Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR455898
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR455898/1
Regeling vervallen per 01-01-2018
Besluit van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van de GGD IJsselland houdende regels omtrent delegatie- en mandaatbesluit Delegatie- en mandaatbesluit GGD IJsselland 2017
Geldend van 01-07-2017 t/m 31-12-2017
Intitulé
Delegatie- en mandaatbesluit GGD IJsselland 2017Het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter van GGD IJsselland, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft
gelet op:
- -
hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht;
- -
de Gemeentewet;
- -
de Wet gemeenschappelijke regelingen;
- -
de Regeling GGD IJsselland voor het laatst gewijzigd vastgesteld op 15 december 2016
overwegende dat:
- -
de gewijzigde Regeling GGD IJsselland op 1 januari 2017 in werking is getreden;
- -
het geldende Delegatie- en mandaatbesluit GGD IJsselland voor het laatst gewijzigd is vastgesteld op 21 juni 2012;
- -
vaststelling van een nieuw besluit noodzakelijk is
besluiten:
- -
het Delegatie- en mandaatbesluit GGD IJsselland 2017 als volgt vast te stellen
HOOFDSTUK 1 DELEGATIE
Artikel 1 Gedelegeerde bevoegdheden
Het algemeen bestuur delegeert aan het dagelijks bestuur de bevoegdheden, opgenomen in overzicht 1, onder de in artikel 2 vermelde algemene beleidsregels.
Artikel 2 Algemene beleidsregels
De uitoefening van de in artikel 1 bedoelde bevoegdheden:
- a.
is gericht op de realisering van wettelijk vastgestelde taken en regels en geschiedt met inachtneming van het ter zake geldende recht;
- b.
gebeurt binnen de financiële middelen, zoals beschikbaar gesteld in de vastgestelde programmabegroting en voor zover deze niet zijn uitgeput;
- c.
vindt plaats overeenkomstig vastgesteld of bestaand beleid voor de taken van de GGD.
Artikel 3 Voorwaarde
Als het algemeen bestuur daarom verzoekt, rapporteert het dagelijks bestuur over de uitoefening van de gedelegeerde bevoegdheden.
HOOFDSTUK 2 MANDAAT, VOLMACHT EN MACHTIGING
Artikel 4 Verlening mandaat, volmacht en machtiging; ondertekening
-
1. Het dagelijks bestuur verleent mandaat, machtiging respectievelijk volmacht aan de directeur publieke gezondheid voor de in overzicht 2 genoemde bevoegdheden om besluiten te nemen ter uitoefening van deze bevoegdheden, het verrichten van daarmee verbonden rechtshandelingen en het verrichten van daarmee samenhangende feitelijke handelingen.
-
2. De voorzitter verleent mandaat, machtiging respectievelijk volmacht aan de directeur publieke gezondheid voor de in overzicht 3 genoemde bevoegdheden om besluiten te nemen ter uitoefening van deze bevoegdheden, het verrichten van daarmee verbonden rechtshandelingen en het verrichten van daarmee samenhangende feitelijke handelingen.
-
3. Het verleende mandaat omvat tevens de bevoegdheid tot ondertekening van de krachtens het mandaat genomen besluiten.
-
4. Documenten die krachtens mandaat worden afgehandeld worden ondertekend met ‘namens het dagelijks bestuur’ respectievelijk ‘namens de voorzitter’, gevolgd door de naam en de functie ‘directeur publieke gezondheid’.
Artikel 5 Algemene beleidsregels, beperkingen en voorwaarden
De uitoefening van het mandaat, de machtiging en de volmacht, bedoeld in artikel 4:
- a.
is gericht op de realisering van wettelijk vastgestelde taken en regels en geschiedt met inachtneming van het ter zake geldende recht;
- b.
gebeurt binnen de financiële middelen, zoals beschikbaar gesteld in de vastgestelde programmabegroting en voor zover deze niet zijn uitgeput;
- c.
vindt plaats overeenkomstig vastgesteld of bestaand beleid voor de taken van de GGD.
Artikel 6 Vervanging
Bij afwezigheid of verhindering van de directeur publieke gezondheid gaat het mandaat, de machtiging of de volmacht over op de plaatsvervangend directeur publieke gezondheid.
Artikel 7 Informatieplicht
Als het dagelijks bestuur of de voorzitter daarom verzoekt, rapporteert de directeur publieke gezondheid over de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden.
Artikel 8 Ondermandaat
-
1. Verlening van ondermandaat door de directeur publieke gezondheid is toegestaan voor de in de overzichten 2 en 3 genoemde bevoegdheden waarbij dit staat aangegeven.
-
2. De directeur publieke gezondheid legt de verleende ondermandaten schriftelijk vast en toetst de ondermandaten ten minste één keer in de vier jaar.
-
3. Documenten die krachtens ondermandaat worden afgehandeld worden ondertekend met ‘namens het dagelijks bestuur’ respectievelijk ‘namens de voorzitter’, gevolgd door de naam en de functie ‘directeur publieke gezondheid’, aangevuld met ‘voor deze’, gevolgd door de naam en de functie van de ondergemandateerde.
HOOFDSTUK 3 SLOTBEPALINGEN
Artikel 9 Intrekken oude regeling
Het Delegatie- en mandaatbesluit GGD IJsselland wordt ingetrokken.
Artikel 10 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt na bekendmaking in werking op 1 juli 2017.
Artikel 11 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als ‘Delegatie- en mandaatbesluit GGD IJsselland 2017’.
