Regeling vervallen per 31-12-2021

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân houdende regels omtrent subsidie voor de nieuwe economie challenge (Subsidieregeling nieuwe economie challenge Fryslân)

Geldend van 08-10-2020 t/m 30-12-2021

Intitulé

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân houdende regels omtrent subsidie voor de nieuwe economie challenge (Subsidieregeling nieuwe economie challenge Fryslân)

Gedeputeerde Staten van Fryslân,

gelet op artikel 1.3, vierde lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013;

besluiten de Subsidieregeling nieuwe economie challenge Fryslân vast te stellen als volgt:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • -

    brede welvaart van Fryslân: de ontwikkeling van Fryslân tot een rijke brede welvaartsregio en een duurzame en dynamische delta, waarin economische ontwikkeling hand in hand gaat met een verbeterde leefomgeving die circulair, gelukkig en inclusief is.

  • -

    circulaire economie: economisch systeem van gesloten kringlopen waarin grondstoffen, onderdelen en producten hun waarde zo min mogelijk verliezen, hernieuwbare energiebronnen worden gebruikt en systeemdenken centraal staat;

  • -

    de-minimissteun: steun die voldoet aan de voorwaarden voor vrijstelling van aanmelding als opgenomen in Verordening (EG) Nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PbEU L 352/1), met inbegrip van eventueel in de toekomst vast te stellen wijzigingen;

  • -

    Gedeputeerde Staten: het college van gedeputeerde staten van de provincie Fryslân;

  • -

    innovatie: proces van vernieuwing via het implementeren van nieuwe ideeën, goederen, diensten en processen;

  • -

    transities: structurele verandering van een lineaire naar een circulaire economie, van fossiele naar hernieuwbare energiebronnen, van zorg naar positieve gezondheid, van een analoge naar een digitale samenleving en naar de 1,5 meter economie;

  • -

    vermarkten: alle bedrijfsactiviteiten die verricht moeten worden om de verkoop van producten of diensten te bevorderen;

  • -

    vestiging: een afzonderlijk gelegen gebouw of een bedrijfswoning dat in gebruik of beheer is door de aanvrager en waarin of van waaruit activiteiten worden uitgevoerd.

Artikel 2 Doel

De subsidie heeft tot doel het stimuleren van de uitvoering van innovatieve projecten die een bijdrage leveren aan één of meerdere van de transities in Fryslân.

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten

Subsidie kan worden verstrekt voor het in projectvorm doorontwikkelen van een innovatief idee tot een innovatief product, innovatief procedé of een innovatieve dienst, die een bijdrage levert aan één of meerdere van de transities in Fryslân.

Artikel 4 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan aanvragers die staan ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, met een vestiging in Fryslân.

Artikel 5 Aanvraagperiode

Een aanvraag voor subsidies dient te zijn ontvangen tussen 8 oktober 2020 en 1 februari 2021.

Artikel 6 Aanvraag

Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend met behulp van een door Gedeputeerde Staten ter beschikking gesteld aanvraagformulier en gaat vergezeld van de daarin genoemde bescheiden.

Artikel 7 Weigeringsgronden

Onverminderd artikel 2.7 van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013, wordt subsidie in ieder geval geweigerd indien:

  • a.

    de aanvrager niet valt binnen de in artikel 4 bedoelde doelgroep van de regeling;

  • b.

    de aanvraag is ontvangen voor 8 oktober 2020 of na 1 februari 2021;

  • c.

    de activiteit naar het oordeel van Gedeputeerde Staten niet of onvoldoende voldoet aan de in artikel 2 genoemde doelstelling van de regeling of een of meerdere van de in artikel 8 bedoelde toetsingscriteria;

  • d.

    de te verstrekken subsidie minder dan € 2.500 bedraagt;

  • e.

    aan aanvrager op het moment van ontvangst van de aanvraag reeds subsidie is verstrekt op grond van deze regeling;

  • f.

    het met de subsidie door te ontwikkelen innovatieve idee eerder door aanvrager is toegepast binnen zijn organisatie;

  • g.

    het met de subsidie door te ontwikkelen innovatieve idee al gereed is om te vermarkten.

