Regeling vervallen per 01-01-2021

Mandaatregeling Omgevingsdienst Rivierenland

Geldend van 01-06-2013 t/m 31-12-2020

Intitulé

Mandaatregeling Omgevingsdienst Rivierenland

Het college van burgemeester en wethouders van Geldermalsen,

gelet op de bepalingen van afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2 van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Rivierenland;

besluit

met in achtneming van de bepalingen in dit besluit mandaat te verlenen aan de directeur van de Omgevingsdienst Rivierenland ten aanzien van de aangekruiste bevoegdheden genoemd in het bijgevoegde mandaatregister.

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;

  • b.

    ondermandaat: het verlenen van mandaat door de gemandateerde aan een ander;

  • c.

    volmacht: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • d.

    machtiging: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan handelingen te verrichten, geen besluiten en/of privaatrechtelijke rechtshandelingen zijnde;

  • e.

    mandaatgever: het bestuursorgaan dat aan een bij functie in het mandaatregister genoemde functionaris de bevoegdheid geeft om in naam van het bestuursorgaan besluiten te nemen;

  • f.

    gemandateerde: de functionaris, die van de mandaatgever de bevoegdheid heeft gekregen om in naam van de mandaatgever besluiten te nemen;

  • g.

    plaatsvervanger: de daartoe aangewezen persoon;

  • h.

    mandaatregister: een overzicht van door de mandaatgever aan gemandateerde opgedragen bevoegdheden; de nummers en de omschrijving van de te mandateren taken, verwijzen naar het Productenboek van de ODR (versie 1.0 d.d. 8 oktober 2012).

Artikel 2. Mandaat, plaatsvervanging en ondermandaat

  • 1. De directeur kan ter uitoefening van een aan hem gemandateerde bevoegdheid schriftelijk rechtstreeks ondermandaat verlenen aan medewerkers, met uitzondering van de daartoe in het mandaatregister aangegeven bevoegdheden.

  • 2. Bij diens afwezigheid is de directeur van de omgevingsdienst Rivierenland bevoegd om voor de uitoefening van dat mandaat een vervanger aan te wijzen.

Artikel 3. Algemene regels, uitzonderingen

  • 1. Het mandaat omvat naast het nemen en ondertekenen van besluiten, tevens het verrichten van alle voorbereidings‐ en uitvoeringshandelingen die bij de uitoefening van de bevoegdheid behoren, alsmede het verdagen van een beslissing.

  • 2. Indien zich één of meer van de in dit lid omschreven situaties voordoet, wordt het besluit niet in mandaat genomen, maar door het bestuursorgaan zelf:

    • a.

      het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid, richtlijnen, voorschriften, of een advies als bedoeld in afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

    • b.

      het besluit overschrijding van budgetten, kredieten of onvoorziene uitgaven kan inhouden;

    • c.

      de mandaatgever vooraf te kennen heeft gegeven zelf te willen beslissen;

    • d.

      afdeling 3.4. van de Algemene wet bestuursrecht is toegepast en daarbij zienswijzen zijn ingediend.

  • 3. Indien redelijkerwijs te verwachten is dat een beslissing omstreden is en om een eigen afweging door het bestuursorgaan vraagt, is voorafgaande kennisgeving van het besluit aan het bestuursorgaan vereist.Hieronder wordt in ieder geval verstaan:

    • een voornemen of besluitvorming tot het sluiten van een inrichting;

    • als klagers of omwonenden gegroepeerd zijn in bijvoorbeeld een actiecomité;

    • als er publicitaire belangstelling is of wordt verwacht;

    • als er met betrekking tot een dossier Raadsvragen gesteld zijn;

    • in geval van ongewone voorvallen: bij (dreigende) ernstige gevolgen voor het milieu en/of slachtoffers.

  • 4. Doorgemandateerde bevoegdheden worden niet ondertekend door degene die het besluit ook heeft voorbereid.

Artikel 4. Beslissing op bezwaarschrift

  • 1. Het besluit op een bezwaarschrift wordt niet in mandaat genomen, maar door het ter zake bevoegde bestuursorgaan.

  • 2. Indien ten aanzien van de beslissing op het bezwaarschrift een dwangsomverzoek niet tijdig beslissen is ingediend, wordt het besluit op het dwangsomverzoek niet in mandaat genomen, maar neemt het bevoegde bestuursorgaan hierover een beslissing bij het nemen van de beslissing op het bezwaarschrift.

Artikel 5. Verslaglegging en informatieverstrekking

  • 1. De gemandateerde draagt zorg voor een deugdelijke verslaglegging, bekendmaking en archivering van de door hem in mandaat genomen besluiten;

  • 2. In het mandaatregister is opgenomen bij welke bevoegdheden het ter zake bevoegd bestuursorgaan moet worden geïnformeerd.

Artikel 6. Wijze van ondertekening bij mandaat en ondermandaat

Bij de uitoefening van een mandaat worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

Burgemeester en wethouders van de gemeente Geldermalsen

Namens hen,

Directeur Omgevingsdienst Rivierenland

[handtekening] gevolgd door [naam]

Bij de uitoefening van een ondermandaat :

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Geldermalsen

[functie gemandateerde] Omgevingsdienst Rivierenland,

Voor deze,

[handtekening]

[naam][functie]

Artikel 7. Schakelbepaling volmachten en machtigingen

  • 1. Voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt, voor zover van toepassing en in verband met de activiteiten waarvoor mandaat wordt verleend, met mandaat gelijk gesteld,

    • a.

      de verlening van volmacht tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, en

    • b.

      de machtiging om handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

  • 2. Deze mandaatregeling is van overeenkomstige toepassing indien een bestuursorgaan aan een functionaris, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, of machtiging verleent tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Artikel 8. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 juni 2013.

Artikel 9. Citeerwijze

Deze regeling kan worden aangehaald als: "Mandaatregeling Omgevingsdienst Rivierenland".

Ondertekening

Geldermalsen, 21 mei 2013, nummer 11
Burgemeester en wethouders van Geldermalsen,
de secretaris, de burgemeester,
J.C. Steurrijs mevrouw dr. W.M.W. de Vries

Bijlage 1 Mandaatregister

Mandaatregister ODR