Regeling vervallen per 29-10-2020

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland houdende de openstelling van subsidieaanvragen "Uitvoering projecten LEADER-Achterhoek" Plattelandsontwikkelings- programma 2014-2020

Geldend van 01-03-2017 t/m 28-10-2020

Intitulé

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland houdende de openstelling van subsidieaanvragen "Uitvoering projecten LEADER-Achterhoek" Plattelandsontwikkelings- programma 2014-2020

Bekendmaking van het besluit van 7 februari 2017 - zaaknummer 2017-000406

GEDEPUTEERDE STATEN VAN GELDERLAND

Gelet op artikel 1.3 van Hoofdstuk 1 en paragraaf 3 van Hoofdstuk 3 van de Verordening POP3 subsidies provincie Gelderland

BESLUITEN

  • I. Open te stellen voor het indienen van aanvragen van subsidie op grond van paragraaf 3 van hoofdstuk 3 van de Verordening POP3 subsidies provincie Gelderland (hierna: de Verordening): Uitvoering projecten LEADER-Achterhoek;

  • II. De openstelling te laten gelden voor de periode 6-3-2017 tot en met 3-4-2017 (periode I) en voor de periode 2-10-2017 tot en met 30-10-2017 (periode II) voor het indienen van aanvragen om subsidie als bedoeld in artikel 3.3.1 van de Verordening;

  • III. Het subsidieplafond vast te stellen op €1.000.000,- voor periode I en €1.000.000,- voor periode II;

  • IV. De bij dit besluit als bijlage gevoegde “Nadere regels Uitvoering projecten LEADER-Achterhoek” vast te stellen als integraal onderdeel van dit openstellingsbesluit

  • V. Dit besluit treedt in werking op 1 maart 2017.

Ondertekening

Gedeputeerde Staten van Gelderland

Gepubliceerd te Arnhem

Gedeputeerde Staten van Gelderland

C.G.A. Cornielje -

Commissaris van de Koning

P.G.G. Hilhorst -

secretaris

Bijlage 1 Openstellingsbesluit Uitvoering projecten LEADER-Achterhoek 2017

Nadere regels Uitvoering projecten LEADER-Achterhoek 2017

Artikel 1begripsomschrijving

In deze nadere regels worden verstaan onder:

  • a.

    Verordening:

Verordening POP3 subsidies provincie Gelderland

  • b.

    LOS:

Lokale Ontwikkelingsstrategie LEADER-Achterhoek

  • c.

    LAG:

Lokale Actiegroep LEADER-Achterhoek

  • d.

    ELFPO:

Het Europees landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling

  • e.

    LEADER-gebied Achterhoek:

De gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem (met uitzondering van de bebouwde kom met meer 30.000 inwoners van de stad Doetinchem zelf), Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk.

  • f.

    Overheidsfinanciering

De totale voor een project beschikbare overheidsfinanciering bestaande uit de subsidie van de provincie, die geheel bestaat uit financiering afkomstig uit ELFPO, en de gemeentelijke cofinanciering.

  • g.

    Cofinancieringsverklaring

De verklaring van de gemeente waarin staat dat de gemeente de cofinanciering van de subsbdie-aanvraag beschikbaar stelt.

Artikel 2 subsidiabele activiteiten

Subsidie wordt verstrekt voor de uitvoering van activiteiten die passen binnen de LOS LEADER-Achterhoek.

Artikel 3 aanvrager

  • 1.

    In afwijking van artikel 3.3.2 van de Verordening wordt alleen subsidie verstrekt aan rechtspersonen en ondernemingen zonder rechtspersoonlijkheid.

  • 2.

    Aanvragen dienen voorzien te zijn van een gemeentelijke cofinancieringsverklaring.

