Regeling vervallen per 01-01-2022

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân van 15 december 2020, houdende regels omtrent subsidie voor kleine cultuurinitiatieven (Subsidieregeling kleine cultuurinitiatieven Fryslân)

Geldend van 24-12-2020 t/m 31-12-2021

Intitulé

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân van 15 december 2020, houdende regels omtrent subsidie voor kleine cultuurinitiatieven (Subsidieregeling kleine cultuurinitiatieven Fryslân)

Gedeputeerde Staten van Fryslân,

gelet op artikel 1.3, vierde lid, van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013;

overwegende dat het in het kader van de coronacrisis wenselijk is ondersteuning te bieden aan buurt- en dorpshuizen, kunstaanbieders en podia in Fryslân om activiteiten te organiseren in de anderhalve-meter-samenleving;

besluiten vast te stellen de:

Subsidieregeling kleine cultuurinitiatieven Fryslân

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    Asv 2013: Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013;

  • -

    community art: kunstvorm waarbij een of meer professionals in de kunsten samenwerken met burgers om een kunstwerk tot stand te brengen rondom een sociaal of maatschappelijk vraagstuk;

  • -

    expositie: tijdelijke of permanente gelegenheid waarbij één of meer personen of organisaties objecten tonen, bijvoorbeeld kunstwerken, voor een publiek die voor dit doel naar deze gelegenheid komt;

  • -

    kunstaanbieder: organisatie die als doel heeft kunst- of cultuuractiviteiten te organiseren, zowel professioneel als op amateurniveau;

  • -

    ontmoetingsplek: een locatie die voor iedereen uit het dorp of stad, ongeacht godsdienstige of politieke overtuiging, openbaar toegankelijk is ten behoeve van verenigingsleven en sociaal-culturele activiteiten met multifunctioneel gebruik van de beschikbare ruimtes;

  • -

    podiumkunst: uitvoerende kunst op het gebied van muziek, muziektheater, theater en dans, die worden uitgevoerd op een podium en in aanwezigheid van publiek;

  • -

    uitvoerend kunstenaar: de persoon die een auteursrechtelijk beschermd werk uitvoert, zoals een acteur, muzikant of danser.

Artikel 2 Doel

De subsidie heeft tot doel om kunstaanbieders in Fryslân projecten op het gebied van podiumkunst of expositie, met inbegrip van community art, te laten uitvoeren in een ontmoetingsplek.

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten

Subsidie kan worden verstrekt voor een op zichzelf staande culturele activiteit in een ontmoetingsplek in Fryslân op het gebied van podiumkunst, expositie of community art, die al dan niet tegen betaling toegankelijk is voor publiek.

Artikel 4 Doelgroep

Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan een kunstaanbieder of uitvoerend kunstenaar in Fryslân, die staat ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Artikel 5 Aanvraagperiode

Een aanvraag voor subsidie dient te zijn ontvangen tussen 4 januari 2021 en 15 februari 2021.

Artikel 6 Aanvraag

Een aanvraag voor subsidie wordt ingediend met behulp van een door Gedeputeerde Staten ter beschikking gesteld aanvraagformulier en gaat vergezeld van de daarin genoemde bijlagen.

Artikel 7 Weigeringsgronden

Onverminderd artikel 2.7 van de Algemene subsidieverordening provincie Fryslân 2013, wordt subsidie in ieder geval geweigerd indien:

  • a.

    de aanvrager niet valt binnen de in artikel 4 bedoelde doelgroep van deze subsidieregeling;

  • b.

    de aanvraag is ontvangen voor 4 januari 2021 of na 15 februari 2021;

  • c.

    de activiteit naar het oordeel van Gedeputeerde Staten niet of onvoldoende voldoet aan de in artikel 2 genoemde doelstelling van de subsidieregeling of een of meerdere van de in artikel 9 bedoelde toetsingscriteria;

  • d.

    aan de aanvrager op het moment van ontvangst van de aanvraag reeds subsidie is verstrekt op grond van deze subsidieregeling;

  • e.

    er geen sprake is van een dekkende projectbegroting;

  • f.

    de te verstrekken subsidie minder dan € 500 bedraagt.

Artikel 8 Subsidieplafond

Het subsidieplafond voor deze subsidieregeling bedraagt € 150.000.

