Regeling vervallen per 19-07-2018

Verordening klachtbehandeling Geldrop-Mierlo 2011

Geldend van 01-07-2011 t/m 18-07-2018

Intitulé

Verordening klachtbehandeling Geldrop-Mierlo 2011

Verordening klachtbehandeling

De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Geldrop-Mierlo;

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

gelezen het raadsvoorstel GM 2011.0229 van het college van 12 april 2011;

gelet op artikel 9:14 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

besluiten

vast te stellen de volgende verordening:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • ·

    a. klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een medewerker van de gemeente in de uitoefening van zijn of haar functie zich in een bepaalde gelegenheid jegens een natuurlijke of rechtspersoon heeft gedragen. Een gedraging van een bestuurder of medewerker van de gemeente wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan.

  • ·

    b. commissie: de klachtencommissie.

  • ·

    c. wet: de Algemene wet bestuursrecht.

  • ·

    d. bestuursorgaan: de gemeenteraad, (een lid van) het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester.

  • ·

    e. klachtencoördinator: een medewerker van het cluster Juridische zaken, die belast is met de afhandeling van klachten in de functie van secretaris van de klachtencommissie en als zodanig hiertoe is aangewezen door het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2. Inleidende bepaling commissie

Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op klachten gericht tegen de wijze waarop een bestuursorgaan zich heeft gedragen.

Artikel 3. Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De klachtencommissie bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie maken geen deel uit van en zijn niet werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Geldrop-Mierlo.

  • 3.

    De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 4.

    De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

Artikel 4. Klachtencoördinator

  • 1. De klachtencoördinator is een door het college aangewezen ambtenaar en fungeert als secretaris van de klachtencommissie.

  • 2. Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

  • 3. De klachtencoördinator is met betrekking tot zijn werkzaamheden uitsluitend werkverantwoording schuldig aan de klachtencommissie.

Artikel 5. Zittingsduur

  • 1. De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk één keer herbenoemd te worden.

  • 2. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

  • 3. De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 6. Onafhankelijke positie

De klachtencommissie is voor wat betreft de taakuitoefening niet ondergeschikt aan enig gemeentelijk bestuursorgaan.

Artikel 7. Bemiddeling

De commissie onderzoekt of de zaak in der minne kan worden geschikt alvorens de zaak in behandeling wordt genomen. De klachtencoördinator verricht daartoe de nodige handelingen.

Artikel 8. Vergaderingen

  • 1.

    De klachtencommissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter dit nodig oordeelt. De voorzitter draagt zorg voor een tijdige, zo mogelijk schriftelijke oproeping der leden.

  • 2.

    De vergaderingen van de klachtencommissie zijn besloten.

Artikel 9. Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    Door of vanwege de commissie kan inzage worden genomen en zo nodig afschriften gemaakt worden van de gebruikelijke op de desbetreffende zaak betrekking hebbende documenten, bescheiden en correspondentie die het bestuursorgaan onder zich heeft. Het bestuursorgaan draagt zorg dat de commissie en de klachtencoördinator de documenten, bescheiden en correspondentie ter beschikking gesteld worden, die zij voor de uitvoering van de hun opgedragen taak naar hun oordeel nodig hebben.

  • 3.

    De commissie kan getuigen en deskundigen horen.

Artikel 10. Financiële vergoeding

  • 1. De voorzitter en de leden ontvangen voor het bijwonen van de zittingen een vergoeding.

    • a.

      De voorzitter: € 200,00 per zitting

    • b.

      De leden : € 175,00 per zitting

Artikel 11. Intrekking oude regeling

De Verordening klachtenbehandeling, vastgesteld door de raad van de gemeente Geldrop-Mierlo bij besluit van 2 januari 2004 wordt ingetrokken per 1 juli 2011.

Artikel 12. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 juli 2011.

Artikel 13. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening klachtbehandeling Geldrop-Mierlo 2011.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 6 juni 2011
De voorzitter, De griffier,
De burgemeester, De secretaris,