Verordening van de Gedeputeerde Staten van provincie Gelderland houdende regels omtrent adviescommissie sport en innovatie Verordening Adviescommissie Sport en Innovatie Gelderland 2017

Geldend van 01-02-2018 t/m heden

Intitulé

Verordening van de Gedeputeerde Staten van provincie Gelderland houdende regels omtrent adviescommissie sport en innovatie Verordening Adviescommissie Sport en Innovatie Gelderland 2017

Bekendmaking van het besluit van 26 september 2017 – zaaknummer 2017-009899 tot vaststelling van een regeling

Vaststelling Verordening adviescommissie Sport en Innovatie Gelderland 2017

GEDEPUTEERDE STATEN VAN GELDERLAND

gelet op artikel 82 van de Provinciewet en artikel 3:5 van de Algemene wet bestuursrecht,

gelet op artikel 6.34.3 van de Regels Ruimte voor Gelderland,

BESLUITEN

vast te stellen de volgende Verordening op de adviescommissie Sport en Innovatie Gelderland 2017.

Artikel 1 Instelling en taak commissie

  • 1. Er is een commissie genaamd Adviescommissie Sport en Innovatie Gelderland. De commissie wordt ingesteld voor de duur van het Programma Gelderland Sport 2016 – 2019.

  • 2. De commissie adviseert Gedeputeerde Staten over de beoordeling van subsidieaanvragen overeenkomstig artikel 6.34.3, tweede lid, van de Regels Ruimte voor Gelderland.

Artikel 2 Samenstelling en vergoeding

  • 1. De commissie bestaat uit een voorzitter en ten hoogste negen leden die zijn geselecteerd op basis van hun deskundigheid.

  • 2. De commissie beschikt over deskundigheid met betrekking tot de sector sport, de sector voeding, de sector gezondheid en het beoordelen van business cases.

  • 3. De voorzitter en de leden worden door Gedeputeerde Staten benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 4. De voorzitter en de leden kunnen op ieder moment ontslag nemen. Zij blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

  • 5. De commissie wijst uit haar midden een eerste en tweede plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 6. De voorzitter en de leden ontvangen voor het bijwonen van de vergaderingen van de commissie een vergoeding overeenkomstig artikel 31 en 32 van de Verordening rechtspositie gedeputeerden staten- en commissieleden.

Artikel 3 Secretaris

  • 1. De commissie wordt ondersteund door een secretaris, aangewezen door Gedeputeerde Staten.

  • 2. De secretaris is belast met de voorbereiding, coördinatie, verslaglegging van de vergaderingen en de archivering van de vergaderstukken en andere documenten van de commissie.

  • 3. De secretaris woont de vergaderingen van de commissie bij.

  • 4. Gedeputeerde Staten wijzen voor de secretaris een of meer plaatsvervangers aan.

  • 5. De secretaris heeft geen stemrecht. Hij is voor zijn werkzaamheden alleen verantwoording schuldig aan de commissie.

Artikel 4 Behandeling adviesaanvragen

  • 1. Gedeputeerde Staten leggen de subsidieaanvragen aan de commissie voor met alle stukken die van belang zijn voor de beoordeling van de aanvraag.

  • 2. De commissie brengt binnen acht weken na ontvangst van de stukken advies uit. Het advies is ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

  • 3. Het advies is voorzien van een deugdelijke motivering, afgestemd op de criteria van artikel 6.34.2, eerste en tweede lid, van de Regels Ruimte voor Gelderland.

  • 4. Een advies wordt uitgebracht als de voorzitter en ten minste twee leden daarover hun stem hebben uitgebracht. Indien de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

  • 5. De voorzitter is verantwoordelijk voor de selectie van de leden, bedoeld in het vierde lid. Hij zorgt ervoor dat de geselecteerde leden gezamenlijk voldoende deskundig zijn om over de subsidieaanvraag te adviseren.

  • 6. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen.

  • 7. Wanneer de commissie over onvoldoende deskundigheid beschikt om over een subsidieaanvraag te adviseren, verzoekt de voorzitter Gedeputeerde Staten extern advies in te winnen.

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1. Vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar. Vergaderstukken worden door de commissie noch haar leden actief openbaar gemaakt.

  • 2. Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt. Dit vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 3. De commissie kan de indiener van een subsidieaanvraag voor de vergadering uitnodigen om de aanvraag toe te lichten.

  • 4. De commissie kan adviseurs en deskundigen tot de vergadering toelaten en toestaan het woord te voeren.

  • 5. De commissie kan, indien de voorzitter gelet op de aard of omvang van de subsidieaanvragen hiertoe aanleiding ziet, schriftelijk vergaderen.

Artikel 6 Persoonlijk belang

  • 1. Als de voorzitter of een lid bij een aanvraag een persoonlijk belang heeft als bedoeld in artikel 2:4 van de Algemene wet bestuursrecht, onthoudt hij zich van deelname aan de bespreking en de stemming. Hij verlaat in dat geval de vergaderruimte.

  • 2. Wanneer door de toepasselijkheid van het vorige lid niet kan worden voldaan aan artikel 4, vierde lid, verzoekt de voorzitter Gedeputeerde Staten een tijdelijk voorzitter of een of meer tijdelijke leden te benoemen.

Artikel 7 Overige bepalingen

  • 1. De voorzitter en de leden van de commissie hebben een geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2. Alle communicatie namens de commissie geschiedt door de voorzitter.

  • 3. De commissie regelt haar eigen werkwijze.

Artikel 8 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Adviescommissie Sport en Innovatie Gelderland 2017.

  • 2. Zij treedt in werking op een nader door Gedeputeerde Staten te bepalen datum.

Ondertekening

Gepubliceerd te Arnhem

Gedeputeerde Staten van Gelderland

C.G.A. Cornielje - Commissaris van de Koning

P.G.G. Hilhorst - secretaris