Regeling vervallen per 01-10-2021

Verordening van Provinciale Staten van de provincie Flevoland houdende regels omtrent de fractie (Verordening Fractieondersteuning 2016)

Geldend van 25-09-2020 t/m 30-09-2021

Intitulé

Verordening van Provinciale Staten van de provincie Flevoland houdende regels omtrent de fractie (Verordening Fractieondersteuning 2016)

Gedeputeerde Staten van Flevoland maken gelet op het bepaalde in artikel 136, lid 1 Provinciewet bekend dat Provinciale Staten in hun vergadering van 7 december 2016 onder nummer 1989503 het volgende besluit hebben genomen

Provinciale Staten van de provincie Flevoland

Gelet op artikel 33 van de Provinciewet

Gezien het advies van de commissie Bestuur d.d. 23 november 2016

Besluiten vast te stellen de Verordening Fractieondersteuning 2016

Artikel 1 Doel van de fractievergoeding

  • 1. Alle fracties ontvangen jaarlijks een fractievergoeding.

  • 2. De fractievergoeding dient te worden besteed aan het functioneren van de fractie als geheel. Onder fractie als geheel wordt verstaan statenleden, burgerleden, fractiemedewerkers, fractieassistenten en/of fractiepenningmeesters.

  • 3. De gedragscode Integer handelen statenleden en burgerleden Provincie Flevoland is tevens van toepassing op deze verordening en biedt een toetsingskader voor lid 2.

Artikel 2 Hoogte en uitbetaling fractievergoeding

  • 1. De fractievergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd en bestaat uit:

    • a.

      een vast deel voor elke fractie van € 15.818,86 per jaar (2016, op basis van indexering); en

    • b.

      een bedrag per statenlid van betreffende fractie van € 3.088,20 per jaar (2016, op basis van indexering).

  • 2. In de maand december ontvangt de fractie een toekenningsbrief van de statengriffie waarin de hoogte van de fractievergoeding voor het komende jaar is opgenomen.

  • 3. De vergoeding bedoeld in het tweede lid wordt bij wijze van voorschot in de eerste week van januari en in de eerste week van juli uitgekeerd.

Artikel 3 Uitgaven doen

  • 1. De fractie is verantwoordelijk voor de uitgaven die worden gedaan en de correcte administratieve verwerking en verantwoording van deze uitgaven. De eindverantwoordelijkheid berust bij de fractievoorzitter.

  • 2. Elke uitgave ten laste van de fractievergoeding wordt verantwoord in de app Verantwoording fractievergoedingen.

  • 3. De verantwoording van de uitgave bestaat

    • a.

      bij overboekingen uit het uploaden van een factuur of nota

    • b.

      bij een fysieke aankoop of uitgave met een betaalpas, uit het uploaden van de originele (aankoop) bon.

  • 4. Het uploaden van de in lid 3 genoemde bewijsstukken dient zo spoedig mogelijk te worden gedaan, doch uiterlijk binnen het kwartaal waarbinnen de uitgave is gedaan. De factuur datum is hierbij leidend.

Artikel 4 Verantwoording en afrekening

  • 1. De fracties maken, uiterlijk 15 januari, een jaarverslag op, met daarin alle uitgaven uit het voorafgaande kalenderjaar, geadministreerd in de app Verantwoording fractievergoedingen.

  • 2. In het in lid 1 genoemde jaarverslag met uitgaven uit het voorafgaande kalenderjaar, dient het kasstelsel gehanteerd te worden. Het betreft uitsluitend de ontvangsten en uitgaven in het betreffende kalender jaar. De feitelijke betaal- of ontvangstdatum is hierbij leidend.

  • 3. Het jaarverslag wordt door de app gegenereerd en bevat een overzicht van alle uitgaven waarvan de bewijsstukken zijn geüpload, gerubriceerd naar type uitgave en voorzien van de datum en een korte onderbouwing van de uitgave.

  • 4. Alle uitgaven van de fracties ten laste van het fractiebudget worden ieder kwartaal gepubliceerd op de app en website van Provinciale Staten Flevoland. Dit geldt voor de afzonderlijke uitgaven alsmede voor het in lid 1 genoemde jaarverslag.

  • 5. Jaarlijks, uiterlijk vóór 1 april, leggen de fracties in een daarvoor ingelast agendapunt tijdens de Statenvergadering verantwoording af aan Provinciale Staten over de besteding van de fractievergoeding in het daaraan voorafgaande kalenderjaar.