Artikel 9 Toetsingscriteria

Om voor subsidie in aanmerking te komen wordt voldaan aan de volgende toetsingscriteria:

  • a.

    het project is financieel en praktisch uitvoerbaar, gelet op de coronabeperkingen en de in acht te nemen RIVM-richtlijnen;

  • b.

    de aanvrager is voor de uitvoering van de activiteit een aantoonbare samenwerking aangegaan met de organisatie van een ontmoetingsplek.

Artikel 10 Subsidiabele kosten

  • 1. voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie, komen voor subsidie in aanmerking alle kosten die rechtstreeks zijn toe te rekenen aan het uit te voeren project en binnen de periode van het project worden gemaakt.

  • 2. In afwijking van artikel 1.10, eerste lid, aanhef en onderdeel d, van de Asv 2013 is omzetbelasting subsidiabel, voor zover deze voor de aanvrager niet verrekenbaar is.

Artikel 11 Subsidiehoogte en subsidiepercentage

De hoogte van de subsidie bedraagt 100% van de subsidiabele kosten, met een maximum van € 10.000.

Artikel 12 Verdeelsystematiek

  • 1. Subsidie wordt verdeeld op volgorde van datum van binnenkomst van de subsidieaanvragen, waarbij de datum waarop de aanvraag volledig is, geldt als datum van binnenkomst.

  • 2. Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van die aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Artikel 13 Verplichtingen van de subsidieontvanger

  • 1. De subsidieontvanger is in ieder geval verplicht:

    • a.

      de gesubsidieerde activiteit af te ronden voor 1 oktober 2021;

    • b.

      desgevraagd aan te tonen dat de activiteiten als bedoeld in artikel 3 zijn uitgevoerd, op de in de beschikking tot subsidieverstrekking aangegeven wijze.

  • 2. De in het in het eerste lid, onderdeel a, bedoelde termijn kan op verzoek van de subsidieontvanger eenmalig met maximaal drie maanden worden verlengd, indien de subsidieaanvrager hiertoe een gegronde reden kan aanvoeren.

Artikel 14 Inwerkingtreding

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

  • 2. Deze subsidieregeling vervalt op 1 januari 2022, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op aanvragen die voor die datum zijn ontvangen.

Artikel 15 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als Subsidieregeling kleine cultuurinitiatieven Fryslân.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Fryslân van 15 december 2020,

Voorzitter drs. A.A.M. Brok

Secretaris R.E. Bouius – Riemersma, MBA MCM

Algemene toelichting

De coronacrisis heeft niet alleen impact op onze economie, maar ook op de cultuur en leefbaarheid in Fryslân. Ontmoetingsplekken, kunstaanbieders en uitvoerend kunstenaars spelen een cruciale rol op het gebied van leefbaarheid en de sociale cohesie in dorpen, wijken en steden in Fryslân. Zij zijn echter (financieel) ook geraakt door de gevolgen van het coronavirus. Activiteiten moesten worden gestaakt en ontmoetingsplekken moesten noodgedwongen hun deuren sluiten. Dit heeft niet alleen geleid tot financiële tegenvallers, maar ook tot een als groot ervaren gemis aan sociale contacten, steun en activiteiten bij de bezoekers van deze voorzieningen.

Na een gedwongen stop van enkele maanden werd het vanaf ongeveer half mei stapsgewijs mogelijk om in Fryslân weer sport- en sociaal-maatschappelijke activiteiten te organiseren. Een belangrijk moment voor de inwoners van Fryslân, die hierdoor de mogelijkheid kregen weer naar buiten te gaan en in beweging te komen en culturele activiteiten te bezoeken.

Veel kunstaanbieders en uitvoerend kunstenaars ervaren onzekerheid bij het starten van nieuwe projecten, omdat niet zeker is hoe lang de genomen maatregelen van kracht blijven of dat deze verder aangescherpt worden. En of hun projecten en producties derhalve kunnen worden uitgevoerd of tentoongesteld. Vele ontmoetingsplekken zagen hun inkomsten wegvallen door het noodgedwongen sluiten van hun deuren en missen inkomsten nu er minder bezoekers toegelaten worden.

