Regeling vervallen per 15-01-2015

Beleidsregel Terrassen Ermelo 2012

Geldend van 31-01-2013 t/m 14-01-2015

Intitulé

Beleidsregel Terrassen Ermelo 2012

Hoofdstuk 1 Algemeen

Nr. 12081152

Casenr. 2012-10855

Beleidsregel terrassen 2012

Naam : Tineke van den Berg

Afdeling : Publiekszaken

Vastgesteld : 10 januari 2013

Publicatie : 23 januari 2013

Inwerking getreden : 31 januari 2013 Inhoudsopgave

Hoofdstuk 1 Algemeen 3

Paragraaf 1.1 Inleiding 3

Paragraaf 1.2 Doel 3

Paragraaf 1.3 Leeswijzer 3

Hoofdstuk 2 Beleidsregels 4

Paragraaf 2.1 Algemene bepalingen 4

Paragraaf 2.2 Beleidsregels 4

Paragraaf 2.3 Algemene regels voor het gebruik van terrassen 5

Paragraaf 2.4 Overgangs- en slotbepalingen 6

Hoofdstuk 3 Toelichting 7

Paragraaf 3.1 Algemene toelichting 7

Paragraaf 3.2 Artikelsgewijze toelichting 8

Paragraaf 1.1 Inleiding

Terrassen dragen bij aan een levendig straatbeeld en hebben een grote invloed op de uitstraling van een dorp. Een dorp met terrassen is aangenaam om in te verblijven en terrassen zorgen voor inkomsten. Daar staat tegen over dat het gebruik van terrassen kan leiden tot overlast. Vooral geluidsoverlast en een verstoring van het straatbeeld door slecht ingerichte terrassen kunnen een probleem zijn.

Bestaand beleid

In 2004 is het Terrassenbeleid vastgesteld. In dat beleid staan regels voor de plaatsen waar terrassen zijn toegestaan en hoe toegestane terrassen mogen worden gebruikt. Sinds 2004 is een deel van de wetgeving gewijzigd. Het meest in het oogspringend is de Algemene plaatselijke verordening. In de Algemene plaatselijke verordening staat een verbod om de weg te gebruiken op een andere manier dan waarvoor de weg bedoeld is. Daaronder valt ook het gebruik van de weg voor een terras. De definitie van weg is sinds 2004 beperkt. Daardoor is de reikwijdte van het terrasverbod en daarmee de vergunningplicht gewijzigd. Het Terrassenbeleid is alleen al om die reden aan herziening toe.

Nieuw beleid

Het Terrassenbeleid dat voor u ligt, behandelt de vraag welke stukken weg gebruikt mogen worden als terras. Het Terrassenbeleid heeft een beperktere omvang dan het Terrassenbeleid uit 2004. Het Terrassenbeleid 2004 omvat zowel de aspecten uit de Algemene plaatselijke verordening als de aspecten van het bestemmingsplan.

Het Terrassenbeleid geeft aan , aan welke voorwaarden een terras dient te voldoen. Redenen om het gebruik niet toe te staan hebben betrekking op de bruikbaarheid van de weg en overlast (zie ook hieronder).

Naast het verbod in de Algemene plaatselijke verordening regelt het bestemmingsplan waar terrassen mogen staan. In tegenstelling tot de Algemene plaatselijke verordening beperkt het bestemmingsplan zich niet tot de weg. Of het bestemmingsplan een terras toestaat op een perceel, wordt beoordeeld door aspecten van ruimtelijk ordening af te wegen.

Met de Algemene plaatselijke verordening wordt de lastendruk voor bedrijven verminderd aangezien de vergunningplicht is verdwenen. Onder het beleid uit 2004 moest bij elke bedrijfsovername een vergunning worden aangevraagd. In het nieuwe beleid staan de algemene regels waaraan terrassen moeten voldoen. Doen ze dat niet, kan de burgemeester een ontheffing verlenen op basis van de Algemene plaatselijke verordening.

Paragraaf 1.2 - Doel

De burgemeester vermindert de lastendruk voor ondernemers. Alle terrassen worden in dit beleid aangemerkt als vergunningvrij, mits zij aan de regels uit de beleidsregel terrassen 2012 voldoen. Voor deze terrassen gelden de algemene regels uit deze beleidsregel.