  • 6. Op grond van het jaarverslag, wordt de hoogte van de fractievergoeding per fractie in Provinciale Staten definitief vastgesteld.

  • 7. Na vaststelling van de vergoeding per fractie, zijn de fracties gehouden het verschil tussen de vastgestelde vergoeding en het voor betreffend kalenderjaar reeds ontvangen voorschot, binnen 4 weken na het besluit van Provinciale Staten aan de provincie Flevoland terug te storten. Dit na schriftelijk bericht van de statengriffier.

Artikel 5 Fractiesplitsing en fractiesamenvoeging

  • 1. Fractiesplitsing of samenvoeging van fracties, vindt voor de provincie Flevoland budgetneutraal plaats.

  • 2. Als moment van splitsing of samenvoeging wordt gehanteerd de datum van de eerstvolgende Statenvergadering na splitsing of samenvoeging.

  • 3. Indien op de financiële vergoedingen reeds voorschotten zijn vertrekt, vindt bij splitsing of samenvoeging verrekening van deze voorschotten plaats.

    Dit vindt plaats naar evenredigheid, zoals ten aanzien van splitsing is omschreven in lid 4 en voor samenvoeging in lid 5.

    Splitsing

  • 4. Als een fractie splitst wordt de fractievergoeding als volgt her berekend:

    • a.

      Het vaste deel voor een fractie, bedoeld in artikel 2 lid 1 sub a, wordt op de volgende wijze naar evenredigheid verdeeld over de oude en de nieuwe fractie(s):

      • -

        het aantal leden waaruit de nieuwe fracties bestaan;

      • -

        de resterende periode van het kalenderjaar waarin de splitsing heeft plaatsgevonden;

    • b.

      De vergoeding uit artikel 2 lid 1 sub b, wordt per afsplitsend lid toegekend.

      De oude en nieuwe fractie behouden het recht op het bedrag per statenlid, als bedoeld in artikel 2 lid 1 sub b.

    Samenvoeging

  • 5. Als fracties worden samengevoegd, wordt de fractievergoeding als volgt her berekend:

    de nieuwe omvang van de fractie wordt vastgesteld en als basis gebruikt voor de her berekening van:

    • -

      het vaste deel voor een fractie, als bedoeld in artikel 2 lid 1 sub a

    • -

      het bedrag per statenlid, als bedoeld in artikel 2 lid 1 sub b.

    Hardheidsclausule

  • 6. Als de nieuwe situatie het nakomen van verplichtingen onmogelijk maakt, kan de griffier, in afwijking van lid 4 en 5 van dit artikel, een tijdelijke voorziening treffen.

Artikel 6 Afwijkende bepalingen in een verkiezingsjaar

  • 1. In een verkiezingsjaar wordt de hoogte van de fractievergoeding als volgt bepaald:

    • a.

      De fractievergoeding wordt naar rato van het aantal zittingsmaanden toegekend.

    • b.

      Het tijdstip van benoeming van de nieuwe statenleden is bepalend in het bepalen van de zittingsmaanden.

    • c.

      De maand waarin de nieuwe statenleden worden benoemd wordt toegerekend aan de oude samenstelling.

    • d.

      De bevoorschotting vindt in een verkiezingsjaar plaats in de eerste week van januari ten behoeve van de Staten in oude samenstelling en in de eerste week van april voor de Staten in nieuwe samenstelling.

  • 2. Fracties die na verkiezingen in Provinciale Staten terugkeren, leggen verantwoording af over het gehele verkiezingsjaar, zoals opgenomen in artikel 4.

  • 3. Fracties die na verkiezingen niet terugkeren in Provinciale Staten:

    • a.

      leveren binnen twee weken na de maand waarin de nieuwe statenleden worden benoemd een jaarverslag over de voorafgaande maanden van dat kalenderjaar, overeenkomstig artikel 4.

    • b.

      leggen uiterlijk 10 weken na verkiezingen verantwoording af aan Provinciale Staten over besteding van de fractievergoeding in de daaraan voorafgaande maanden van het kalenderjaar, als bedoeld in artikel 4.

    • c.

      mogen niet eerder worden opgeheven dan het moment waarop de verantwoording, vaststelling en eventuele verrekening als bedoeld in artikel 4 lid 6 en 7 zijn afgerond. Dit geldt tevens voor de bankrekening van de fractie.

Artikel 7 Hardheidsclausule

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet of tot interpretatieverschillen leidt, beslissen Provinciale Staten, op voorspraak van het Seniorenconvent.

