Regeling vervallen per 30-12-2016

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

Geldend van 28-12-2015 t/m 29-12-2016

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

De raad van de gemeente GEERTRUIDENBERG;

Mede gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 10 november 2015;

gelet op de artikelen 156 eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

BESLUIT

Vast te stellen de:

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    'maand': het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    'jaar': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

  • c.

    het in behandeling nemen van aanvragen en afgeven van vergunningen in het kader van de avondvierdaagse, intocht van St. Nicolaas en acties door verenigingen en instellingen op niet-commerciële basis;

  • d.

    het in behandeling nemen van een aanvraag voor afgifte van verklaringen omtrent gedrag gedaan door instanties die als doel hebben kinderen tijdelijk op te vangen in een gastoudergezin;

  • e.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • f.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • g.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkt milieutoets).

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen veertien dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

1. van zuiver redactionele aard zijn;

2. een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

  • a.

    onderdeel 1.1.6 (akten burgerlijke stand);

  • b.

    hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

  • c.

    hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

  • d.

    onderdeel 1.4.3 (verstrekkingen uit de basisregistratie personen met behulp van alternatieve media of schriftelijk);

  • e.

    onderdeel 1.8.1.1 (verklaring omtrent het gedrag);

  • f.

    hoofdstuk 11 (kansspelen).

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De "Legesverordening 2015" van 18 december 2014, sedertdien gewijzigd, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2016".

Ondertekening

Geertruidenberg, 17 december 2015
de raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
drs K.M.C. Millenaar-Rammelaere drs. W. van Hees

Nota-toelichting Tarieventabel behorende bij de "Legesverordening 2016"

Tarieventabel behorende bij de "Legesverordening 2016"

Blz.

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

2

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

2

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

2

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

3

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

3

Hoofdstuk 6

Bestuursstukken

3

Hoofdstuk 7

Vastgoedinformatie

3

Hoofdstuk 8

Overige publiekszaken

4

Hoofdstuk 9

Gemeentearchief

4

Hoofdstuk 10

Winkeltijdenwet

4

Hoofdstuk 11

Kansspelen

4

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

4

Hoofdstuk 13

Telecommunicatie

5

Hoofdstuk 14

Verkeer en vervoer

5

Hoofdstuk 15

Diversen

5

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

7

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

7

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

7

Hoofdstuk 4

Vermindering

11

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

12

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

12

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

12

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijzigingen

13

Hoofdstuk 9

Sloopmelding

13

Hoofdstuk 10

In deze titel niet benoemde beschikking

13

Hoofdstuk 11

Brandbeveiligingsverordening

13

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

14

Hoofdstuk 2

Algemene Plaatselijke Verordening (evenementen)

14

Hoofdstuk 3

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

14

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke Stand

1.1.1

Het basistarief voor de voltrekking van een huwelijk /

registratie van een partnerschap

op maandag tot en met vrijdag, indien niet zijnde een algemeen erkende

feestdag in de zin van artikel 3 van de algemene termijnenwet, tussen

9.00 en 16.00 uur bedraagt

188,25

1.1.1.1

Het tarief onder 1.1.1. vermeld wordt vermeerderd met

1.1.1.1.1

indien de voltrekking/registratie plaats vindt in het gemeentehuis te Raamsdonksveer

107,70

1.1.1.1.2

indien de voltrekking/registratie plaats vindt in het voormalige gemeentehuis

188,25

te Geertruidenberg, Markt 36

1.1.1.1.3

indien de voltrekking/registratie plaats vindt in de Lambertuskerk

0,00

1.1.2

Het basistarief voor de voltrekking van een huwelijk /

registratie van een partnerschap

op zaterdag, zondag en een algemeen erkende feestdag in de zin van

artikel 3 van de algemene termijnenwet, tussen 9.00 en 16.00 uur bedraagt

376,50

1.1.2.1

Het tarief onder 1.1.2. vermeld wordt vermeerderd met

1.1.2.1.1

indien de voltrekking/registratie plaats vindt in het gemeentehuis te Raamsdonksveer

188,25

1.1.2.1.2

indien de voltrekking/registratie plaats vindt in het voormalige gemeentehuis

376,50

te Geertruidenberg, Markt 36

1.1.2.1.3

indien de voltrekking/registratie plaats vindt in de Lambertuskerk

0,00

1.1.3

Het tarief voor de voltrekking van een huwelijk /

registratie van een partnerschap bedraagt

op maandag en woensdag om 9.00 uur in het gemeentehuis te Raamsdonksveer

0,00

1.1.4

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk /

registratie van een partnerschap bedraagt in een

bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

430,80

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van

een trouwboekje of partnerschapsboekje

30,00

1.1.6

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een

stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt

het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het gebruikmaken van de diensten van de

gemeenteambtenaren voor het fungeren als getuige bij een huwelijksvoltrekking

of partnerschapsregistratie per ingestelde ambtenaar

43,10

1.1.8

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het benoemen

van een beëdigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, bedraagt

50,00

1.1.9

Het tarief bedraagt voor het wijzigen dan wel annuleren van de huwelijks- en

partnerschapsregistratie-agenda

30,00

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

1.2.

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

1.2.1

van een nationaal paspoort:

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

64,40

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

51,20

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

64,40

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

51,20

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

64,40

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

51,20

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

51,20

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

50,40

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

28,45

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

47,31

1.2.7

tot het verstrekken van een hoesje

1.2.7.1

voor een paspoort

1,15

1.2.7.2

voor een identiteitskaart

1,00

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

38,50

1.3.1.1

Het tarief als genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering

vermeerderd met een bedrag van

34,10

1.3.2

Het tarief voor het verrichten van werkzaamheden in verband met vermissing

van een rijbewijs

30,00

1.3.3

Voor het tarief van een Eigen Verklaring wordt verwezen naar

het "Overzicht van de kosten voor de theorie- en praktijkexamens"

zoals is vastgesteld door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen

1.3.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een hoesje voor een rijbewijs

1,00

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking

verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie

personen moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens per verstrekking

7,50

1.4.3

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in

behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens

bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

7,50

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de

basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

11,05

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager

als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

0,00

Hoofdstuk 6

Bestuursstukken

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-

vraag tot het verstrekken van:

1.6.1.1

een afschrift van de programmabegroting

28,20

1.6.1.2

een afschrift van het jaarverslag

28,20

1.6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.6.2.1

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op de stukken

behorende bij de commissie- en raadsvergaderingen

1.6.2.1.1

bij verzending

43,55

1.6.2.1.2

bij ophalen

22,95

1.6.2.1.3

bij electronische verzending via e-mail

14,35

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-

vraag tot het verstrekken van:

1.6.3.1

een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening

20,40

Hoofdstuk 7

Vastgoedinformatie

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in het

gemeentelijke kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier

11,05

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-

vraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan

wel plaatselijke aanduiding, per inlichting

11,05

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het verlenen van inzage van de

perceelskaarten, per perceelskaart

11,05

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van een afschrift of uittrekstel uit het gemeentelijke beperkingenregister,

dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld

in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

11,05

1.7.5

Het tarief voor het doen van een opzoeking of een nasporing van een bouwdossier

bedraagt voor ieder daaraan besteed kwartier

11,05

1.7.5.1

Het tarief voor een kopie of scan A4 en A3 van een bouwdossier

of een gedeelte daarvan per vel

1.7.5.1.1

A4

0,10

1.7.5.1.2

A3

0,15

1.7.5.2

Het tarief voor het verstrekken van een kopie of scan van een tekening welke groter

is dan A3 bedraagt per tekening

17,00

1.7.6

Het tarief voor het op verzoek verstrekken van vastgoedinformatie bedraagt voor

1.7.6.1

een eerste informatieverstrekking per object

32,30

1.7.6.2

een tweede of meer informatieverstrekking per object

64,55

1.7.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.7.1

tot het verstrekken van een fotokopie

1,05

1.7.7.2

tot het verstrekken van een lichtdruk

1,15

Hoofdstuk 8

Overige publiekszaken

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

tot het verstrekken van een Verklaring Omtrent het gedrag (VOG)

overeenkomstig de wet Justitiële Gegevens, het tarief zoals is opgenomen in het

laatste ministerieel besluit wijziging leges VOG

1.8.1.2

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

7,50

1.8.2

Voor het in behandeling nemen van een verzoek ten behoeve

van een optie- naturalisatie tot Nederlander wordt verwezen naar het

"Besluit optie- en naturalisatie gelden".

Hoofdstuk 9

Gemeentearchief

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de in het

gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

11,05

1.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-

vraag tot het verkrijgen van:

1.9.2.1

een afschrift, fotokopie of scan van een in het gemeentearchief berustend stuk,

per pagina van A-4 formaat

0,50

1.9.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

7,50

Hoofdstuk 10

Winkeltijdenwet

1.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.10.1

tot het verlen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

13,05

1.10.2

tot het wijzigen van een in onderdeel 1.10.1 bedoelde ontheffing

11,05

Hoofdstuk 11

Kansspelen

1.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-

vraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in

artikel 30b van de Wet op de kansspelen (Stb. 1999/9) het maximale

tarief zoals dat is opgenomen in het Speelautomatenbesluit 2000 (besluit van

23 mei 2000, Stb. 2000/233 of zoals dit besluit nadien is of zal worden

gewijzigd;

1.11.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op

de kansspelen (loterijvergunning)

11,10

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande

woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

68,35

1.12.2

tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte

als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

36,65

Hoofdstuk 13

Telecommunicatie

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding

in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werk-

wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid

van de Telecommunicatiewet:

1.13.1.1

voor projecten met een straatlengte tot 25 meter

33,57

1.13.1.2

voor projecten met een straatlengte van 25 tot 100 meter

272,40

1.13.1.3

voor projecten met een straatlengte van 100 tot en met 500 meter

313,30

1.13.1.4

voor projecten met een straatlengte van meer dan 500 meter wordt het

onder 1.13.1.3 vermelde tarief voor elke 100 meter boven de 500 meter

verhoogd met een bedrag van

30,95

1.13.2

Het op basis van artikel 1.13.1 verschuldigde bedrag wordt:

1.13.2.1

indien met betrekking tot een melding overleg plaats moet vinden tussen

gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het

netwerk, verhoogd met

167,15

1.13.2.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel

plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de, voorafgaand aan het in be-

handeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde, kosten, blijkend

uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders

is opgesteld.

1.13.3

Indien een begroting als bedoeld onder 1.13.2.2 is uitgebracht, wordt een

melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de

begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor

deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 14

Verkeer en vervoer

1.14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.14.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459)

59,45

1.14.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van

de Regeling voertuigen

59,45

1.14.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een eerste aanvraag voor

een gehandicaptenparkeerkaart, als bedoeld in artikel 49 Besluit administratieve

bepalingen inzake het wegverkeer

22,25

1.14.1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

vernieuwen/verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart, als bedoeld in

artikel 49 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

22,25

1.14.1.3.2

Het tarief voor het opstellen van een duplicaat bij vermissing of diefstal van de

gehandicaptenparkeerkaart bedraagt

37,75

1.14.1.3.3

Het tarief vermeld onder 1.14.1.3 en 1.14.1.3.1 wordt verhoogd met de kosten van een

medische keuring, indien deze keuring is aangevraagd

1.14.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een individuele gehandicaptenparkeerplaats

met kenteken, inclusief aanleg van deze parkeerplaats

334,60

1.14.1.4.1

indien het aangevraagde als bedoeld onder 1.14.1.4 dient te worden

geweigerd, wordt het onder 1.14.1.4 berekende bedrag verlaagd tot een bedrag van

41,80

Hoofdstuk 15

Diversen

1.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verstrekken van:

1.15.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze

tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

0,90

1.15.1.2

afschriften, doorslagen, fotokopieën of scans van stukken, voor zover daarvoor niet

elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.15.1.2.1

zwart wit per pagina op papier van A4-formaat

0,10

1.15.1.2.2

kleur per pagina op papier van A4-formaat

0,15

1.15.1.2.3

zwart wit per pagina op papier van een ander formaat

0,15

1.15.1.2.4

kleur per pagina op papier van een ander formaat

0,20

1.15.1.3

kaarten, tekeningen, lichtdrukken en scans, al dan niet behorend bij de in de

onderdelen 1.15.1.1 en 1.15.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet

elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is

opgenomen, per kaart, tekening, lichtdruk of scan

13,20

1.15.1.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel

of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

68,35

1.15.1.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden

opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere

wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

0,50

1.15.2

Het tarief voor bestrijding van ongedierte bedraagt:

1.15.2.1

voor onderzoek en advisering

€ 

0,00

1.15.2.2

voor bestrijding van ratten en muizen bij particulieren:

1.15.2.2.1

standaard pakket, drie bezoeken

€ 

14,80

1.15.2.2.2

vervolg bezoeken, per bezoek

€ 

4,30

1.15.2.3

voor bestrijding van ratten en muizen bij agrarische bedrijven,

detailhandel en horeca per jaar

€ 

61,90

1.15.2.4

De bedragen genoemd onder 1.15.2.1, 1.15.2.2 en 1.15.2.3 worden

verhoogd met 21 % BTW

1.15.3

Verzegelen apparatuur

1.15.3.1

Het tarief voor het op verzoek verzegelen van een geluidsbegrenzer van een

muziekinstallatie bij een inrichting ingevolge de Wet milieubeheer bedraagt

€ 

120,00

1.15.3.1.1

Het tarief genoemd onder 1.15.3.1 is niet van toepassing indien op de eerste

verzegeling welke voort vloeit uit de voorschriften die bij of krachtens de Wet

milieubeheer gesteld zijn.

1.15.3.2

Het tarief voor het opnieuw verzegelen van een geluidsbegrenzer van een

muziekinstallatie bij een inrichting ingevolge de Wet milieubeheer,

tenzij verbreking noodzakelijk was en vooraf gemeld bedraagt

120,00

1.15.4

Het tarief voor het verstrekken van een exemplaar van de "Plattegrond

Geertruidenberg" bedraagt

2,50

1.15.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verstrekken van:

1.15.5.1

een stuk op grond van de Wet openbaarheid van bestuur per pagina

1.15.5.1.1

op papier van A4-formaat zwart/wit

0,10

1.15.5.1.2

per ingescande pagina A4-formaat zwart/wit

0,10

1.15.5.1.3

op papier van A3-formaat zwart/wit

0,15

1.15.5.1.4

per ingescande pagina A3-formaat zwart/wit

0,15

1.15.5.1.5

op papier van A4-formaat kleur

0,15

1.15.5.1.6

per ingescande pagina A4-formaat kleur

0,15

1.15.5.1.7

op papier van A3-formaat kleur

0,20

1.15.5.1.8

per ingescande pagina A3-formaat kleur

0,20

1.15.6

Rioolaansluiting

Rioolaansluitingen worden door of namens de gemeente aangelegd.

Het betreft hier het gedeelte gelegen in de openbare grond. Er wordt een

verbinding gemaakt tussen de ontstoppingsput en de gemeentelijke riolering.

1.15.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek

tot het verkrijgen van een rioolaansluiting

67,13

1.15.6.2

Het tarief genoemd onder 1.15.6.1 wordt verhoogd met het bedrag

van de voorafgaand aan de aanvrager medegedeelde kosten van derden

welke op basis van een offerte aan de aanvrager worden medegedeeld.

1.15.6.3

Het tarief genoemd onder 1.15.6.1 en 1.15.6.2 wordt bij het instemmen

met het verzoek om een rioolaansluiting verhoogd met

67,13

1.15.7

Algemene Plaatselijke Verordening

1.15.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:9

van de Algemene Plaatselijke Verordening (straatartiest e.d.)

11,10

1.15.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een vergunning/ontheffing als bedoeld in de Algemene

Plaatselijke Verordening welke niet elders is genoemd

11,10

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1,

eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de

uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor

zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting

niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of

gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder

aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch

verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden

waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1,

eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de

uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of

voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief

omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631 (Investeringskosten

van Gebouwen) en NEN 2580 (Oppervlakten en inhouden van Gebouwen)

alsmede het online controle programma van MBCP, "bouwprijzen NBI"

dat gebaseerd is op kengetallen aan de hand van de bovengenoemd

NEN normen of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt

wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde

in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand

brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven,

hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn

omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het

toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben

dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot beoordeling

van een vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag in verband met de indicatie of

een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

0.1 % van de bouwkosten van het project, met een minimum van

105,00

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om

een omgevingsvergunning voor een project bedraagt: de som van de verschuldigde

leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project

geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en

de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de

aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en

overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze

titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of

andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo,

bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 1.000.000 bedragen

2,57% met een minimum

van de bouwkosten:

van € 217,00

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 1.000.000 tot € 5.000.000 bedragen

2,47%

van de bouwkosten:

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten > € 5.000.000 bedragen

2,34%

van de bouwkosten met een maximum van € 500.000,00:

2.3.1.1.4

Indien voor een omgevingsvergunning als bedoeld in onderdeel

2.3.1.1, de werkelijke bouwkosten na het gereedkomen van de bouw

afwijken van het op de voet van 2.3.1.1 t/m 2.3.1.3 vastgestelde bedrag, is

over het verschil afzonderlijke leges verschuldigd. Het verschuldigde

bedrag wordt berekend door op de werkelijke bouwkosten het

desbetreffende tarief toe te passen en vervolgens de reeds geheven leges

als voorheffing in mindering te brengen

2.3.1.1.5

Indien een aanvraag om omgevingsvergunning wordt ingediend onder

certificaat overeenkomstig de nationale beoordelingsrichtlijn

“Bouwplantoetsingen aan het bouwbesluit BRL 5019” vindt reductie plaats

van de overeenkomstig onderdeel 2.3.1.1 tot en met 2.3.1.5 bepaalde

legeskosten met

50%

Welstandstoets

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt het tarief, als

tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag

krachtens een wettelijk voorschrift een advies van de welstands- en/of

monumentencommissie noodzakelijk is, verhoogd met het tarief genoemd

in onderstaande tabel:

Bouwkosten:

€ 1,00 t/m 500.000,00 0,08% v/d bouwkosten,

voor de welstandscommissie een minimum van

76,00

voor de monumentencommissie een minimum van

101,00

€ 500.001,00 t/m 1.000.000,00

507,00

€ 1.000.001,00 t/m 1.500.000,00

609,00

€ 1.500.001,00 t/m 2.000.000,00

710,00

€ 2.000.001,00 t/m 2.500.000,00

812,00

€ 2.500.001,00 t/m 5.000.000,00

1.015,00

€ 5.000.001,00 t/m 7.500.000,00

1.268,00

€ 7.500.001,00 t/m 10.000.000,00

1.522,00

€ 10.000.001,00 t/m 12.500.000,00

1.776,00

€ 12.500.001,00 t/m 15.000.000,00

2.030,00

€ 15.000.001,00 t/m 17.500.000,00

2.283,00

vanaf € 17.500.001,00

2.537,00

Beoordeling bodemrapport

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien

krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag

een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.1.3.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

217,00

2.3.1.3.2

bij advisering door een door de gemeente ingehuurde archeoloog in het kader

van een door de gemeente op grond van het bestemmingsplan of de

Monumentenwet 1988 vereiste indiening van een archeologisch onderzoek

door de verzoeker of in het kader van de totstandkoming van een

bestemmingsplan voor medewerking aan een verzoek, worden de werkelijke

kosten van de advisering door deze archeoloog bij de verzoeker in rekening

gebracht.

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 worden de werkelijke

kosten in rekening gebracht, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de

in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische

commissie wordt beoordeeld

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien

de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of

gereedkomen van de bouwactiviteit:

25%

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een minimum van

217,00

Vrijstelling leges

2.3.1.5

Vrijstelling van leges voor de activiteit bouwen als bedoeld in dit artikel

wordt verstrekt voor de behandeling van aanvragen betrekking hebbende op

onderhoudswerkzaamheden, welke vallen onder bijlage II van het Besluit Omgevingsrecht.

Voor:

• een beschermd rijksmonument

• een gemeentelijk monument als bedoeld in de gemeentelijke

monumentenverordening

• een beeldbepalende zaak / een beeldbepalend pand als bedoeld

in de gemeentelijke monumentenverordening

• panden gelegen binnen het beschermd stads- en dorpsgezicht

van Geertruidenberg

2.3.1.5.1

Onverminderd het bepaalde onder 2.3.1.3.2. van deze verordening wordt

vrijstelling van leges voor een aanlegactiviteit in de zin van artikel 2.1 lid 1

onder b van de Wabo verstrekt als bestemmingsplanvoorschriften ter

bescherming van archeologische waarden een vergunning voor deze activiteit

eisen in het geval van een bodemverstoring als gevolg van de activiteit bouwen.

2.3.1.5.2

Onverminderd het bepaalde onder 2.3.1.3.2. van deze verordening wordt

vrijstelling van leges verstrekt voor een vrijstelling/ontheffing die het

bestemmingsplan zelf geeft van bestemmingsplanvoorschriften ter bescherming

van archeologische waarden.

2.3.2

Aanlegactiviteiten

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo,

bedraagt het tarief:

217,00

Beoordeling bodemrapport

2.3.2.2

Onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot

de in onderdeel 2.3.2.1 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.3.2. zelf

toepassing vindt.

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouw-

of aanlegactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en

tevens sprake is van een bouwactiviteit of een aanlegactiviteit als bedoeld

in artikel 2.1, eerste lid, onder a, onderscheidenlijk b, van de Wabo,

bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 en

2.3.2:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt

toegepast (binnenplanse afwijking) bedraagt het tarief:

217,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt

toegepast (buitenplanse kleine afwijking) bedraagt het tarief:

217,00

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt

toegepast (buitenplanse afwijking/projectbesluit) bedraagt het tarief:

-indien de bouw-/aanlegkosten niet meer bedragen dan € 300.000,00

8.888,00

-indien de bouw-/aanlegkosten meer dan € 300.000,00 bedragen:

1%

 van de bouw-/aanlegkosten, met een minumum van € 8.888,00 en en maximum van

20.914,00

2.3.3.3

Indien van toepassing wordt het legesbedrag verhoogd met de kosten

van de publicatie in de Staatscourant

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke

afwijking) bedraagt het tarief:

362,00

2.3.3.5

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit

in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid,

van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de

Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) bedraagt het

tarief:

217,00

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in

strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van

de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de

Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving) bedraagt het

tarief:

217,00

2.3.3.7

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van voorbereidingsbesluit) bedraagt het tarief:

217,00

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een

bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en

niet tevens sprake is van een bouwactiviteit of aanlegactiviteit als bedoeld

in artikel 2.1, eerste lid, onder a, onderscheidenlijk b, van de Wabo,

bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt

toegepast (binnenplanse afwijking):

217,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt

toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

217,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt

toegepast (buitenplanse afwijking/projectbesluit):

8.888,00

2.3.4.3.1

Indien van toepassing wordt het legesbedrag verhoogd met de kosten van

de publicatie in de Staatscourant

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke

afwijking)

362,00

2.3.4.5

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit

in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid,

van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de

Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

217,00

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in

strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van

de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de

Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

217,00

2.3.4.7

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van voorbereidingsbesluit):

217,00

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot

brandveiligheid

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo,

worden de tarieven in rekening gebracht per m2 gebruiksoppervlak als

bedoeld in NEN 2580, 2e druk mei 1997 of zoals dit normblad laatstelijk is

vervangen of gewijzigd.

Bruto-oppervlak van minder dan 100 m2

751,00

Bruto-oppervlak van 100 m2 of meer, maar minder dan 250 m2

971,00

Bruto-oppervlak van 250 m2 of meer, maar minder dan 500 m2

1.190,00

Bruto-oppervlak van 500 m2 of meer, maar minder dan 1000 m2

1.573,00

Bruto-oppervlak van 1000 m2 of meer, maar minder dan 1500 m2

1.815,00

Bruto-oppervlak van 1500 m2 of meer, maar minder dan 2000 m2

2.161,00

Bruto-oppervlak 2000 m2 of meer vermeerderd met € 135,00 voor elke

500 m2 of gedeelte daarvan boven de 2000 m2, doch minder dan 5000

m2

3.220,00

Bruto-oppervlak 5000 m2 of meer vermeerderd met € 135,00 voor elke

1000 m2 of gedeelte daarvan boven de 5000 m2, doch minder dan 10.000

m2

4.191,00

Bruto-oppervlak 10.000 m2 of meer vermeerderd met € 135,00 voor elke

2000 m2 of gedeelte daarvan boven de 10.000 m2

2.3.5.2

Indien de aanvraag is ingediend in verband met een wijziging van een

bouwwerk, voor die wijziging berekening als bovenstaand alleen de

oppervlakte die wijziging betreffen

2.3.5.3

Voor zover het gaat om een vergunning voor het tijdelijk in gebruik houden

van een bouwwerk ten behoeve van een evenement bedraagt het tarief

312,00

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of

dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in

artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, bedraagt het tarief

2.3.6.1.1

voor het verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een

beschermd monument:

gratis

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een beschermd

monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar

gebracht:

gratis

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo

c.q. artikel 2.2 lid 2 van de Wabo met betrekking tot een krachtens

provinciale verordening of de monumentenverordening van de gemeente

Geertruidenberg aangewezen monument of gemeentelijk beeldbepalend

pand/zaak, waarvoor op grond van die provinciale verordening of

gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,

bedraagt het tarief:

gratis

2.3.6.2.1

voor het verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een

provinciaal of gemeentelijk monument of gemeentelijke beeldbepalend

gratis

pand/zaak

2.3.6.2.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een provinciaal of

gemeentelijk monument of gemeentelijk beeldbepalend pand/zaak op een

wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

gratis

2.3.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 4.15 van de Algemene

Plaatselijke Verordening (omgevingsvergunning voor handelreclame)

105,00

2.3.6.4

Voor de toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1e, van de Wabo

(binnenplanse afwijking) voor het in afwijking van de bestemmingsplanregels

die gelden voor het beschermd stadsgezicht (Dongeburgh 2012 en

Kom Geertruidenberg 2012) plaatsen van zonnepanelen op daken

bedraagt het tarief

gratis

2.3.7

Aanleggen of veranderen weg

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op

het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg

van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale

verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of

ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder

d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

217,00

2.3.8

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het

maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg

waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de

Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,

als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo,

bedraagt het tarief:

gratis

2.3.9

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het

vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een

bepaling in een provinciale verordening of van de Algemene plaatselijke

verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel

2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

gratis

2.3.10

Opslag van roerende zaken

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de

opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de

gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale

verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of

ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.10.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken,

bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

gratis

2.3.10.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of

gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar

roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid,

onder k, van de Wabo:

gratis

2.3.11

Projecten of handelingen in het kader van de

Natuurbeschermingswet 1998

2.3.11.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op

handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn

voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de

dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de

Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

349,00

2.3.11.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het

realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor

habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en

Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid,

van de Natuurbeschermingswet 1998

349,00

2.3.12

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora-

en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

349,00

2.3.13

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het

verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande

onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.13.2.1

een gemeentelijke verordening betreft

217,00

2.3.13.2.2

een provinciale of waterschapsverordening betreft

217,00

2.3.14

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee

fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo,

bedraagt het tarief:

2.3.14.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met

betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van

de tarieven in dit hoodfstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor

de eerste fase betrekking heeft;

2.3.14.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met

betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing

van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag

voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.15

Advies

2.3.15.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit

hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift

aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen

over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om

een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in

behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan

de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het

college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.15.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.15.1 is uitgebracht, wordt een

aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop

de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag

voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.16

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit

hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene

maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van

geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan

worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.16.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet

afgeven:

gratis

2.3.16.1.2

Als een ander bestuursorgaan, anders dan voor een activiteit als bedoeld

in onderdelen 2.3.11 en 2.3.12, een verklaring van geen bedenkingen

moet afgeven:

349,00

2.3.17

Overschrijving vergunning

Voor het overschrijven van een vergunning op basis van artikel

2.25 van de Wabo bedraagt het tarief

105,00

Hoofdstuk 4

Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door

een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag

als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag

betrekking heeft, worden de voor het vooroverleg of de

beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht

op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de

omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op

meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges,

met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of

verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.15

en 2.3.16. De vermindering bedraagt:

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

2%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

3%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

5%

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor

bouw- of aanlegactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een

project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- op aanlegactiviteiten,

als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.6,

intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente,

bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf

bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van één maand

na het in behandeling nemen ervan

80 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit

verschuldigde leges, met dien verstande dat zij niet minder zullen

bedragen dan € 217,00

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na één maand na het

in behandeling nemen ervan maar nog voordat een besluit is genomen op

die aanvraag

60 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit

verschuldigde leges met dien verstande dat zij niet minder zullen bedragen

dan € 217,00

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor

bouw- of aanlegactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project

dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of aanlegactiviteiten als

bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.6, intrekt op aanvraag

van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel

van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na

verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is

gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

50 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit

verschuldigde leges, met dien verstande dat zij niet minder zullen

bedragen dan € 217,00

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning

voor bouw of aanlegactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of

gedeeltelijk bestaat uit bouw- of aanlegactiviteiten als bedoeld in

de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.6 weigert, bestaat aanspraak op

teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit

verschuldigde leges met dien verstande dat zij niet minder zullen bedragen

dan € 217,00

2.5.3.2

Indien binnen een termijn van 6 maanden na het weigeren van een

omgevingsvergunning, dan wel na het op verzoek intrekken van een

aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning waarvoor nog

geen vergunning is verleend, opnieuw een aanvraag tot het verkrijgen van

een omgevingsvergunning wordt ingediend voor een nagenoeg

gelijkwaardig bouwplan èn waarvoor wèl vergunning wordt verleend vindt

verrekening van de geheven leges plaats, behalve indien onderdelen

2.5.1.1, 2.5.1.2 of 2.5.3.1 reeds is toegepast.

2.5.3.3

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan

een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij

rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 217,00 wordt niet teruggegeven.

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.15 en 2.3.16

wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als

bedoeld in artikel 5.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel

2.5.2 van toepassing is,

50 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit

verschuldigde leges.

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de

omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project bedraagt het

tarief 2,57% van de bouwkosten met een minimum van

217,00

Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat,

naar de omstandigheden beoordeeld, van een nieuw bouwplan sprake is.

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijzigingen

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste

lid, van de Wet ruimtelijke ordening

8.888,00

in gevallen waarin er sprake is van een omgevingsvergunningplichtig

initiatief als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder a van de Wabo en de

bouwkosten niet meer bedragen dan € 300.000

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste

lid, van de Wet ruimtelijke ordening in gevallen waarin er sprake is van

een omgevingsvergunningplichtig initiatief als bedoeld in artikel 2.1, eerste

lid onder a van de Wabo en de bouwkosten meer bedragen dan € 300.000:

van de bouwkosten, met een minimum van € 8.888,00 en een

1%

maximum van

20.914,00

2.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste

lid, van de Wet ruimtelijke ordening in gevallen waarin er geen sprake is

van een omgevingsvergunningplichtig initiatief als bedoeld in artikel 2.1,

eerste lid onder a van de Wabo

8.888,00

2.8.4

Indien van toepassing, wordt het legesbedrag, verschuldigd op grond van

dit onderdeel, verhoogd met de kosten van de publicatie in de

Staatscourant

2.8.5

Indien aan een verzoek om een aanvraag tot wijziging van een bestemmingsplan

medewerking wordt verleend met toepassing van artikel 3.6, lid 1 onder a

van de Wet ruimtelijke ordening, wordt voor het voeren van deze

bestemmingswijzigingprocedure een legesbedrag geheven van

1.451,00

2.8.6

Het tarief bedraagt voor het nemen van een voorbereidingsbesluit

580,00

2.8.7

Bij advisering door een door de gemeente ingehuurde adviseur in het

kader van de totstandkoming van een bestemmingsplan voor

medewerking aan een verzoek, worden de werkelijke kosten van de

advisering door deze adviseur bij de verzoeker in rekening gebracht

2.8.8

Op de aanvrager worden de kosten verhaald van het inwinnen van advies

bij het onafhankelijke stedebouwkundige bureau dat voor het

desbetreffende gebied is aangewezen, over een verzoek om

omgevingsvergunning te verlenen als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid

onder c van de Wabo, in de gevallen waarin het bestemmingsplan

aangeeft dat vergunningverlening met toepassing van artikel 2.12, eerste

lid, a, onder 1° van de Wabo mogelijk is op basis van een dergelijk advies

Hoofdstuk 9

Sloopmelding

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding

als bedoeld in paragraaf 1.7 "Procedure sloopwerkzaamheden" van Bouwbesluit 2012

gratis

Hoofdstuk 10

In deze titel niet benoemde beschikking

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om

een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

217,00

Hoofdstuk 11

Brandbeveiligingsverordening

2.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig

gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1 eerste lid, van de

Brandbeveiligingsverordening gemeente Geertruidenberg, als het gaat om

een vergunning voor het tijdelijk in gebruik houden van een inrichting niet

zijnde een bouwwerk, ten behoeve van een evenement, dan wel indien het

een tent of ander tijdelijk bouwsel betreft, ongeacht de grootte of wijziging

312,00

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-

vraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3

van de Drank- en Horecawet

209,10

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als

bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

10,05

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-

vraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid,

van de Drank- en Horecawet

68,60

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

10,05

3.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting

als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening

68,35

3.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:29

van de Algemene Plaatselijke Verordening (ontheffing sluitingsuur)

11,10

Hoofdstuk 2

Algemene Plaatselijke Verordening (evenementen)

3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:25

van de Algemene Plaatselijke Verordening (evenementen)

11,10

Hoofdstuk 3

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere,

in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

11,10

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 17 december 2015

de raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

drs K.M.C. Millenaar-Rammelaere drs. W. van Hees