Regeling vervallen per 01-07-2013

Archiefverordening 2010

Geldend van 01-07-2013 t/m 30-06-2013

Intitulé

ARCHIEFVERORDENING

De gemeenteraad van Geldermalsen

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 2 maart 2010, nummer 106,

gelet op artikelen 30, eerste lid en 32, tweede lid van de Archiefwet 1995,

besluit

vast te stellen de verordening betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen en het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de wet bepaalde t.a.v. het beheer van de archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht

naar de archiefbewaarplaats.

Archiefverordening 2010

Hoofdstuk I. Algemene bepalingen

Artikel 1

In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: de Archiefwet 1995;

  • b.

    gemeentelijke organen: de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1, onder b, van de wet, voor zover

    behorende tot de gemeente;

  • c.

    de archiefbewaarplaats: de overeenkomstig artikel 31 van de wet aangewezen archiefbewaarplaats;

  • d.

    de archivaris: de overeenkomstig artikel 32 van de wet benoemde gemeentearchivaris;

  • e.

    beheerder: degene die ingevolge Artikel 3 is belast met het beheer van de archief-bescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats;

f.beheereenheid: een door burgemeester en wethouders als zodanig aan te wijzen

organisatie-onderdeel;

g.informatiesysteem: systeem van documentatie, procedures, apparatuur en programmatuur, met

behulp waarvan archiefbescheiden kunnen worden vervaardigd, bewerkt,

verzonden, ontvangen en geraadpleegd.

Hoofdstuk II. De zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden

Artikel 2

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het inrichten en instandhouden van voldoende en doelmatige

archiefruimten als bedoeld in artikel 31 van de wet.

Artikel 3

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het aanwijzen van de beheerder/beheerders.

Artikel 4

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de aanstelling van voldoende, deskundig personeel voor de

werkzaamheden verbonden aan het beheer van alle gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire

verzamelingen, ongeacht hun vorm.

Artikel 5

  • 1. Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat de vervaardiging en de bewaring van de archiefbescheiden geschieden op zodanige wijze, dat het behoud van deze bescheiden voldoende is gewaarborgd.

  • 2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor dezen als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.

Artikel 6

Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen

worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.

Artikel 7

Burgemeester en wethouders stellen voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen

die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats voorschriften vast (gehoord de raadscommissie Bestuur

& Middelen).

Artikel 8

Burgemeester en wethouders doen tenminste éénmaal per (twee) jaar aan de raad verslag omtrent hetgeen zij

hebben verricht ter uitvoering van artikel 30 van de wet. Zij leggen daarbij over de verslagen die door de

archivaris aan hen zijn uitgebracht in verband met het beheer van de archiefbewaarplaats en het toezicht op het

beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

Hoofdstuk III Naleving toezicht van de archivaris op het beheer van de archiefbescheiden welke niet zijn

overgebracht naar de archiefbewaarplaats

Artikel 9

De archivaris is belast met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de wet bepaalde t.a.v. het beheer

van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht.

Artikel 10

De archivaris is bevoegd, ter uitoefening van het hem bij artikel 32, tweede lid, van de wet opgedragen toezicht,

zich onder handhaving van zijn verantwoordelijkheid te doen vervangen door aan hem ondergeschikte

ambtenaren die in het bezit zijn van een diploma archivistiek als bedoeld in artikel 22 van de wet.

Artikel 11

  • 1. De beheerder of beheerders verstrekt/verstrekken aan de archivaris of aan degene die namens hem met het toezicht is belast, alle bescheiden en inlichtingen die voor een goede vervulling van zijn taak noodzakelijk zijn en verlenen de nodige medewerking om inzicht te verschaffen in de ordening en toegankelijkheid van de archiefbescheiden alsmede in de opzet en werking van hulpmiddelen en systemen waarin archiefbescheiden zijn opgenomen.

  • 2. De archivaris en degenen die hem in de uitoefening van het toezicht vervangen of bijstaan, hebben met inachtneming van de voorschriften ten aanzien van de beveiliging van geheimen, toegang tot de archiefbescheiden en de ruimten waarin deze zich bevinden.

Artikel 12

De archivaris doet van zijn bevindingen bij de uitoefening van het toezicht mededeling aan de beheerders,

alsmede, indien hij hiertoe aanleiding vindt, aan burgemeester en wethouders. Hij geeft daarbij aan welke

voorzieningen naar zijn mening in het belang van een goed beheer moeten worden getroffen.

Artikel 13

De beheerder doet aan de archivaris tenminste tijdig mededeling van het voornemen om aan burgemeester en

wethouders een voorstel te doen tot:

  • a.

    opheffing, samenvoeging of splitsing van een beheereenheid of overdracht van één of meer taken aan een andere beheereenheid, overheidsorgaan of rechtspersoon;

  • b.

    bouw, verbouwing, inrichting, of verandering van inrichting en ingebruikneming van ruimten als archiefruimte;

  • c.

    verandering van de plaats van bewaring van niet naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden;

  • d.

    ontwerp, vervanging, aanschaf of invoering van een informatiesysteem;

  • e.

    voorbereiding, invoering en wijziging van ordeningssystemen.

Artikel 14

De archivaris doet eenmaal per (twee) jaar verslag aan burgemeester en wethouders betreffende de uitoefening

van het toezicht.

Hoofdstuk IV Slotbepalingen

Artikel 15

De Archiefverordening gemeente Geldermalsen 1996 wordt ingetrokken.

Artikel 16

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 mei 2010.

Artikel 17

Deze verordening wordt aangehaald als Archiefverordening van gemeente Geldermalsen 2010.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering
van 27 april 2010, nummer 6
de griffier, de voorzitter,