Artikel 8 Intrekken oude regeling

De verordening Ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2013 wordt ingetrokken op het moment dat de nieuwe verordening in werking treedt.

Artikel 9 Inwerkingtreden

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2017.

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening Fractieondersteuning 2016.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van Provinciale Staten 7 december 2016

de griffier

de voorzitter

Toelichting verordening Fractieondersteuning 2016

  • 1.

    De basis voor de verordening

Op grond van de Provinciewet art. 33 is geregeld dat Provinciale Staten met betrekking tot de fractieondersteuning een verordening vaststellen. De verordening Fractieondersteuning bevat regels ten aanzien van de besteding en verantwoording van de fractievergoeding.

  • 2.

    Uitgangspunten

Uitgangspunten voor de verordening zijn:

  • 1.

    Deregulering van de besteding van de fractievergoeding, binnen het in de verordening genoemde kader. De fractievergoeding dient te worden aangewend ten behoeve van het functioneren van de fractie als geheel.

  • 2.

    Openbare, snelle en maximaal transparante verantwoording van de uitgaven, uitgaande van de eigen verantwoordelijkheid van de fracties.

  • 3.

    Een eenvoudige verantwoordingsmethodiek, met helder inzicht in de uitgaven van de fracties.

Deze uitgangspunten betekenen een aanzienlijke koerswijziging ten opzichte van de eerdere verordening. Er is niet gekozen voor vergaande en gedetailleerde regelgeving, inclusief beoordeling door een externe accountant, maar voor openbare, transparante en publieke verantwoording van de uitgaven in Provinciale Staten.

  • 3.

    Relatie met de verordening Rechtspositie staten- en burgerleden en de gedragscode Integer handelen statenleden en burgerleden Provincie Flevoland

Statenleden en burgerleden ontvangen vergoedingen op grond van verschillende (landelijke) regelingen en verordeningen. Het betreft met name het (landelijke) Rechtspositiebesluit staten- en commissieleden en de provinciale verordening Rechtspositie staten- en burgerleden. Deze regelgeving heeft in alle gevallen betrekken op vergoedingen voor individuele staten- en burgerleden. Dit in tegenstelling tot de uitgaven uit de fractievergoeding, die uitsluitend bestemd is voor of ten behoeve van activiteiten van de fractie als geheel.

Statenleden ontvangen op grond van het Rechtspositiebesluit staten- en commissieleden, een vaste onkostenvergoeding. Hieruit dienen de navolgende uitgaven te worden bekostigd:

  • vakliteratuur;

  • contributies, lidmaatschappen;

  • telefoonkosten;

  • bureaukosten, porti;

  • zakelijke giften;

  • bijdrage aan fractiekosten;

  • ontvangsten thuis;

  • individuele excursies.

Genoemde uitgaven mogen dus niet worden bekostigd uit de fractievergoeding.

Tevens schrijft landelijke regelgeving voor, dat

  • -

    aan burgerleden geen aanvullende vergoedingen voor het werk als burgerlid mogen worden verstrekt, behoudens de presentievergoeding (inclusief reiskosten) die burgerleden van de provincie ontvangen

  • -

    reis- en verblijfkosten van staten- en burgerleden uitsluitend door de provincie mogen worden vergoed en niet uit het fractiebudget mogen worden betaald. De fracties declareren daarom per kwartaal de uitgaven voor reis- en verblijfkosten bij de provincie.

De gedragscode Integer handelen statenleden en burgerleden Provincie Flevoland is een generieke gedragscode voor integer handelen als staten- of burgerlid. Om die reden is deze tevens van toepassing verklaard op de verordening Fractieondersteuning en op het handelen van de fracties. Bij de openbare verantwoording van de uitgaven, kunnen Provinciale Staten deze gedragscode mede als toetsingskader hanteren.

  • 4.

    Richtlijn voor bestedingen

De verordening regelt uitsluitend dat het budget ten behoeve van de fractieondersteuning mag worden uitgegeven ‘ten behoeve van het functioneren van de fractie als geheel’. In deze toelichting wordt aangegeven waar het fractiebudget voor bestemd is, maar ook waar het niet voor bestemd is. Dit is een leidraad op grond van landelijke- en provinciale regelgeving (zie paragraaf 3), eerdere besluiten van Provinciale Staten en adviezen van de accountant over de bestedingen in het verleden. De rechtmatigheid van fractie uitgaven is ten alle tijden ter beoordeling aan Provinciale Staten.