Artikel 8 Toetsingscriteria

  • a.

    Om voor subsidie in aanmerking te komen, dient het project naar het oordeel van Gedeputeerde Staten een voldoende bijdrage te leveren aan:

  • a.

    innovatie binnen een van de transities; en

  • b.

    de brede welvaart van Fryslân.

Artikel 9 Subsidiabele kosten

Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie, komen uitsluitend voor subsidie in aanmerking:

  • a.

    kosten voor de inzet van eigen uren, gewaardeerd tot een maximum van € 40 per uur, tot een maximum van 50% van de totale subsidiabele kosten;

  • b.

    advieskosten van derden;

  • c.

    materiaal- en investeringskosten.

Artikel 10 Subsidiehoogte

De hoogte van de subsidie bedraagt 70% van de totale subsidiabele kosten, met een maximum van € 10.000 per aanvraag.

Artikel 11 Verdeelsystematiek

  • 1. Subsidie wordt verdeeld op volgorde van datum van binnenkomst van de subsidieaanvragen, waarbij de datum waarop de aanvraag volledig is, geldt als datum van binnenkomst.

  • 2. Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Artikel 12 Verplichtingen van de subsidieontvanger

  • 1. De subsidieontvanger is in ieder geval verplicht:

    • a.

      de gesubsidieerde activiteiten binnen een jaar na verzenddatum van het besluit tot subsidieverstrekking te realiseren;

    • b.

      de gesubsidieerde activiteiten uit te voeren zoals omschreven in zijn aanvraag en in de beschikking tot subsidieverstrekking; en

    • c.

      op verzoek van Gedeputeerde Staten inhoudelijk medewerking te verlenen aan een door of vanwege hen te organiseren bijeenkomst waarin de gesubsidieerde projecten worden gepresenteerd aan andere subsidieontvangers en derden.

  • 2. De in het in het eerste lid, onderdeel a, bedoelde termijn kan op verzoek van de subsidieontvanger eenmalig met maximaal één jaar worden verlengd, indien de subsidieaanvrager hiertoe een gegronde reden kan aanvoeren.

Artikel 13 Staatssteun

  • 1. Subsidie in het kader van deze regeling wordt verstrekt met toepassing van de de-minimisverordening, voor zover de aanvrager een economische activiteit uitvoert.

  • 2. Indien de aanvrager actief is in de primaire productie van landbouwproducten, wordt in afwijking van het bepaalde in het eerste lid, subsidie verstrekt met toepassing van de op die sector van toepassing zijnde de-minimisverordening.

  • 3. Indien de aanvrager actief is in de visserij- en aquacultuursector, wordt in afwijking van het bepaalde in het eerste lid, prestatiesubsidie verstrekt met toepassing van de op die sector van toepassing zijnde de-minimisverordening.

  • 4. De aanvrager vult een de-minimisverklaring in om te bepalen of de subsidie met toepassing van de-minimissteun kan worden verstrekt.

  • 5. Het voordeel met toepassing van de de-minimissteun mag nooit hoger zijn dan het voor de betreffende sector geldende de-minimisplafond, over een periode van drie belastingjaren per zelfstandige onderneming en dient ook anderszins te voldoen aan de voorwaarden voor de-minimissteun.

Artikel 14 Inwerkingtreding

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

  • 2. Deze subsidieregeling vervalt op 31 december 2021, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op aanvragen die voor die datum zijn ontvangen.

Artikel 15 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling nieuwe economie challenge Fryslân.

Ondertekening

Leeuwarden, 29 september 2020

Voorzitter

drs. A.A.M. Brok

Secretaris

R.E. Bouius - Riemersma, MBA MCM

Toelichting Subsidieregeling nieuwe economie challenge Fryslân

Algemeen

Op 9 juni 2020 is door de Gedeputeerde Staten een actieplan met 11 coronamaatregelen gepresenteerd. Provinciale Staten heeft het actieplan op 24 juni 2020 vastgesteld. Uitgangspunten van het maatregelenpakket zijn brede welvaart en circulaire economie. Het herstelbeleid draagt op deze manier ook bij aan de ambitie uit het Bestuursakkoord 2019-2023 Geluk op 1 om in Fryslân vooral te investeren in kwaliteit van leven. Het pakket ‘Lok op 1: No en Moarn’ is verdeeld over drie hoofdthema’s. De onderhavige subsidieregeling valt onder het hoofdthema ‘Stimulering innovatie’.