Paragraaf 1.3 - Leeswijzer

De ‘Beleidsregel Terrassen Ermelo 2012’ bestaat uit een toelichting en de beleidsregels zelf.

In hoofdstuk 2 staan de beleidsregels. In hoofdstuk 3 geven wij een toelichting op de beleidsregels. De toelichting bestaat uit twee delen: een algemeen deel en een artikelsgewijze toelichting.

Hoofdstuk 2 Beleidsregels

Paragraaf 2.1 Algemene bepalingen

ARTIKEL 1 Begripsbepalingen

In deze voorschriften wordt verstaan onder:

  • 1.

    Algemene plaatselijke verordening

    De meest recente versie van de Algemene plaatselijke verordening (Apv) van de gemeente Ermelo;

  • 2.

    Eilandterras

Een terras dat gescheiden is van de gevel van het bijbehorende horecabedrijf en zich voor of in de directe nabijheid van het betreffende pand is bevind.

3.Gevelterras

Een terras gelegen direct aan de gevel van het bijbehorende horecabedrijf.

4.Horecabedrijf

De voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie worden bereid of verstrekt.

5.Terras

Een buiten de besloten ruimte van de inrichting liggend deel van het horecabedrijf waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie kunnen worden bereid of verstrekt.

6.Weg

6. Weg, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b van de Wegenverkeerswet 1994.

Paragraaf 2.2 Beleidsregels

ARTIKEL 2 Voorwaarden

Een terras kan niet worden geëxploiteerd indien:

Schade aan de weg

1-Door de aanleg of het gebruik van het terras schade ontstaat aan de weg.

Veilig en doelmatig gebruik

  • 2-

    Het terras is gelegen in een voetgangersgebied.

  • 3-

    Het terras de doorstroming van voetganger op onredelijke wijze belemmert. Daarvan is in ieder geval sprake indien de doorgang minder breed is dan 1,50 meter op trottoirs en op pleinen en verruimingen minder dan 2,50 meter.

  • 4-

    Het terras een blindengeleide-strook onderbreekt. Onder blindengeleide-strook wordt in ieder geval verstaan de gevels van panden die als zodanig dienst doen.

  • 5-

    Het terras andere voorzieningen voor gehandicapten, dan blindengeleide-stroken, belemmert.

  • 6-

    Het terras de vrije toegankelijkheid van brandkranen en andere waterwinplaatsen belemmert. In een straal van minimaal 1,50 meter brandkranen en andere waterwinplaatsen mag niets geplaatst worden.

  • 7-

    De vrije doorgang voor hulpdiensten niet is gewaarborgd. Met uitzondering van De Enk dient er ten minste 4,00 meter vrijgehouden te worden voor de doorgang van hulpdiensten.

  • 8-

    De toegankelijkheid voor laad- en losverkeer wordt belemmerd.

Doelmatig beheer en onderhoud

9-Door de aanleg of het gebruik van het terras een doelmatig beheer en onderhoud van de weg wordt belemmerd.

Voorkomen of beperken van overlast

  • 10-

    Het terras de vrije toegang tot (nood)uitgangen van gebouwen belemmert.

  • 11-

    De aanvraag is ingediend voor een eilandterras en deze niet is gelegen op een beperkte afstand van de horeca-inrichting.

  • 12-

    De aanvraag is ingediend voor een gevelterras en deze breder is dan het bijbehorende pand.

ARTIKEL 3 Ontheffing

De burgemeester kan op grond van de Algemene plaatselijke verordening een ontheffing verlenen indien het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg, gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan, dan wel een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg.

Paragraaf 2.3 Algemene regels voor het gebruik van terrassen

ARTIKEL 10 Algemene regels

Alle terrassen op de openbare weg dienen te voldoen aan de volgende regels:

Voorkomen van overlast

  • 1-

    Het terras behorende bij een dagwinkel is gesloten van 22:00 uur tot 9:00 uur en gedurende de tijden dat het horecabedrijf gesloten is.

  • 2-

    Het terras behorende bij een ander horecabedrijf dan een dagwinkel is gesloten van 24:00 uur tot 9:00 uur en gedurende de tijden dat het horecabedrijf gesloten is.

  • 3-

    De exploitant van het horecabedrijf waar het terras toe behoort zorgt dat het terras en de naaste omgeving schoon gehouden worden.