Richtlijn voor uitgaven waarvoor het fractiebudget bestemd is:

  • -

    Kosten voor personele ondersteuning van de fractie;

  • -

    Reis- en verblijfskosten die niet onder de verordening Rechtspositie vallen en derhalve rechtstreeks bij de provincie moeten worden gedeclareerd;

  • -

    Bureaukosten voor fractiemedewerkers;

  • -

    Aanschaf en onderhoud van technische hulpmiddelen zoals pc’s, tablets en printers t.b.v. fractiemedewerkers;

  • -

    Bel- en internetkosten van fractiemedewerkers;

  • -

    Kosten voor het verrichten van onderzoek door derden (dat wil zeggen geen staten- of commissieleden);

  • -

    Kosten van fractievergaderingen, -bijeenkomsten, -trainingen en –werkbezoeken t.b.v. de fractie als geheel;

  • -

    Kosten van het organiseren van bijeenkomsten door de fractie;

  • -

    Kosten voor het maken en onderhouden van een website en anderszins informatievoorzieningen van de fractie aan derden, waaronder kosten voor drukwerk, behoudens campagneactiviteiten;

Richtlijn voor uitgaven waarvoor het fractiebudget niet bestemd is:

  • -

    Uitgaven in strijd met landelijke en provinciale wet- en regelgeving

  • -

    Giften

  • -

    Bijdragen aan politieke partijen

  • -

    Bijdragen aan campagnes (bij verkiezingen/referenda)

  • -

    Uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge de verordening Rechtspositie staten- en burgerleden toekomen;

  • -

    Betalingen aan bedrijven waarover statenleden of commissieleden middellijk of onmiddellijk zeggenschap hebben;

  • -

    Betalingen aan partners en familieleden tot en met de derde graad van bloed- en aanverwantschap;

  • -

    Kosten voor kantoorruimte buiten het provinciehuis;

  • -

    Uitgaven die bij de provincie kunnen worden gedeclareerd of door de provincie worden betaald en dus niet uit de fractievergoeding dienen te worden bestreden.

  • 5.

    Verantwoording van uitgaven

Bij de verantwoording wordt het kasstelsel gehanteerd. Dat wil zeggen, dat het jaarverslag uitsluitend betrekking heeft op alle ontvangsten en uitgaven in het betreffende kalenderjaar. De betaal- of boekingsdatum is hiervoor leidend.

Verantwoording van uitgaven vindt uitsluitend plaats met gebruikmaking van de app Verantwoording fractievergoedingen. Hiervoor is het noodzakelijk dat er een bon of factuur van de uitgave beschikbaar is. Dit bewijsmiddel dient immers in de app te worden geupload. Uitgaven waarvan de bewijsmiddelen niet in de app zijn aangemeld, maken geen deel uit van de verantwoording in het jaarverslag van de fractie en worden, na vaststelling van de verantwoording door PS, teruggevorderd.

Bij iedere uitgave moet een bon of factuur gevraagd worden, die na de transactie zo spoedig mogelijk geadministreerd in de app. Via de tablet of desktop wordt door de fractie:

  • -

    een melding van een uitgave gemaakt, voorzien van de relevante gegevens (uitgave type (personeelskosten, bureaukosten, etentjes, lief & leed, reis & verblijf, cursus/congres/teambuilding, overig), datum en onderbouwing van de uitgave)

  • -

    een duidelijk leesbare foto of afbeelding van de bon/faktuur gemaakt, via de ingebouwde optie in de app,

  • -

    de oorspronkelijke bon bewaard voor de eigen administratie,

  • -

    het invoeren van de uitgave in de app bevestigd.

De app biedt de mogelijkheid om een overzicht van alle tot dan toe gedane uitgaven te genereren.

Ten aanzien van het verantwoorden van de personeelskosten voor fractiemedewerkers, volgt een specifieke instructie, afhankelijk van het type arbeidscontract of inhuur. Bij een fractiemedewerker in dienst van de fractie, zou volstaan kunnen worden met het aan het einde van het jaar éénmalig uploaden van het (geanonimiseerde) arbeidscontract. Dit ter vervanging van de verantwoording van de maandelijkse betalingen, waarbij de NAW gegevens niet zichtbaar mogen zijn. In het geval wordt ingehuurd via bijvoorbeeld een uitzendbureau of ZZP-constructie, kunnen de facturen worden geüpload. Ook ten aanzien van eventuele reserveringen voor de uitkering van vakantiegeld aan fractiemedewerkers, volgt een specifieke instructie. Een deel van deze reservering vindt immers plaats in het jaar voorafgaand aan het jaar van uitkering (uitgaande van uitkering in de maand mei).

