Regeling vervallen per 24-02-2012

Reglement Adviesorgaan Individuele voorzieningen Wet maatschappelijke ondersteuning Gemeente Geldermalsen

Geldend van 24-02-2012 t/m 23-02-2012

Intitulé

Reglement Adviesorgaan Individuele voorzieningen Wet maatschappelijke ondersteuning Gemeente Geldermalsen

REGLEMENT ADVIESORGAAN INDIVIDUELE VOORZIENINGEN

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldermalsen

gelet op de artikelen 84 van de Gemeentewet en artikel 11 van de Wet maatschappelijke ondersteuning:

besluit

1. een adviesorgaan individuele voorzieningen Wet maatschappelijke ondersteuning gemeente Geldermalsen in te stellen en wel vanaf de datum waarop dit reglement in werking treedt;

2. voor het Adviesorgaan individuele voorzieningen Wet maatschappelijke ondersteuning gemeente Geldermalsen het navolgende reglement vast te stellen.

Reglement Adviesorgaan Individuele voorzieningen Wet maatschappelijke ondersteuning Gemeente Geldermalsen

Artikel 1 Begripsbepalingen

WMO: Wet maatschappelijke ondersteuning;

College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldermalsen;

Adviesorgaan: Adviesorgaan individuele voorzieningen Wet maatschappelijke ondersteuning gemeente Geldermalsen.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

  • 1. Het Adviesorgaan verstrekt het college gevraagd en ongevraagd adviezen over:

    • a.

      De beleidsvoorbereiding, de beleidsvaststelling, de beleidsuitvoering en de beleidsevaluatie in het kader van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Geldermalsen;

    • b.

      De beleidsvoorbereiding, de beleidsvaststelling, de beleidsuitvoering en de beleidsevaluatie in het kader van het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Geldermalsen;

    • c.

      De kwaliteit van de dienstverlening van de gemeente op het gebied van individuele voorzieningen.

  • 2. Het Adviesorgaan heeft geen adviesbevoegdheid ten aanzien van:

    • a.

      Klachten van individuele cliënten;

    • b.

      Bezwaarschriften en andere zaken die betrekking hebben op individuele cliënten;

    • c.

      De uitvoering van wettelijke voorschriften en regeling van hogere overheden, waarbij van eigen beleidsvrijheid geen sprake is.

Artikel 3 Advisering

  • 1. Het college vraagt op een zodanig tijdstip om advies aan het Adviesorgaan, dat deze door middel van zorgvuldige besluitvorming invloed kan uitoefenen op de relevante beleids- en besluitvorming.

  • 2. In aanvulling op lid 1 wordt vastgelegd dat het Adviesorgaan minimaal 6 weken de tijd krijgt om een advies uit te brengen.

  • 3. Het Adviesorgaan adviseert schriftelijk. Indien het college afwijkt van dit advies, dient het college schriftelijk en gemotiveerd aan te geven binnen vier weken waarom het advies niet is overgenomen.

Artikel 4 Informatie voorziening

Het college draagt er zorg voor dat aan het Adviesorgaan de nodige informatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van het Adviesorgaan. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen, één en ander binnen de grenzen van het genoemde in artikel 2 van dit reglement. De informatie wordt desgevraagd in speciale leesvorm braille, diskette, of grootletterschrift aangeleverd.

Artikel 5 Samenstelling en omvang

  • 1. Bij de samenstelling van het adviesorgaan wordt gestreefd naar een zo’n breed mogelijke samenstelling waarbij vertegenwoordiging uit de volgende doelgroepen wordt nagestreefd:

    • a.

      mensen met een lichamelijke beperking;

    • b.

      mensen met een verstandelijke beperking;

    • c.

      mensen met een psychische beperking;

    • d.

      chronisch zieken.

  • 2. Het Adviesorgaan bestaat uit minimaal 7 en maximaal 9 leden, inclusief de voorzitter.

  • 3. De leden van het adviesorgaan kunnen zowel cliënt zijn van de gemeente als vertegenwoordigers van de doelgroepen benoemd in artikel 5 lid 1.

  • 4. Het streven is dat minimaal de helft van de leden cliënt is.

  • 5. Een lid van het Adviesorgaan kan niet tevens lid zijn van het College van burgemeester en wethouders, lid van de raad of commissie van deze raad, lid van het cliëntenplatform WWB of medewerker van de gemeente Geldermalsen.

Artikel 6 Voordracht en zittingsduur

    • 1.

      De leden worden op voordracht van het Adviesorgaan door het college benoemd voor een periode van vier jaar.

    • 2.

      Het college toetst de voordracht aan de criteria gesteld in artikel 5.

    • 3.

      De voorzitter en de leden kunnen na afloop van een periode terstond herbenoemd worden voor een nieuwe zittingsperiode van 4 jaar.

    • 4.

      De leden kunnen maximaal twee maal herbenoemd worden.

    • 5.

      Bij tussentijdse vacatures wordt door het Adviesorgaan een lid geworven en geschiedt de benoeming voor de duur van de resterende zittingsperiode van het lid dat tussentijds is teruggetreden.

    • 6.

      Een lid kan te allen tijde schriftelijk ontslag vragen aan het college.

Artikel 7 Eerste benoeming

  • De benoeming van de eerste leden en voorzitter van het Adviesorgaan door het college vindt plaats binnen een periode van twee maanden na de inwerkingtreding van dit reglement. Dit geschiedt op basis van gehouden selectiegesprekken door de ambtelijk secretaris en een afvaardiging van de huidige cliëntenraad WVG.

Artikel 8 Lidmaatschap beëindiging

    • 1.

      Het lidmaatschap van het Adviesorgaan eindigt:

      • a.

        door het aflopen van de zittingsperiode;

      • b.

        door overlijden;

      • c.

        door te bedanken als lid;

      • d.

        bij vertrek uit de gemeente;

      • e.

        door toetreding tot de gemeenteraad of het college, dan wel wanneer het lid zitting heeft in een commissie van de raad of werkzaam wordt bij de gemeente Geldermalsen;

      • f.

        naar aanleiding van een gemotiveerd verzoek van een meerderheid van het adviesorgaan aan het college. Het college beslist op het verzoek.

    • 2.

      Eindigt de hoedanigheid waaraan een lid zijn benoeming ontleent, dan houdt hij binnen twee maanden daarna van rechtswege op lid van het Adviesorgaan te zijn.

Artikel 9 De voorzitter

    • 1.

      Het adviesorgaan kiest uit zijn midden een voorzitter en deze wordt vervolgens door het college benoemd.

    • 2.

      De voorzitter wordt benoemd voor de periode van vier jaar.

    • 3.

      Herbenoeming kan maximaal voor één periode plaatsvinden.

    • 4.

      Bij ontstentenis van de voorzitter wijzen de leden een plaatsvervangend voorzitter uit hun midden aan.

Artikel 10 De secretaris

    • 1.

      Burgemeester en wethouders wijzen een ambtenaar aan die de functie vervult van ambtelijk secretaris.

    • 2.

      De ambtelijk secretaris heeft een adviserende stem.

    • 3.

      De adviesraad Wmo kiest uit zijn midden een secretaris die is belast met de dagelijkse werkzaamheden die uit de taak van de adviesraad Wmo voortvloeien. In de uitvoering daarvan wordt deze secretaris ondersteund door de ambtelijk secretaris.

    • 4.

      Ondertekening van de adviezen aan het college geschiedt door de voorzitter en de secretaris van het Adviesorgaan.

Artikel 11 De vergaderingen

    • 1.

      Het Adviesorgaan vergadert minimaal viermaal (4) per jaar en voorts zo dikwijls als de voorzitter of een meerderheid van de leden van het Adviesorgaan dit nodig achten.

    • 2.

      De voorzitter belegt in ieder geval een vergadering telkens als dat voor de behandeling van één of meer adviesaanvragen noodzakelijk is.

    • 3.

      De vergaderingen zijn openbaar tenzij het Adviesorgaan besluit een (deel van een) vergadering besloten te houden.

    • 4.

      De oproepingen worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste 4 werkdagen voor de aanvang van de vergaderingen aan de leden verstuurd.

Artikel 12 Besluitvorming

    • 1.

      Het Adviesorgaan besluit over het uitbrengen van adviezen bij gewone meerderheid van stemmen.

    • 2.

      Bij besluitvorming over adviezen dienen minimaal 5 leden aanwezig te zijn en hun stem uit te brengen.

    • 3.

      Bij het staken van de stemmen wordt de beslissing over het advies uitgesteld tot de eerstvolgende vergadering. Indien in die volgende vergadering de stemmen opnieuw staken, beslist de voorzitter.

    • 4.

      Minderheidsstandpunten worden op verzoek van de desbetreffende (plaatsvervangende) leden toegevoegd aan het uit te brengen advies.

Artikel 13 Faciliteiten en vergoedingen

  • Het college draagt er zorg voor dat het Adviesorgaan kan beschikken over middelen die noodzakelijk zijn om de in dit reglement geformuleerde taken te kunnen uitvoeren. Dit betreft in ieder geval:

    • a.

      het adviesorgaan wordt ondersteund door een ambtelijk secretariaat, welke beschikbaar gesteld wordt door het college;

    • b.

      vergaderfaciliteiten, zoals vergaderruimten, kopieer – en postmogelijkheden;

    • c.

      een werkbudget dat jaarlijks wordt vastgesteld op basis van een door het Adviesorgaan vooraf ingediende begroting en werkplan.

Artikel 14 Slotbepalingen

    • 1.

      In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist het college na overleg met het Adviesorgaan.

    • 2.

      Dit reglement wordt aangehaald als “Adviesorgaan individuele voorzieningen Wet maatschappelijke ondersteuning gemeente Geldermalsen”

Artikel 15 Inwerkingtreding

  • Dit reglement treedt in werking één dag na publicatie

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Geldermalsen
in zijn vergadering d.d. 11 september 2007 nummer 8.
de secretaris, de burgemeester,