Regeling vervallen per 01-01-2021

Gedragscode ambtelijke integriteit (medewerkers)

Geldend van 18-06-2010 t/m 31-12-2020

Intitulé

Gedragscode ambtelijke integriteit (medewerkers)

GEDRAGSCODE AMBTELIJKE INTEGRITEIT (MEDEWERKERS) GEMEENTE GELDERMALSEN

Het college van burgemeester en wethouders,

gelet op artikel 15:1 van de CAR/UWO

besluit

vast te stellen de Gedragscode ambtelijke integriteit (medewerkers) Gemeente Geldermalsenals volgt

1. Inleiding

De integriteit van het openbaar bestuur staat de laatste jaren in het middelpunt van de belangstelling. Er hebben zich incidenten voorgedaan waaraan politiek en media veel aandacht hebben besteed. In Geldermalsen zijn in het verleden al afspraken gemaakt over zaken die te maken hebben met integriteit zoals de zogenaamde Klokkenluidersregeling, niet omdat het fout zat met de integriteit maar om te voorkomen dat we problemen zouden krijgen met betrekking tot de integriteit. Inmiddels is de Ambtenarenwet in verband met integriteit gewijzigd. Deze wijziging verplicht de gemeenten onder meer tot het invoeren van een gedragscode voor ambtenaren, het invoeren van de ambtseed en het stellen van regels met betrekking tot:

  • -

    Het verrichten van nevenwerkzaamheden en de openbaarmaking daarvan.

  • -

    Het omgaan met bij de ambtenaar levende vermoedens van misstanden bij de organisatie waar hij werkzaam is (Klokkenluidersregeling).

Huidige regelingen

De gemeente Geldermalsen heeft in het verleden al de volgende regelgeving opgesteld:

  • -

    Gedragscodes bestuurlijke integriteit

  • -

    Regeling Klokkenluiders

  • -

    Privacyreglement e-mail en internetgebruik (intranet).

In deze notitie komt aanvullend hierop de gedragscode ambtelijke integriteit (gedragscode ambtenaren) aan de orde.

De reeds bestaande regelgeving blijft uiteraard van kracht. Voor een deel worden in de onderstaande notitie zaken nog eens op een rij gezet, enkele punten worden echter ook toegevoegd of meer geëxpliciteerd.

Aanleiding notitie

Directe aanleiding voor deze notitie is de invoering van de ambtseed. De ambtseed is opnieuw ingevoerd en tenminste verplicht voor medewerkers die nieuw in dienst komen. De CAR/UWO biedt de mogelijkheid om alle medewerkers te verplichten de ambtseed af te leggen of het ondertekenen van een schriftelijke verklaring die wordt opgenomen in het persoonsdossier. Binnen de gemeente Geldermalsen moeten daarom zowel degenen die nieuw in dienst komen als ook de zittende medewerkers een schriftelijke verklaring ondertekenen met betrekking tot integriteit. De notitie wil bijdragen aan een verduidelijking van wát we verklaren als we de verklaring ondertekenen.

Doel notitie

Organisatorische maatregelen (zoals functiescheiding), regelingen en wettelijke kaders (zoals regelgeving over integriteit, ambtseed, etc.) zullen nooit voor een 100% dekking van risico’s kunnen zorgen. Belangrijker is een algemeen besef van normen en waarden waardoor de weerbaarheid toeneemt. Het middel bij uitstek om machtsbederf of een aantasting van de integriteit tegen te gaan is een hoge mate van openheid.

Primair is de notitie bedoeld om zaken bespreekbaar te maken (en hopelijk te houden). Tevens moge duidelijk zijn dat het niet nakomen van opgelegde verplichtingen aangemerkt kan worden als plichtsverzuim.

Thema’s in notitie

De volgende thema’s komen in deze notitie aan de orde:

  • -

    goed ambtenaarschap;

  • -

    vertrouwelijk omgaan met gevoelige informatie;

  • -

    nevenfuncties en andere privéactiviteiten;

  • -

    geschenken, aanbiedingen en incidentele vergoedingen;

  • -

    uitnodigingen voor reizen, congressen, evenementen en diners;

  • -

    verantwoord omgaan met gemeentelijke voorzieningen, werktijd en personeelsregelingen;

  • -

    belangen van familieleden, vrienden en ex-collega’s;

  • -

    reageren op niet-integere zaken;

  • -

    de leidinggevende draagt het integriteitsbeleid uit.

De onderstaande notitie loopt in de pas met de in Geldermalsen bestaande gedragscode voor bestuurlijke integriteit.

