Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR389234
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR389234/1
Regeling vervallen per 30-04-2022
Indienen WOB-verzoeken per brief of per fax
Geldend van 07-01-2016 t/m 29-04-2022
Intitulé
Indienen WOB-verzoeken per brief of per faxTe besluiten dat WOB-verzoeken per brief of per fax moeten worden ingediend.
Het indienen van een WOB-verzoek per e-mail is eenvoudig. Het is daarom een ideaal middel voor een oneigenlijk WOB-verzoek. Bij zo’n verzoek staat niet het verkrijgen van informatie voorop maar het innen van dwangsommen bij het te laat beslissen op het gedane verzoek. Oneigenlijke verzoeken zijn vaak ingewikkeld en de afhandeling ervan kost veel tijd.
Het toestaan van WOB-verzoeken per e-mail leidt er bovendien toe dat verzoeken niet bij de juiste behandelaar terechtkomen of tijdig als formeel WOB-verzoek in behandeling worden genomen. De kans op het betalen van dwangsommen is hierdoor relatief groot.
Op grond van de regelgeving kan een bestuursorgaan voor bepaalde type berichten bepalen dat deze niet via de elektronische weg kunnen worden ingediend. Vanuit preventief oogpunt en op grond van ervaringen elders wordt voorgesteld dat WOB-verzoeken bij GGD IJsselland per brief en per fax kunnen worden ingediend en dus niet meer per e-mail.
Door het niet langer mogelijk maken van het indienen van een WOB-verzoek per e-mail worden ook ‘gewone’ WOB-verzoeken die per e-mail worden ingediend niet meer in behandeling genomen.
In de regelgeving wordt gesproken over een bestuursorgaan. Strikt formeel geredeneerd geldt het besluit alleen voor WOB-verzoeken die aan het dagelijks bestuur zijn gericht. In de prakrijk worden WOB-verzoeken aan GGD IJsselland of aan het dagelijks bestuur gericht.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl