Regeling vervallen per 01-07-2013

Regels subsidieverstrekking Sociaal Profiel

Geldend van 01-01-2013 t/m 30-06-2013

Intitulé

Regels subsidieverstrekking Sociaal Profiel

GEDEPUTEERDE STATEN VAN GELDERLAND

Gelet op artikel 1.2, tweede lid, juncto artikel 5.3.1, onder c, van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011;

Mede gelet de inwerkingtreding van de wijziging van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 per 1 januari 2013 (besluit Provinciale Staten van 7 november 2012, PS2012/756);

BESLUITEN

Vast te stellen de volgende regeling: Regels subsidieverstrekking Sociaal Profiel

1 BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN

In deze regels wordt verstaan onder:

  • a

    Doelgroep: georganiseerde groep gebruikers van functies op het terrein van zorg en welzijn.

  • b

    Innovatie: ontwikkeling van voor Gelderland nieuwe activiteiten ten behoeve van verbetering van zorg en welzijn met als doel substantiële verhoging van kwaliteit of doelmatigheid van activiteiten op dit terrein.

  • c

    Uitvoerende activiteiten: handelingen waarbij concreet uitvoering wordt gegeven aan wettelijke taken, niet zijnde ontwikkelingstaken.

  • d

    Uitvoeringsagenda: de Uitvoeringsagenda 2013: Samen op eigen kracht d.d. 22 mei 2012, (PS2012-465).

  • e

    Nuldelijnszorg: preventieve maatregelen in de zorg.

  • f

    Eerstelijnszorg: rechtstreeks toegankelijke zorg.

  • g

    Tweedelijnszorg: zorg die slechts toegankelijk is na verwijzing.

  • h

    "Anderhalvelijnszorg": zorg in de eerste lijn die gegeven wordt door een specialist uit de tweede lijn.

  • i

    Kwetsbare groepen: groepen in de samenleving die om wat voor reden dan ook de aansluiting met de samenleving dreigen te verliezen, zoals beschreven in de Uitvoeringsagenda.

2 ALGEMENE BEPALINGEN

  • 21 Subsidie wordt slechts verstrekt voor activiteiten die:

    • a

      passen binnen de Uitvoeringsagenda;

    • b

      waarbij de doelgroep actief betrokken is bij zowel de voorbereiding als de uitvoering van de activiteit;

    • c

      leereffect of voorbeeldwerking zullen opleveren en aan derden worden overgedragen;

    • d

      innovatief zijn; en

    • e

      aantoonbaar uitzicht bieden op structurele voortzetting en overname van methode.

  • 22 Geen subsidie wordt verstrekt:

    • a

      voor uitvoerende activiteiten in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning die vallen onder de wettelijke bevoegdheid van gemeenten en uitvoerende activiteiten in het kader van de Algemene wet bijzondere ziektekosten;

    • b

      als het college van burgemeester en wethouders van de betreffende gemeente geen verklaring heeft afgegeven waarin wordt aangegeven geen bezwaar te hebben tegen een activiteit; en

    • c

      aan Spectrum, Elan of Zorgbelang.

  • 23 De subsidie bedraagt ten hoogste 75% van de subsidiabele kosten.

  • 24 Subsidie kan worden aangevraagd in twee tranches: vóór 15 april en 15 september.

  • 25 Een aanvraag die is ingediend op basis van een tranche en is afgewezen kan eenmaal voor een volgende tranche opnieuw worden ingediend.

  • 26 Bij de verdeling van het beschikbare bedrag krijgen die activiteiten voorrang die het meest bijdragen aan:

    • a

      het realiseren van de doelstellingen van de Uitvoeringsagenda;

    • b

      de mate van evenredige spreiding over de provincie;

    • c

      effecten voor een zo groot mogelijk aantal inwoners van Gelderland; en

    • d

      het realiseren van ten opzichte van het sociale beleid complementair provinciaal beleid.

3 TE SUBSIDIËREN PROJECTONDERWERPEN

Subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten die een bijdrage leveren aan:

  • a

    een verbeterde aansluiting tussen preventie, eerstelijnszorg, anderhalvelijnszorg en tweedelijnszorg;

  • b

    een verbeterde maatschappelijke participatie van kwetsbare groepen; of

  • c

    het faciliteren van de omstandigheden waaronder actief burgerschap gestalte kan krijgen en bijdraagt aan de ontwikkeling van een zorgende overheid naar een zelfzorgende burger.

4 SLOTBEPALINGEN

  • 41 Deze regeling wordt aangehaald als Regels subsidieverstrekking Sociaal Profiel.

  • 42 Deze regels zijn vastgesteld onder voorbehoud van inwerkingtreding op 1 januari 2013 van de wijziging van de Subsidieverordening vitaal Gelderland 2011 (besluit van Provinciale Staten van 7 november 2012, PS2012/756).

  • 43 Deze regels treden in werking op 1 januari 2013.

  • 44 De paragrafen 2.1; 4.1; 4.2; 4.3; 4.5 en 4.6, van de Regels subsidieverstrekking Sociaal en Jeugd 2011 wordt ingetrokken met dien verstande dat deze van kracht blijven voor subsidies die voor die datum zijn aangevraagd.

Ondertekening

Gedeputeerde Staten van Gelderland

TOELICHTING

Deze regels zijn ter uitvoering van de Uitvoeringsagenda.

Kort samengevat wordt in de Uitvoeringsagenda gestreefd naar het volgende.

1 Actief burgerschap. Loslaten en risico's durven nemen en nieuwe manieren van samenwerken tussen de professional en de vrijwilliger

Doel voor 2013: Faciliteren van de omstandigheden waaronder actief burgerschap gestalte kan krijgen. We leveren een bijdrage aan: − de nieuwe professionaliteit van organisaties, een participerende overheid en de eigen verantwoordelijkheid van de burgers door in minimaal twee regio's experimenten op dorps-/wijkniveau te faciliteren. De ervaringen hier opgedaan helpen wij breed verspreiden en te verbinden met andere (Gelderse) ervaringen. − agenderen van de nieuwe relatie tussen de professional en de mantelzorger/vrijwilliger en initiatieven die op dit terrein ontstaan onder de aandacht brengen en kennis verspreiden. − betere positie van de vrijwilliger en mantelzorger wanneer deze onder druk staan van hogere eisen door ontwikkelen instrumenten en handvatten.

2 Kwetsbare groepen. Van zorgen 'voor' naar zorgen 'dat'

Doel voor 2013: Een verbeterde maatschappelijke participatie van kwetsbare groepen, door: − het aanpakken van sociaal isolement: voorkomen, opsporen en verminderen. Dit onderwerp agenderen we en we werken mee aan instrumenten en handvatten en maken deze toegankelijk voor gemeenten, welzijnsorganisaties en andere stakeholders, zodat deze weten hoe dit diffuse probleem te bestrijden. − het verbeteren van de eigen regie van kwetsbare groepen in een complexere samenleving. Ook hieraan kunnen we bijdragen door agenderen, stimuleren kennisuitwisseling en kennisontwikkeling voor gemeenten, welzijns- en zorg instellingen − de economische participatie van kwetsbare groepen te stimuleren. Dit pakken we op in samenwerking met onze afdeling Economische Zaken. De meeste regio- en stadscontracten besteden hier ook aandacht aan.

3 Gezondheid en zorg

Doel voor 2013:een verbeterde aansluiting tussen preventie (nuldelijns)huisartsen/fysio et cetera (de eerstelijnszorg) en ziekenhuizen/verpleeghuizen et cetera (tweedelijnszorg), door: − versterking en behoud van de eerstelijns zorg in de Achterhoek (en eventueel andere regio's) onder andere door vermindering van het huisartsen tekort. Dit, door het aanjagen en faciliteren van gezamenlijke planvorming door de professionals (en hun organisaties), gemeenten en financiers. Ook cliëntenorganisaties als vertegenwoordigers van directbelanghebbenden moeten hierbij worden betrokken. Preventieprogramma's voor ouderen en bijvoorbeeld groepen met gezondheidsrisico's (zoals obesitas). In het regiocontract in het Rivierengebied en regio Food Valley staat al een preventieprogramma. We onderzoeken of er vergelijkbare kansrijke initiatieven in andere regio's of gemeenten zijn te stimuleren. Hierbij sluiten wij aan op het programma Gelderland Sport. − versterken transmurale zorg en e-health. Dit is gericht op versterking van zelfzorg en eigen regie (met gelijkwaardigheid van patiënt en zorgverlener) en gericht op langer zelfstandig wonen. We doen dit door, in samenhang met programma innovatie en topsectoren, innovaties op dit terrein mogelijk te maken. − bevorderen wijkgerichte aanpak door maatschappelijke organisaties voor (gezondheids)zorg, wonen, dienstverlening en welzijn (nieuwe stijl). Wij zullen voortbouwen op al in gang gezette ontwikkelingen (in het programma Thuisgeven en vanuit rijksbeleid), door bij te dragen aan een brede doorwerking van deze initiatieven en door nieuwe kansrijke lokale of regionale te projecten ondersteunen. − zorginnovatie, met aandacht voor procesinnovatie, nieuwe organisatie- en samenwerkingsvormen (keten- en netwerkvorming) op het gebied van zorg. Voorbeelden hiervan zijn de zich, met steun van de provincie, ontwikkelende geriatrische netwerken (regionale samenwerkingsverbanden voor zorg en welzijn rond ouderen).