Tot slot dient ambtelijke integriteit vast opgenomen te worden in het sociaal jaarverslag.

2. Gedragscode voor medewerkers van de gemeente Geldermalsen

Het invoeren van een gedragscode heeft alleen nut als de code bekend is en herkend wordt door de medewerkers.

Integriteit

Integriteit heeft vooral te maken met openheid en het kunnen en willen afleggen van verantwoordelijkheid over het gedrag. Het gaat om gedrag met betrekking tot het omgaan met vertrouwelijke informatie, het uitvoeren van (al dan niet betaalde) nevenwerkzaamheden, het aannemen van geschenken, het gebruik van gemeentelijke voorzieningen, in- en uitklokken en reageren op niet-integer gedrag.

Gerelateerd aan het integriteitbegrip is al eerder de volgende regelgeving opgesteld:

  • -

    Gedragscode bestuurlijke integriteit;

  • -

    Regeling Klokkenluiders;

  • -

    Privacyreglement e-mail en internetgebruik (intranet).

Formulering van de regels

In bijlage 1 is gekozen voor een zo concreet mogelijke formulering van de regels zoals “U doet geen privébestellingen via de gemeente”. De gedragscode biedt daardoor een praktisch houvast. Maar ook concreet geformuleerde regels laten nog ruimte voor interpretatie, zoals de regel dat vertrouwelijke gegevens worden opgeborgen als men de werkplek verlaat. Voor de één betekent dit dat stukken worden opgeborgen aan het eind van de dag, terwijl een ander al bij een korte pauze zal opruimen.

1. Goed ambtenaarschap

Onder dit kopje zijn algemene gedragsregels opgenomen.

Wet en regelgeving

De term “goed ambtenaarschap”verwijst naar de verplichting zich te gedragen “zoals een goed ambtenaar betaamt”. Deze verplichting is neergelegd in artikel 15:1 van onze rechtspositie, de CAR-UWO. Het niet nakomen van verplichtingen kan worden beschouwd als plichtsverzuim en wordt bestraft.

Toelichting

Voor alle medewerkers geldt:

  • -

    Dienstbaarheid

    De ambtenaar van de gemeente Geldermalsen staat ten dienst van alle bewoners, bedrijven en bezoekers van de gemeente. Dat vraagt een duidelijke klant- en servicegerichtheid. Ten dienst staan betekent ook creatief en communicatief zijn en bereid zijn om zo nodig een extra stap te zetten.

  • -

    Professionaliteit

    Ambtenaren van de gemeente Geldermalsen zijn op hun terrein vakmensen. Zij weten wat hun functie inhoudt, beschikken over de kennis en vaardigheid om deze goed te vervullen en weten met nieuwe situaties om te gaan. Daarvoor houden zij hun vak bij en nemen zelf, waar nodig, initiatief.

  • -

    Verantwoordelijkheid

    Een verantwoorde functie-uitoefening omvat drie dingen:

    • §

      De gemeente geeft aan haar ambtenaren de verantwoordelijkheid die bij de functie past.

    • §

      De ambtenaar is bereid zijn verantwoordelijkheid te nemen.

    • §

      De ambtenaar is bereid om aan collega’s, leidinggevenden, bestuur en publiek verantwoording af te leggen over de manier waarop hij de verantwoordelijkheid invult.

  • -

    Zorgvuldigheid

    Ambtenaren van de gemeente Geldermalsen zijn zich er van bewust dat zij werken namens de gemeente, met middelen van de gemeente en in het belang van de gemeente. Dat vereist zorgvuldige omgang met bevoegdheden en financiële en materiële middelen. Het vereist ook zorgvuldigheid naar mensen toe, burgers en collega’s die elk mogen verwachten dat de betreffende ambtenaar respect voor hem heeft en geloofwaardig en onafhankelijk is.

  • -

    Vertrouwelijkheid

    Kennis en informatie met een vertrouwelijk karakter blijft ook vertrouwelijk. Burgers en collega’s kunnen erop rekenen dat gevoelige of vertrouwelijke informatie alleen wordt aangewend waartoe deze dient.

  • -

    Onafhankelijkheid

    Ambtenaren van de gemeente Geldermalsen vermijden situaties waarin hun persoonlijke belangen (of de belangen van relaties) en de belangen van de gemeente door elkaar lopen of kunnen gaan lopen. Voor zover het in hun vermogen ligt, vermijden zij zelfs de schijn van een dergelijke belangenverstrengeling.

