Regeling vervallen per 30-04-2022

Indienen WOB-verzoeken per brief of per fax

Geldend van 07-01-2016 t/m 29-04-2022

Intitulé

Indienen WOB-verzoeken per brief of per fax

Te besluiten dat WOB-verzoeken per brief of per fax moeten worden ingediend.

Het indienen van een WOB-verzoek per e-mail is eenvoudig. Het  is daarom een ideaal middel voor een oneigenlijk WOB-verzoek. Bij zo’n verzoek staat niet het verkrijgen van informatie voorop maar het innen van dwangsommen bij het te laat beslissen op het gedane verzoek. Oneigenlijke verzoeken zijn vaak ingewikkeld en de afhandeling ervan kost veel tijd.

Het toestaan van WOB-verzoeken per e-mail leidt er bovendien toe dat verzoeken niet bij de juiste behandelaar terechtkomen of tijdig als formeel WOB-verzoek in behandeling worden genomen. De kans op het betalen van dwangsommen is hierdoor relatief groot.

Op grond van de regelgeving kan een bestuursorgaan voor bepaalde type berichten bepalen dat deze niet via de elektronische weg kunnen worden ingediend. Vanuit preventief oogpunt en op grond van ervaringen elders wordt voorgesteld dat WOB-verzoeken bij GGD IJsselland per brief en per fax kunnen worden ingediend en dus niet meer per e-mail.

Door het niet langer mogelijk maken van het indienen van een WOB-verzoek per e-mail worden ook ‘gewone’ WOB-verzoeken die per e-mail worden ingediend niet meer in behandeling genomen.

In de regelgeving wordt gesproken over een bestuursorgaan. Strikt formeel geredeneerd geldt het besluit alleen voor WOB-verzoeken die aan het dagelijks bestuur zijn gericht. In de prakrijk worden WOB-verzoeken aan GGD IJsselland of aan het dagelijks bestuur gericht.

Ondertekening

Dagelijks bestuur
12 november 2015