Uitgaven dienen binnen het kwartaal waarin de uitgave is gedaan door de fractie te worden verantwoord. Teneinde te voldoen aan snelle en openbare verantwoording, worden alle door de fracties verantwoorde uitgaven per kwartaal gepubliceerd op de website en app van Provinciale Staten. Op het moment dat transacties worden gepubliceerd, kunnen andere fracties en burgers bon en beschrijving inzien.

Aan het einde van het kalenderjaar wordt met behulp van de app door de fractie de stand op gemaakt. De app genereert een jaarverslag van alle uitgaven die zijn ingevoerd, toebedeeld naar de uitgave typen. Het digitale jaarverslag wordt vervolgens aan PS ter vaststelling voorgelegd.

De autorisatie (wie van de fractie kan uploaden, verantwoorden en publiceren) kan per fractie zelf worden ingesteld.

  • 6.

    Vaststelling door Provinciale Staten

Op basis van de jaarverslagen van de fracties, legt de statengriffie een statenvoorstel voor met per fractie één beslispunt: om de voorgestelde uitgaven goed te keuren en het betreffende jaarverslag vast te stellen. Het besluit kan worden geamendeerd, als er door een meerderheid van PS wordt geoordeeld dat een uitgave niet conform de verordening te verantwoorden is. Met het nemen van een -al dan niet geamendeerd- besluit per fractie, is de fractievergoeding definitief toegekend. Na vaststelling door Provinciale Staten, vindt door de statengriffie de verrekening met de toegekende voorschotten over het betreffende jaar plaats.

  • 7.

    Opbouw van reserves niet meer toegestaan

Met de gehanteerde methodiek, ontstaan geen (langdurig) opgebouwde reserves meer.

De fracties ontvangen de jaarlijkse fractievergoeding in twee voorschotten (januari en juli). Afrekening, dat wil zeggen verrekening van het verschil tussen de door PS vastgestelde vergoeding en het ontvangen voorschot in enig kalender jaar, vindt pas in het er op volgende kalender jaar (op zijn vroegst in april) plaats. Provinciale Staten stellen immers vóór 1 april pas de hoogte van de fractievergoeding van het voorafgaande jaar vast. De fracties hebben op dat moment reeds de beschikking over het nieuwe voorschot (uitgekeerd in januari), zodat de noodzaak voor het aanhouden van reserves ontbreekt. Tevens wordt de definitieve fractievergoeding, zoals door PS vastgesteld, uitsluitend gebaseerd op uitgaven met bewijsstukken. Het bedrag van het ontvangen voorschot dat niet is uitgegeven óf niet met bewijsstukken is verantwoord, wordt vervolgens teruggevorderd.

  • 8.

    Afwijkende bepalingen

In de verordening zijn een tweetal artikelen opgenomen met bepalingen over fractiesplitsing, fractiesamenvoeging en hoe te handelen in een verkiezingsjaar.

Uitgangspunt bij zowel fractiesplitsing als fractiesamenvoeging is dat dit uitsluitend budgetneutraal voor de provincie Flevoland kan geschieden. Met andere woorden, er zal in deze gevallen een herrekening plaats vinden naar aantal betrokken zetels en het moment in het jaar waarop splitsing dan wel samenvoeging van kracht is. Deze herrekening blijft gedurende de gehele statenperiode van kracht. Het is dus niet zo, dat bijvoorbeeld bij fractiesplitsing, zowel de oude als nieuw gevormde fractie beiden aanspraak kunnen maken op het volledige vaste bedrag waar elke fractie recht op heeft. Dit om fractiesplitsing om bijvoorbeeld financiële redenen te ontmoedigen.

  • 9.

    Hardheidsclausule

Met de verordening en bijbehorende toelichting is geprobeerd eenduidige en heldere regels voor de besteding en verantwoording van de fractievergoeding op te stellen. Er kunnen zich situaties voor doen waarin de verordening niet of niet volledig voorziet. Tevens kunnen er interpretatieverschillen over de regelgeving optreden. In alle gevallen is besluitvorming hierover aan Provinciale Staten. Een dergelijk besluit wordt voorbereid door het Seniorenconvent, waarin alle fracties zijn vertegenwoordigd.