Met deze subsidieregeling willen we het in projectvorm doorontwikkelen van een innovatief idee tot een innovatief product, innovatief procedé of een innovatieve dienst stimuleren. De projecten moeten een bijdrage leveren aan een van de transities in Fryslân. . Innovaties die al vermarkt kunnen worden, komen niet voor subsidie in aanmerking op grond van deze regeling. Daarvoor hebben we de regeling Toekomstgericht investeren Fryslân opgesteld.

Toelichting op het begrip ‘transities’ (artikel 1 en artikel 8)

Van een lineaire naar een circulaire economie

In 2050 telt de wereldbevolking naar verwachting ruim 9 miljard mensen die gezond, veilig en in welvaart willen leven. De behoefte aan grondstoffen neemt daarom wereldwijd toe. Toch verspillen we nog steeds veel grondstoffen, waarmee we waarde verloren laten gaan, het milieu vervuilen en het klimaat beïnvloeden. Omdat we tegen de grenzen van onze planeet aanlopen, is actie nodig: realisatie van de duurzame ontwikkelingsdoelen en de transitie naar een circulaire economie. In Fryslân ligt onze ambitie hoog: we willen een Europese voorbeeldregio zijn in de transitie naar een circulaire economie.

In een circulaire economie worden materialen zo lang mogelijk, zo hoogwaardig mogelijk en zo veilig mogelijk gebruikt. Dat betekent ten eerste dat we minder grondstoffen en materialen gebruiken, ten tweede dat we andere grondstoffen en materialen gebruiken en ten derde dat we materialen en producten optimaal en intensief gebruiken. De circulaire economie biedt grote kansen voor de economie. Ze lost het probleem van de leveringszekerheid van (kritieke) grondstoffen op, leidt tot een reductie van broeikasgassen en draagt bij aan oplossingen voor de klimaatopgave en milieuvraagstukken, waaronder luchtverontreiniging, bodemdegradatie en (micro)plastics in het milieu. Daarnaast zijn het sluiten van de waterkringloop en een veilige, schone watervoorziening van groot belang voor klimaatadaptatie, agrofood en energieopwekking uit water. Ook draagt een circulaire economie bij aan een versterking van de biodiversiteit en is een sterke sociale samenhang en culturele diversiteit een voorwaarde voor een bloeiende circulaire economie.

In het Bestuursakkoord 2019-2023 Geluk op 1 geven we voor de economie vooral invulling aan brede welvaart door te streven naar een circulaire economie. (Meer) circulair worden alleen is niet genoeg. We verliezen ook de ‘harde’, geldverdienende kant van brede welvaart niet uit het oog. Daarvoor blijft economische groei nodig, maar in harmonie met aspecten als gezondheid en natuurschoon. De route om die twee kanten te verbinden loopt vaak via innovatie. We combineren onze focus op enerzijds circulaire economie en anderzijds innovatie onder meer door het blijven ondersteunen van de opbouw hiervan in Fryslân. We willen daarom het vermogen om te vernieuwen van de Friese economie blijven stimuleren, zodat nieuwe producten ontstaan waar de Friese economie de komende tientallen jaren op kan blijven drijven.

We zijn op zoek naar innovatieve projecten die bijdragen aan de transitie naar een circulaire economie.

Van fossiele naar hernieuwbare energie

De afspraken die in 2015 in het Klimaatakkoord van Parijs zijn gemaakt en de daaruit voortvloeiende Europese en nationale wetgeving hebben enorme implicaties, ook voor Fryslân. In het Nederlandse klimaatakkoord van juni 2019 is afgesproken om de uitstoot van broeikasgassen in 2030 te reduceren tot 49 procent ten opzichte van 1990. Ook is het besluit genomen dat de gaswinning in Groningen in 2022 moet stoppen. In 2050 moet Nederland klimaatneutraal zijn.

