Groenbeleidsplan 2014-2024 module Structuren

Geldend van 10-09-2015 t/m heden

Intitulé

Groenbeleidsplan 2014-2024 module Structuren

Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst

Module Structuren - Groenbeleidsplan 2014-2024

Gemeente Geldrop-Mierlo | afdeling Ruimte | cluster Beheer |

vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 1 september 2015

1. Inleiding

1.1 Aanleiding

In februari 2014 is de module Kaders van het Groenbeleidsplan 2014-2024 door de raad vastgesteld. Hiermee is een begin gemaakt met een nieuw plan voor de hele gemeente. De module Structuren is de eerstvolgende module die nu is uitgewerkt.

1.2 Opbouw groenbeleidsplan

Het groenbeleidsplan is opgebouwd uit verschillende modules. Het dient als basisdocument voor het ontwerpen, aanleggen, beheren en onderhouden van de groene openbare ruimte. Elke module behandelt een specifiek onderwerp.

In de module Kaders zijn de doelen en uitgangspunten gesteld waarbinnen de inrichting en het beheer van het (openbaar) groen in de gemeente Geldrop-Mierlo verder ontwikkeld worden. In de voorliggende module Structuren zijn de bomen– en groenstructuur van de gemeente opgenomen.

De modulaire opbouw van het groenbeleidsplan maakt het gemakkelijk om modules in de toekomst afzonderlijk aan te passen en vast te stellen. Daarnaast kan het groenbeleidsplan ook eenvoudig worden aangevuld met nieuwe modules.

1.3 Doelstelling

Met het groenbeleid willen we een aantrekkelijke en duurzame groene woon- en leefomgeving realiseren. De doelen en uitgangspunten om dit te bereiken, zijn opgenomen in de module Kaders. Een aantal van deze doelen en uitgangspunten wordt in de voorliggende module verder uitgewerkt. Hieronder volgt een korte omschrijving.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is een erg breed begrip. In een duurzame wereld zijn mens, milieu en economie met elkaar in evenwicht. In die wereld wordt de huidige mensheid in zijn behoeften voorzien zonder de aarde te beschadigen. We dragen de aarde gezond over aan de volgende generatie. Met openbaar groen kunnen we op verschillende vlakken een bijdrage leveren aan duurzaamheid. Hierbij valt te denken aan het positieve effect van groen op de leefbaarheid of het vergroten van de biodiversiteit maar ook de inrichting en het onderhoud kunnen op duurzame wijze worden uitgevoerd.

Ruimtelijke kwaliteit

De kwaliteit van de openbare ruimte raakt ons allemaal. Het is prettig wanneer het straatbeeld er schoon en verzorgd uitziet en inwoners en bezoekers niet worden geconfronteerd met zaken als zwerfvuil en onkruid. Maar ruimtelijke kwaliteit gaat zeker ook over de inrichting van de ruimte, bijvoorbeeld bomenrijen langs wegen, aanwezigheid van parken, groenstroken in woonstraten, groene speelplekken nabij woningen. Dit draagt bij aan aantrekkelijkheid van de gemeente.

Leefbaarheid

Leefbaarheid laat zich moeilijk in één sluitende definitie vastleggen. Het heeft onder andere te maken met (een gevoel van) veiligheid, bereikbaarheid, aanwezigheid van voorzieningen, milieu, kwaliteit van de openbare ruimte, sociale contacten, handhaving. Leefbaarheid loopt als een rode draad door het groenbeleid. Zorgvuldig omgaan met de leefomgeving; zorgen voor een aantrekkelijke groene woon– en leefomgeving; ruimtelijke kwaliteit; het heeft allemaal invloed op de leefbaarheid.

Cultuurhistorie

Cultuurhistorie is de verbinding tussen het verleden en de toekomst. Naast het belang hiervan voor de identiteit van onze dorpen, heeft cultuurhistorisch groen vaak een hoge recreatieve gebruikswaarde.

Het cultuurhistorische groen is opgenomen in de bomen- en groenstructuur en wordt hiermee beschermd.

Recreatie

Groen draagt bij aan de recreatieve aantrekkingskracht van de gemeente, zowel voor inwoners als voor bezoekers. Niet alleen het hiervoor genoemde cultuurhistorische groen maar ook jong groen langs bijvoorbeeld fietsverbindingen.

Biodiversiteit

Groenvlakken en bomenstructuren vormen verbindingen voor allerlei dieren, groot en klein. Variatie in soorten binnen bomenstructuren zorgt voor grotere biodiversiteit maar voorkomt ook dat bomenlanen een snelweg vormen voor plaagdieren.

Klimaat

Groen kan onderdeel zijn van oplossingen voor problemen die samenhangen met het klimaat en de veranderingen die hierin worden verwacht. Bij beslissingen die de hoeveelheid groen (binnen een gebied) raken, moet de invloed van groen op (de gevolgen van) het klimaat altijd als afweging worden meegenomen. Dit geldt voor nieuwe ontwikkelingen maar ook voor inrichting en beheer van groen.

Door het opnemen van groen inclusief bomen in structuren, wordt dit groen beschermd en behouden. Ook als een gebied wordt heringericht, wordt dezelfde hoeveelheid groen in principe gehandhaafd.

1.4 Leeswijzer

Hoofdstuk 2 laat zien hoe de structuren zijn opgebouwd en hoe met de verschillende soorten groen wordt omgegaan.

In hoofdstuk 3 staat een beschrijving van de straten die zijn opgenomen in de bomenstructuur. Hier zijn ook de bijbehorende kaarten te vinden.

De groenstructuur wordt per wijk beschreven in hoofdstuk 4. Bij de beschrijvende tekst is voor elke wijk ook een kaart opgenomen.

In bijlage 1 is de gebiedsanalyse van Geldrop en Mierlo opgenomen.

Bijlage 2 en 3 laten een opsomming van de aanbevelingen zien.

2. Opbouw structuren

De landschapsstructuren en -patronen uit het vorige hoofdstuk zijn de basis voor de groene structuur. Als we daarnaast het groen bekijken vanuit de doelen die zijn gesteld, komen we tot een groen raamwerk.

2.1 Groen raamwerk

Dit groene raamwerk is een samenhangend geheel dat is opgebouwd uit een aantal elementen die bijdragen aan leefbaarheid, kwaliteit en duurzaamheid:

  • -

    landschap en cultuurhistorie: beleefbaarheid van het oorspronkelijke landschap en stedenbouwkundige structuur,

  • -

    natuurwaarden en ecologische verbindingen,

  • -

    gevarieerd multifunctioneel gebruiksgroen en recreatieve routes,

  • -

    verkeersbegeleiding en oriëntatiepunten.

Samen vormen de onderdelen een herkenbare, afwisselende en functionele groene buitenruimte, karakteristiek voor dorp of gemeente.

Het groene raamwerk is onderverdeeld in:

  • -

    bomenstructuur

  • -

    groenstructuur

Bomenstructuur

De bomenstructuur vormt het groene raamwerk zelf. Dit is opgebouwd uit bomenlanen. Het zijn op zichzelf staande elementen die met elkaar in verbinding staan en die een verbinding vormen tussen de grotere groenvlakken. Het zijn de groene aders van de gemeente. Ook het groen waar de structuurbomen in staan, zoals bermen of beplantingsstroken, behoort tot de structuur, zelfs als dit niet op kaart is ingetekend (omdat dit onduidelijk is op de gebruikte schaal).

Groenstructuur

De grotere groenvlakken vormen de groenstructuur en zorgen voor de invulling en versteviging van het raamwerk. Het zijn vlakken die voor een dorp of wijk van belang zijn. Ze vormen de groene dooradering van de wijken. Daarnaast zijn ook groene accentpunten opgenomen in de groenstructuur. Hierbij kan het gaan om oriëntatiepunten zoals rotondes maar ook om solitaire bomen of een groepje van een aantal bomen bij elkaar. Vaak markante plekken, maar omgekeerd kan ook: een plek wordt juist markant door het groen dat er staat. We hebben er voor gekozen de groenstructuur per dorp en vervolgens per wijk te beschrijven.

Overig groen

Het overige groen valt buiten het raamwerk en wordt bestempeld als overig groen. Overig groen is belangrijk voor de direct omwonenden en dus wordt in de overige modules beschreven hoe we hiermee omgaan als het gaat om bijvoorbeeld inrichting of bescherming.

2.2 Verschil structuurgroen en overig groen

Deze indeling is gemaakt om onderscheid te kunnen maken tussen groen dat voor een dorp of de gehele gemeente van belang is en groen dat voor een buurt of woonstraat van belang is.

De manier waarop met deze soorten groen wordt omgegaan, is namelijk verschillend. Overig groen wordt vooral door bewoners van een straat of buurt beleefd waardoor er wat meer ruimte is om mee te buigen met de belangen die de individuele bewoner uit de directe omgeving heeft.

Het groen en de bomen die onderdeel uitmaken van de structuur zijn zwaarder beschermd dan overig groen omdat ze van belang zijn voor veel van onze inwoners. Dit betekent dat het uitgangspunt is:

groen blijft groen, èn

zowel de bomenstructuur als de individuele bomen in de structuur zijn beschermd.

Dit moet overigens niet worden verward met: voor elke te kappen boom wordt een nieuwe boom geplant. Als onderhoudsmaatregel kan het nodig zijn om in een bomenlaan om en om bomen te verwijderen om de overblijvende bomen duurzaam te behouden. Het kappen zorgt dan uiteindelijk voor het behoud van het groen.

Het is ook niet zo dat geen enkele boom in de structuur gekapt mag worden; dit zou elke ontwikkeling blokkeren. Wel is het zo dat bij ontwikkelingen die plaatsvinden in de structuren een zorgvuldige afweging moet worden gemaakt.

Aantasting van structuurelementen mag daarom alleen plaatsvinden als het college na uitgebreide en toetsbare belangenafweging, besluit dat een ander belang de aantasting van de bomen– of groenstructuur rechtvaardigt. Bovendien vindt bij aantasting compensatie plaats.

Groen in structuren is dus zwaarder beschermd dan overig groen; daarom gaan we hier ook anders om met meldingen van overlast. Dit wordt uitgebreid beschreven in de module Overlast. Ook bij de verkoop of verhuur van gemeenteplantsoen aan burgers en de aanleg van achterpaden door gemeentegroen gelden bij structuurgroen andere regels dan bij overig groen. In de module Bescherming wordt dit nader toegelicht.

Ook de inrichtingseisen die gesteld worden aan structuurgroen (kunnen) verschillen van de eisen die aan overig groen worden gesteld.

Het belang dat we hechten aan het groen in de structuren, rechtvaardigt de inzet van financiële middelen om dit groen te behouden en/of te versterken. Het bepaalt bovendien mede de prioriteit in beheer en onderhoud.

2.3 Structuurkaarten

De bomen– en groenstructuur zijn vastgelegd in kaarten en beschrijvende tekst. De structuur kan duiden op het in stand houden van het huidige beeld maar het kan ook een wens zijn om hier bijvoorbeeld een doorgaande bomenstructuur te realiseren. In de toelichting in hoofdstuk 4 staat dit beschreven.

Ook de ecologische hoofdstructuur en de verbindingszones zijn in de kaarten opgenomen. Deze worden door de provincie vastgesteld dus hoeven wat dat betreft niet in de structuurkaart te worden opgenomen. De reden waarom ze toch zijn opgenomen, is dat zo direct duidelijk is om wat voor soort groen het gaat en hoe hiermee omgegaan moet worden.

In zowel Geldrop als Mierlo zijn molenbiotopen opgenomen in bestemmingsplannen. Bij nieuwe aanplant binnen een molenbiotoop gelden regels voor onder andere de te bereiken hoogte van beplanting. De biotopen zijn ook in de kaarten opgenomen.

3. Bomenstructuur

Op deze plaats wordt een toelichting gegeven op de uitstraling en sterke en zwakke punten van de onderdelen van de structuur. De straten die het betreft, staan op alfabetische volgorde. Eerst komen de straten van Geldrop aan bod, daarna die van Mierlo. Er worden aanbevelingen gedaan (cursief) die bovendien staan opgesomd in een overzicht dat is opgenomen in bijlage 2. In de module Bomenbeheer en/of hieruit voortvloeiende werkplannen worden deze verder uitgewerkt.

3.1 Algemeen

Verspreid over de gemeente heeft een aantal grote bomen in verharding nauwelijks ontwikkelkansen meer. Dit geldt niet alleen voor bomen in de structuur maar ook voor bomen daarbuiten. Dit is te herleiden uit de vitaliteit van de bomen en de overlast in de bestratingen. Waar mogelijk kunnen groeiomstandigheden worden verbeterd door grotere boomspiegels en meer ondergrondse doorwortelbare ruimte. Omdat het hier voor het overgrote deel over bomen in de volwasfase gaat, is het wenselijk een visie op te stellen voor structurele gespreide verjonging om kaalslag op termijn te voorkomen. Dit kan worden meegenomen in de module Bomenbeheer.

Daarnaast staan in delen van de bomenstructuur boomsoorten die we met de huidige kennis niet meer op die locaties zouden aanplanten. Ook hier is het wenselijk een visie op te stellen om vergroting van de problemen te voorkomen.

Vaak worden en werden bomenrijen geplant volgens het systeem ‘wijkers en blijvers’. Dit betekent dat bomen relatief dicht bij elkaar worden geplant om al snel een groen beeld te krijgen. Zodra de bomen groter worden en de kronen in elkaar gaan groeien, worden volgens deze methode om en om bomen verwijderd om de ‘blijvers’ meer ruimte te geven. In het verleden werd vaak te lang gewacht met deze dunning waardoor dit op veel plaatsen niet meer mogelijk is. In een aantal straten kan deze maatregel wel nog worden uitgevoerd en wordt dit als aanbeveling meegegeven.

3.2 Geldrop

Admiraal Byrdstraat

Heel groen beeld, door de bomen langs de straat maar ook door het daarachter liggende ‘bos’ voor de flats. De ruimte is er, dus de bomen kunnen hier nog even vooruit.

Akert

Mooi groen beeld door de grasvelden met bomen. Langs een deel ook een landelijke uitstraling vanwege de aangrenzende natuur. Aan de kant van de huizen staan her en der lindes. Ter hoogte van De Kastanjehof is het langs de weg een beetje kaal maar op het terrein van De Kastanjehof staan moeraseiken die in de toekomst een groen beeld gaan geven.

Aragorn

Groen beeld, door bomenlaan langs fietspad en moeraseiken aan de kant van de woningen. Door het formaat van de bomen zijn hier al flinke problemen ontstaan. De bomen langs het fietspad kunnen om en om verwijderd worden zonder dat het groene beeld wordt aangetast. De moeraseiken bij de woningen kunnen worden vervangen door kleinere bomen van ongeveer 8 meter hoogte.

Beukelaar

Er staan verschillende boomsoorten waaronder kastanjes in matige conditie. Op termijn zal hiervoor een oplossing gevonden moeten worden.

Bogardeind

Bogardeind is de toegangsweg het dorp in vanaf de snelweg. De weg heeft een breed profiel maar dit wordt helemaal gevuld met rijbanen, fietspaden, trottoirs en parkeerplaatsen. Waar mogelijk zijn bomen geplant, maar deze zijn nog jong en geven de weg nog geen groene uitstraling. Hierdoor wordt de weg ervaren als stenig en onaantrekkelijk. De reconstructie bij Molenakker-Beukelaar biedt gelegenheid voor het versterken van de structuur. Voor het overige gedeelte van Bogardeind is het wenselijk te kijken naar mogelijkheden om groen toe te voegen. Dit kan ook in de vorm van beplanting of hagen.

Bosrand

Aan de ene kant van Bosrand staan forse esdoorns in gras en aan de andere kant ligt een beplantingsstrook met hierin amberbomen.

Het is een brede weg met voldoende ruimte voor de bomen.

Er staan weliswaar maar aan één kant bomen, maar door het formaat wordt de straat toch als zeer groen ervaren.

Brink

De uitstraling in deze wijk is bijzonder vanwege de voortuinen die beheerd worden via een tuinenvereniging. Dit is weliswaar particulier groen maar het bepaalt het beeld van de openbare ruimte. De bomen in gras sluiten hier mooi bij aan. Het geheel geeft een rustig groen beeld.

Dommeldalseweg

Langs deze wegen staan aan weerszijden essen. Van verschillende leeftijden, dus ook het beeld is niet overal hetzelfde. Er is voldoende ruimte voor de bomen om uit te groeien en een mooie structuur te vormen.

Dwarsstraat

De groenstructuur is hier zwak. Aan één kant van de weg staan lindes maar door inritten en parkeervakken vallen hier en daar gaten in de structuur. De bomen doen het matig en zijn hierdoor extra gevoelig voor schimmels en luizen,wat weer overlast tot gevolg heeft. Het is wenselijk bij een toekomstige reconstructie de bomen te vervangen door een andere soort en tegelijkertijd goede groeiplaatsen inrichten. Bij de soortkeuze rekening houden met de hier en daar beperkte groeiruimte.

‘Eikenlaantje’

Het eikenlaantje ligt aan de zuidkant van Bosrand en is te bereiken via de Mackenziestraat. Het is een onverhard pad dat zich splitst: een deel loopt richting snelweg, een ander gedeelte loopt parallel aan de Bosrand en dient als fietspad. Het is een mooie oude structuur van inlandse eiken die het gebied een landgoedachtige uitstraling geven.

Eindhovenseweg

Hier is gelukkig meer ruimte voor bomen dan op de Nieuwendijk die in het verlengde ligt. Van deze ruimte is gebruik gemaakt om moeraseiken te planten. De bomen hebben inmiddels enig formaat en dat geeft een mooie groenbeleving van deze verbindingsweg met Eindhoven.

Binnen een aantal jaren, zodra de kruinen elkaar raken, kunnen hier om en om bomen worden verwijderd om de resterende bomen verder uit te laten groeien.

Emopad ( Gijzenrooiseweg -Laan van Tolkien)

Op dit gedeelte van het Emopad staan geen bomen. Hierdoor heeft het een kale, stenige uitstraling.

Aanleg van bomenstructuur is wenselijk.

Emopad (Laan van Tolkien-Bogardeind)

Aan één kant van de weg staan bomen in een beplantingsstrook. Aan de andere kant staan geen bomen in deze strook, terwijl de bovengrondse ruimte zich hier wel voor leent. Als de kans zich voordoet in de vorm van wegwerkzaamheden, dan bekijken of een tweede rij geplant kan worden. Kabels en leidingen kunnen een obstakel vormen.

Genoenhuis en Gijzenrooi

Beide wegen hebben een landelijke groene uitstraling. Ze zijn (hierdoor) recreatief aantrekkelijk. Bomen staan relatief dicht op elkaar. Als bomen ‘uitvallen’ dan alleen nieuwe bomen terug planten als er voldoende ruimte is. Hier en daar zijn recent al nieuwe bomen geplant.

Gijzenrooiseweg ( Emopad -Laan van Tolkien)

Het doortrekken van de bomenstructuur is wenselijk maar hiervoor is geen ruimte. Door de geluidswal te laten begroeien, wordt de weg toch begeleid door groen. De bomen die achter de wal staan, dragen enigszins bij aan het groene beeld. Het wegprofiel is zeer breed vanwege de ruimtereservering voor een busbaan.

Gijzenrooiseweg (Laan van Tolkien- Eindhovenseweg )

De Gijzenrooiseweg vormt een belangrijke verbinding met Eindhoven, ook vanaf de snelweg gezien. Het gebied waar de weg doorheen loopt heeft een landelijke uitstraling. Aan de westkant van de weg staan verschillende soorten bomen. Dit bevordert biodiversiteit en past bij de natuurlijke uitstraling van de omgeving. Het wegprofiel is zeer breed vanwege de ruimtereservering voor een busbaan.

Goorstraat

De Goorstraat laat een zeer gevarieerd groenbeeld zien. Er staan verschillende boomsoorten (essen, berken, lindes, dennen) door elkaar heen wat de biodiversiteit ten goede komt. Het groen is nog jong maar geeft nu al een mooi beeld; dit zal in de toekomst alleen maar toenemen. De bomen hebben de ruimte om uit te groeien tot volwassen exemplaren. Hier en daar staan bomen wat dicht bij elkaar; hier kan in de toekomst worden gedund, om overblijvers betere kansen te geven.

Fietspad Groeneweg

Deze oude groenstructuur vormt een recreatieve fietsroute met grote oude eiken.

Grote Bos

Waar voorheen dichte begroeiing stond, is een aantal jaren geleden een open glooiende zone ontstaan met hierin alleenstaande bomen of kleine groepjes bomen. Door de openheid is het gevoel van veiligheid aanzienlijk vergroot. Langs de weg staan de eiken niet in een rechte lijn; dit past goed bij de parkachtige uitstraling van de groenstrook. Aan de andere kant van de weg ligt een strook met relatief dichte begroeiing die de woningen afschermt.

Heggestraat

De Heggestraat, een belangrijke langzaam verkeersroute naar het centrumgebied, is voorzien van een bomenstructuur die bij een herinrichting versterkt mag worden. Op de hoek Stationsstraat en Heggestraat zijn een appartementencomplex en rijwoningen verrezen die samen met de ontwikkelingen op het terrein van het Sint Annaziekenhuis aanleiding geven om de bomenstructuur in de Heggestraat uit te breiden en te versterken.

De bomen op de groenstroken rondom de parkeerplaats geven een groen beeld aan de straat. Bij toekomstige ontwikkelingen moet ingezet worden op behoud van deze bomen. Hun monumentale uitstraling sluit aan bij de historische bebouwing. Bij de bestaande bomen langs de straat is het verbeteren van de groeiplaatsen nodig zodat ook deze bomen kunnen uitgroeien.

Heibeekstraat

De uitstraling in deze wijk is bijzonder vanwege de voortuinen die beheerd worden via een tuinenvereniging. Dit is weliswaar particulier groen maar het bepaalt het beeld van de openbare ruimte. De bomen in gras sluiten hier mooi bij aan. Het geheel geeft een rustig groen beeld.

Helze

De Helze gaat voor een groot deel door het groene hart van Geldrop, door het Dommeldal en langs de kasteeltuinen. Het aantal bomen dat langs de weg in de berm staat, is laag maar de beleving is juist dat er veel bomen staan. Dit is te danken aan Dommeldal en kasteeltuinen.

Hoog Geldrop

Samen met Papenvoort is dit een oude verbindingsroute. Aan één zijde van de weg staan sierperen. Er is nu geen ruimte voor bomen aan twee kanten van de weg maar dit is wel wenselijk. De bomen tussen Emopad en het spoor zijn laagblijvend in verband met de molenbiotoop waarin ze staan.

Houterbrugweg

Ruim straatprofiel en brede grasstroken met bomen. De eiken hebben nog alle ruimte om te groeien. Zodra ze groter worden, kan er worden gedund om de overblijvers de ruimte te geven.

Hulsterweg / Hulst

Deze oude verbindingsweg naar Eindhoven is een aantal jaren geleden gereconstrueerd. Er zijn ruime groenvakken gemaakt met hierin bomen. De bomen hebben inmiddels al een redelijk formaat wat bijdraagt aan de groenbeleving.

Johan Peijnenburgweg

Langs deze wegen staan aan weerszijden essen. Van verschillende leeftijden, dus ook het beeld is niet overal hetzelfde. Er is voldoende ruimte voor de bomen om uit te groeien en een mooie structuur te vormen.

Laan der vier Heemskinderen (Bogardeind- Dommeldalseweg )

De laan heeft een zeer breed profiel met brede groene (midden)bermen. Er staan platanen, aan een kant zelfs een dubbele rij, die een karakteristiek beeld geven. In de brede middenberm staan bomen en groepen heesters in gras. De boomkronen mogen hier breed uitgroeien. Een mooie ontsluitingsweg.

Laan der vier Heemskinderen ( Dommeldalseweg -Witte de Withstraat)

Ook hier heeft de laan een zeer breed profiel met brede groene bermen en volop ruimte voor bomen. Het beeld is wel anders, enigszins rommelig. Hier moet een duidelijke keuze worden gemaakt: gaan we natuurlijk beheren of willen we juist een cultuurlijk beeld. De inrichting kan hier eventueel, met eenvoudige ingrepen, op worden aangepast.

Laan van Tolkien

Over nagenoeg de hele lengte van de laan staan verschillende soorten bomen; afhankelijk van de soort draagt dit positief bij aan de biodiversiteit. Helaas doen de bomen het maar matig behalve de esdoorns. Daar waar de bomen wel aan slaan, is dunning gewenst. De twee moeraseiken (ter hoogte van huisnummers 24 en 40) zijn op termijn niet te handhaven vanwege de overlast. De kastanjes op de twee groene pleintjes bij Merijn en Sam Gewissies zijn ziek en moeten binnen een aantal jaren worden vervangen.

Fietspad Meriadoc

Deze oude groenstructuur vormt een recreatieve fietsroute met grote oude eiken.

Mierloseweg ( Geldropseweg -Spoelstraat)

De Mierloseweg kan wat groen betreft, in een aantal delen worden opgesplitst. Er is geen doorgaande herkenbare structuur. Dit komt omdat de omgeving waar de weg doorheen loopt telkens wijzigt. Langs het gedeelte dat overgaat in de Geldropseweg staan forse eiken met daarachter bos. De uitstraling wordt hier gevormd door de bosrijke omgeving. Als bomen uitvallen, dan alleen herplanten als hiervoor werkelijk voldoende ruimte is.

Mierloseweg (Spoelstraat-Nieuwendijk)

Op het gedeelte van de Mierloseweg waar de afgelopen jaren een reconstructie is uitgevoerd, zijn essen en lindes geplant. Het duurt een aantal jaren voor deze bomen een groen beeld aan de straat geven, maar het begin is gemaakt. Bovendien zijn een paar lindes verplant die op het Volmolenplein verwijderd moesten worden. Deze hebben meteen al een volwassen, groene uitstraling. Het gedeelte tot aan de kruising met de Johan Peijnenburgweg oogt kaal en een beetje triest. Hier mag de structuur veel duidelijker worden doorgetrokken. De ruimte is helaas beperkt, dus bij een toekomstige reconstructie zal ruimte ‘gemaakt’ moeten worden. Van de Peijnenburgweg naar de rotonde Nieuwendijk/Helze staan aan één kant van de weg bomen maar het beeld wordt hier vooral bepaald door de kasteeltuinen.

Nieuwendijk

Ontsluitingsweg naar Eindhoven. Structuur is hier gewenst maar ruimte voor bomen ontbreekt. De weg is toch opgenomen in de bomenstructuur om het belang aan te geven in het geval van toekomstige ontwikkelingen. Particulier groen bepaalt de uitstraling. Bekijken of wellicht bomen aan de waardevolle bomenlijst kunnen worden toegevoegd om deze uitstraling te behouden.

Nuenenseweg ( Mierloseweg -Wielewaal)

Hier staan aan één kant Amerikaanse eiken. Ze geven een mooi beeld, maar leveren ook klachten op doordat de takken overhangen. Door te snoeien aan de kant van de woningen wordt dit zoveel mogelijk verholpen. De bomen zijn voorlopig nog niet aan vervanging toe. Als het moment van vervanging is aangebroken, bekijken of een andere soort kan worden geplant die dichter bij de weg komt te staan. Hiervoor is, in ieder geval bovengronds, nog ruimte beschikbaar.

Nuenenseweg (Spaarpot-gemeentegrens)

Dit deel van de Nuenenseweg laat een landschappelijk beeld zien met aan weerszijden een (dubbele) rij eiken. Oudere eiken handhaven, de jongere eiken mogen binnen een aantal jaren gedund worden.

Nuenenseweg (Wielewaal-Spaarpot)

Langs dit deel van de Nuenenseweg staan hagen met daarachter nog relatief jonge kastanjebomen. De bomen doen het matig en hebben te kampen met de kastanjebloedingsziekte. Hierdoor is het mogelijk dat in de (nabije) toekomst de gehele rij aan beide zijden moet worden vervangen. De eiken die richting Spaarpot staan, vertonen wat gebreken maar kunnen worden gehandhaafd.

Papenvoort

Ontsluiting van de wijk Zesgehuchten. Een mooi voorbeeld van een straat waar de juiste bomen op de juiste plaats staan (foto). Ze hebben hier zowel boven- als ondergronds voldoende ruimte om uit te groeien. In de omgeving van de kerk staan echter veel lindes die het slecht doen vanwege de beperkte groeiruimte ondergronds. Hierdoor veroorzaken de bomen bovendien opdruk van bestrating. Op termijn kunnen de bomen niet duurzaam gehandhaafd worden. Hiervoor moet een plan van aanpak worden opgesteld.

Parallelweg

Langs de Parallelweg ligt een brede grasstrook met hierin een dubbele rij inlandse eiken. Het is een mooie doorgaande structuur die de straat een groen beeld geeft en het spoor enigszins aan het zicht onttrekt. De combinatie van grote bomen enerzijds en historische bebouwing anderzijds, geeft een fraai beeld.

Pieter Nuytsstraat

Heel groen beeld, door de bomen langs de straat maar ook door het daarachter liggende ‘bos’ voor de flats. De ruimte is er, dus de bomen kunnen hier nog even vooruit.

Rielsedijk

Mooie groene, landelijke uitstraling. Recreatief aantrekkelijke fietsverbinding. De bomen staan hier relatief dicht op elkaar maar dunning is geen optie meer. Conditie van de bomen ten westen van de Gijzenrooiseweg laat te wensen over; wellicht kunnen maatregelen worden getroffen om deze te verbeteren.

Rietstraat

De uitstraling in deze wijk is bijzonder vanwege de voortuinen die beheerd worden via een tuinenvereniging. Dit is weliswaar particulier groen maar het bepaalt het beeld van de openbare ruimte. De bomen in gras sluiten hier mooi bij aan. Het geheel geeft een rustig groen beeld.

Fietspad Saruman

Deze oude groenstructuur vormt een recreatieve fietsroute met grote oude eiken.

Sluisstraat

De Sluisstraat vormt een belangrijke verbindingsroute naar het centrum. De straat heeft een smal profiel. Enkele grote bomen bepalen het groene karakter. Het grasveld op de foto is aangevuld met een aantal lindes die op het Volmolenplein verwijderd moesten worden. De bomen hebben zo een tweede leven gekregen.

Spoelstraat

Mooie groene straat met aan weerszijden bomen. Aan de kant van de woningen staan diverse bomen van slechte kwaliteit. Als deze uitvallen, dan niet vervangen. Nieuwe bomen hebben door het dichte bladerdek weinig kans tot volgroeien. Door de bosstrook aan de overkant van de straat blijft de uitstraling bovendien toch groen.

Stationsstraat

De Stationstraat vormt met de kastanjebomen en de twee monumentale beuken ter hoogte van de Heggestraat een mooie groene historische verbinding tussen het centrum en het station. De beuken staan zelfs op de landelijke lijst van monumentale bomen van de Bomenstichting. De aangrenzende tuinen en plantsoenen dragen bij aan het groene beeld van de straat maar wat extra openbaar groen in de vorm van plantvakken in de straat, zou de groene beleving vergroten.

Wielewaal

De esdoorns en populieren langs deze weg zijn aan vervanging toe; het verval is al ingezet. Op andere delen is al een redelijk aantal nieuwe bomen geplant.

De berm is breed en wordt extensief beheerd. Dit past eigenlijk niet bij de inrichting van de berm waardoor het beeld rommelig oogt in plaats van natuurlijk. Inrichting en beheer moeten hier meer op elkaar worden afgestemd.

Witte de Withstraat

Een gedeelte van deze straat heeft een brede groene middenberm met bomen in gras. Richting Sluisstraat gaat dit over in een weg zonder middenberm. Op dit gedeelte staan aan de westkant van de weg grote esdoorns met hun stam bijna tegen de weg aan. Hierdoor hebben de bomen nu (te) weinig ruimte.

Dit kan worden opgelost door een strook van de weg bij de groenstrook te voegen. De weg is zeer breed en mag, ook vanuit verkeersoogpunt, wel iets smaller worden. Bekijken of dit kan wachten tot een reconstructie op de planning staat.

3.3 Mierlo

Aardborstweg

De weg loopt door het buitengebied en is recreatief aantrekkelijk. Er staan deels lindes (aan één zijde van de weg) en deels eiken; dit draagt positief bij aan de biodiversiteit.

Bekelaar

Om de eiken langs de Bekelaar (gedeelte Eendenpoel-gemeentegrens) duurzaam te kunnen behouden, is hier in 2013 gedund, dat wil zeggen, zijn om en om bomen verwijderd. Hierdoor hebben de overgebleven bomen meer ruimte gekregen om verder uit te kunnen groeien. Het beeld is nog steeds hetzelfde: een weg die omzoomd wordt door bomen. Hier en daar moesten nieuwe bomen worden geplant. Hier duurt het natuurlijk even voor hetzelfde beeld weer is bereikt. Ter hoogte van Loeswijk bevindt zich een cultuurhistorisch driehoekig pleintje.

Bennedonk

Deze weg loopt door het buitengebied. De landelijke uitstraling wordt nog eens benadrukt door de eiken die er langs staan. Het is een recreatief aantrekkelijke weg.

Bisschop van Mierlostraat

De lindes in deze straat vormen een mooi beeld (foto links) maar zorgen tegelijkertijd voor overlast omdat ze tegen de erfgrenzen staan. Om deze overlast te beperken, is een aantal bomen drastisch gesnoeid (foto rechts). Als er voor gekozen zou worden de bomen nu te kappen, wordt het een kaalslag omdat er geen ruimte is om nieuwe bomen te planten. Daarom wordt gewacht tot een reconstructie wordt uitgevoerd; op dat moment kan zowel boven– als ondergronds ruimte voor bomen worden gemaakt. Er kunnen dan nieuwe bomen worden geplant die de ruimte hebben om uit te groeien. Tot die tijd zijn het voornamelijk overlastbeperkende maatregelen die we kunnen treffen.

Broekstraat

De Broekstraat heeft een groene, landelijke uitstraling met cultuurhistorische waarden. Ter hoogte van Broekstraat 50 bevindt zich een cultuurhistorisch driehoekig pleintje. Het Broek is deels rijksbeschermd dorpsgezicht. In het bestemmingsplan staat dat onder bescherming ook instandhouding en herstel van de cultuurhistorische waarden valt.

Vertaald naar de bomen betekent dit dat we inzetten op zowel het behoud van de individuele bomen als het in stand houden van de structuur. Als bomen doodgaan, worden nieuwe geplant, op voorwaarde dat er voldoende ruimte is voor de boom om tot volle wasdom te kunnen komen.

Brugstraat

Het groen hier is nog jong. Voor de lindes is redelijk wat ruimte gemaakt; ze staan in vakken met onderbeplanting waardoor ze qua groei voorlopig vooruit kunnen. De onderbeplanting geeft bovendien een groene meerwaarde door de bloei.

Burgemeester Termeerstraat

Deze weg loopt door het buitengebied naar het Eindhovens Kanaal en sluit hier aan op de Broekstraat. Hiermee is de weg onderdeel van een recreatief aantrekkelijke route. De landelijke uitstraling wordt nog eens benadrukt door de inlandse eiken die er langs staan.

Burgemeester Van Kuikstraat

In deze straat staan essen en esdoorns. De esdoorns (foto) zorgen voor een mooi (herfst)beeld maar staan tegen de erfgrens. De essen staan verder van de grenzen af, maar geven problemen door opdruk van bestrating door wortels. Als de bomen verwijderd zouden worden, is er erg weinig ruimte voor herplant. Dit zou echt een gemis zijn in de straat. Het heeft daarom de voorkeur om de bomen aan te pakken tegelijk met een herinrichting van de straat. Dan kan ruimte worden gemaakt voor nieuwe bomen.

Burgemeester Verheugtstraat

De Verheugtstraat is één van de weinige straten in de gemeente waar nog iepen staan. De bomen geven een fraai beeld en doen het goed. Helaas staan ze tegen de erfgrenzen aan, wat voor overlast kan gaan zorgen. Voorlopig wordt ingezet op behoud van de bomen; zodra een reconstructie van de weg gepland staat, kan ruimte worden gemaakt voor nieuwe bomen.

De Loo

Op een gedeelte van De Loo staan haagbeuken dicht tegen de woningen aan (foto). Om klachten te voorkomen maar de bomen wel te behouden, zijn deze gekandelaberd (drastisch gesnoeid).

Behalve haagbeuken staan er ook smal opgaande esdoorns in De Loo; deze hebben een goed formaat voor een dergelijke straat en zorgen voor een doorgaande structuur.

Dokter Kerssemakersstraat

Hier staan esdoorns, veelal in verharding en met slechte groeiplaatsen. Op een aantal plaatsen zijn in het najaar van 2014 verbeteringen uitgevoerd waardoor de bomen meer ruimte krijgen. Dit zal een versteviging van het groene beeld geven.

Zodra een reconstructie gepland staat, is dit het moment om ook naar de overige bomen te kijken om te bepalen welke maatregelen dan genomen kunnen worden om het groene beeld te versterken met de huidige bomen. Hierbij valt te denken aan groeiplaatsverbeteringen. Het is niet uitgesloten dat nieuwe bomen moeten worden geplant.

Dorpsstraat

Een gedeelte van de Dorpsstraat is onlangs heringericht. Het groen is nog te jong om al beeldbepalend te kunnen zijn; dit heeft tijd nodig. Om het dorpse karakter te benadrukken, is hier voor lindes gekozen.

Wanneer over een aantal jaren het centrumplan is uitgevoerd, zal de hele Dorpsstraat gereconstrueerd zijn. Voor alle nieuwe bomen zijn dan goede ondergrondse groeiplaatsen ingericht waardoor de bomen duurzaam kunnen uitgroeien.

Geldropseweg ( Mierloseweg -Santheuvel)

Langs het gedeelte tussen de Santheuvel en de Mierloseweg staan forse eiken met daarachter bos. De mooie uitstraling wordt hier mede gevormd door de bosrijke omgeving maar zeker ook door de laanbomen zelf.

Behoud van deze structuur is de inzet dus als bomen uitvallen, dan nieuwe planten. Echter alleen als hiervoor werkelijk voldoende ruimte is.

Geldropseweg (Santheuvel-Eindhovens Kanaal)

De Geldropseweg kan wat groen betreft, in twee delen worden opgesplitst. Dit komt door de wijzigingen in de omgeving waar de weg doorheen loopt.

Op het gedeelte tussen de Santheuvel en het Eindhovens Kanaal staan moeraseiken langs de weg. De leeftijd wisselt maar het beeld is overal even fraai, vooral in de herfst als de bladeren verkleuren zoals op de foto links (rotonde Prelaat Brantenstraat).

Goorsedijk

De Goorsedijk is een van oudsher bestaande weg met hierlangs al flink uitgegroeide eiken. De eiken worden bij wegversmallingen telkens onderbroken door knotwilgen. Dit is ingegeven door de hoogspanningskabels die boven één van de wegversmallingen hangen en waaronder geen hoge bomen mogen staan. Het beeld is landelijk.

Heer de Heuschweg

Aan twee zijdes staan lindebomen. De bomen zijn al dusdanig in elkaar gegroeid dat om en om verwijderen geen optie meer is. Het beeld is fraai.

We zetten in op behoud van de bomen en de structuur.

Heer van Grevenbroeckweg

Aan een kant van de weg staan zeer oude geknotte lindes. Het zijn bomen die in eerste instantie zijn uitgegroeid tot grote bomen en pas op dat moment zijn geknot. Dit geeft een bijzonder beeld, anders dan wanneer de bomen van jongs af aan geknot zouden zijn. Inzet is om de bomen zo lang mogelijk te behouden. Ondanks dat is het niet te voorkomen dat de bomen aftakelen.

Daarom wordt gekeken naar mogelijkheden om nu al bomen voor te bereiden, die straks ter vervanging geplant kunnen worden. Hiermee kan de historische structuur in stand worden gehouden.

Heer van Rodestraat

De Heer van Rodestraat laat een wisselend beeld zien. Op het gedeelte waar weinig bomen langs de straat staan, liggen groene vlakken met daarin grote bomen.

Op het eerste gedeelte vanaf de Heer van Scherpenzeelweg staan overwegend platanen met aan de overzijde esdoorns en haagbeuken. Vanwege hun formaat en de daarmee samenhangende overlast, zijn de platanen gekandelaberd (drastisch gesnoeid). De plataan is een boom die dit prima kan verdragen en dan bovendien nog steeds een mooi beeld geeft. De haagbeuken staan in te kleine vakken en concurreren met de esdoorns die wel voldoende groeiruimte hebben. Het is wenselijk de haagbeuken om die reden te verwijderen.

Heer van Scherpenzeelweg

Het eerste gedeelte vanaf de Santheuvel heeft een fraai dorps karakter. Richting het dorp wordt het helaas steeds kaler en steniger.

Op het gedeelte nabij Kerkakkers is het wenselijk een boomstructuur te ontwikkelen.

Heezerweg

De Heezerweg vormt een recreatieve verbinding met de Strabrechtse Heide. Een gedeelte is kaal, de bomen die er staan, met name de tamme kastanjes, doen het slecht.

Om de recreatieve aantrekkelijkheid van de Heezerweg te vergroten, is het gewenst de bomenstructuur hier te versterken.

Industrieweg

Langs de Industrieweg staan moeraseiken. Ze vormen een schitterend beeld maar hebben te weinig groeiruimte met alle overlastproblemen van dien. Bij de reconstructie in 2013 is er voor gekozen de bomen te handhaven in plaats van te kappen en nieuwe te planten. Consequentie hiervan is dat we hier in de toekomst hoge onderhoudskosten (aan wegen en de bomen zelf) zullen krijgen.

Kannunik Daemenstraat

Mooie brede straat met veel ruimte voor groen. Er staan platanen in gras. Richting de kerk ligt er tussen de hoofdrijbaan en de ventwegen aan weerszijden een grasstrook met hierin platanen.

Kasteelweg

De historische Kasteelweg is onderdeel van een fietsverbinding door de bossen naar Geldrop. Er staan lindes en beuken en de weg heeft een landelijke uitstraling. Het is wenselijk de structuur aan te vullen.

Kerkakkers

Langs een gedeelte van de Kerkakkers staan aan één zijde rode esdoorns tegen de erfgrens aan; conditie is matig. Hier zal in de (nabije) toekomst een oplossing voor gevonden moeten worden. Aan de andere kant staan eiken en lindes. Nabij de Santheuvel geeft dit een mooi beeld.

Kerkstraat

Deze straat is een aantal jaren geleden opnieuw ingericht. Hierbij zijn groenvakken ingericht met hierin kastanjebomen. De bomen zijn nog jong. Het duurt een aantal jaren voor de bomen een groen beeld aan de straat geven.

Loeswijk

De forse kastanjes (foto) geven dit stukje van Loeswijk een aantrekkelijke uitstraling. Richting Bekelaar staan aan één zijde essen en oogt Loeswijk wat kaal en kan het een versterking van de bomenstructuur gebruiken. Hierdoor zal ook het cultuurhistorische driehoekige pleintje met de Bekelaar een nog fraaier geheel vormen.

Luchen

Langs deze weg staan inlandse eiken, die de weg een karakteristiek landelijk beeld geven. Voor het behoud van de structuur moet hier op termijn worden gedund maar voorlopig kan de huidige situatie gehandhaafd worden.

Margrietstraat

Langs de Margrietstraat staan perenbomen in een te kleine groeiplaats waardoor ze maar matig groeien. Een gedeelte van de Margrietstraat is opgenomen in het centrumplan Mierlo en zal dus (enigszins) wijzigen als het gaat om het straatbeeld.

Marktstraat

In een groot gedeelte van de Marktstraat zorgen haagbeuken voor het groene beeld. De bomen staan tegen de erfgrenzen maar door deze elke paar jaar drastisch te snoeien, wordt overlast zoveel mogelijk beperkt en kunnen de bomen (voorlopig) toch worden gehandhaafd.

Vanaf de rotonde Bekelaar richting het centrum staan kersenbomen. De bomen zijn in slechte conditie maar geven daarnaast te weinig massa aan de straat. Het profiel is hier zeer breed door de parkeerplaatsen aan weerszijden van de weg. Hierdoor vallen de bomen in het niet. Over een aantal jaren zijn de kersenbomen aan vervanging toe. Dat is het moment om voor een grotere boomsoort te kiezen.

Oudvensestraat

De Oudvensestraat vormt de toegang tot het sportpark en gaat vervolgens over in een fietspad naar Helmond. Het profiel is smal en met name richting het kanaal staan forse oude bomen. Dit geeft een mooi beeld en is recreatief aantrekkelijk.

Sang, Sanghorst

Deze wegen lopen door of grenzen aan het buitengebied. Ze hebben hierdoor een landelijke uitstraling wat nog eens wordt benadrukt door de eiken die er langs staan. Het zijn recreatief aantrekkelijke wegen.

Santheuvel

Langs deze rondweg staan moeraseiken die al fors zijn maar nog lang niet zijn uitgegroeid. Ze zijn zeer beeldbepalend en zorgen voor de herkenbaarheid van de gehele Santheuvel, precies wat we verwachten van bomen die in de structuur zijn opgenomen. Helaas zorgen ze ook voor flinke problemen doordat de wortels de bestrating opdrukken. De bomen worden simpelweg te groot voor de ruimte die ze beschikbaar hebben. In de huidige situatie zijn de bomen op termijn niet duurzaam te handhaven. Gekeken wordt naar verschillende oplossingsmogelijkheden.

Schoolstraat

Aan één kant is er in de brede groenstroken voldoende ruimte voor bomen. Aan de andere kant van de straat staan de bomen in het trottoir tegen de erfgrenzen aan. Ze hebben te weinig groeiruimte en doen het hierdoor matig. Als besloten wordt de bomen te vervangen, moet eerst bekeken worden welke mogelijkheden er zijn voor herplant.

Sint Catharinaweg

Langs deze weg staan inlandse eiken, die de weg een karakteristiek landelijk beeld geven. Voor het behoud van de structuur moet hier op termijn worden gedund maar voorlopig kan de huidige situatie gehandhaafd worden.

Trimpert

Aan één zijde van de weg staan lindebomen. Bekijken of er ruimte is om de structuur hier aan te vullen.

Daar waar Trimpert de Aardborstweg kruist, bevindt zich een cultuurhistorisch driehoekig pleintje.

Vesperstraat

In de Vesperstraat hebben we een soortgelijke situatie als in de Bisschop van Mierlostraat, alhoewel in de Vesperstraat minder bomen staan. Aan de ene kant staan lindes, aan de andere kant haagbeuken. Hier zijn we nog niet overgegaan tot kandelaberen maar wellicht is dat in de toekomst wel nodig om de bomen te kunnen handhaven.

Voortje

Langs het Voortje staan veel eiken maar ook andere boomsoorten hetgeen een positieve bijdrage levert aan de biodiversiteit. De weg loopt door de bossen en door landelijk gebied en laat hiermee een gevarieerd groen beeld zien.

Weijer

De weg loopt door het buitengebied en is recreatief aantrekkelijk. Er staan deels lindes (aan één zijde van de weg) en deels eiken; dit draagt positief bij aan de biodiversiteit.

4. Groenstructuur

Hieronder wordt per dorp en per wijk de groenstructuur beschreven. De wijken zijn in alfabetische volgorde opgenomen. Er wordt een toelichting gegeven op de uitstraling en sterke en zwakke punten en er worden aanbevelingen gedaan. De aanbevelingen staan bovendien opgesomd in een overzicht dat is opgenomen in bijlage 3. In de module Groenbeheer en/of hieruit voortvloeiende werkplannen worden deze verder uitgewerkt.

4.1 Geldrop

Dommeldal

De Kleine Dommel vormt een belangrijke groene verbinding tussen natuurgebieden ten noorden en ten zuiden van Geldrop. In de jaren negentig is deze beek in het gebied ten zuiden van de Laan der vier Heemskinderen en tussen de Helze en het Elsbroekpad in zijn oorspronkelijke bedding teruggebracht. Het noordelijke deel is op een groot aantal plaatsen aangepast, waardoor ook hier de gekanaliseerde beek weer meer is gaan meanderen. Het gedeelte langs de kasteeltuin ligt nog helemaal in zijn oorspronkelijke bedding. Door de aanleg van wandel- en fietspaden heeft het beekdal een grote recreatieve functie.

In de omgeving van de Talingstraat zijn stedenbouwkundige ontwikkelingen gepland. De plannen raken het beekdal en zijn visueel waarneembaar in relatie tot het kasteelpark. Een goed structureel evenwicht met respect voor de omliggende natuurwaarden is hier een vereiste. Bezien wordt of het beekdal in samenhang met het kasteelpark kan worden ingericht.

Kasteel Geldrop

Het park rondom het kasteel is weliswaar geen gemeentelijk eigendom maar wel (beperkt) openbaar toegankelijk. De groene, parkachtige omgeving in combinatie met de bebouwing is van grote waarde voor de kern Geldrop. Zowel de cultuurhistorische waarde, natuurbeleving als recreatieve waarde van de tuin zijn aantrekkelijk voor inwoners en recreanten. Door het kasteel en park bij de toekomstige herontwikkeling van het centrum te betrekken, kan de onderlinge binding worden versterkt en de aantrekkingskracht van het centrum als geheel worden vergroot.

Wijkparken: Beekweide, Spiegelgevecht en St. Cyr

Diverse functies (spelen, langzaamverkeerroutes, verblijven) zijn in deze grote parkzones aanwezig. De parken zijn open en overzichtelijk langs paden. Door opgaand groen wordt bebouwing aan de randen afgeschermd.

Stationsomgeving/spoorzone

De stationsomgeving heeft een enigszins rommelige uitstraling waarin duidelijke structuren en functies ontbreken. De geplande herinrichtingen bieden een uitgelezen kans om te komen tot een evenwichtige totaalinrichting. Voor het stationsgebied aan de zijde van het Tournooiveld is het plan voor de Jonkvrouw in voorbereiding. Met de inrichting van het groen wordt aansluiting gezocht bij het wijkpark Beekweide. Daarnaast staat een parkachtige inrichting gepland parallel aan het spoor, tussen de Jonkvrouw en de Eindhovenseweg.

Bovendien is een herinrichtingsplan in voorbereiding voor het voorplein en de directe omgeving aan de Stationsstraat.

Randen

De randen van Geldrop naar het buitengebied zijn zeer divers ingericht. De westelijke dorpsrand van Geldrop wordt gevormd door de hoogspanningsleiding en de Gijzenrooiseweg. Het zeer brede wegprofiel, met ruimtereservering voor een toekomstige busbaan, éénzijdig fietspad, geluidsschermen, schuttingen en ecologische verbindingszone van de Beekloop geven deze stadsrand deels een rommelig beeld. Onder invloed van de hoogspanningsleiding heeft dit gebied tussen de Gijzenrooiseweg en Hoog Geldrop geen structurele groene inrichting.

De dorpsrand van Genoenhuis wordt gevormd door de combinatie van cultuurhistorische lintbebouwing aangevuld met hedendaagse vrije sector woningen met een dorpskarakter dat uiteindelijk overgaat in natuurontwikkelingsterreinen (Brabants Landschap) en de Gijzenrooise Zegge tussen de Laan van Tolkien en de Rielsedijk. Ter hoogte van de golfclub GC Riel is de rand nog in ontwikkeling.

Aan de zuidkant vormen het recreatiegebied De Smelen en enkele woningen en bedrijven een geleidelijke overgang naar het buitengebied. De snelweg A67 met zijn geluidwerende voorzieningen vormt hier een harde barrière. Mogelijke toekomstige ontwikkelingen die hierop van invloed zijn, zijn de verbreding van de A67 en de ontwikkeling van industriegebied De Barrier.

Aan de oostzijde wordt de rand gekenmerkt door flats tegen het bosgebied. De stedelijke randbebouwing wordt verder doorgezet in de wijken Herdersveld, Grote Bos, Villapark en Sporkehout. De noordelijke rand is divers; een bedrijventerrein (Spaarpot en Spaarpot-oost) en sportpark de Kievit liggen hier tegen het beekdal van de Dommel aan. Tezamen met de woonwijk vullen deze elementen de noordrand van Geldrop tegen het Eindhovens Kanaal en het beekdal van de Kleine Dommel.

Aanbevelingen

Vanuit het centrum verbinding leggen met het kasteelpark.

Realiseren van een recreatieve verbinding langs de Dommel tussen Mierloseweg en Wielewaal. Daarnaast verrommeling in dit gebied door de diverse functies (beekdal / speelterrein / paardenwei / braakliggend gebied) tegengaan en een meer natuurlijke structuur realiseren.

Akert

De wijk Akert dateert uit de zestiger jaren en bestaat voor het grootste deel uit rijtjes eengezinswoningen. Langs Bogardeind en aan de zuidkant staat een aantal vrijstaande en 2-onder-1-kapwoningen. Aan de noordrand van de wijk en langs het Dommeldal staan middelhoge flats. De flats zijn ‘opgenomen in het groen’ waardoor ze minder opvallen als grote bouwblokken (geen gemeente eigendom), evenals het in 2011 uitgebreide beschermd wonencomplex Kastanjehof.

Groenelementen van grote omvang zijn in de wijk niet aanwezig, wel langs de randen: het Dommeldal en het groen aan de achterzijde van de flats aan de Akert. Kleinere groenvlakken (plantsoenstroken) liggen in de Molenakker en langs de Hazelaar en Kriekelaar. De wijk heeft een groen karakter door het groen in de redelijk ruime voor- en achtertuinen, maar ook door de royale straatprofielen met veel volwassen bomen. In kleine straatjes staan soms te grote bomen van de eerste grootte die in de verharding wortelopdruk veroorzaken. Veel bomen staan in de verharding, wat een stenige uitstraling geeft. Een aantal hofjes en de plantsoenen rondom de flats dragen bij aan het groene karakter. De rand van de Kleine Dommel is vanuit de buurt recreatief ontsloten voor fietsers, wandelaars en rolstoelgebruikers. In de rand van het Dommeldal is gebruiksgroen gesitueerd met speelvoorzieningen voor jeugd vanaf ongeveer 12 jaar en een trapveld ter hoogte van de Houterbrugweg.

Aanbevelingen

In diverse straten heeft een aantal grote bomen in verharding nauwelijks ontwikkelkansen meer. Dit is te herleiden uit de vitaliteit van de bomen en de overlast in de bestratingen. Waar mogelijk de groeiomstandigheden verbeteren door grotere boomspiegels en meer ondergrondse doorwortelbare ruimte. Het gaat hier voor het overgrote deel over bomen in de volwasfase. Daarom is het aan te bevelen een visie op te stellen voor structurele gespreide verjonging om kaalslag op termijn te voorkomen. Indien ruimte ontbreekt, minder bomen toepassen.

Op termijn parkeerstrook Kriekelaar herinrichten waardoor (minder) bomen meer ondergrondse groeiruimte krijgen.

Braakhuizen-noord

Kievit-zuid / Kievit-noord

De wijk Kievit dateert uit de jaren zestig en bestaat uit smalle woonstraten met eengezinswoningen. De wijk heeft een hoog stenig gehalte, met veel auto’s op de straat. De aanwezige pleintjes zijn kaal en ‘functioneel’ ingericht als parkeerplaats of speelplek. Het verharde plein bij de Weegbree is bestemd als parkeerplaats. Vanaf de Wingerd zijn enkele doorzichten naar achtergelegen sportvelden, via de stenige pleintjes van Brunel, Dolik, Eppe en Evene. Vanaf de Alkstraat is zicht op het Dommeldal via de Roerdomphof en Meeuwenhof.

Spaarpot-west / Spaarpot-oost

Het groen op het industrieterrein wordt gevormd door de wegbegeleidende beplanting van de Spaarpot en het afschermende groen van het sportterrein Kievit.

Sporkehout

Deze villawijk dateert uit de jaren zeventig en tachtig en heeft een hogere bebouwingsdichtheid dan het Villapark. Het duidelijke groene karakter van ‘wonen in het bos’ is wel aanwezig, met een groene buffer aan de noordoostzijde. De wijk heeft een goede langzaamverkeerverbinding door het bos naar de Nuenenseweg, die aansluit op andere langzaamverkeerroutes.

Braakhuizen-noord

De wijk Braakhuizen-noord dateert uit de periode tussen 1950 en 1970. De wijk heeft voornamelijk eengezinswoningen. Het grote groene Volmolenplein is een belangrijke gebruiksgroenvoorziening op buurtniveau. Ten noorden van de Kalanderstraat bevindt zich een grote groenstrook die uitloopt in noordoostelijke richting. Na de realisatie van de wijk hebben zich diverse ontwikkelingen voorgedaan, maar deze inbreidingen hebben geen bijdrage geleverd aan meer structureel groen op wijkniveau.

Villapark

In Villapark staan vrijstaande woningen uit de jaren zestig en zeventig met royale tuinen: ‘wonen in het bos’.

Aanbevelingen

Continuïteit aanbrengen in de lineaire boombeplanting in de Getouwstraat en Kalanderstraat.

Winkelcentrum herkenbaar maken en verfraaien met plantvakken/hagen of één grote boom.

Braakhuizen-zuid

Centrum-oost / Braakhuizen-zuid / Goorstraat

De eerste ontwikkelingen van de wijk Braakhuizen-zuid stammen uit de dertiger jaren. Midden jaren zestig is de wijk fasegewijs uitgebreid. De Sluisstraat en de Dwarsstraat zijn de oude bebouwingslinten in deze wijk. De Sluisstraat vormt een belangrijke verbindingsroute (smal profiel) naar het centrum. Enkele grote bomen bepalen het groene karakter. In de wijk staan veel verschillende typen woningen. Per straat levert dat een gevarieerd beeld op. Auto’s zijn overal in het straatbeeld aanwezig, zowel op straat als in de groenstroken. Kenmerkend voor de oude bebouwing zijn de diepe achtertuinen en het weinige openbaar groen.

De woningen van de Goorstraat zijn midden jaren zeventig gebouwd. De doorlopende hofjes worden ontsloten op de ventweg van de Goorstraat. Door het vele grote particuliere groen heeft deze wijk een groene uitstraling. De Sint Jozefkerk is een accentpunt in de wijk, evenals het winkelcentrum. De herbestemmingsplannen voor de Sint Jozefkerk en de omgeving moeten de wijk in de toekomst een nieuw sociaal hart bieden. De speeltuin De Viking aan het Speeltuinpad heeft een wijkoverstijgende functie.

Grote Bos

In Grote Bos staan vrijstaande woningen met grote tuinen, gebouwd in de jaren zeventig-negentig. De straten en de beplantingen zijn eind 2011 begin 2012 gerenoveerd. De bebouwing aan de Gaspeldoorn sluit aan bij het straat beeld van de wijk het Grote Bos. De Haagdoorn daarentegen sluit meer aan bij het Villapark: grote percelen in het bos.

Oranjeveld

De buurt Oranjeveld uit de jaren zestig heeft een strakke stedenbouwkundige verkaveling met ééngezinswoningen. Het groenbeeld in deze buurt wordt bepaald door de groene spie langs de Sluisstraat. De woonstraten kunnen worden gekarakteriseerd als stenig met weinig groen. Rond 2005 zijn de flats aan de Jan Carstenszweg gesloopt en heeft een inbreiding plaatsgevonden met een gevarieerde bebouwing, laagbouw in rijen en geschakeld. Hierdoor is ook een duidelijke groenstructuur ontstaan met een aansluiting op het structurele groen van de wijk de Coevering.

Aanbevelingen

Bij de herontwikkeling van en rond de Sint Jozefkerk tot maatschappelijke bestemming rekening houden met het realiseren van een duidelijke herkenbare groenstructuur rondom de kerk.

Waar mogelijk verzachten beeld kopgevels en schuttingen in de Sluisstraat tussen J. van Wassenaarstraat en Piet Heinstraat. Bijvoorbeeld door aanplant lage bodembedekkers en solitaire /groepen hogere heesters aan zijde gevels en schuttingen ter vervanging van huidige beplanting.

Bij de realisatie van het project De Doelen dient met name aan de kant van de Johan Peijnenburgweg aandacht te zijn voor de daar aanwezige groenstructuur in relatie tot het bouwplan.

Centrum

Heuvel

Het centrum van Geldrop bestaat voor een deel uit vooroorlogse bebouwing, zoals de Heilige Brigidakerk en de Bleek. In de gerestaureerde gebouwen aan de Bleek is onder andere het Weverijmuseum gevestigd met in het nieuwbouwdeel SCC Hofdael. Rondom de Heuvel is een grote diversiteit aan bebouwing aanwezig (woningen, met enkele woningen uit het historische textielverleden van Geldrop, bedrijfsgebouwen en algemene voorzieningen). Het centrum heeft door zijn inrichting van de openbare ruimte een stenig karakter. Het winkelgebied heeft een wat rommelige uitstraling. Het verdiept liggende winkelplein achter de Heilige Brigidakerk (“Marktplein”) en het parkeerplein achter het gemeentehuis zijn erg kaal. De parkeerfunctie en het zicht op de achterkantsituaties van bebouwing overheersen de ruimtelijke beleving.

Een eerste aanzet tot herontwikkeling van het centrum, is gedaan met de herinrichting van het Heuvelplein in 2008. Het driehoekige plein is aan twee kanten begrensd door historische panden en aan een kant door een rij bomen. Hierdoor is het een afgebakende ruimte. Samen met het materiaalgebruik maakt dit het plein tot een prettige verblijfsplek.

Kleine Dommel

De Kleine Dommel wordt in het centrum gesplitst. De westelijke tak van de Kleine Dommel is stenig ingebed en loopt via het historische waterrad via de Bleek. De oostelijke tak van de Kleine Dommel heeft een parkachtige invulling rondom plan Hofdael en een meer natuurlijke invulling aan de zijde van de J. Peijnenburgweg. Het dal vormt een mooie groene uitloper van het centrum maar wordt niet als zodanig beleefd. Het is wenselijk om bij de herontwikkeling van het centrum ook een verbinding met het Dommeldal te realiseren.

Burght

De Burght is een buurt met een stedelijke bebouwingsdichtheid die van buitenaf een stenig aanzicht heeft. Achter de hoge bebouwing liggen echter enkele binnentuinen. Op de locatie van de voormalige houthandel is inmiddels in aansluiting op het plan de Burght het nieuwbouwplan Overburght ontwikkeld, met een statig appartementencomplex omgeven door een brede gracht met groene randbeplanting van bomen, rijwoningen en geschakelde bungalows. Door de grote waterpartijen en de bomen die op diverse locaties zijn aangeplant wordt het stenige karakter verzacht. Aansluitend op deze ontwikkeling is aan de zijde van Bogard-eind het Gildepleintje gerealiseerd als overgang naar het Geldropse centrum en de gerestaureerde historische villa Van Agt. Toekomstige inbreidingsontwikkelingen zijn te verwachten aan het Bogardeind – Slachthuisstraat en Tapijtcentrum e.o.

Stationsstraat / Heggestraat / Centrum-West

De buurten Heggestraat en Centrum-West zijn vooroorlogs met hoofdzakelijk vrijstaande huizen met grote tuinen en langs het spoor eengezinswoningen. In deze buurt bepaalt de tweezijdige lineaire boombeplanting (grote volwassen bomen) samen met het particuliere groen het straatbeeld.

Tussen Bogardeind en Heggestraat is het St. Anna Ziekenhuis gesitueerd. Het gebouw wordt aan het Bogardeind omringd door moeraseiken. Na de sloop van enkele gebouwen op dit terrein zijn herinrichtingsplannen in voorbereiding.

Voor de directe omgeving van het station zijn herontwikkelingsplannen in voorbereiding.

Aanbevelingen

Stenig beeld parkeerpleinen in centrum aanpakken bij totale opwaardering van een plein door aanplant bomen / groenelementen in ruime groeiplaats.

Versterken groene uitstraling winkelcentrumgebieden en aanbrengen structuur door aanvulling met accentgroen en grote solitaire bomen.

Het Dommeldal als groene uitloper bij het centrum betrekken.

Coevering

Waleweinlaan / Adelaartlaan

De buurten in de omgeving Waleweinlaan en Adelaartlaan dateren uit de jaren zeventig en zijn opgebouwd uit geschakelde woningen en rijtjes. Langs de randen van het Dommeldal staan terrasflats. De grindbetonwoningen in de Adelaartlaan en Waleweinlaan geven een gedateerde indruk. Tussen de Adelaartlaan en Waleweinlaan ligt een brede groene parkstrook (groene long). Aan de randen van het Dommeldal staan twee hoge terrasflats die het zicht op het groen afschermen, maar aan de Dommelzijde uitzicht bieden op het beekdal.

Bij de Reinoutlaan en Roelantlaan bestaat de stedenbouwkundige opzet uit kronkelige straten en doodlopende hofjes met overwegend huurwoningen (grindbeton gerenoveerd door stucwerk). Dit heeft geleid tot stenige pleintjes met ‘achterkantsituaties’ van schuurtjes en schuttingen. Ruimte om dit met groen te camoufleren ontbreekt. De stedenbouwkundige opzet heeft geleid tot veel snippergroen langs de wandelpaden. Langs de Reinoutlaan / Goorstraat is een meer open groenstructuur met een doorgaande fietsverbinding aangelegd.

Momenteel wordt zichtbaar gestreefd naar kwaliteitsverbetering door hoogwaardig plantsoen aan te leggen. De bebouwing van de Roelantlaan en Reinoutlaan is gesitueerd rond een groene parkstrook. Aan de Reinoutlaan en Ritsaartlaan zijn flats gesitueerd. Aan de randen van het Dommeldal staan ook hier twee hoge terrasflats die het zicht op het groen afschermen. Aan de Dommelzijde bieden de flats wel een fraai uitzicht op het Dommeldal.

Bosrand

Aan de Bosrand ligt het wijkwinkelcentrum Coevering met het wijkcentrum de Dreef, een huisartsenpost en sporthal de Coevering. Verder staan vrijstaande woningen en twee-onder-een-kapwoningen in Bosrand en Mackenziestraat en geschakelde woningen in de Ros Beiaard (2011 - 2012).

Aan de oostrand tegen de bosrand staan hoge flats, opgenomen in het groen van het achterliggende bos. De groenstructuur van de weg Bosrand is op enkele plaatsen onderbroken, onder andere door verkeersmaatregelen. Tuinen geven de buurt een extra groen karakter. In de wijk zijn boomgroepen en grote solitairen beeldbepalend.

Centraal in de wijk ligt een buurtgroenvoorziening met aan weerszijden basisscholen gesitueerd. Een herbestemming met een brede school die bestaande scholen vervangt, is gereed. Het is van belang de groene verbinding tussen de parkzones in de wijk en de bosgebieden aan de randen te behouden.

Kempisch landschap

Het gebied in het verlengde van de Mackenziestraat bestaat uit een aantal weilanden die het karakter van het Kempisch landschap dragen. Daarnaast zijn enkele oude eiken- en beukenlanen aanwezig die doodlopen tegen de A67.

Noordelijk deel Coevering

Tussen de buurten Oranjeveld en Coevering-noord heeft een stedenbouwkundige herontwikkeling plaatsgevonden. Hierbij zijn ruim 100 nieuwe woningen verrezen op de locatie van vier voormalige flats. Daarbij zijn de parkzone St. Cyr (oost-west) en een loodrecht hierop staande parkzone (noord-zuid) gerealiseerd. Deze parkzone sluit aan op de andere grote groenvoorzieningen in de wijk, waardoor een aaneenschakelingen van parkzones is ontstaan.

Het oude deel van de wijk heeft een stenig karakter met veel auto’s in het straatbeeld. Enkele bomen sieren de straten op. De groene langzaamverkeerroutes tussen de huizen door zijn ingevuld met gras en enkele bomen en lage bodembedekkende heesters. De wanden van deze routes zijn zeer divers (erfscheidingsmuur, schuttingen en hekjes van aangrenzende tuinen). De routes komen uit op het centrale speelveld van de Willem van Ruysbroeckstraat.

Herdersveld

De buurt Herdersveld is ingericht als woonerf en dateert van 1977. De wijk heeft een groene uitstraling door de bosrijke omgeving en de bossingels die binnen de wijk gespaard zijn gebleven. Vanuit de wijk is een goede uitloopmogelijkheid naar het achterliggende bosgebied.

Aanbevelingen

Stenige omgeving Reinoutlaan - Roelantlaan als gevolg van de stedenbouwkundige opzet, verzachten door het aanbrengen van groene accenten.

Bij de ontwikkeling van de brede school zorgen voor aansluiting van het structurele groen op de inrichting van wijkpark St. Cyr.

Genoenhuis

Genoenhuis

Genoenhuis is de meest recente uitbreiding van Geldrop, vanaf 1993 gebouwd. De wijk is gebouwd rondom de oude begraafplaats aan de Aragorn. Bij de stedenbouwkundige opzet is rekening gehouden met de groenstructuur. Langs hoofdwegen staan bomen in plantsoenstroken en in gras. De groenstrook onder de hoogspanningsleiding heeft een functie als wijkpark met speelruimte en wandel- en uitloopgebied en sluit aan op recreatiegebied de Smelen.

Door de wijk liggen goede oost-west en noord-zuid langzaamverkeerroutes, ondersteund door een groenstructuur. Centraal in de wijk ligt een basisschool in de groene spie, waar ook de bestaande begraafplaats deel van uitmaakt en een stukje oorspronkelijke natuur dat gespaard is gebleven binnen de bouwplannen.

De wijk heeft een nog jonge frisse uitstraling, qua architectuur, bebouwing, openbare ruimte en het groen. Het groen is nog jong maar duidelijk aanwezig. De oude begraafplaats en de bestaande eiken langs het Haradpad en Groeneweg hebben een volwassen karakter waardoor het groen extra dimensie krijgt. Het groen is gebundeld in een sterke groenstructuur waardoor snippergroen in deze wijk weinig voorkomt.

Aanbevelingen

Punt van aandacht is de onderhoudsintensieve beplanting. Bij toekomstige reconstructies bij de beplantingskeuze rekening houden met het onderhoud.

Skandia

Skandia (Oost)

De woonwijk Skandia, oostelijk van de weg Hulst, dateert uit de periode 1950-1960. In de wijk komen voornamelijk eengezinswoningen voor, geschakeld en twee-onder-een-kap. Met name de gemeenschappelijke voortuinen in de directe omgeving van de Beneden Beekloop, ondergebracht bij de vereniging van huiseigenaren Skandia, zijn uniek en beeldbepalend voor dit wijkdeel. Particuliere tuinen in de directe omgeving van de Neerlandstraat (twee-onder-een-kap) bepalen samen met een groot aantal oude bomen (acacia’s) de groene structuur van dit deel van de buurt. Het beeld van de verschillende groenobjecten en bermen is gevarieerd en geeft de wijk een ruimtelijke, groene indruk. Vanuit de buurt is een sterke visuele en recreatieve relatie met het Dommeldal.

Hulst ( Skandia West)

Tussen bedrijventerrein Hulst en het Eindhovens Kanaal is in de jaren tachtig de buurt Hulst gebouwd. Hier laat de stedenbouwkundige opzet weinig ruimte over voor structureel groen. Probleembomen in verharding en smalle stroken groen komen binnen deze stedenbouwkundige opzet veelvuldig voor maar staan ruimtelijk onder druk. De parkeerdruk is groot. Centraal in de buurt ligt een groenzone met speelfunctie. Zowel aan de noord- als westzijde is een groene buffer aanwezig. Aan de zuidzijde ligt bedrijventerrein Hulst.

Hulsterbroek

Hulsterbroek is een groene oase met kleinschalige agrarische activiteiten, met in de rand enkele basisscholen, een volkstuincomplex, boerderijen en vrijstaande woningen. Deze rand sluit aan op het beekdal van de Kleine Dommel. De paardenweiden, het volkstuincomplex, kleine bosschages en grasland bepalen het ruimtelijk beeld. Het gebied wordt doorsneden door het Eindhovens Kanaal, met aan de noordzijde van het kanaal het natuurgebied de Urkhovense Zegge. Een hydrologisch vooronderzoek in 2011 geeft inzicht in de potenties van dit stukje natuur, het “Hulsterbroek”. Het agrarisch gebruik van de gronden binnen dit gebied dient afgestemd te worden op de natuurwaarden. Het Hulsterbroekpad en het Elsbroekpad sluiten aan op de recreatieve fietspaden langs de Dommel en het Eindhovens Kanaal en zijn ook de recreatieve fietsverbindingen naar het sportpark Kievit en Nuenenseweg.

Brink

In 2010 is het verharde plein “de Brink” omgevormd naar een groen plein met bomen dat aansluit op de structurele boombeplanting van de Heibeekstraat.

Aanbevelingen

Voor het groen en de bomen in de wijk Hulst, die door ruimtegebrek onder druk staan, dient een toekomstvisie te worden opgesteld om kaalslag in de toekomst te voorkomen.

Zesgehuchten

DAF / Hooge Akker

Op het bedrijventerrein van DAF staan grote bedrijfsgebouwen, omgeven door een groene rand. De Geldropse zijde, de Hooge Akker is vol gebouwd met kleinindustrie. De ecologische verbindingszone van de Beekloop en de recreatieve verbinding tussen de Eindhovenseweg en het Eindhovens Kanaal maken onderdeel uit van de totaalinrichting van dit gebied evenals de zijde van het spoor. Op de Hooge Akker is geen ruimte voor een structurele groenvoorziening.

Papenvoort – Hoog Geldrop

Een groot deel van de bebouwing langs de oude verbindingsroute Hoog Geldrop - Papenvoort bestaat uit vooroorlogse lintbebouwing. De Hertogenlaan uit 1962 vormt de ontsluitingsring rond de in die tijd ontwikkelde buurt Beekweide. In de jaren tachtig zijn aan de doodlopende uiteinden van deze straten meerlaagse appartementencomplexen toegevoegd. In deze tijd heeft het park ook zijn huidige inrichting gekregen. Door recente herinrichtingsplannen hebben Hoog Geldrop en Papenvoort een structurele groeninrichting met bomen gekregen. De Hertogenlaan heeft een breed profiel met bomen in gras en brede plantsoenstroken met hoge sierwaarde. Het oude centrum rondom de kerk Diepevaart - Pastoor van Hooffstraat vormt een accentpunt. De strook gazon met monumentale bomenbeplanting aan de Pastoor van Hooffstraat is van structurele waarde. De boombeplanting tussen de parkeerplaatsen op het plein voor de kerk geeft een groen karakter. Door ruimtegebrek en ondergrondse beperkingen hebben de bomen het moeilijk. In de huidige omstandigheden is een structurele boombeplanting op de lange termijn niet te handhaven.

Kruisboog – Schutsboom – de Vendelier

De Kruisboog en Schutsboom zijn aan elkaar gekoppelde buurtjes met een duidelijk kenmerk uit de jaren tachtig. De bebouwing bevindt zich rond een centrale openbare ruimte met parkeren in de randen. De gekozen boombeplanting van moeraseiken en acacia’s kan gezien de omvang van de bomen van de eerste grootte en de beschikbare ruimte problemen veroorzaken. De Vendelier is een inbreidingslocatie uit 2011 op het voormalige Brekelmansterrein met een kleine centrale groene ruimte.

Beekweide

In de jaren zestig is de buurt Beekweide tegen de oude bebouwing van Hoog Geldrop gebouwd. De buurt bestaat uit bungalows aan de zuid-, west- en noordzijde van de Hertogenlaan, rijwoningen aan de doodlopende straatjes tussen de parkzijde en de Hertogenlaan en langs de parkrand uit appartementen. Het groene karakter van Beekweide wordt via de straatjes de buurt in getrokken. Het wijkpark is ontsloten via een doorgaande fietsverbinding tussen het station en de Rielsedijk. Het wijkpark biedt ruimte aan een breed scala van recreatieve voorzieningen zoals speelplekken en grote open ruimtes voor sport en spel. In de toekomst zullen de ontwikkelingen van het bouwproject de Jonkvrouw en de inrichting van de openbare ruimte aansluiten op het wijkpark Beekweide. Het Tournooiveld verliest daarbij zijn doorgaande verbinding parallel aan het spoor.

Bronzenwei

In de jaren tachtig en negentig is de buurt Bronzenwei (de Baron z’n wei) gebouwd. Een wijk met straatprofielen waarbij een combinatie gezocht is van wijkontsluiting, parkeren, langzaam verkeer en structurele boombeplantingen. De straten zijn onderling met elkaar verbonden door ontsluitingspaden met kleinschalig groen. Aan de zijde van de Beekloop en de Gijzenrooiseweg ligt een brede natuurlijke groenbuffer die via wandelpaden ontsloten is.

Aanbevelingen

Boomstructuur Losweg aan spoorzijde als onderdeel van de spoorzone-ontwikkeling meenemen.

5.2 Mierlo

Groengebied rond oude Molen aan de Dorpsstraat

De groenzone rond de molen in het centrum heeft een bovenwijks karakter, het groengebied fungeert als een kleine parkzone. In het parkje zijn naast enkele verblijfsplekken, ook speelvoorzieningen, jeu des boules banen en een hertenkampje gesitueerd. De randen van het park zijn aangekleed met opgaande beplanting om aangrenzende gebouwen gedeeltelijk af te schermen. De herinrichting en renovatie van de dierenwei, aan zijde van de Hertenkampstraat, is in 2011 gerealiseerd. De herinrichting aan de centrumzijde wordt meegenomen in de herontwikkeling van het centrum waar in 2015 een begin mee wordt gemaakt.

Groene vingers

Aan diverse zijden van de kern prikken groene vingers de kern in. Het terrein rond Den Boogerd is een groenzone met een bovenwijks karakter en fungeert enkel als speelterrein. Deze groenzone vormt een kenmerkende groene verbinding vanuit de kern naar het bosgebied aan de zuidwest zijde van het dorp. De randen hebben een gesloten karakter en onttrekken de omliggende bebouwing en parkeerplaatsen deels aan het zicht. Door de aanwezigheid van grote groepen bosplantsoen met enkele bomen was de groenzone verdeeld in verschillende segmenten. Dit is grotendeels opgelost maar een aantal bosplantsoenstroken is nog te breed en daardoor gesloten. Deze worden nog aangepakt. Ook aan de zuid- en oostzijde zijn groene inprikkers aanwezig. In de wijk Luchen wordt deze op termijn gerealiseerd.

Dorpsranden

De dorpsranden van Mierlo zijn zeer verschillend ingericht. De noordwestzijde van het dorp wordt gevormd door het beschermd dorpsgezicht de Broekstraat, recreatiepark ’t Wolfsven, het hoogspanningstracé en de in ontwikkeling zijnde woonwijk Luchen. Het gehele gebied maakt een landschappelijke indruk met stevige groenstructuren en fungeert als een groene buffer tussen de kernen Geldrop en Mierlo. Aan de zuidwest zijde liggen de jaren zeventig woonwijken Haakakker en Boslaan. Beide worden gekenmerkt door een groene uitstraling en zorgen voor een geleidelijke overgang naar het buitengebied. De woonwijk De Loo ligt ingesloten tussen de historische Kasteelweg en de Santheuvel-West. De randen van de wijk zijn relatief hard en een geleidelijke overgang naar het buitengebied ontbreekt. Aan de oostzijde veroorzaken de buurten /straten Plataan, Burgemeester van Lokvenstraat en Loeswijk een harde overgang naar het omliggende landschap. Een landschappelijk en sfeervol karakter ontbreekt hier. Het industrieterrein, sportpark De Ark en het volkstuinencomplex vormen samen met enkele woningen de noordrand van Mierlo, aan de zijde van het Eindhovens Kanaal.

Aanbevelingen

Rondom Den Boogerd een duidelijke parkachtige structuur creëren.

Eksterlaan waar mogelijk aanvullen met bomen.

Gevoel van veiligheid vergroten op fietspaden die achter woningen liggen door lagere en/of minder dichte beplanting toe te passen.

Bisschop van Mierlostraat – Neerakker I

Groenzones binnen Bisschop van Mierlostraat e.o.

De Bisschop van Mierlostraat en omgeving is een buurt die dateert uit de naoorlogse periode waaraan in 2011 bebouwing is toegevoegd. In de wijk komen voornamelijk rijtjeswoningen en tweekappers voor. Ondanks de relatief krappe stedenbouwkundige opzet van de wijk zijn enkele grotere groenzones aanwezig die beeldbepalend zijn. Voor het overige groen is vaak te weinig ruimte. Binnen de hofjes staan te veel bomen in de verharding of in veel te kleine plantvakken.

Heer van Rodestraat en Burgemeester van Kuikstraat

Heer van Rodestraat en Burgemeester van Kuikstraat vormen samen een belangrijke ontsluitingsweg binnen de wijk. De weg wordt begeleid door de diverse soorten bomen. Niet alleen de bomen (opgenomen in de bomenstructuur) maar ook de aanliggende groenvakken zijn van belang.

Aanbevelingen

Waar mogelijk, de beplanting langs de Santheuvel een natuurlijker opbouw geven door lage beplanting langs de paden toe te passen (meer overzicht) en richting privétuinen hogere heesters (afscherming). Als hiervoor niet voldoende ruimte is, dan afwisselend hoge en lage beplanting toepassen.

Dorpsstraat – Ambachtweg Luchen

Centrum

In 2013 / 2014 is een gedeelte van de Dorpsstraat heringericht. Het tweede gedeelte wordt meegenomen in het herontwikkelingsplan van het centrum. Het plan bestrijkt het plein bij de molen, een gedeelte van de Dorpsstraat en een gedeelte van de Margrietstraat, Willem-Alexanderstraat, Johan Frisostraat en Vesperstraat. In de herinrichting wordt een nieuw te vormen boom– en groenstructuur opgenomen waarbij wordt uitgegaan van een uitstraling die past bij een dorp.

Parkeerplaats Dorpsstraat

Het oude gemeentehuis is één van de oudste gebouwen in Mierlo. In het kader van de reconstructie van de Dorpsstraat is ook de parkeerplaats tegenover het gemeentehuis meegenomen; deze wordt voorzien van platanen. In de nieuwe boomstructuur langs de Dorpsstraat hebben de beeldbepalende bomen een structurele groeiplaats binnen het nieuwe straatprofiel gekregen.

Ambachtweg

Industrieterrein Oudven is een relatief klein bedrijventerrein. Het ligt redelijk besloten in het landschap. Zo wordt het aan de noordzijde aangekleed door bomenrijen en beplanting die langs het Eindhovens Kanaal en de Oudvensestraat staan. Aan de zuidzijde langs de Geldropseweg staan enkele rijen met zware eiken. Het bedrijventerrein is aan de randen volledig aangekleed, maar langs de Ambachtweg ontbreekt een stevige begeleidende groenstructuur.

Aanbevelingen

Vakbeplanting aan de westkant van de wijk (rondom de Schoolstraat) is erg onderhoudsintensief, oogt rommelig en heeft weinig uitstraling.

Industrieweg – Marktstraat – Loeswijk

Kersenstraat e.o.

De Kersenstraat en omgeving is een wijk die dateert uit de naoorlogse periode. In de wijk komen voornamelijk rijtjeswoningen voor. De groene uitstraling van de wijk wordt bepaald door enkele kleinere groenzones met een tuinachtige inslag die tussen de verschillende hofjes gelegen zijn. Door het erg brede straatprofiel, de inrichting van de plantvakken en het ontbreken van enkele bomen van de eerste grootte maakt de wijk een ietwat kale indruk.

Ellenaar

De Elderse Molen en Ellenaar vormden vroeger een verbindingsweg van de molen naar het centrum van Mierlo. Tegenwoordig wordt deze route doorsneden door de Industrieweg. Door deze doorsnijding is de verbinding slechts toegankelijk voor fietsers. Vanuit het centrum is geen duidelijke relatie naar de Elderse Molen meer aanwezig. Dit komt mede door het ontbreken van enkele schakels binnen de boomstructuur.

Aanbevelingen

Waar mogelijk, de beplanting langs de Santheuvel een natuurlijker opbouw geven door lage beplanting langs de paden toe te passen (meer overzicht) en richting privétuinen hogere heesters (afscherming). Als hiervoor niet voldoende ruimte is, dan afwisselend hoge en lage beplanting toepassen.

Grotere boomspiegels / plantvakken in parkeerstrook ter hoogte van Neerakker / Kapelweg. Hier is nu weinig ruimte voor, maar bij een reconstructie kan ruimte worden gecreëerd.

Enkele solitaire bomen (van de eerste grootte) toevoegen in Kersenstraat om meer samenhang en sfeer te krijgen binnen het huidige profiel.

Kerkakkers I - Kerkakkers II

Groenzone Hulsbos e.o

In deze buurt komen voornamelijk rijtjeswoningen en vrijstaande woningen voor. Ondanks de relatief krappe stedenbouwkundige opzet van de wijk zijn enkele grotere groenzones aanwezig, die beeldbepalend zijn. Door de visueel ruimtelijke en esthetische waarde, vergroten ze de belevingswaarde van de buurt. De groenzone aan de Hulsbos is gelegen op een kruising van verschillende wegen. Door de eenvoudige inrichting met gras, enkele bomen en een bosplantsoenstrook ter afscherming van de aangrenzende tuinen, vormt het een overzichtelijke en herkenbare plek binnen de buurt.

Aanbevelingen

Waar mogelijk, de beplanting langs de Santheuvel een natuurlijker opbouw geven door lage beplanting langs de paden toe te passen (meer overzicht) en richting privétuinen hogere heesters (afscherming). Als hiervoor niet voldoende ruimte is, dan afwisselend hoge en lage beplanting toepassen.

Neerakker II – De Loo – Boslaan

De Loo e.o

Deze moderne buurt kenmerkt zich door rijtjeswoningen en geschakelde bungalows. Binnen de buurt De Loo zijn enkele grotere groenvlakken aanwezig die een structurele functie vervullen. Naast een visueel ruimtelijke en esthetische waarde bieden ze een recreatieve meerwaarde als speelplek voor de kinderen in de wijk.

Plataan en Linde e.o

Aan de achterzijde van de Plataan ligt een brede groenzone. Vanwege deze ligging wordt het groen vanuit de straat echter niet beleefd. In de wijk ligt nog een aantal wat kleinere groenvlakken die wel meer beleefd worden. De bomen langs de Linde dragen bij aan positieve uitstraling van het straatbeeld. Ze zorgen voor groene lijnen binnen het stenige smalle straatprofiel. Het zijn echter forse bomen in kleine groeiplaatsen. Om er voor te zorgen dat de aanwezige bomen ook daadwerkelijk kunnen uitgroeien tot hun natuurlijke grootte is het van belang om bij aanplant een juiste soortkeuze te maken. Dit om in de toekomst problemen met onderhoud te voorkomen.

Aanbevelingen

Meer eenheid in beplanting is gewenst.

Veel bomen staan in een kleine boomspiegel in verharding en kunnen hierdoor niet uitgroeien. Bij vervanging minder bomen terugplanten maar wel in grotere boomspiegels.

Bijlage 1 - Gebiedsanalyse Geldrop-Mierlo

We beginnen dit hoofdstuk met een algemene beschrijving van de landschapsstructuur, de stedenbouwkundige structuur en de infrastructuur van Geldrop en Mierlo. Hoe zijn deze dorpen ontstaan, wat zijn de karakteristieken. Daarna wordt de opbouw van de structuren beschreven.

Landschapsstructuur Geldrop en Mierlo

Het omliggende landschap heeft sterk de ontwikkeling van de kernen Geldrop en Mierlo en daarmee de identiteit van de kernen bepaald. Door de ligging in een omgeving met specifieke kenmerken (zoals bodem, waterhuishouding, ecologische en landschappelijke structuren) heeft ieder dorp zijn eigen ontwikkeling en groei doorgemaakt. Op basis van deze kenmerken kan een indeling in verschillende landschapstypen en landschappelijke eenheden worden gemaakt. Deze landschapstypen en eenheden zijn vaak nog herkenbaar in de stedenbouwkundige patronen en in de bijbehorende groenstructuur. Door deze kenmerken aan te grijpen en te versterken, behoudt ieder onderdeel van de gemeente zijn eigen identiteit. Door aansluiting op historische en landschappelijke patronen en structuren wordt de verbinding en eenheid met het omliggende buitengebied versterkt, met alle recreatieve en ecologische voordelen.

Het landschap van Geldrop-Mierlo bestaat uit een dekzandgebied met hogere en lagere delen. De hogere zandgronden waren vroeger vaak bedekt met stuifzand en heide en zijn later bebost met naaldhout. Het bosgebied tussen Geldrop en Mierlo (Molenheide) is hiervan een voorbeeld. In de lagere delen vormden zich beken die zorgden voor specifieke afzettingen en grondgebruikvormen. De Kleine Dommel is duidelijk aanwezig in Geldrop en maakt deel uit van de landschapsecologische zone die verschillende natuurgebieden ten noorden en zuiden van Geldrop verbindt. Nabij Mierlo zijn diverse kleinere beken aanwezig waarvan bijvoorbeeld de Overakkerse Loop duidelijk als beekdal herkenbaar is. Kenmerkend zijn:

  • -

    de aanwezigheid van vochtige broekbosjes;

  • -

    de smalle percelen haaks op de beekloop.

Op de tussenliggende gronden werden boerderijen en nederzettingen gebouwd, die later uitgroeiden tot de huidige dorpen en gehuchten. Kenmerkend voor dit landschap van esdorpen is de aanwezigheid van:

  • -

    verspreid liggende gehuchten en buurten zoals Genoenhuis, Gijzenrooi (beide onderdeel van Zesgehuchten), Het Broek, Trimpert en Luchen;

  • -

    de bolle akkers (onder andere bij Het Broek en ten zuiden van Mierlo en in Gijzenrooi);

  • -

    beekdalen met broekgebieden (Sang en Goorkens)

  • -

    de driehoekige brinken of plaatsen.

Verder is het kleinschalige cultuurlandschap rondom de kernen kenmerkend, bijvoorbeeld westelijk van Geldrop in het gebied Gijzenrooi en de Kleine Beekloop.

Stedenbouwkundige structuur en infrastructuur

De huidige opbouw van de dorpen is ontstaan op basis van het landschap, ontwikkelingen zoals de aanleg van verbindingswegen met omliggende kernen en het Eindhovens Kanaal en veranderende planologische inzichten. Elk onderdeel van de stedenbouwkundige of infrastructuur (bijvoorbeeld hoofd- en wijkontsluitingen, centrum, villawijk of naoorlogse woonwijk) heeft een eigen identiteit en kwaliteit, maar kent ook specifieke problemen in de groenstructuur. De groenstructuur kan helpen de stedenbouwkundige structuur en de infrastructuur te versterken. Zo kunnen de dorpsidentiteiten worden vergroot en tegelijkertijd waar mogelijk structurele problemen opgelost. Bijvoorbeeld door onduidelijke hoofdwegen en dorpscentra te versterken met een stevige of onderscheidende boomstructuur.

De historische kenmerken en actuele karakteristieken van de dorpsontwikkelingen hebben geleid tot onderstaande stedenbouwkundige en verkeerskundige kenmerken. Deze bepalen mede de uitgangspunten voor de groenstructuur en worden waar gewenst of mogelijk ondersteund door de opbouw van het openbaar groen. Geldrop heeft hierbij een meer stedelijk karakter met duidelijke landschappelijke invloeden. Mierlo heeft een meer dorps karakter.

Geldrop

Geldrop is ontstaan rond een knooppunt van wegen en de Kleine Dommel waarbij Kasteel Geldrop een belangrijke plaats heeft ingenomen. Na kanalisatie van de Kleine Dommel zijn de oude meanders rond 1990 waar mogelijk in oude glorie hersteld. Vanuit het oude centrum aan de Kleine Dommel heeft Geldrop zich geleidelijk richting de hoger gelegen akkers uitgebreid.

Historisch gezien is Geldrop ontstaan uit 3 kernen: het oude centrum, Braakhuizen oostelijk van de Kleine Dommel gelegen en de vroegere gemeente Zesgehuchten ten westen van de spoorlijn. In 1921 is deze gemeente Geldrop samengevoegd. Zesgehuchten kende de kernen Hulst, ‘t Hout, Hoog Geldrop, Genoenhuis, Riel, Gijzenrooi. Om te kunnen voldoen aan de naoorlogse woningbehoefte voor arbeiders werden met name rijwoningen en flats/appartementen gebouwd. Door de groei van Geldrop zijn de verschillende kernen samengesmolten.

Ontwikkelingen van recente datum (2012) zijn De Vendelier en Overburght. Ontwikkelingen die op dit moment in voorbereiding zijn: De Doelen, Talingstraat, Centrum West, Herbestemming St. Jozefkerk, Stationsplein e.o, De Jonkvrouw, Josephinehof e.o, St. Annaziekenhuis e.o en Centrumplan Geldrop.

Hoofdontsluitingswegen van en naar het centrum:

Bogardeind, Mierloseweg, Helze-Wielewaal-Nuenenseweg en Eindhovenseweg-Nieuwendijk.

De Gijzenrooiseweg, Laan der Vier Heemskinderen, Dommeldalseweg, J. Peijnenburgweg, Goorstraat en Emopad vormen de belangrijkste ontsluitingswegen voor de wijken rond het centrum. Ze sluiten aan op de hoofdontsluitingswegen en vallen op door brede wegprofielen die voor het merendeel door groen worden begeleid.

Oude verbindingswegen

De Rielsedijk, Genoenhuis, Gijzenrooi, Hoog Geldrop, Papenvoort, Dwarsstraat, Sluisstraat en Stationsstraat zijn oude verbindingswegen die grotendeels voorzien zijn van een begeleidende en herkenbare structuur.

Mierlo

Mierlo is ontstaan als een esdorp. Het kenmerkende wegenpatroon van een esdorp is in Mierlo nog duidelijk herkenbaar (uitwaaierend wegenpatroon vanuit het centrum), mogelijk mede door de grote adellijke invloed vanuit het vroegere kasteel. Het gehucht Het Broek is aangemerkt als beschermd dorpsgezicht. Kenmerkende oude gebouwen in het oude deel van Mierlo zijn de kerk, het oude gemeentehuis en de twee molens. De heldere stedelijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden onder de aanwezigheid van de Geldropseweg en het Eindhovens Kanaal. Woningen zijn grotendeels ten zuiden van het oude centrum gebouwd en bedrijventerreinen ten noorden van het centrum.

De oudere naoorlogse wijken liggen tegen het centrum aan. Wijken uit de jaren zeventig en later liggen op grotere afstand van het centrum. Het structurele groen in deze wijken bevindt zich vooral aan de randen met inprikkers (groene vingers) de wijken in. In de wijken is veel kleinschalig snippergroen aanwezig. De structurele boombeplanting in deze wijken is veelal aangebracht op de grens met particulier eigendom.

Ontwikkelingen van een recente datum zijn De Loo, Loeswijk en Luchen (1e fase). Ontwikkelingen in uitvoering of voorbereiding: Plan Luchen, Hekelstraat, Centrumplan Mierlo en bedrijventerrein De Smaale.

Hoofdontsluitingswegen

In het wegenpatroon van de kern Mierlo zijn de Geldropseweg, de ringweg Santheuvel-West en Oost en de Industrieweg en de ontsluitingswegen van de wijken bepalend voor de structuur. De Geldropseweg is een oude verbindingsweg die tot voor kort de noordelijke rand van de kern vormde. Door de bebouwing aan de noordzijde (uitbreidingsplan Luchen), wordt de weg opgenomen in de kern. De Santheuvel-West en Oost vormen samen met de Industrieweg een rondgaande ontsluitingsweg voor de woonwijken van Mierlo, die aansluit op de Geldropseweg.

De wijkontsluitingswegen van Mierlo komen deels overeen met de historische wegen zoals in een esdorpen patroon. Kenmerken van deze wegen:

  • -

    karakteristieke slingerende ligging,

  • -

    meestal een smal profiel,

  • -

    een oudere, kleinschalige en afwisselende bebouwing.

Een begeleidende en herkenbare groenstructuur ontbreekt meestal omdat het wegprofiel te smal is. Door de gefaseerd uitgevoerde bebouwing is er sprake van een gevarieerde inrichting over de verschillende wegdelen.

2.3 Natuur

De Kleine Dommel, de Kleine Beekloop en de Goorloop drukken een grote stempel op het landschap van de gemeente. Daarnaast is het Eindhovens Kanaal een belangrijke recreatieve en ecologische watergang.

De Kleine Dommel maakt deel uit van de ecologische hoofdstructuur en zorgt voor de groene verbindingen tussen de verschillende natuurgebieden ten noorden en ten zuiden van Geldrop. De Goorloop / Overakkerseloop in Mierlo is onderdeel van de natte natuurparel Sang en Goorkens en wordt de komende jaren omgevormd naar een ecologische verbindingingszone, zodat Sang en Goorkens beter verbonden wordt met de Strabrechtseheide in het zuiden en de Goorloopzone in Helmond in noordoosten.

Langs de benedenstroom van de Kleine Beekloop is een ecologische verbindingszone aangelegd. Het betreft het gedeelte van de Beekloop tussen de Gijzenrooise Zegge en de Kleine Dommel. De beken maken een cruciaal onderdeel uit van de verschillende verbindingen tussen natuurgebieden. Tegen de grens met Eindhoven loopt de Rielseloop, die nog ingericht moet worden als ecologische verbindingszone.

Bosgebied de Molenheide vormt een belangrijke verbinding tussen het natuurgebied Strabrechtse Heide ten zuiden van de gemeente en de Papenvoortse Heide en Landgoed Gulbergen ten noorden van de gemeente. Hier loopt ook nog de Luchensewetering, de groene long in de nieuwbouwwijk Luchen, die ter hoogte van landgoed Gulbergen verder gaat als Hooidonksebeek.

Bijlage 2 - Aanbevelingen bomenstructuur

Straat / locatie

Aanbeveling

Aragorn

De bomen langs het fietspad kunnen om en om verwijderd worden zonder dat het groene beeld wordt aangetast. De moeraseiken bij de woningen kunnen worden vervangen door kleinere bomen van ongeveer 8 meter hoogte.

Beukelaar

Er staan verschillende boomsoorten waaronder kastanjes in matige conditie. Op termijn zal hiervoor een oplossing gevonden moeten worden.

Bogardeind

Bogardeind is de toegangsweg het dorp in vanaf de snelweg. De weg heeft een breed profiel maar dit wordt helemaal gevuld met rijbanen, fietspaden, trottoirs en parkeerplaatsen. Waar mogelijk zijn bomen geplant, maar deze zijn nog jong en geven de weg nog geen groene uitstraling. Hierdoor wordt de weg ervaren als stenig en onaantrekkelijk. De reconstructie bij Molenakker-Beukelaar biedt gelegenheid voor het versterken van de structuur. Voor het overige gedeelte van Bogardeind is het wenselijk te kijken naar mogelijkheden om groen toe te voegen. Dit kan ook in de vorm van beplanting of hagen.

Dwarsstraat

Het is wenselijk bij een toekomstige reconstructie de bomen te vervangen door een andere soort en tegelijkertijd goede groeiplaatsen inrichten. Bij de soortkeuze rekening houden met de hier en daar beperkte groeiruimte.

Eindhovenseweg

Binnen een aantal jaren, zodra de kruinen elkaar raken, kunnen hier om en om bomen worden verwijderd om de resterende bomen verder uit te laten groeien.

Emopad (Gijzenrooiseweg-Laan van Tolkien)

Aanleg van bomenstructuur is wenselijk.

Emopad (Laan van Tolkien-Bogardeind)

Aan één kant van de weg staan bomen in een beplantingsstrook. Aan de andere kant staan geen bomen in deze strook, terwijl de bovengrondse ruimte zich hier wel voor leent. Als de kans zich voordoet in de vorm van wegwerkzaamheden, dan bekijken of een tweede rij geplant kan worden. Kabels en leidingen kunnen een obstakel vormen.

Genoenhuis en Gijzenrooi

Als bomen ‘uitvallen’ dan alleen nieuwe bomen terug planten als er voldoende ruimte is.

Goorstraat

Hier en daar staan bomen wat dicht bij elkaar; hier kan in de toekomst worden gedund, om overblijvers betere kansen te geven.

Heggestraat

Bomenstructuur mag bij een herinrichting versterkt worden. Bij de bestaande bomen langs de straat is het verbeteren van de groeiplaatsen nodig zodat ook deze bomen kunnen uitgroeien.

Hoog Geldrop

Er is nu geen ruimte voor bomen aan twee kanten van de weg maar dit is wel wenselijk.

Laan der vier Heemskinderen (Dommeldalseweg-Witte de Withstraat)

Hier moet een duidelijke keuze worden gemaakt: gaan we natuurlijk beheren of willen we juist een cultuurlijk beeld. De inrichting kan hier eventueel, met eenvoudige ingrepen, op worden aangepast.

Laan van Tolkien

Daar waar de bomen wel aan slaan, is dunning gewenst. De twee moeraseiken (ter hoogte van huisnummers 24 en 40) zijn op termijn niet te handhaven vanwege de overlast. De kastanjes op de twee groene pleintjes bij Merijn en Sam Gewissies zijn ziek en moeten binnen een aantal jaren worden vervangen.

Mierloseweg (Geldropseweg-Spoelstraat)

Als bomen uitvallen, dan alleen herplanten als hiervoor werkelijk voldoende ruimte is.

Mierloseweg (Spoelstraat-Nieuwendijk)

Het eerste gedeelte vanaf de Johan Peijnenburgweg richting Spoelstraat oogt kaal en een beetje triest. Hier mag de structuur veel duidelijker worden doorgetrokken. De ruimte is helaas beperkt, dus bij een toekomstige reconstructie zal ruimte ‘gemaakt’ moeten worden.

Nieuwendijk

Structuur is hier gewenst maar ruimte voor bomen ontbreekt. De weg is toch opgenomen in de bomenstructuur om het belang aan te geven in het geval van toekomstige ontwikkelingen.

Nuenenseweg (Mierloseweg-Wielewaal)

Als het moment van vervanging van de Amerikaanse eiken is aangebroken, bekijken of een andere soort kan worden geplant die dichter bij de weg komt te staan. Hiervoor is, in ieder geval bovengronds, nog ruimte beschikbaar.

Nuenenseweg (Spaarpot-gemeentegrens)

De jongere eiken mogen binnen een aantal jaren gedund worden.

Papenvoort

In de omgeving van de kerk staan echter veel lindes die het slecht doen vanwege de beperkte groeiruimte ondergronds. Op termijn kunnen de bomen niet duurzaam gehandhaafd worden. Hiervoor moet een plan van aanpak worden opgesteld.

Rielsedijk

Conditie van de bomen ten westen van de Gijzenrooiseweg laat te wensen over; wellicht kunnen maatregelen worden getroffen om deze te verbeteren.

Spoelstraat

Aan de kant van de woningen staan diverse bomen van slechte kwaliteit. Als deze uitvallen, dan niet vervangen.

Stationsstraat

Wat extra openbaar groen in de vorm van plantvakken in de straat, zou de groene beleving vergroten.

Wielewaal

De esdoorns en populieren langs deze weg zijn aan vervanging toe; het verval is al ingezet. De berm is breed en wordt extensief beheerd. Dit past eigenlijk niet bij de inrichting van de berm waardoor het beeld rommelig oogt in plaats van natuurlijk. Inrichting en beheer moeten hier meer op elkaar worden afgestemd.

Witte de Withstraat

Richting Sluisstraat staan aan de westkant van de weg grote esdoorns met hun stam bijna tegen de weg aan. Hierdoor hebben de bomen nu (te) weinig ruimte. Dit kan worden opgelost door een strook van de weg bij de groenstrook te voegen. De weg is zeer breed en mag, ook vanuit verkeersoogpunt, wel iets smaller worden. Bekijken of dit kan wachten tot een reconstructie op de planning staat.

Bijlage 3 - Aanbevelingen groenstructuur

Wijk

Aanbeveling

Algemeen

Vanuit het centrum verbinding leggen met het kasteelpark.

Realiseren van een recreatieve verbinding langs de Dommel tussen Mierloseweg en Wielewaal. Daarnaast verrommeling in dit gebied door de diverse functies (beekdal / speelterrein / paardenwei / braakliggend gebied) tegengaan en een meer natuurlijke structuur realiseren.

Akert

In diverse straten heeft een aantal grote bomen in verharding nauwelijks ontwikkelkansen meer. Dit is te herleiden uit de vitaliteit van de bomen en de overlast in de bestratingen. Waar mogelijk de groeiomstandigheden verbeteren door grotere boomspiegels en meer ondergrondse doorwortelbare ruimte. Het gaat hier voor het overgrote deel over bomen in de volwasfase. Daarom is het aan te bevelen een visie op te stellen voor structurele gespreide verjonging om kaalslag op termijn te voorkomen. Indien ruimte ontbreekt, minder bomen toepassen.

Op termijn parkeerstrook Kriekelaar herinrichten waardoor (minder) bomen meer ondergrondse groeiruimte krijgen.

Centrum

Stenig beeld parkeerpleinen in centrum aanpakken bij totale opwaardering van een plein door aanplant bomen / groenelementen in ruime groeiplaats.

Versterken groene uitstraling winkelcentrumgebieden en aanbrengen structuur door aanvulling met accentgroen en grote solitaire bomen.

Het Dommeldal als groene uitloper bij het centrum betrekken.

Braakhuizen-Noord

Continuïteit aanbrengen in de lineaire boombeplanting in de Getouwstraat en Kalanderstraat.

Winkelcentrum herkenbaar maken en verfraaien met plantvakken/hagen of één grote boom.

Braakhuizen-Zuid

Bij de herontwikkeling van en rond de Sint Jozefkerk tot maatschappelijke bestemming rekening houden met het realiseren van een duidelijke herkenbare groenstructuur rondom de kerk.

Waar mogelijk verzachten beeld kopgevels en schuttingen in de Sluisstraat tussen J. van Wassenaarstraat en Piet Heinstraat. Bijvoorbeeld door aanplant lage bodembedekkers en solitaire /groepen hogere heesters aan zijde gevels en schuttingen ter vervanging van huidige beplanting.

Bij de realisatie van het project De Doelen dient met name aan de kant van de Johan Peijnenburgweg aandacht te zijn voor de daar aanwezige groenstructuur in relatie tot het bouwplan.

Coevering

Stenige omgeving Reinoutlaan - Roelantlaan als gevolg van de stedenbouwkundige opzet, verzachten door het aanbrengen van groene accenten.

Bij de ontwikkeling van de brede school zorgen voor aansluiting van het structurele groen op de inrichting van wijkpark St. Cyr.

Genoenhuis

Punt van aandacht is de onderhoudsintensieve beplanting. Bij toekomstige reconstructies bij de beplantingskeuze rekening houden met het onderhoud.

Skandia / Hulst

Voor het groen en de bomen in de wijk Hulst, die door ruimtegebrek onder druk staan, dient een toekomstvisie te worden opgesteld om kaalslag in de toekomst te voorkomen.

Zesgehuchten

Boomstructuur Losweg aan spoorzijde als onderdeel van de spoorzone-ontwikkeling meenemen.