Artikel 4 subsidiabele kosten

Onverminderd artikel 1.12 van de Verordening wordt subsidie verstrekt voor de onderstaande kosten gemaakt ter voorbereiding of uitvoering van projecten die passen binnen de LOS:

  • a.

    de kosten van de bouw, verbetering, verwerving of leasing van onroerende zaken;

  • b.

    de kosten van de koop of huurkoop van nieuwe machines en installaties tot maximaal de marktwaarde van de activa;

  • c.

    de kosten van architecten en ingenieurs;

  • d.

    de kosten van externe adviseurs;

  • e.

    de kosten van haalbaarheidsstudies.

  • f.

    de kosten van verwerving of ontwikkeling van computersoftware;

  • g.

    de kosten van verwerving van octrooien, licenties, auteursrechten en merken;

  • h.

    bijdragen in natura;

  • i.

    niet verrekenbare BTW;

  • j.

    personeelskosten;

  • k.

    voorbereidingskosten;

  • l.

    de kosten van roerende zaken;

  • m.

    reis en verblijfkosten;

  • n.

    de kosten voor promotie en publiciteit.

Artikel 5 hoogte subsidie

  • 1.

    De overheidsfinanciering bedraagt 50% van de subsidiabele kosten met een maximum van €120.000,-.

  • 2.

    De subsidie bedraagt 50% van de overheidsfinanciering met een maximum van €60.000,-.

  • 3.

    De gemeentelijke cofinanciering bedraagt eveneens 50% van de overheidsfinanciering met een maximum van €60.000,-.

  • 4.

    Indien de aanvrager overheidsfinanciering aanvraagt die lager is dan het in lid 1 genoemde percentage van de totale subsidiabele kosten, wordt dit gezien als de gevraagde en maximale overheidsfinanciering.

  • 5.

    Geen subsidie wordt verleend indien de overheidsfinanciering minder zou bedragen dan €30.000,-.

Artikel 6 adviescommissie

Aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen, worden voorgelegd aan de LAG.

Artikel 7 bevoorschotting

  • 1.

    Een aanvraag om voorschot als bedoeld in artikel 1.23 van de Verordening kan één keer per jaar worden ingediend.

  • 2.

    Bij de aanvraag om voorschot worden de voor de uitvoering van de activiteiten benodigde vergunningen overlegd.

Artikel 8 selectiecriteria 

Gedeputeerde Staten hanteren, op basis van de selectie door de LAG, voor de rangschikking van de aanvragen als bedoeld in artikel 1.15 van de Verordening de volgende selectiecriteria:

  • 1.

    De mate waarin het project bijdraagt aan thema’s uit de LOS:

    • a.

      Bevolkingskrimp;

    • b.

      Verstevigen van de stad-land relatie;

    • c.

      Activiteiten die de sociale cohesie platteland vergroten;

    • d.

      Circulaire economie, op groene grondstoffen gebaseerde economie en duurzame energie.

  • 2.

    De mate waarin het project bijdraagt aan de LEADER-werkwijze, hetgeen blijkt uit de aanwezigheid van de volgende kenmerken:

    • a.

      Van onder af, draagvlak;

    • b.

      Innovatief;

    • c.

      Samenwerking/netwerk-opbouw;

    • d.

      Overdacht van kennis en ervaring

    • e.

      Gebiedsgericht: integrale aanpak, multisectoraal, publiek-private samenwerking, partnerschap, overdraagbaar.

  • 3.

    De mate waarin het project haalbaar/levensvatbaar is vanuit financieel en organisatorisch oogpunt hetgeen blijkt uit de volgende aspecten:

    • a.

      Organisatorisch;

    • b.

      Financieel.

  • 4.

    Waar voor geld; is het initiatief efficient/doelmatig hetgeen blijkt uit de volgende aspecten:

    • a.

      Voldoende omvang;

    • b.

      Efficient;

    • c.

      Subsidie LEADER-Achterhoek nodig?

Artikel 9 scoringspunten

De projecten worden door de LAG LEADER-Achterhoek beoordeeld op basis van de in artikel 8 opgenomen selectie-criteria waarbij per selectiecriterium het volgend aantal punten wordt toegekend:

  • a.

    Het maximum aantal te behalen punten per criterium bedraagt voor:

    • criterium 1: totaal 8 punten;

    • criterium 2: totaal 15 punten;

    • criterium 3 voor a en b: elk 3 punten;

    • criterium 4: totaal 8 punten.

  • b.

    Het minimum vereist aantal te behalen punten per criterium bedraagt voor:

    • criterium 1: totaal 4 punten;

    • criterium 2: totaal 10 punten;

    • criterium 3 bedraagt voor a en b: elk 2 punten;

    • criterium 4 bedraagt voor a en b: elk 2 punten en voor c: 1 punt.

  • c.

    Subsidie-aanvragen dienen per criterium het minimum aantal punten te behalen om voor subsidie in aanmerking te komen.

  • d.

    De subsidie-aanvragen dienen in totaal minimaal 23 punten te behalen om voor subsidie in aanmerking te komen.

Artikel 10 inwerkingtreding

Deze nadere regels treden in werking op 1 maart 2017.

Artikel 11 citeertitel

Deze regels kunnen worden aangehaald als Nadere regels Uitvoering projecten LEADER-Achterhoek 2017.

Gedeputeerde Staten van Gelderland

Commissaris van de Koning secretaris

Toelichting Nadere regels uitvoering projecten LEADEER-Achterhoek

Artikel 3

Bij de aanvraag om subsidie dient een cofinancieringsverklaring van de betreffende gemeente gevoegd te worden. In de cofinancieringsverklaring geeft de gemeente aan dat zij hetzelfde bedrag bijdraagt als de gevraagde POP-subsidie.

Artikel 4 subsidiabele kosten

Bedrijfsmiddelen (o.a. machines, inventaris, computers, etc.) komen alleen voor subsidie in aanmerking als deze uitsluitend en blijvend worden gebruikt door de eindbegunstigde als onderdeel van de projectinvesteringen.

De aankoop of huurkoop van nieuwe machines en bedrijfsuitrusting, met inbegrip van hardware zijn subsidiabel tot ten hoogte de marktwaarde van het bedrijfsmiddel.

Artikel 5 hoogte subsidie

De overheidsfinanciering bedraagt minimaal €30.000,- bestaande uit €15.000,- ELFPO-middelen en €15.000,- gemeentelijke middelen en maximaal €120.000,- bestaande uit €60.000,- ELFPO-middelen en €60.000,- gemeentelijke middelen. De ELFPO- en gemeentelijke middelen (‘publieke’ middelen) bedragen tezamen 50% van de totale subsidiabele kosten. Als de aanvrager minder overheidsfinanciering aanvraagt dan 50% van de totale subsidiabele kosten, wordt dit bedrag beschouwd als de maximale overheidsfinanciering. Bij de aanvraag om subsidie dient een verplichte cofinancieringsverklaring van de betreffende gemeente gevoegd te worden.

Artikel 7 bevoorschotting

Het voorschot wordt uitbetaald op basis van de daadwerkelijk gemaakte kosten op grond van artikel 1.23 van de Verordening.

Artikel 8. Selectiecriteria 

  • 1.

    De mate waarin het project bijdraagt aan belangrijke thema’s uit de LOS:

LEADER gebied Achterhoek heeft enkele thema’s geformuleerd in de Lokale Ontwikkelings-strategie 2016-2022 (LOS) waaraan ingediende projecten getoetst zullen worden. De Lokale Actiegroep LEADER met daarin inwoners uit alle gemeenten, maakt de afweging of de projecten bijdragen aan de speerpunten en belangrijke thema’s uit de LOS.

  • 2.

    De mate waarin het project bijdraagt aan de LEADER werkwijze

Van onder-af /draagvlak

LEADER is een subsidieregeling dat uitgaat van de kracht van de inwoners van het platteland en subsidieert dan ook projecten van onderop(bottom-up). Een belangrijke voorwaarde is draagvlak in het gebied. Het project moet voortkomen uit een vraag of behoefte. Dit zal de aanvrager dan ook goed moeten aantonen met bijvoorbeeld een onderzoek of resultaten uit een enquête.

Innovatief

LEADER subsidieert vooral vernieuwende projecten. Een project kan zich bijvoorbeeld onderscheiden door een vernieuwende aanpak, aparte werkwijze of een bijzonder projectresultaat.

Samenwerking/netwerkopbouw

LEADER wil graag dat er verbinding wordt gezocht in het gebied met vergelijkbare projecten of activiteiten. Hierbij gaat het om kennis delen, uitwisselen of een gezamenlijke aanpak in de Achterhoek. Indien een project een gezamenlijk initiatief is van een of meerdere dorpen met maximaal breed draagvlak: dan moet het project op dorpsniveau innovatief zijn en moet kennisoverdracht onderdeel zijn van het project. Bij een gezamenlijke aanpak wordt gekeken naar heldere rolbeschrijvingen en verantwoordelijkheden. Tevens moeten intentieverklaringen/ steunbrieven aanwezig zijn om de “formaliteit” van de samenwerking te benadrukken.

Overdracht van kennis en ervaring

Met dit selectiecriterium streeft de LAG naar het “niet steeds opnieuw het wiel uitvinden”. Het delen van kennis en best-practices moet bijdragen aan het bereiken van de LEADER-speer-punten uit de LOS. De wijze waarop kennis en ervaring wordt overgedragen, moet de aanvrager in het projectplan duidelijk hebben uitgeschreven.

Gebiedsgericht

Er wordt gekeken of het project gericht is op uitdagingen of kwaliteiten van de Achterhoek als geheel. Daarnaast moet de betrokkenheid van de (lokale) overheden inzichtelijk zijn. Tenslotte streeft LEADER naar een aansluiting met de regionale Agenda2020 (zie www.achterhoek2020.nl/achterhoek-agenda-2020.

  • 3.

    De mate waarin het project haalbaar/levensvatbaar is vanuit financieel en organisatorisch oogpunt

De LAG toetst de haalbaarheid/levensvatbaarheid onder andere aan:

  • een heldere organisatiebeschrijving met duidelijke verantwoordelijkheden

  • Zit het project logisch in elkaar: dragen activiteiten echt bij aan het beoogde doel?

  • Heeft de aanvrager/organisatie voldoende expertise, netwerk?

  • Is het tijdpad realistisch?

  • Zijn vergunningen geregeld?

  • Is er zicht op continuïteit van het project nadat de subsidie is vastgesteld ?

  • Is er openbare kennis over de betrouwbaarheid of kwaliteit van de aanvrager en/of partners ?

  • Is er een sluitende en transparante begroting en dekkingsplan, een bankgarantie, ondernemersplan, zijn toezeggingen voor cofinanciering bijgesloten; zijn er verklaringen voor het risico dragen door projectaanvragers?

  • 4.

    Waar voor geld: is het initiatief efficiënt/doelmatig?

De LAG beoordeelt “waar voor geld” aan de volgende drie aspecten:

  • a.

    voldoende omvang

  • b.

    efficient

  • c.

    subsidie LEADER-Achterhoek nodig?

Met voldoende omvang wordt bedoeld dat projecten met een minimale begroting vanwege de administratieve lasten geen gebruik kunnen maken van LEADER; . de gevraagde overheidsfinanciering bedraagt minimaal €30.000,- per project.

  • o

    overheidsfinanciering < € 30.000,-: score 0

  • o

    overheidsfinanciering > € 30.000,- en < € 120.000,-: score 2

  • o

    overheidsfinanciering > € 120.000,-: score 0

Met efficiënt wordt bedoeld: hoe ligt de balans tussen de begrote kosten en de verwachte opbrengst van het project? De begroting moet realistisch zijn en niet opgeklopt. Daarnaast wordt beoordeeld of de LEADER bijdrage waardevol is voor de uitvoering van het project en het beoogde resultaat.

Is de gevraagde subsidie LEADER-Achterhoek echt nodig? Zou het project ook zonder de subsidie LEADER-Achterhoek doorgang kunnen vinden?