De energietransitie is één van de grootste uitdagingen van deze eeuw. De hele energie-infrastructuur moet over de kop om alle veranderingen te accommoderen: van tankstations tot het hoogspanningsnet, van elektriciteitscentrales tot windparken op de Noordzee. Daarnaast omvat de energietransitie ook economische en sociale aspecten. Er is geen gebied waarop de energietransitie geen invloed heeft. Dit vraagt om innovatieve ideeën die de energietransitie helpen versnellen.

We zijn op zoek naar innovatieve ideeën om samen naar meer gezonde jaren te gaan.

Van zorg naar gezondheid: samen naar meer gezonde jaren

Het gezondheidszorgsysteem in Nederland loopt tegen zijn grenzen aan, zowel qua bekostiging als qua personele capaciteit. Oorzaken zijn de vergrijzing (meer ouderen), de ontgroening (minder jongeren) en een toenemend aantal mensen met chronische en ouderdomsziekten (meer zorg). Dit geldt ook zeker voor Fryslân. Onze provincie loopt vanwege zijn demografische gesteldheid waarschijnlijk als een van de eerste tegen die grenzen aan. Tegelijkertijd zijn er steeds meer (technologische) mogelijkheden om zorg en gezondheid te verbeteren, de duurzame inzetbaarheid van arbeidskrachten te versterken en aan een toekomstbestendige samenleving te bouwen. Dit vraagt echter wel veranderingen in de zorg en in het denken over gezondheid. De aandacht verschuift van behandelen naar preventie, van intramurale naar extramurale zorg, van generieke naar individuele behandeling en van regie door de arts naar meer eigen regie. De transitie van zorg naar (positieve) gezondheid gaat dus over veel meer dan alleen de fysieke gesteldheid van mensen.

Naar een digitale samenleving

Er is een ingrijpende transitie gaande naar een digitale samenleving. Deze transformatie raakt iedereen in onze mienskip: kennisinstellingen, bedrijven, overheden, maatschappelijke instellingen en burgers. Het gebruik van onder andere artificial intelligence en bigdata leidt tot hele andere verhoudingen en nieuwe businessmodellen. Digitalisering en met name dataficatie zorgen voor product- en procesinnovatie in eindproducten en diensten. Ze leiden tot verandering van mark¬ten en een hogere productiviteit van bedrijven, instellingen en overheden. Ook verandert de aard van werk.

Het is van urgent belang om adequaat in te spelen op de nieuwe enabling kant van digitalisering. Zowel in het economisch speelveld als bij maatschappelijk opgaven als zorg, veiligheid, energietransitie, landbouw en mobiliteit. In elke oplossing voor een maatschappelijk vraagstuk en in vrijwel elke sector zit straks een digitale component. Aan de ene kant draagt digitalisering bij aan onze economie en samenleving, aan de andere kant vraagt digitalisering om alert te zijn op veiligheid, privacy en ethiek.

Disruptieve technologieën zoals Internet of Things, big data, cloud computing, swarm-technology, robotics, artificial intelligence, 3D en 4D printing, fotonica, predictive maintenance, digitale platforms en blockchain zijn sleuteltechnologieën, oftewel ‘key enabling technologies’.

We zijn op zoek naar innovatieve ideeën die gebruik maken van de kansen die digitalisering biedt enerzijds. Anderzijds zien we ook graag projecten die onze mienskip klaarmaken voor deze transitie, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van digitale vaardigheden of werken aan cybersecurity.

Naar de 1,5 meter economie

De Corona-pandemie heeft grote gevolgen. We moeten ons aanpassen aan nieuwe omstandigheden en opzoek naar nieuwe verdienmodellen. En we moeten op zoek naar mogelijkheden om in de toekomst beter te kunnen anticiperen op nieuwe omstandigheden.

Wij zijn op zoek naar innovatieve ideeën die oplossingen bieden voor de consequenties van de anderhalve metersamenleving op de Friese economie als gevolg van de Corona-pandemie.