2. Vertrouwelijk omgaan met gevoelige informatie

Het vertrouwelijk omgaan met gevoelige informatie waarborgt de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van de overheid. De samenleving moet erop kunnen vertrouwen dat een ambtenaar de privacy van burgers respecteert. Ook uw privacy als ambtenaar dient door de organisatie gerespecteerd te worden. Daarom gebruikt de overheid informatie alleen voor het doel waarvoor deze verkregen is.

Wet- en regelgeving

De ambtenarenwet verplicht te ambtenaar om geheimhouding te bewaren over bepaalde zaken die hij in zijn functie komt te weten (artikel 125a derde lid).

Toelichting

De regelgeving verbiedt oneigenlijk gebruik van kennis die ambtenaren in hun functie hebben opgedaan zoals het doorgeven van informatie over een gemeentelijk budget voor een project, zodat aanbieders daar in een offerte rekening mee kunnen houden.

3. Nevenfuncties en andere privéactiviteiten

Voorkomen dient te worden dat er vermenging optreedt met oneigenlijke belangen of dat de schijn van vermenging ontstaat. Raakvlakken tussen functionele taken en privéactiviteiten van ambtenaren kunnen leiden tot botsing of verstrengeling van belangen. Daardoor kan een onafhankelijke beoordeling in gevaar komen.

Wet- en regelgeving

Ambtenaren hebben een meldingsplicht met betrekking tot nevenwerkzaamheden en deze activiteiten worden geregistreerd en mogen openbaar gemaakt worden. Voor wat betreft de openbaarmaking van nevenwerkzaamheden is de “Regeling openbaarmaking nevenwerkzaamheden bij de gemeente Geldermalsen”vastgesteld. Nevenactiviteiten kunnen verboden worden (artikel 15:1 e CAR-UWO).

Een ambtenaar mag niet als zelfstandige ingehuurd worden door de gemeente waarbij hij in dienst is. De CAR-UWO (artikel 15:1g) verbiedt de ambtenaar direct of indirect werk aan te nemen of dienst of goederen te leveren ten behoeve van de gemeente. Vakbondsactiviteiten nemen een bijzondere plaats in. Er geldt een verlofregeling ten behoeve van vakbondsactiviteiten tijdens werktijd (artikel 6:4:2 CAR-UWO).

De Ambtenarenwet (artikel 125 quinquies) bepaalt dat in de rechtspositie geregeld moet worden dat ambtenaren in risicovolle functies verplicht worden hun financiële belangen te melden. Dit is nog niet vastgelegd in de CAR-UWO maar vooruitlopend hierop is het raadzaam dat medewerkers vrijwillig openheid geven over relevante financiële belangen (15:1f).

Toelichting

Ambtenaren zijn verplicht om nevenactiviteiten die een raakvlak met hun werk (kunnen) hebben te melden. De meldingen worden door de gemeente geregistreerd. De begrippen nevenfunctie, nevenwerkzaamheid, nevenactiviteit en privéactiviteit zijn hier op één lijn gesteld en er wordt geen onderscheid gemaakt tussen betaalde en onbetaalde activiteiten.

Veel vormen van vrijetijdsbesteding beïnvloeden het werk bij de gemeente overigens niet en als er geen enkele relatie bestaat met de functie, hoeft de activiteit niet gemeld te worden. Nevenactiviteiten kunnen uiteraard ook positieve gevolgen hebben voor de functie-uitoefening.

Bij de beoordeling van de risico’s van nevenwerkzaamheden kunnen de volgende vragen behulpzaam zijn:

  • -

    Is er verwevenheid met het functionele beleidsterrein?

  • -

    Bestaat er een risico dat ambtelijke informatie wordt gebruikt?

  • -

    Kunnen er persoonlijke confrontaties in de functie plaatsvinden?

  • -

    Hoe is de reputatie van de organisatie, het bedrijf of de branche?

  • -

    Hoe zal de buitenwereld tegen de combinatie van functies aankijken?

  • -

    Wat is de tijdbelasting van de nevenwerkzaamheden?

Men moet erop bedacht zijn dat belangen elkaar in de loop van de tijd kunnen gaan raken door verandering in omstandigheden, bijvoorbeeld in de functie of in de relatie tussen gemeente en privé-activiteit. Sommige privé-activiteiten hoeven geen relatie te hebben met de inhoud van uw werk, maar zitten toch in de gevarenzone. Zo kan een bijbaan in de avonduren en weekeinden zo veel van een ambtenaar vergen dat zijn normale werk er door in het gedrang komt. Maar ook maatschappelijke afkeurenswaardige activiteiten van ambtenaren kunnen schade toebrengen aan “het aanzien van het ambt”. Nevenactiviteiten met (mogelijk) schadelijke gevolgen voor de gemeente kunnen verboden worden.

Na melding van de activiteit toetst het college of er voor de gemeente risico’s kunnen kleven aan de privé-activiteiten. In sommige gevallen zullen risico’s ondervangen kunnen worden door afspraken tussen het college en de ambtenaar (te bewaken door de leidinggevende). Zo’n afspraak kan zijn dat in de functie geen werkzaamheden verricht worden in relatie tot de organisatie of het bedrijf waar men privé bij betrokken is. Een afspraak kan ook zijn dat alleen in de weekenden als muzikant opgetreden wordt of dat de werkzaamheden als zelfstandige alleen in andere regio’s uitgeoefend worden.

Het belang van de gemeente gaat niet altijd boven het privé-belang van een ambtenaar. De uitoefening van bepaalde grondrechten heeft voorrang op het belang van de werkgever. Een voorbeeld daarvan is het als burger bezwaar maken tegen een OZB-aanslag door een ambtenaar van de werkeenheid Belastingen. Zijn werkinhoud mag er niet toe leiden dat hij zijn recht op bezwaar en beroep tegen overheidsbeslissingen niet kan uitoefenen. Wel zal hij op kantoor werk en privé gescheiden moeten houden en kan hij dus niet belast worden met de behandeling van zijn eigen bezwaarschrift.

4. Geschenken, aanbiedingen en incidentele vergoedingen

Wet- en regelgeving

Het Wetboek van Strafrecht (artikelen 362 en 363) stelt het aannemen van giften, beloften en diensten door een ambtenaar strafbaar als deze hem zijn gegeven met de bedoeling in zijn werk iets te doen of na te laten. De CAR/UWO (artikel 15:1c) verbiedt het aannemen van steekpenningen en het verzoeken om en aannemen van geschenken of beloften zonder toestemming van het college.

Toelichting

Voor alle geschenken en voordelen geldt dat bedacht moet worden wat de achterliggende bedoeling van de gever kan zijn. De bedoeling van de gever kan blijken uit de aard van het geschenk (een bedrijfskalender of een exclusief sieraad). Een cadeau van meer dan € 50 mag in geen geval geaccepteerd worden.

Niet in alle gevallen is er een probleem. Een fles wijn voor een door u verrichte presentatie, een ceremonieel aan u overhandigd rapport van een bureau of bedrijfattenties, zoals kalenders en pennen, zijn bedoeld als blijk van waardering voor uw specifieke inspanning of de goede samenwerkingsrelatie.

Ook het tijdstip waarop een geschenk wordt aangeboden is van belang. Een jaarlijkse attentie met de kerst of een cadeaubon voor de technische ondersteuning van een medewerker bij een congres is iets anders dan een blijk van waardering terwijl het werk nog niet beëindigd is. Dan zal een geschenk bedoeld kunnen zijn om te “paaien”of op zijn minst die indruk wekken. Daarom mag in een onderhandelingsfase of voorafgaand aan andere handelingen die beslissend zijn voor de gever, geen geschenk geaccepteerd worden.

De omstandigheid dat een geschenk in het openbaar wordt aangeboden of juist zonder dat anderen het zien, werpt ook een licht op de bedoeling van de gever. Geschenken die bij het huisadres worden aangeboden wekken de schijn van beïnvloeding en mogen niet aanvaard worden.

Door het melden van aanbiedingen en geschenken krijgt de organisatie zicht op de aard van relaties met derden en de handelwijze van het personeel. Zinvolle vragen zijn bijvoorbeeld of het geschenk een incidenteel geval is of dat de betrokken ambtenaar (of ook anderen) vaker iets ontvangt van dezelfde relatie. Inzicht in het gedrag geeft het management de mogelijkheid om bij te sturen indien dat nodig is. Zo kan een relatie die een waardevol geschenk heeft aangeboden op de hoogte worden gebracht van het gemeentelijke beleid in deze.

Geschenken die een ambtenaar van derden krijgt in verband met zijn functie zijn eigendom van de gemeente. Dit betekent dat de gemeente ervoor kan kiezen om ontvangen geschenken met alle collega’s te delen, te verloten of een andere bestemming te geven.

5. Uitnodigingen voor reizen, congressen, evenementen en diners

Toelichting

De aanwezigheid van medewerkers bij bijeenkomsten en evenementen zal doorgaan een directe functionele betekenis hebben voor de gemeente zoals het delen van ervaringen, opdoen van kennis, contacten leggen of onderhouden. Ontbreekt die betekenis, dan wordt de uitnodiging afgeslagen.

Als een ambtenaar wordt uitgenodigd om bijvoorbeeld een spreekbeurt te houden op een symposium zullen er, net als bij nevenactiviteiten, afspraken moeten worden gemaakt over de vraag of dat namens de gemeente dan wel op persoonlijke titel gebeurt en of het tijdens dan wel buiten werktijd plaatsvindt. Voor een lezing op persoonlijke titel gebeurt en of het tijdens dan wel buiten werktijd plaatsvindt. Voor een lezing op persoonlijke titel onder werktijd moet verlof gevraagd worden. Voor een lezing namens de gemeente mag de ambtenaar geen geldelijke beloning aanvaarden.

Uitnodigingen voor ontspannende activiteiten kunnen tegelijkertijd functioneel zijn. Een etentje ter afsluiting van een goed verlopen project bestendigt de relatie tussen partijen.

Tijdens het onderhandelingsproces kan een gezamenlijke lunch of diner met een relatie zinvol zijn. Dit dient de ambtenaar samen met de leidinggevende te beoordelen. Er kunnen tegelijkertijd risico’s aan vastzitten. Een overdadig diner met attracties op kosten van een derde kan een sfeer van verplichtingen scheppen. Een uitnodiging moet daarom kritisch bekeken worden.

Een ambtenaar moet vermijden dat hij meer dan eens door een zakelijke relatie getrakteerd wordt zonder zelf ooit iets op kosten van de gemeente aan te bieden.

6. Verantwoord omgaan met gemeentelijke voorzieningen, werktijd en personeelsregelingen

Wet- en regelgeving

Uitgangspunt is dat in de CAR-UWO (artikel 15:1b) is bepaald dat een ambtenaar zonder toestemming privé geen gebruik mag maken van de interne diensten en eigendommen van de gemeente. In dit verband zijn ook van belang de gemeentelijke regelingen zoals over e-mail- en internetgebruik, werktijden en het ziekteverzuimprotocol.

Toelichting

Alle zaken binnen het gemeentehuis worden bekostigd met gemeenschapsgeld en zijn dus bestemd voor gemeentelijke doeleinden. Dat geldt van internetaansluiting tot suikerzakje. In principe is het privégebruik van gemeentelijke eigendommen niet toegestaan. Niemand zal echter aangesproken worden als incidenteel privé een e-mail bericht wordt verstuurd, even internet wordt ingezien, een kort (mobiel) telefoontje naar huis gepleegd wordt, een enkel kopietje gemaakt wordt en dergelijke.

Daar waar gewenst en mogelijk zal op oneigenlijk gebruik periodiek worden gecontroleerd.

7. Belangen van familieleden, vrienden en ex-collega’s

Wet- en regelgeving

De CAR-UWO kent geen bepaling die een ex-ambtenaar verbiedt om betaalde werkzaamheden voor de gemeente te verrichten. De Gemeentewet (en de code voor bestuurders) kent wel zo’n verbod voor oud-bestuurders.

Toelichting

Het inhuren van een ex-collega heeft voor de gemeente praktische voordelen, maar ook nadelen. Voormalig ambtenaren kunnen oneigenlijk gebruikmaken van hun kennis en de contacten die ze hebben opgedaan in hun ambtelijke functie. Soms worden bij uitdiensttreding van een collega die voor zichzelf begint afspraken gemaakt over toekomstige opdrachten. Deze praktijken zijn concurrentievervalsend en kunnen de geloofwaardigheid en integriteit van de overheid aantasten.

8. Reageren op niet-integere zaken

Wet- en regelgeving

Het Wetboek van Strafvordering (artikel 162) verplicht een ambtenaar aangifte te doen als hij kennis heeft van een ambtsmisdrijf. Het gaat hierbij om:

  • -

    Ambtsmisdrijven (vormen van verduistering, aannemen van giften, wederrechtelijke binnentreding, misbruik van bevoegdheden).

  • -

    Het schenden van een ambtsplicht (zoals misbruik van macht, valsheid in geschrifte, schenden van geheimhoudingsplicht).

  • -

    Andere misdrijven waarbij de ambtenaar inbreuk maakt op, of onrechtmatig gebruik maakt van een regeling waarvan de uitvoering aan de ambtenaar is opgedragen bijvoorbeeld (meewerken aan) inleveren van valse verklaringen voor vergunning- of subsidieverlening voor zichzelf of derden.

Het is overigens niet de bedoeling dat de ambtenaar zelfstandig aangifte doet, maar dat hij contact opneemt met de leidinggevende. De organisatie is dan verantwoordelijk voor de contacten met politie en justitie. In dit verband is ook de gemeentelijke vertrouwenspersoon van belang, alsmede de Klokkenluidersregeling.

Toelichting

Voor de integriteit van een organisatie is het belangrijk dat medewerkers zich vrij voelen om misstanden intern aan te kaarten. Het begrip “misstand” is breed: het kan gaan om fraude, diefstal, het bevoordelen van vrienden bij een vergunning, achterhouden van relevante informatie, onderhands regelen van vacaturevervulling, etc. Er mag niet “gelekt” worden naar de pers. Vermoedens van misstanden in de organisatie zijn interne aangelegenheden waarmee vertrouwelijk omgegaan moet worden. Er zijn echter omstandigheden denkbaar dat het naar buiten brengen van vertrouwelijke informatie terecht is, bijvoorbeeld als niet adequaat wordt gereageerd bij een acuut gevaar voor de volksgezondheid.

9. De leidinggevende draagt het integriteitbeleid uit

Iedere medewerker is verantwoordelijk voor zijn individuele gedrag. De leidinggevende heeft daarnaast een verantwoordelijkheid voor de omgeving waarin de medewerkers hun werk doen. Een omgeving, waarin grote openheid heerst, werkt remmend op “gesjoemel” en ander ongewenst gedrag.

De leidinggevende bevordert de bewustwording van de medewerkers en ondersteunt hen in het omgaan met gevoelige en risicovolle situaties. De leidinggevende maakt ongewenst gedrag van een medewerker bespreekbaar, corrigeert en treft zonodig strafmaatregelen.

Ondertekening

Vastgesteld op 16 oktober 2007, nummer 111 door
burgemeester en wethouders van Geldermalsen,
de secretaris, de burgemeester,

Bijlage 1 Concrete voorbeelden

Goed ambtenaarschap:

  • U dient het algemeen belang en probeert met uw handelen het vertrouwen in de overheid te versterken.

  • -

    U houdt zich aan de wettelijke voorschriften en aan algemeen aanvaarde gedragsregels.

  • -

    U treedt correct op tegen burgers en bedrijven, discrimineert niet en verleent geen voorkeursbehandelingen.

  • -

    U voert uw werk op een professionele manier uit en u draagt verantwoordelijkheid voor uw eigen handelen.

  • -

    U geeft de ambtelijke leiding en het bestuur juiste, relevante en volledige informatie.

  • -

    Situaties waarin u niet volgens uw professionele normen kunt werken stelt u intern aan de orde.

  • -

    U gaat respectvol met uw collega’s om en u bent aanspreekbaar op uw gedrag.

  • -

    U gaat verantwoord om met middelen van de gemeente (gelden, diensten, goederen, kennis) en vermijdt het maken van onnodige kosten.

  • -

    U kunt de keuzes die u binnen uw werk maakt verantwoorden.

  • -

    U ondersteunt de verantwoordelijkheid van uw leidinggevende door hem of haar waar nodig te informeren.

 

Vertrouwelijk omgaan met gevoelige informatie:

  • U gaat binnen en buiten uw werk zorgvuldig en functioneel om met persoonlijke gegevens van burgers, gegevens van bedrijven en instellingen, politiek gevoelige informatie en andere informatie die in handen van buitenstaanders de belangen van de gemeente kan schaden.

  • -

    U respecteert de privacy van cliënten, zakelijke relaties en collega’s.

  • -

    U gebruikt financiële informatie en voorkennis van beleid voor de uitoefening van uw functie en niet voor andere doeleinden.

  • -

    U “lekt”geen vertrouwelijke informatie vanuit de gemeente naar buiten, U verstrekt geen informatie aan media zonder overleg met de werkeenheid Communicatie.

  • -

    U laat buitenstaanders niet meeluisteren naar een gesprek over werk of meekijken naar interne stukken, u bergt stukken met vertrouwelijke gegevens veilig op als u uw werkplek verlaat en u sluit uw computer dan af.

  • -

    Informatie waarover het bestuur een geheimhoudingsplicht heeft opgelegd houdt u geheim.

 

Nevenfuncties en andere privéactiviteiten:

  • U bent zich ervan bewust dat activiteiten die u naast uw werk verricht het functioneren van de gemeente op een of andere manier kunnen raken. Dit geldt ook voor nevenactiviteiten zoals bestuursfuncties, commissariaten, vrijwilligerswerk, een eigen bedrijfje en vennoot- of aandeelhouderschap.

  • -

    U meldt een (voorgenomen) nevenactiviteit in ieder geval bij het college als die activiteit raakvlakken heeft met uw functie-uitoefening zoals het verrichten van activiteiten voor een organisatie of bedrijf dat op een of andere manier banden heeft met de gemeente.

  • -

    Ook meldt u activiteiten die kunnen leiden tot een botsing of onverenigbaarheid met gemeentelijke belangen waar u in uw functie mee te maken hebt zoals privé actie voeren tegen de sloop  van een gebouw en in uw functie betrokken zijn bij besluiten over de bestemming van dit gebouw.

  • -

    U meldt een nevenactiviteit ook als deze kan leiden tot schade voor de gemeente zoals een vermindering van productiviteit voor de gemeente door vermoeidheid maar ook ethisch of politiek omstreden privéactiviteiten die het imago of de geloofwaardigheid van de gemeente kunnen schaden.

  • -

    U realiseert zich dat ook het oordeel van de buitenwereld van belang is. U kunt uw “petten”zelf misschien zonder probleem scheiden, maar ook de schijn van belangenverstrengeling kan het vertrouwen in de overheid schaden.

  • -

    Ook financiële belangen in de privésfeer (bijvoorbeeld het hebben van bepaalde aandelen) kunnen een onafhankelijke besluitvorming in de weg staan of de schijn daarvan hebben. Als de organisatie niets weet van uw financiële belangen, bent u de enige die kan inschatten of dat belang zich verdraagt met uw functie-uitoefening. Hebt u in uw functie een relatie met een bedrijf waar uw persoonlijk een financieel belang in heeft, vermijd dan risico’s en bespreek dit met uw leidinggevende.

 

Geschenken, aanbiedingen en incidentele vergoedingen:

  • U accepteert een geschenk alleen als uw onafhankelijke opstelling ten opzichte van de gever daardoor niet beïnvloed wordt, nu niet en in de toekomst niet.

  • -

    U bedenkt ook hoe de buitenwereld zou kunnen aankijken tegen het aannemen van een geschenk.

  • -

    Uitgangspunt is dat ieder geschenk, dat u in verband met uw werk krijgt, eigendom van de gemeente is.

  • -

    Alle geschenken die u accepteert meldt u bij uw leidinggevende en geschenken die naar uw idee meer dan € 50 waard zijn accepteert u niet.

  • -

    U meldt ook aangeboden (of in het vooruitzicht gestelde) geschenken die u niet hebt geaccepteerd. Bedrijfsattenties, zoals agenda’s, kalenders, pennen, muismatten en hebbedingetjes, hoeft u niet te melden.

  • -

    Aanbiedingen voor privéwerkzaamheden, kortingen op privégoederen  en anderen gunsten accepteert u niet en meld u wel.

  • -

    Geschenken die op uw huisadres worden aangeboden, accepteert u in geen geval. Indien een geschenk toch thuis is afgeleverd, bespreekt u de bestemming daarvan met uw leidinggevende.

  • -

    Geschenken die u worden aangeboden door een relatie die nog iets van u “nodig” heeft (een opdracht, vergunning, subsidie, beslissing in de bezwaarprocedure), accepteert u niet.

  • -

    U accepteert geen geldbedragen. Als afgesproken is dat een derde betaalt voor uw verrichtingen, gebeurt dat door middel van een factuur van de gemeente.

  • -

    Vanzelfsprekend vraagt u nooit gunsten voor uzelf aan derden.

 

Uitnodigingen voor reizen, congressen, evenementen en diners:

  • U beoordeelt of een uitnodiging relevant is voor de gemeente en u bespreekt alle uitnodigingen met uw leidinggevende.

  • -

    U reist niet op kosten van derden. Als reizen functioneel is, dan is er sprake van een dienstreis en gelden de algemene regels: is er toestemming nodig van de leidinggevende en de kosten zijn voor de gemeente.

  • -

    U neemt uw verantwoordelijkheid bij informele contacten met derden, zoals recepties en etentjes waar alcohol wordt geschonken. Zorg dat u “nee” kunt blijven zeggen als het “nee” moet zijn.

  • -

    U bent ervoor verantwoordelijk dat de leiding op de hoogte is van het reilen en zeilen binnen uw functie-uitoefening.

  • -

    Blijkt achteraf een uitnodiging meer te hebben omvat dan ingeschat, laat dit dan altijd aan uw leidinggevende weten.

 

Verantwoord omgaan met gemeentelijke voorzieningen, werktijd en personeelsregelingen:

  • U gebruikt gemeentelijke voorzieningen, werktijd en personeelsregelingen niet oneigenlijk.

  • -

    U laat eventueel privégebruik van gemeentelijke apparatuur openlijk zijn, zodat u erop kunt worden aangesproken. Uw leidinggevende of collega kan een andere opvatting hebben van “beperkt gebruik” dan u.

  • -

    U neemt geen gemeentelijke eigendommen mee naar huis. Het lenen van eigendommen voor privégebruik is alleen mogelijk als u daarvoor uitdrukkelijk toestemming van uw leidinggevende hebt gekregen.

  • -

    U doet geen privé-bestellingen via de gemeente en verzendt geen ongefrankeerd privépost via de postkamer.

  • -

    U declareert alleen de kosten die u hebt gemaakt en maakt eerlijk gebruik van de personeelsregelingen.

  • -

    Verantwoord gebruik van gemeentemiddelen betekent onder meer ook: naleven van de werktijden, correct klokgedrag, geen privé activiteiten ontplooien (of spelletjes doen) tijdens werktijd en naleven van de regels bij ziekteverzuim.

 

Belangen van familieleden, vrienden en ex-collega’s:

  • U bent alert op situaties in uw werk waarin u met privérelaties te maken krijgt en u licht uw leidinggevende in over aanvragen en offerte van vrienden, familieleden of bedrijven waarin familie of vrienden werkzaam zijn.

  • -

    U voorkomt de schijn van vriendjespolitiek en behandelt dergelijke aanvragen niet zelf.

  • -

    U bent terughoudend met het geven van adviezen aan bekenden in de privésfeer als het zaken van de gemeente betreft. In deze bent u bedacht op een mogelijke botsing van belangen.

  • -

    U let zeker bij het inhuren van ex-collega’s goed op het volgen van de juiste procedure van inhuur en aanbesteding. U kunt motiveren waarom deze inhuur nodig en verantwoord is en u realiseert zich hoe dat kan overkomen op de buitenwereld die geen achtergrondinformatie heeft. Risico’s bespreekt u met uw leidinggevende. Uitgangspunt is dat een ex-ambtenaar gedurende minstens één jaar na het einde van zijn of haar dienstverband wordt uitgesloten van het buiten dienstbetrekking tegen beloning verrichten van werkzaamheden voor de gemeente.

 

Reageren op niet-integere zaken:

  • U bespreekt twijfels over de integriteit van collega’s zo veel mogelijk met henzelf. Is dit niet mogelijk of leidt dit niet tot resultaat, dan licht u de leidinggevende, de vertrouwenspersoon of de burgemeester in.

  • -

    U bent zelf aanspreekbaar op uw handelen en uitlatingen.

  • -

    U meldt een vermoeden van fraude of corruptie bij uw leidinggevende, het bestuur of de vertrouwenspersoon. Hierbij kunt u gebruikmaken van de Klokkenluidersregeling.

  • -

    Wilt u dat niet bekend wordt dat u de misstand aankaart, dan kunt u via de vertrouwenspersoon een melding doen. Alleen de vertrouwenspersoon is dan op de hoogte van uw identiteit.

De leidinggevende draagt het integriteitbeleid uit:

  • Als leidinggevende geeft u het goede voorbeeld, u bent open over uw manier van werken en u bent aanspreekbaar op uw werkwijze en uw houding naar medewerkers.

  • -

    Bij twijfels en vragen over de juiste handelwijze kunnen medewerkers bij u terecht. U bespreekt twijfels en vragen over integriteit in werkverband en stimuleert medewerkers hetzelfde te doen.

  • -

    U bent alert op risicogevoelige situaties waarin medewerkers terecht kunnen komen en draagt bij aan hun weerbaarheid daartegen.

  • -

    U spreekt medewerkers aan op dubieus gedrag, maakt afspraken en treft zonodig maatregelen.

  • -

    Integriteit is een vast onderwerp op de agenda van het functioneringsgesprek en wordt periodiek in het werkoverleg besproken.

Bijlage 2 Integriteitsverklaring personeel

Hierbij verklaart ondergetekende kennis te hebben genomen van de regels met betrekking tot integriteit zoals vastgelegd in de toepasselijke bepalingen van de Ambtenarenwet, de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling, de Uitwerkingsovereenkomst en de Gedragscode voor medewerkers van de gemeente Geldermalsen welke laatste hem/haar bij aanvang van de werkzaamheden voor de gemeente Geldermalsen zijn uitgereikt.

 

Hij/zij verklaart zich te zullen houden aan deze regels en zich te gedragen volgens de Gedragscode.

Hij/zij verklaart voorts zich steeds als een goed werknemer te zullen gedragen en de hem/haar vertrouwde bedrijfsmiddelen met zorg te gebruiken en te beheren.

 

Datum:

 

Plaats:

 

Naam:

 

Handtekening: