Reglement van Orde van de Bestuurscommissie Inrichting Landelijk Gebied Franekeradeel-Harlingen

Geldend van 05-09-2014 t/m heden

Intitulé

Reglement van Orde van de Bestuurscommissie Inrichting Landelijk Gebied Franekeradeel-Harlingen

Besluit van Gedeputeerde Staten van Fryslân van 2 juli 2013 tot vaststelling van het Reglement van Orde van de Bestuurscommissie Inrichting Landelijk Gebied Franekeradeel – Harlingen

Reglement bestuurscommissie Inrichting Landelijk Gebied Franekeradeel-Harlingen

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Algemeen

Dit reglement is van toepassing op door Gedeputeerde Staten van Fryslân ingestelde bestuurscommissie Inrichting Landelijk Gebied Franekeradeel-Harlingen.

Artikel 2 Begripsbepalingen

Beleidsverantwoordelijke: de betrokken overheid die gelet op haar publiekrechtelijke taken en bevoegdheden het meest betrokken is bij het betreffende besluit Bestuurscommissie inrichting landelijk gebied: bestuurscommissie ex artikel 81 van de Provinciewet; Commissie: bestuurscommissie Inrichting Landelijk Gebied Franekeradeel; Contractspartijen: provincie Fryslân , Wetterskip Fryslân, gemeente Franekeradeel, gemeente Harlingen (vertegenwoordigd door gemeente Franekeradeel), Frisia Zout BV. Contract: de op 4 november 2013 gesloten overeenkomsten tussen Partijen DLG: Dienst Landelijk Gebied; Inrichtingsplan: inrichtingsplan conform artikel 17 WILG; Wet: Wet Inrichting Landelijk Gebied (WILG)

Hoofdstuk 2 Taken, bevoegdheden en samenstelling

Artikel 3 Taak

  • 1 De commissie heeft tot taak het uitvoeren van het Inrichtingsplan Franekeradeel-Harlingen.

  • 2 Voor de uitoefening van deze taak beschikt de commissie over de bevoegdheden die zijn opgenomen in het aangehechte delegatiebesluit van (29 oktober 2013).

  • 3 De commissie heeft een subcommissie Grond en toedeling en een subcommissie Uitvoering werken ingesteld.

  • 4 De subcommissies hebben besluitvormende bevoegdheden voor zover deze zijn opgenomen in het Contract tussen de Partijen.

  • 5 De commissie heeft verder tot taak advies uit te brengen aan gedeputeerde staten over het aanpassen of wijzigen van het in uitvoering zijnde inrichtingsplan.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1 De commissie bestaat uit tenminste zeven leden, de (onafhankelijk) voorzitter daaronder begrepen.

  • 2 Gedeputeerde staten kunnen gedurende de instellingstermijn de samenstelling of het aantal leden wijzigen.

  • 3 Gedeputeerde staten voegen aan de commissie een ambtelijk secretaris toe.

  • 4 Gedeputeerde staten voegen aan de commissie een provinciaal adviseur toe.

  • 5 Gedeputeerde staten kunnen aan de commissie een of meer adviserende leden toevoegen.

  • 6 De voorzitter, leden, adviserende leden en secretaris kunnen zich door een vaste persoon laten vervangen.

  • 7 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande leden kan de commissie, op voorstel van één van de leden, derden uitnodigen om belangen of standpunten toe te lichten.

  • 8 De leden van de commissie – inclusief de voorzitter – hebben stemrecht

Artikel 5 Benoeming en zittingsperiode

  • 1 Gedeputeerde staten benoemen, schorsen en ontslaan de leden alsmede hun plaatsvervangers.

  • 2 De benoeming vindt plaats op voordracht van daartoe uitgenodigde overheden en organisaties.

  • 3 Benoeming vindt plaats voor een periode van vijf jaar. De leden kunnen kan na afloop van de zittingsperiode terstond éénmaal worden herbenoemd.

  • 4 In afwijking van het bepaalde in het derde lid kunnen gedeputeerde staten in bijzondere gevallen besluiten om een lid voor een derde periode te herbenoemen.

  • 5 De zittingsperiode van het lid dat ter vervulling van een tussentijds opengevallen plaats is benoemd, eindigt op het moment waarop de zittingsduur van degene in wiens plaats hij is benoemd, zou eindigen.

  • 6 In het tijdvak tussen het ontstaan van een vacature en de voorziening daarin wordt de commissie geacht volledig te zijn samengesteld.

  • 7 Het lidmaatschap van de commissie eindigt door:

    • a.

      het ontbinden van de commissie;

    • b.

      het eindigen van een periode waarvoor een lid is benoemd;

    • c.

      het verlies van de hoedanigheid op grond waarvan men is benoemd;

    • d.

      een eigen verzoek van het lid;

    • e.

      overlijden;

    • f.

      ontslag door gedeputeerde staten.

Artikel 6 De voorzitter

  • 1 De voorzitter draagt zorg voor een genoegzame voorbereiding van de vergadering. Hij is belast met het leiden van de vergadering en het handhaven van de orde.

  • 2 De voorzitter vertegenwoordigt de commissie in en buiten rechte.

Artikel 7 De secretaris

  • 1 De secretaris bereidt, in overleg met de voorzitter, de agenda en de vergadering van de commissie voor.

  • 2 De secretaris is voorts in elk geval belast met de volgende taken:

    • a.

      het toezenden van de vergaderstukken.

    • b.

      het maken van verslagen van de vergaderingen.

    • c.

      de uitvoering van de besluiten van de commissie.

  • 3 De secretaris draagt zorg voor het archief van de commissie. Gedeputeerde staten kunnen hiervoor nadere instructies geven.

Hoofdstuk 3 Vergaderingen

Artikel 8

  • 1 De commissie vergadert zo dikwijls als door de voorzitter of gedeputeerde staten nodig wordt geoordeeld dan wel tenminste twee andere leden van de commissie hierom schriftelijk verzoeken.

  • 2 De secretaris draagt er zorg voor dat de uitnodiging en de agenda, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste tien dagen voor de dag van de vergadering aan de leden worden toegezonden.

  • 3 Tegelijkertijd met de uitnodiging draagt de secretaris zorg voor openbare kennisgeving van een openbare vergadering. Daarbij geeft hij aan op welke plaats de agenda en bijbehorende stukken ter inzage liggen.

Artikel 9 Besluitvorming

  • 1 De commissie besluit bij meerderheid van stemmen. Op verzoek van een lid kan een afwijkend stand in het besluit tot uitdrukking worden gebracht.

  • 2 De leden van de commissie stemmen zonder last.

  • 3 Een lid van de commissie neemt niet deel aan de stemming over een aangelegenheid die hem rechtstreeks of middellijk aangaat, of waarbij hij als vertegenwoordiger persoonlijk betrokken is.

  • 4 De commissie kan geen beslissing nemen, indien niet tenminste de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 5 Bij staking van stemmen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot een volgende vergadering.

  • 6 Indien de stemmen in een ingevolge het vijfde lid opnieuw belegde vergadering staken is het voorstel niet aangenomen.

  • 7 Wanneer in de bestuurscommissie de stemmen staken inzake een voorgenomen beslissing, met inbegrip van de weigering om een beslissing te nemen, die gevolgen kan hebben voor de hoogte van de bijdrage van een van de Contractspartijen in de kosten van de uitvoering van het Inrichtingsplan Franekeradeel-Harlingen, zullen Contractspartijen daarover bij meerderheid van stemmen besluiten. Staken ook dan de stemmen, dan heeft de Beleidsverantwoordelijke de doorslaggevende stem.

  • 8 Indien een van de Contractspartijen tegen een voorgenomen beslissing, met inbegrip van de weigering om een beslissing te nemen, heeft gestemd die gevolgen kan hebben voor de hoogte van haar bijdrage in de kosten van de uitvoering van het Inrichtingsplan Franekeradeel-Harlingen, terwijl de leden in meerderheid voor de voorgenomen beslissing hebben gestemd, is de beslissing niet aangenomen totdat de Beleidsverantwoordelijke, na overleg met de betreffende tegenstemmende Contractspartij, aangeeft van oordeel te zijn dat de betreffende beslissing terecht is genomen. De Beleidsverantwoordelijke zal dit oordeel louter op redelijke gronden baseren en zal dit oordeel schriftelijk motiveren.

  • 9 Besluiten van de commissie worden vastgelegd in een verslag. Dit verslag wordt in een eerstvolgende vergadering van de commissie vastgesteld.

  • 10 Beslissingen van de commissie worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 10 Openbaarheid

  • 1 De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar

  • 2 In afwijking van het eerste lid kan de commissie besluiten in openbaarheid te vergaderen.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 11 Vergoeding

  • 1 De leden, alsmede hun plaatsvervangers, komen in aanmerking voor een vergoeding, overeenkomstig het bepaalde in de Verordening vergoedingen staten- en commissieleden.

  • 2 Het bepaalde in het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op leden van een op grond van artikel 3, derde lid, ingestelde subcommissie.

Artikel 12 Planning, verantwoording en toezicht

  • 1 De commissie stelt jaarlijks een inhoudelijke planning op van de werkzaamheden met daarbij een begroting van de kosten.

  • 2 De commissie zendt de planning vóór 1 december voorafgaand aan het jaar, waarop deze betrekking heeft aan de deelnemende partijen.

  • 3 De planning met begroting wordt door gedeputeerde staten vastgesteld.

  • 4 De commissie doet jaarlijks, voor 1 maart, schriftelijk verslag aan gedeputeerde staten van haar werkzaamheden en de besluiten die zij heeft genomen in het kader van de gedelegeerde bevoegdheden.

  • 5 Het verslag wordt voorzien van een financiële verantwoording.

  • 6 Op verzoek van gedeputeerde staten verstrekt de commissie meer uitgebreide inlichtingen over de uitoefening van de gedelegeerde bevoegdheden.

  • 7 De commissie evalueert tweejaarlijks hun functioneren, hiervan maken zij verslag.

  • 8 De commissie zendt dit verslag naar gedeputeerde staten.

  • 9 Gedeputeerde staten kunnen evaluatiegesprekken voeren met (leden van) de commissie.

  • 10 De subcommissies stellen jaarlijks een inhoudelijke planning op van de werkzaamheden met daarbij een begroting van de kosten.

  • 11 De subcommissies zenden de planning vóór 1 november voorafgaand aan het jaar, waarop deze betrekking heeft aan de commissie.

  • 12 De subcommissies doen jaarlijks voor 1 maart schriftelijk verslag aan de commissie van hun werkzaamheden.

  • 13 Dit verslag wordt voorzien van een financiële verantwoording.

Artikel 13 Financiële bepalingen

  • 1 Voor de uitvoering van de maatregelen, die nodig zijn voor de uitvoering van het Inrichtingsplan hebben Partijen een budget beschikbaar gesteld.

  • 2 Partijen kennen aan de commissie jaarlijks een budget toe voor proces- en uitvoeringskosten.

 Artikel 14 Vergoeding

  • 1 De voorzitter en overige leden, alsmede hun plaatsvervangers komen in aanmerking voor een vergoeding overeenkomstig het bepaalde in de Verordening vergoedingen staten- en commissieleden.

  • 2 Het bepaalde in het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op leden van een op grond van artikel 3, lid 3, ingestelde subcommissie.

Artikel 14 Citeertitel en inwerkingtreding

Dit reglement wordt aangehaald als “Reglement Bestuurscommissie Inrichting Landelijk Gebied Franekeradeel-Harlingen” en treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

Ondertekening

 Leeuwarden, 2 juli 2013
Voorzitter J.A.Jorritsma
Secretaris A.J. van den Berg