  • 4-

    Op het terras wordt geen mechanisch versterkte of live muziek ten gehore gebracht.

Terrasinrichting

  • 5-

    Het terrasmeubilair is uniform en past bij het karakter en de sfeer van de omgeving.

  • 6-

    Het terrasmeubilair wordt na sluitingstijd inpandig opgeslagen of blijft in terrasopstelling staan. Het is niet toegestaan terrasmeubelen buiten te stapelen of met zeil te overspannen.

  • 7-

    Op een terras zijn parasols toegestaan met een maximale doorsnee van zes meter. Parasols mogen niet zijn voorzien van wanden of soortgelijke constructies.

  • 8-

    Parasols passen qua kleurstelling, materiaal en stijl bij het overige terrasmeubilair en binnen de omgeving.

  • 9-

    Op parasols staan geen reclame-uitingen. Een bedrijfslogo met een maximale afmeting van 60 bij 60 centimeter is wel toegestaan

  • 10-

    Parasols kunnen snel en op eenvoudige wijze worden verwijderd, waarna geen obstakels achterblijven of schade ontstaat aan de ondergrond.

  • 11-

    Terrasschermen zijn maximaal 1,80 meter hoog waarvan 1,00 meter van de onderkant ondoorzichtig is.

  • 12-

    Terrasschermen bestaan uit houten, stalen of aluminium profielen. De kleurstelling past bij het overige terrasmeubilair en binnen de omgeving.

  • 13-

    Op terrasschermen staan geen reclame-uitingen. Een bedrijfslogo met een maximale afmeting van 60 bij 60 centimeter is wel toegestaan.

  • 14-

    Voor overige reclame-uitingen op terrassen geldt dat het uitstallingenbeleid onverminderd van kracht blijft.

Ander gebruik

  • 15-

    Het terras moet op eerste verzoek door of namens de burgemeester worden ontruimd.

  • 16-

    Het terras wordt verwijderd of aangepast voor de markt, kermis of een (grootschalig) evenement.

  • 17-

    Terrassen op het Pauwenplein zijn seizoensgebonden. Van 1 november tot 1 maart zijn deze terrassen volledig verwijderd.

  • 18-

    Terrassen op het Pauwenplein moeten in zijn geheel voorzien zijn van terrasafscheidingen.

Paragraaf 2.4 Overgangs- en slotbepalingen

ARTIKEL 13 Evaluatie

Deze beleidsregel is onlosmakelijk verbonden met de APV en zullen, bij een herziening daarvan worden geëvalueerd.

ARTIKEL 14 Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op de achtste dag na bekendmaking.

De ‘Beleidregels terrasvergunningen Ermelo 2011’ wordt ingetrokken op de dag van de inwerkingtreding van de ‘Beleidsregel terrassen 2012’ gemeente Ermelo’.

ARTIKEL 15 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als ‘Beleidsregel terrassen Ermelo 2012’.

Hoofdstuk 3 Toelichting

In hoofdstuk 3 staat de toelichting op de beleidsregel. Dit hoofdstuk bestaat uit twee delen: een algemene toelichting op de beleidsregels en een toelichting per artikel.

Paragraaf 3.1 - Algemene toelichting

3.1.1 Indeling

De beleidsregels staan in hoofdstuk 3 en zijn opgedeeld in drie delen:

  • ·

    de algemene bepalingen;

  • ·

    de beleidsregels;

  • ·

    de overgangs- en slotbepalingen.

In de algemene bepalingen staan de definities van begrippen. In paragraaf 3.2 staan de beleidsregels om een terras te exploiteren. Paragraaf 3.3 somt de algemene regels voor het gebruik van terrassen op. In de slotbepalingen van paragraaf 3.4 komen onderwerpen aan de orde zoals de inwerkingtreding van de “Beleidsregel Terrassen 2012”.

3.1.2 Andere regelgeving

Naast de APV zijn op terrassen andere regelingen van toepassing, hieronder gaan wij daar kort op in:

Wet ruimtelijke ordening

Op alle gronden in de gemeente Ermelo is een bestemmingsplan van toepassing. Een bestemmingsplan bepaalt hoe de grond mag worden gebruikt. Terrassen die onder artikel 2.4 van de Algemene plaatselijke verordening vallen, staan meestal op de gronden met de bestemming ‘Verkeer en verblijf’. Deze bestemming staat geen terrassen toe.

In bestemmingsplan ‘Kom Ermelo’ blijft de bestemming ongewijzigd. Bestemmingen waar terrassen zijn toegestaan worden aangeduid als ‘terras(Tr)’.

Wet milieubeheer

Terrassen maken deel uit van een inrichting zoals bedoeld in de Wet milieubeheer. De Wet milieubeheer verbiedt het drijven van een inrichting zonder milieuvergunning. Een milieuvergunning is niet nodig als het gaat om zogenoemde A-type of B-type zoals bedoeld in het Activiteitenbesluit. Voor B-type inrichtingen moet een melding worden ingediend. A-type inrichtingen zijn meldingsvrij. In het Activiteitenbesluit staan regels die van toepassing zijn op alle inrichtingen. Daarnaast gelden aanvullende regels voor B-type inrichtingen.

Warenwet

In de Warenwet staan regels voor de etikettering en de samenstelling van waren. De wet stelt ook eisen aan de hygiëne en degelijkheid van producten. Waren op terrassen moeten voldoen aan de eisen in de Warenwet. De Voedsel- en Warenautoriteit houdt toezicht op deze wet.

Winkeltijdenwet

De Winkeltijdenwet regelt een aantal zaken met betrekking tot de openingstijden van winkels en het leveren van goederen aan particulieren. Een terras bij een winkel mag niet worden gebruikt als de winkel dicht is. De Winkeltijdenwet verbiedt dat winkels open zijn van 22.00 tot 6.00 uur en op zon- en feestdagen de hele dag. Hetzelfde geldt dus voor terrassen bij winkels. Omdat de Algemene plaatselijke verordening verbiedt dat terrassen voor 9:00 open gaan, mogen terrassen bij winkels open zijn van 9:00 tot 22:00.

Eigendomsrecht

Terrassen die staan op grond van de gemeente mogen alleen met toestemming van de gemeente worden gebruikt. Voor het gebruik van de grond sluit de gemeente huurcontracten met de terrasexploitanten. Het team beheer en grondzaken verzorgt de afhandeling van de huurcontracten.

3.1.3 Handhaving van terrassen

Terrassen moeten voldoen aan de algemene regels in paragraaf 2.2 en 2.3. Als een terrasexploitant de algemene regels overtreedt dan handelt hij in strijd en zal er handhavend worden opgetreden.

Op de burgemeester rust de plicht om handhavend op te treden tegen overtredingen van artikel 2.4 Algemene plaatselijke verordening. Daarvan mag hij alleen afzien in heel bijzondere gevallen. Eén zo’n bijzonder geval is aanwezig als er concreet zicht is op legalisatie. Bij het overtreden van de algemene regels geldt deze uitzondering niet.

Paragraaf 3.2 Artikelsgewijze toelichting

3.2.1 Toelichting bij artikel 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 definieert een aantal begrippen die in de beleidsregels worden gebruikt. Begrippen die ook in de Algemene plaatselijke verordening worden gebruikt hebben dezelfde definitie. Hieronder worden twee begrippen toegelicht; de overige definities spreken voor zich.

Algemene plaatselijke verordening

De definitie is zo gekozen dat steeds verwezen wordt naar de meest recente ‘Algemene plaatselijke verordening’.

Weg

Net als de Algemene plaatselijke verordening verwijst de beleidsregel naar de definitie van weg in de Wegenverkeerswet. De Wegenverkeerswet definieert wegen als: “alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten”.

3.2.2 Toelichting bij artikel 2 voorwaarden

Het aanleggen van een terras wordt getoetst aan de voorwaarden in artikel 2.2 en 2.3. Is het terras hiermee in strijd kan er geen terras worden geëxploiteerd.

3.2.3 Toelichting bij artikel 10 Algemene regels

Deze regels zijn van toepassing op alle terrassen op de openbare weg.

3.2.4 Toelichting bij artikel 13 Evaluatie

Uiterlijk na drie jaar wordt het beleid geëvalueerd. Bij de evaluatie worden in ieder geval de volgende onderwerpen betrokken:

  • ·

    het stelsel van algemeen voorwaarden;

  • ·

    het stelsel van algemene regels;

3.2.5 Toelichting bij artikelen 14 en 15 Inwerkingtreding en Citeertitel

Deze artikelen spreken voor zich.