Als provincie kunnen wij niet alle financiële problemen van kunstaanbieders, uitvoerend kunstenaars en ontmoetingsplekken oplossen. Wij kunnen het Friese maatschappelijke veld met deze subsidieregeling echter wel een financieel ‘steuntje in de rug’ bieden, waardoor we helpen om het culturele en maatschappelijk leven op gang te brengen en te houden en zo een bijdrage leveren aan de bevordering van de leefbaarheid in wijken, dorpen en steden in Fryslân.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

Gedeputeerde Staten kunnen een projectsubsidie verstrekken voor een op zichzelf staande culturele activiteit in Fryslân op het gebied van podiumkunst, expositie of community art, die al dan niet tegen betaling toegankelijk is voor publiek. In de aanvraag moeten afspraken tussen de aanvrager en een ontmoetingsplek zijn opgenomen (artikel 9 onderdeel b). De activiteiten mogen nieuw ontwikkeld zijn, maar het mag ook een opvoering of tentoonstelling betreffen van eerder werk.

Artikel 10 Subsidiabele kosten

Bij de aanvraag moet een gespecificeerd overzicht van de verwachte kosten worden overgelegd. In de aanvraag moet duidelijk worden gemaakt waarom deze kosten worden gemaakt voor het project. De projectbegroting moet volledig sluitend zijn; als dat niet het geval is, wordt de subsidie geweigerd (artikel 7 onder e).

Artikel 12 Verdeelsystematiek

Eerste lid: de verdeling van het beschikbare bedrag vindt plaats op basis van het principe ’wie het eerst komt, wie het eerst maalt’. De volledigheid van de aanvraag is daarbij bepalend voor de datum van ontvangst. Dit betekent dat in geval dat een ontvangen aanvraag onvolledig is, de datum van ontvangst van de aanvraag wordt vastgesteld op het moment dat de aanvraag volledig is aangevuld en deze volledige aanvulling ontvangen is door Gedeputeerde Staten. Na ontvangst van een volledige aanvraag wordt de aanvraag inhoudelijk beoordeeld aan de hand van de regeling en zal worden beoordeeld of de aanvraag voor subsidie in aanmerking komt.

Zodra het subsidieplafond dat voor deze regeling is vastgesteld is bereikt, wordt de aanvraag geweigerd, ook al voldoet deze aan de vereisten om voor subsidie in aanmerking te komen. Op voorhand is niet aan te geven wanneer het subsidieplafond zal zijn bereikt.

Tweede lid: uitgegaan wordt van een stelsel waarin de beschikbare bedrag wordt verdeeld op volgorde van ontvangst van een volledige aanvraag. Niet uitgesloten is dat op dezelfde dag meerdere subsidieaanvragen binnenkomen en dat honorering van al deze aanvragen tot een overschrijding van het subsidieplafond zou leiden. Daarom is een voorziening opgenomen om voor die situatie een nadere rangorde aan te kunnen brengen in de aanvragen van de desbetreffende dag. Deze rangorde wordt bepaald door middel van loting van de volledige aanvragen. De loting bepaalt de volgorde waarin de subsidieaanvragen worden behandeld; niet het tijdstip van ontvangst. Alle aanvragen die op dezelfde dag zijn ontvangen, maken gelijke kans om voor subsidie in aanmerking te komen. Het maakt niet uit hoe laat de aanvraag op de desbetreffende dag is ontvangen. Ook het indienen van meerdere aanvragen beïnvloedt de loting niet: per aanvrager wordt slechts één subsidieaanvraag in behandeling genomen. Indien een aanvraag dient te worden aangevuld wegens onvolledigheid, geldt voor de verdeelsystematiek de datum van ontvangst van de aanvulling, als datum van ontvangst van de aanvraag.

Artikel 13 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Subsidie die verstrekt wordt voor een activiteit als omschreven in artikel 3 van de regeling wordt direct vastgesteld. Dit betekent dat de subsidieontvanger na realisatie van de gesubsidieerde activiteit geen vaststellingsverzoek meer hoeft in te dienen, waarmee (financiële) verantwoording wordt afgelegd aan Gedeputeerde Staten. Gedeputeerde Staten kunnen evenwel de in het kader van de regeling verstrekte subsidies controleren, al dan niet steekproefsgewijs. Als een subsidieontvanger gecontroleerd wordt, is hij verplicht om aan te tonen dat de gesubsidieerde activiteit is verricht en dat aan de subsidievaststelling verbonden verplichtingen is voldaan.

Als uit de (steekproef)controle onregelmatigheden blijken, kan dat gevolgen hebben voor de subsidievaststelling. Een subsidievaststelling kan ten nadele van de subsidieontvanger gewijzigd of ingetrokken worden. Bovenstaande kan ertoe leiden dat uitbetaalde subsidiebedragen worden teruggevorderd.