouders van Apeldoorn ingestelde Adviesraad voorzieningen werk en inkomen (Adviesraad VWI) vervult sedert 2008 ook een adviesfunctie voor burgemeester en wethouders van Epe. Het college benoemt twee leden van deze adviesraad. Eén daarvan behartigt daarin de belangen van Wwb- en Wij-cliënten uit Epe. De ander behartigt de belangen van Wsw-cliënten uit Epe.

Burgemeester en wethouders van Apeldoorn hebben bij besluit van 9 november 2009 een nieuwe Regeling adviesraden vastgesteld. In deze regeling – die de Regeling cliëntenparticipatie uit 2006 vervangt - worden nadere regels gesteld met betrekking tot de taken, werkwijze, samenstelling, benoeming van leden en voorzitters, ondersteuning en facilitering, informatievoorziening van de Adviesraad VWI.

De nieuwe Verordening cliëntenparticipatie voor Epe volgt de lijn van Apeldoorn. De verordening is beperkt van omvang, regelt wat de Wwb, Wsw en Wij ten aanzien van cliëntenparticipatie voorschrijft en verankert het beginsel van cliëntenparticipatie in het gemeentelijk beleid.

De Wmo schrijft – in tegenstelling tot de Wwb, Wsw en Wij – gemeenten niet voor om de cliëntenparticipatie bij verordening te regelen. Apeldoorn heeft er voor gekozen om de cliëntenparticipatie met betrekking tot de Wmo toch in de Verordening cliëntenparticipatie op te nemen en in de Regeling adviesraden nader uit te werken middels een afzonderlijke Adviesraad Wmo. Epe volgt Apeldoorn in dit opzicht niet.

Voor wat betreft de uitvoering van het participatie-instrument advisering (over onderwerpen met betrekking tot werk en inkomen) kan worden aangesloten bij de door Apeldoorn vastgestelde Regeling adviesraden VWI en Wmo. Deze Apeldoornse regeling is namelijk zó opgesteld dat de raad van Epe deze voor wat betreft de Adviesraad VWI eenvoudig van overeenkomstige toepassing kan verklaren. Hetzelfde geldt voor de door het college van Apeldoorn vastgestelde Regeling vergoedingen voorzitters en leden adviesraden.