Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR476637
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR476637/1
Regeling vervallen per 31-12-2018
Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2018
Geldend van 23-12-2017 t/m 30-12-2018
Intitulé
VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN AFVALSTOFFENHEFFING 2018De raad van de gemeente Ferwerderadiel;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 21 november 2017, nummer ;
gelet op artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer;
besluit:
vast te stellen de volgende
VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN AFVALSTOFFENHEFFING 2018
Artikel 1
Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder “gebruik maken”: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer.
Artikel 2
Aard van de belasting en belastbaar feit
- 1.
Onder de naam "Afvalstoffenheffing" wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.
- 2.
De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het feitelijk gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet Milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 3
Belastingplicht
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente, naar de omstandigheden beoordeeld, al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 4
Maatstaf van heffing en belastingtarief
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in hoofdstuk 1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Artikel 5
Belastingjaar
Met betrekking tot de belasting die per jaar wordt geheven, is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 6
Wijze van heffing
- 1.
De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel, wordt geheven bij wege van
aanslag.
- 2.
De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.2 van de tarieventabel, wordt geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekend gemaakt.
Artikel 7
Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
- 1.
De belasting, bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel, is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.
- 2.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting, bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel, verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
- 3.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven, tenzij het bedrag van de ontheffing minder bedraagt dan € 5,00.
- 4.
Het tweede en derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar van een ander perceel gebruik maakt.
- 5.
De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.2 van de tarieventabel is verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening.
Artikel 8
Termijnen van betaling
- 1.
In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moet de op grond van artikel 5, 1e lid, bedoelde belasting worden betaald in twee gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt 1 maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en de tweede termijn2 maandenlater.
- 2.
In afwijking van het 1e lid geldt, zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso van de betaalrekening van de belastingplichtige kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in tien gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt 1 maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens 1 maand later.
- 3.
De belasting, bedoeld in artikel 5, 2e lid, moet worden betaald ingeval de kennisgeving:
- a.
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
- b.
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van het uitreiken van de kennisgeving of ingeval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening.
- a.
- 4.
De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.
Artikel 9
Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing.
Artikel 10
Inwerkingtreding, overgangsbepaling, datum van ingang van de heffing en citeertitel
- 1.
De Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing 2017 vastgesteld bij raadsbesluit van 15 december 2016 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
- 2.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
- 3.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2018.
- 4.
Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening afvalstoffenheffing 2018”.
Ondertekening
Tarieventabel
behorende bij de "Verordening afvalstoffenheffing 2018 "
Algemeen
Alle bedragen in deze tabel zijn inclusief omzetbelasting.
Hoofdstuk1Maatstaven en tarieven afvalstoffenheffing
Hoofdstuk 1.1 Maatstaven en jaarlijkse tarieven afvalstoffenheffing
De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar:
- 1.1.1.
indien het perceel op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht aanvangt in de loop van het belastingjaar, bij aanvang van de belastingplicht wordt gebruikt door één persoon € 222,00;
- 1.1.2.
Indien het perceel op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht aanvangt in de loop van het belastingjaar, bij aanvang van de belastingplicht wordt gebruikt door twee of meer personen € 295,00.
1.1.3 De belasting als bedoeld in de onderdelen 1.1.1 en 1.1.2 wordt vermeerderd voor het op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, in bruikleen hebben van een:
- ·
extra*grijze (= boven hetgeen volgens de gemeentelijke afvalstoffenverordening aan het perceel is verstrekt) 240 liter container, bestemd voor de overige huishoudelijke afvalstoffen, per extra container met € 160,00.
- ·
extra* groene container (= boven hetgeen volgens de gemeentelijke afvalstoffenverordening aan het perceel is verstrekt), bestemd voor groente-, fruit- en tuinafval, per extra container met € 121,00;
Hoofdstuk 1.2 Maatstaven en overige tarieven afvalstoffenheffing
1.2.1 Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor het achterlaten van grove huishoudelijke afvalstoffen op een daartoe van gemeentewege ter beschikking gestelde plaats:
grofvuilgratis
groenafval (inclusief takken) per m3€ 42,00
- -
kofferbak € 10,00
- -
enkel-asser € 25,00
- -
tandem-asser € 50,00
- -
per m3 (maximaal achter te laten 2) € 42,00
bouw- en sloopafval per m3 € 62,50
- -
kofferbak € 17,50
- -
enkel-asser € 32,50
- -
tandem-asser € 62,50
- -
per m3 (maximaal achter te laten 2)€ 62,50
dubbelverpakt asbest (en gelijkend materiaal)
afkomstig van particulieren, tot maximaal
35 m2 per kadastraal perceel, waarvoor
geen bouwvergunning benodigd is gratis
andere dubbelverpakte astbesthoudende producten gratis
klein chemisch afval
- -
olie per liter€ 0,65
- -
accu per stuk€ 9,00
- 1.2.2.
Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor het achterlaten van de volgende huishoudelijke afvalstoffen op een daartoe van gemeentewege ter beschikking gestelde plaats:
autoband zonder velg per stuk € 5,50
autoband met velg per stuk€ 5,50
vrachtautoband per stuk€ 16,00
tractorband per stuk€ 16,00
- 1.2.2.
Er kunnen maximaal 4 banden per keer worden achtergelaten.
- 1.2.3.
Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor het op aanvraag:
ophalen van grofvuil € 50,00 per keer
(geen stortkosten verschuldigd)
ophalen en versnipperen van takken
- -
het eerste kwartier gratis
- -
na een kwartier €82,50 per uur
ophalen van groenafval en stobben
(exclusief stortkosten ad € 42,00 per m3) € 50,00 per keer
- -
ophalen van bouw- en sloopafval€50,00 per keer
(exclusief stortkosten ad € 60,00 per m3)
Behoort bij raadsbesluit van 14 december 2017, nr .
Mij bekend,
De griffier van de gemeente Ferwerderadiel,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl