Klachtenregeling aanbestedingen Gelderland 2013

Geldend van 12-06-2013 t/m heden

Intitulé

Klachtenregeling aanbestedingen Gelderland 2013

GEDEPUTEERDE STATEN VAN GELDERLAND

Gelezen het voorstel van de afdeling Juridische Zaken en Inkoop;

BESLUITEN

vast te stellen de volgende regeling: Klachtenregeling aanbestedingen Gelderland 2013

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    de Commissie: de Commissie van Aanbestedingsexperts, ingesteld bij Besluit van de Minister van Economische Zaken van 4 maart 2013;

  • b.

    klacht: een melding van een klager, waarin hij gemotiveerd aangeeft op welke punten hij het niet eens is met de aanbesteding of een onderdeel daarvan;

  • c.

    klachtenmeldpunt: klachtenmeldpunt van de provincie Gelderland, als bedoeld artikel 5;

  • d.

    klager: een onderneming die belang heeft bij de verwerving van een specifieke overheidsopdracht, zijn onderaannemer, brancheorganisatie of branchegerelateerd adviescentrum, die een klacht heeft ingediend;

  • e.

    nota van inlichtingen: als bedoeld in artikel 2.53 van de Aanbestedingswet 2012;

  • f.

    provincie: provincie Gelderland.

Artikel 2 Klacht

  • 1 De klacht wordt schriftelijk ingediend bij klachtenmeldpunt@gelderland.nl, wanneer de klacht betrekking heeft op een aanbesteding van een levering of een dienst, of bij aanbestedingen_UW@gelderland.nl,  wanneer de klacht betrekking heeft op een aanbesteding van een werk, en bevat ten minste:

    • a.

      de naam en het adres van de onderneming;

    • b.

      de dagtekening;

    • c.

      de aanduiding of een omschrijving van de aanbesteding of het onderdeel van de aanbesteding waartegen de klacht gericht is;

    • d.

      een beschrijving van de klacht en een voorstel hoe aan de klacht tegemoet gekomen kan worden.

  • 2 Het bepaalde in artikel 6:5, derde lid, van de Algemene wet bestuursrecht is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 3 Ontvangstbevestiging

  • 1 Op de ingediende klacht wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2 De provincie bevestigt per omgaande de ontvangst van de klacht.

  • 3 In de ontvangstbevestiging wordt vermeld dat de provincie de klacht behandelt conform deze regeling, tenzij de klager binnen één week na verzending van de ontvangstbevestiging, als bedoeld in het tweede lid, meldt dat hij toepassing van de klachtenprocedure in de zin van titel 9.1 van de Awb wenst.

Artikel 4

De klacht kan niet-ontvankelijk worden verklaard, indien:

  • a.

    niet is voldaan aan artikel 2, mits de indiener de gelegenheid heeft gehad het verzuim te herstellen binnen een hem daartoe gestelde termijn;

  • b.

    de klacht geen betrekking heeft op aspecten van een aanbesteding die binnen de werking van de Aanbestedingswet 2012 vallen, of

  • c.

    de klacht betrekking heeft op de relatie tussen hoofdaannemer en onderaannemer.

Artikel 5 Klachtenmeldpunt

  • 1 Het klachtenmeldpunt is belast met de behandeling van en de advisering over de klacht aan de provincie.

  • 2 Het klachtenmeldpunt bestaat uit ten minste drie leden, waarvan één voorzitter en één vicevoorzitter. De leden zijn werkzaam onder verantwoordelijkheid van de provincie en hebben geen directe betrokkenheid bij de aanbesteding waar de klacht zich tegen richt.

    Ten minste een van de leden heeft een juridische achtergrond.

  • 3 Een klacht wordt behandeld door minimaal twee leden, waarvan één voorzitter of vicevoorzitter.

  • 4 De voorzitter van het klachtenmeldpunt kan in verband met de voorbereiding van de behandeling van de klacht alle gewenste inlichtingen inwinnen of doen inwinnen.

  • 5 Het klachtenmeldpunt begint zo spoedig mogelijk met de behandeling van de klacht, zet dit voortvarend voort en houdt daarbij rekening met de planning van de aanbestedingsprocedure.

  • 6 Het klachtenmeldpunt kan op verzoek van de klager of de provincie voorstellen dat de klacht, voordat daarop door de provincie wordt beslist, voor bemiddeling of advies wordt voorgelegd aan de Commissie.

  • 7 Het advies van het klachtenmeldpunt wordt schriftelijk uitgebracht.

Artikel 6

  • 1 De provincie stelt de klager schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, haar oordeel daarover alsmede van de eventuele conclusies die zij daaraan verbindt. Voor de motivering kan de provincie verwijzen naar het advies van het klachtenmeldpunt, dat wordt meegezonden.

  • 2 Indien de provincie afwijkt van het advies van het klachtenmeldpunt dan wordt in de kennisgeving de reden voor die afwijking vermeld.

  • 3 Bij de kennisgeving wordt vermeld dat de klager de klacht aan de Commissie kan voorleggen.

  • 4 Indien de provincie tot de conclusie komt dat de klacht terecht of gedeeltelijk terecht is en de provincie corrigerende of preventieve maatregelen treft, dan deelt de provincie dit zo spoedig mogelijk schriftelijk mee aan de klager.

  • 5 Een mededeling als bedoeld in het vierde lid wordt gelijktijdig gepubliceerd in een nota van inlichtingen.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1 Deze regeling wordt aangehaald als: Klachtenregeling aanbestedingen Gelderland 2013.

  • 2 Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.

Ondertekening

Gedeputeerde Staten van Gelderland