Regeling vervallen per 13-11-2015

Verordening op de rekenkamercommissie Ermelo

Geldend van 07-05-2009 t/m 12-11-2015

Intitulé

Verordening op de rekenkamercommissie Ermelo

Artikel 1 - Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Gemeentewet;

  • b.

    commissie: rekenkamercommissie;

  • c.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;

  • d.

    college: college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2 - Rekenkamercommissie

  • 1. Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de rekenkamercommissie.

  • 2. De commissie bestaat uit de volgende leden:

    • a.

      een extern en onafhankelijk voorzitter;

    • b.

      een vertegenwoordiger per raadsfractie.

Artikel 3 - Taak rekenkamercommissie

De rekenkamercommissie heeft tot taak het onderzoeken en het adviseren aan de raad over de doelmatig-heid, doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde beleid en beheer.

Artikel 4 - Benoeming leden

  • 1. De raad benoemt de leden van de commissie, behoudens de voorzitter, uit zijn midden en/of uit raads-commissieleden niet zijnde raadsleden. Iedere in de raad vertegenwoordigde fractie draagt namens haar fractie een lid voor benoeming voor. De bepalingen uit het Reglement van orde voor de werkzaamheden van de raad, zoals vastgesteld in de raadsvergadering op 8 juni 2006 over fractievertegenwoordigers, zijn van overeenkomstige toepassing.

  • 2. De raad benoemt de voorzitter op voordracht van de commissie voor een periode van vier jaar. De overige commissieleden worden benoemd voor een periode die gelijk is aan de zittingsduur van de raad.

  • 3. De commissie wijst uit haar midden een plaatsvervanger aan in geval van afwezigheid van de voorzitter.

Artikel 5 - Openbaarheid nevenfuncties, eed/belofte, onverenigbare functies en verboden handelingen

Ten aanzien van de voorzitter zijn de artikelen 12, 81f, 81g en 81h van de wet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 6 - Ontslag en non-activiteit

  • 1. De raad ontslaat de leden of stelt hen op non-activiteit.

  • 2. Het lidmaatschap van een lid, zijnde raads- of raadscommissielid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad of raadscommissie;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is om de functie van lid van de commissie te vervullen.

  • 3. Het lidmaatschap van de voorzitter eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      wanneer hij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • c.

      indien hij bij onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

  • 4. De raad kan de voorzitter op non-activiteit stellen en deze opheffen overeenkomstig artikel 81d van de wet.

  • 5. De leden van de commissie kunnen door de raad ontslagen worden, wanneer zij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt zijn om hun functie te vervullen.

Artikel 7 - Voorzitter

  • 1. De voorzitter ontvangt een vergoeding voor zijn werkzaamheden overeenkomstig de bepalingen die van toepassing zijn voor de voorzitter van de commissie voor de bezwaarschriften van de gemeente Ermelo.

  • 2. De voorzitter is het aanspreekpunt voor de commissie. Hij draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten, werkwijze en voortgang van het onderzoeksproces, en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming.

  • 3. De voorzitter stuurt de ambtelijk secretaris aan bij zijn inhoudelijk werkzaamheden.

Artikel 8 - Ambtelijk secretaris

  • 1. De raad benoemt en ontslaat de ambtelijk secretaris op voordracht van de commissie.

  • 2. De secretaris staat de commissie bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 3. De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de commissie over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 4. De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging, de vorming van dossiers en verricht onderzoekswerkzaamheden.

Artikel 9 - Reglement van orde en gedragscode

  • 1. De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden op.

  • 2. De commissie stelt een gedragscode op om haar onafhankelijke positie en integere werkwijze te waarborgen.

  • 3. Voordat de commissie het reglement en de gedragscode vaststelt, verstuurt zij beide regelingen ter consultatie aan de raad.

  • 4. De raad brengt binnen twee maanden zijn opmerkingen over beide regelingen ter kennis aan de commissie.

  • 5. Met inachtneming van de opmerkingen uit de raad stelt de commissie het reglement en de gedragscode vast en maakt deze bekend op de in artikel 139, tweede lid, van de wet bedoelde wijze.

Artikel 10 - Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1. De commissie stelt in een jaarlijks op te stellen onderzoeksplan de onderwerpen voor die zij wenst te onderzoeken, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet op.

  • 2. Voordat de commissie haar onderzoeksplan vaststelt, verstuurt zij de in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet ter consultatie aan de raad.

  • 3. De raad kan de commissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamercommissie bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de commissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

Artikel 11 - Werkwijze

  • 1. De commissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2. De commissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3. De commissie is bevoegd alle documenten die berusten bij het gemeentebestuur te onderzoeken, voor zover zij dat ter vervulling van haar taak nodig acht.

  • 4. De commissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken. De commissie hanteert hiervoor een redelijke termijn.

  • 5. Indien de zorg voor een administratie aan een derde is uitbesteed, zijn de vorige twee leden van overeenkomstige toepassing op de administratie van de betrokken derde, dan wel van degene die de administratie in opdracht van die derde voert.

  • 6. De commissie is bevoegd, indien en voor zover de gemeente uit anderen hoofde over deze bevoegdheid beschikt, ten aanzien van de volgende instellingen en over de volgende periode onderzoek te doen instellen bij:

    • a.

      openbare lichamen en gemeenschappelijke organen ingesteld krachtens de Wet gemeenschappelijke regelingen, waaraan de gemeente deelneemt, over de jaren dat de gemeente deelneemt in de regeling.

    • b.

      privaatrechtelijke rechtspersonen waaraan de gemeente of een derde voor rekening en risico van de gemeente rechtstreeks of middellijk een subsidie, lening of garantie heeft verstrekt ten bedrage van ten minste 50% van de baten van deze instelling, over de jaren waarop deze subsidie lening of garantie betrekking heeft.

      De commissie is bevoegd mondeling of schriftelijk informatie in te winnen bij de onder lid a en b genoemde organisaties. Bij het uitoefenen van haar taak kan de rekenkamercommissie gebruik maken van de resultaten van door andere verrichte controles, onverminderd haar bevoegdheid tot eigen onderzoek.

  • 7. De gemeentesecretaris voorziet in goed overleg met de secretaris van de commissie in de ondersteuning die de commissie nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken.

  • 8. De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 9. De commissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de commissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken overeenkomstig artikel 25 en 86 van de wet.

  • 10. De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 11. Voor de uitvoering van het onderzoek kan de commissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 12. De commissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar op te stellen termijn, die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt verder wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 13. Na vaststelling door de commissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Artikel 12 - Budget

  • 1. De commissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen aan de voorzitter en de leden, niet zijnde raadsleden;

    • b.

      de ambtelijk secretaris;

    • c.

      onderzoeksmedewerkers;

    • d.

      externe deskundigen die door de commissie zijn ingeschakeld;

    • e.

      overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3. De commissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 13 - Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 december 2005.

  • 2. Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening rekenkamercommissie Ermelo.

    wijziging

    besluit

    publicatiedatum

    gewijzigde artikelen

    ingangsdatum

    1

    8 juni 2006

    Artikel 4, lid 1

    8 juni 2006

    2

    7 mei 2009

    8 mei 2009

    Artikel 4, lid 2

    7 mei 2009