Ondertekening
Bijlage 1
KORTE TOELICHTING DELEGATIE- EN MANDAATBESLUIT
Delegatie en mandaat
Een omschrijving van de begrippen delegatie en mandaat is te vinden in de Algemene wet bestuurs-recht. Bij delegatie is sprake van overdracht van een bevoegdheid. Een bestuursorgaan draagt een bestaande bevoegdheid tot het nemen van besluiten over aan een ander. Deze ander oefent deze bevoegdheid onder eigen verantwoordelijkheid uit. Delegatie aan ondergeschikten is niet mogelijk. Delegatie past niet in een hiërarchische verhouding!
Bij mandaat vindt geen overdracht van een bevoegdheid plaats maar wordt de bevoegdheid om besluiten te nemen namens een bestuursorgaan uitgeoefend. Het bestuursorgaan dat het mandaat verleent, blijft verantwoordelijk en juridisch aanspreekbaar voor de genomen besluiten. Het bestuurs-orgaan kan als mandaatverlener toestaan dat ondermandaat wordt verleend. Mandaat past in een hiërarchische verhouding. Regels voor mandaat zijn op grond van de Algemene wet bestuursrecht ook van toepassing op het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen (volmacht) en feitelijke handelingen (machtiging).
Het doel van het besluit
Doel van het delegatie- en mandaatbesluit is duidelijkheid over de uitoefening van bevoegdheden binnen GGD IJsselland. Slagvaardig werken door bepaalde verantwoordelijkheden en uitvoerings-taken zo dicht mogelijk bij de plek te leggen waar de resultaten bereikt moeten worden. Bedoeling is dat hierdoor een goede organisatie en stroomlijning van de werkzaamheden ontstaat.
Het bereiken van het doel
- 1.
GGD IJsselland moet zijn wettelijke taken uitvoeren. De GGD beschikt hiervoor over bevoegd-heden. Belangrijke voorbeelden van wetten waarin bevoegdheden zijn opgenomen zijn: de Wet publieke gezondheid, de Wet gemeenschappelijke regelingen en het Burgerlijk Wetboek.
- 2.
Deze wetten kennen bevoegdheden toe aan het bestuur van GGD IJsselland. Het wordt in veel gevallen aan het algemeen bestuur overgelaten om de uitoefening van de bevoegdheden nader in te vullen.
- 3.
De eerste stap bij de invulling is, dat het algemeen bestuur, om doelmatig te kunnen werken, bepaalde bevoegdheden overdraagt (delegatie) aan het dagelijks bestuur. Hierdoor kan het algemeen bestuur zich concentreren op financiële en juridische kaders, op hoofdlijnen van beleid en op toetsing.
- 4.
De tweede stap is, dat het dagelijks bestuur de uitvoering van bepaalde taken opdraagt aan de directeur publieke gezondheid (mandaat). Die opdrachten gelden voor uitvoerende taken binnen vastgestelde kaders.
- 5.
De derde stap bij de invulling is, dat de voorzitter de uitvoering van bepaalde taken opdraagt aan de directeur publieke gezondheid (mandaat). Die opdrachten gelden voor uitvoerende taken binnen vastgestelde kaders.
- 6.
De hoofdlijnen van het besluit zijn weergegeven in het volgende overzicht:
Wie |
Wat |
Waar |
algemeen bestuur |
Vaststelling financiële en juridische kaders, hoofdlijnen van beleid en toetsing |
Besturingsfilosofie GGD IJsselland (vastgesteld door AB op 22-03-2012); Regeling GGD IJsselland |
dagelijks bestuur |
Bevoegdheden van dagelijks bestuur binnen de vastgestelde kaders |
Artikelen 1-3; overzicht 1 |
directeur publieke gezondheid |
- Zelfstandige uitvoering binnen de vastgestelde kaders van bepaalde taken dagelijks bestuur |
Artikelen 4-8; overzicht 2 |
- Ondertekening besluiten in mandaat |
||
directeur publieke gezondheid |
- Zelfstandige uitvoering binnen de vastgestelde kaders van bepaalde taken voorzitter |
Artikelen 4-8; overzicht 3 |
- Ondertekening besluiten in mandaat |
De positie van de directeur publieke gezondheid
In alle gevallen wordt er in het delegatie- en mandaatbesluit mandaat verleend aan de directeur publieke gezondheid. De directeur publieke gezondheid staat aan het hoofd van de ambtelijke organisatie van GGD IJsselland en is belast met het integraal management, de producten en output van de organisatie en het relatiebeheer. De directeur publieke gezondheid is hierop aanspreekbaar door het dagelijks bestuur van GGD IJsselland.
De directeur publieke gezondheid heeft de leiding over de GHOR: de geneeskundige hulpverlenings-organisatie in de regio, belast met de coördinatie, aansturing en regie van de geneeskundige hulp-verlening en met de advisering van andere overheden en organisaties op dat gebied. De directeur publieke gezondheid is belast met de operationele leiding van de geneeskundige hulpverlening. Voor de GHOR-taken is de directeur publieke gezondheid gedetacheerd naar Veiligheidsregio IJsselland en is verantwoording schuldig aan het bestuur van Veiligheidsregio IJsselland. De directeur publieke gezondheid vult deze rol in met in achtneming van de regelingen, instructies en mandaten van Veiligheidsregio IJsselland.
Bekendmaking
Het delegatie- en mandaatbesluit kan ook gevolgen voor burgers hebben. Zij kunnen geconfronteerd worden met besluiten die genomen zijn door een ander dan het oorspronkelijk bevoegde bestuurs-orgaan of namens een bestuursorgaan. Daarom is er een verplichting om het besluit bekend te maken.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl