Verordening cliëntenparticipatie gemeente Gemert-Bakel

Geldend van 01-01-2005 t/m heden

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie gemeente Gemert-Bakel

De raad van de gemeente Gemert-Bakel,

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 9 november 2004,

Gezien het advies van de commissie Welzijn van 29 november 2004,

gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand en op artikel 1a van de Wet voorzieningen Gehandicapten;

BESLUIT

vast te stellen:

De verordening cliëntenparticipatie gemeente Gemert-Bakel.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    cliënt: de persoon die van de gemeente Gemert-Bakel een algemene uitkering ontvangt op grond van de WWB de IOAW of de IOAZ alsmede de persoon die behoort tot de personenkring als omschreven in artikel 7, eerste lid, onder a van de WWB;

  • b.

    belangenorganisaties: organisaties van cliënten als bedoeld onder a, alsmede organisaties die mede de belangen van cliënten behartigen, werknemersorganisaties daaronder begrepen;

  • c.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van Gemert-Bakel

  • d.

    belanghebbende: degene die zijn hoofdverblijf heeft in Gemert-Bakel en aldaar staat ingeschreven volgens het GBA.

Artikel 2 Naam, doel en taken

  • 1. Er is binnen de gemeente Gemert-Bakel een commissie voor cliëntenparticipatie, genaamd cliëntenraad Werk, Inkomen en Zorg, hierna te noemen cliëntenraad.

  • 2. Het doel van cliëntenparticipatie is cliënten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties in staat te stellen invloed uit te oefenen op het beleid en de dienstverlening op het terrein van werk, inkomen en zorg en daarmee de dienstverlening te verbeteren.

  • 3. De cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van het management van de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid, het college en de gemeenteraad over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering, de controle op en de evaluatie van gemeentelijk beleid ten aanzien van cliënten betreffen op de terreinen werk, inkomen en zorg, daaronder begrepen de wijze waarop rijksregelgeving wordt uitgevoerd.

  • 4. In ieder geval wordt tijdig advies gevraagd in geval van voorgenomen wijziging van de Verordening en het Besluit nadere regels voorzieningen gehandicapten gemeente Gemert- Bakel.

  • 5. De cliëntenraad behandelt geen klachten, bezwaarschriften en zaken die betrekking hebben op individuele cliënten, alsmede op de uitvoering van wettelijke voorschriften voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten, met uitzondering van de hierbij gehanteerde procedures en regelingen.

  • 6. De leden dragen zorg voor een goede communicatie met en terugkoppeling naar de achterban.

  • 7. De leden verrichten hun werkwijze zonder last, maar voeren, waar nodig, wel ruggespraak met hun achterban.

  • 8. De cliëntenraad kan derden als adviseur uitnodigen om een vergadering bij te wonen met het oog op de behandeling van een bepaald onderwerp. In een dergelijk geval treft de voorzitter de nodige maatregelen.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1. De cliëntenraad telt naast de voorzitter minimaal 5 en maximaal 9 leden.

  • 2. De cliëntenraad bestaat naast de voorzitter uit 5 vertegenwoordigers van belangenorganisaties en uit cliënten.

  • 3. De belangenorganisaties die leden mogen voordragen, zijn vermeld in bijlage A.

  • 4. Het college kan wijzigingen aanbrengen in de lijst van belangenorganisaties die leden mogen voordragen.

Artikel 4 Voorzitter en secretaris

  • 1. Het college benoemt een voorzitter, welke onafhankelijk zal zijn, in die zin dat de voorzitter niet deelneemt aan stemmingen als bedoeld in artikel 8 lid 2. De voorzitter is afkomstig van gemeentezijde.

  • 2. De secretaris van de cliëntenraad wordt aangewezen door de coördinator Sociale zaken en Werkgelegenheid.

Artikel 5 Afvaardiging leden door belangenorganisaties

  • 1. Voor de afvaardiging van leden van belangenorganisaties als bedoeld in artikel 3.3 worden de besturen van de genoemde organisaties en instellingen door het college schriftelijk in de gelegenheid gesteld elk één persoon uit hun midden voor te dragen en tevens te zorgen voor een plaatsvervangend lid.

  • 2. In tussentijdse vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien.

Artikel 6 Werkwijze

  • 1. Het college draagt er zorg voor dat alle onder artikel 2 lid 3 genoemde onderwerpen waarover het college advies wenst, voorafgaande aan haar beslissing, ter advisering worden voorgelegd aan de cliëntenraad, tenzij dit naar het oordeel van de portefeuillehouder Sociale Zaken en Werkgelegenheid zal leiden tot een ongewenste vertraging in de dienstverlening aan cliënten. In dat geval zal een en ander achteraf in de cliëntenraad ter discussie worden gesteld.

  • 2. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat het toegevoegd kan worden aan de voor besluitvorming van college of raad ter beschikking te stellen stukken.

  • 3. Het college kan het oordeel als bedoeld in lid 1 mandateren aan de portefeuillehouder Sociale Zaken en Werkgelegenheid en aan de coördinator Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

  • 4. Indien het college een beslissing neemt, welke afwijkt van het advies van de cliëntenraad, brengt zij dit gemotiveerd ter kennis aan de cliëntenraad.

Artikel 7 Vergaderingen

  • 1. De cliëntenraad vergadert zo dikwijls als de voorzitter dit noodzakelijk acht of als ten minste de helft van het aantal leden hun wens hiertoe met opgave van redenen aan de voorzitter mededeelt, doch met een minimum van 4 vergaderingen per jaar en een maximum van 12 vergaderingen per jaar.

  • 2. De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. Hij / zij zorgt er voor dat elk lid tijdig schriftelijk wordt opgeroepen. De oproeping voor de vergadering vermeldt de agenda, alsmede de volgorde van de te behandelen onderwerpen en wordt voor zover mogelijk vergezeld van de stukken die betrekking hebben op de onderwerpen.

  • 3. De voorzitter en de secretaris stellen in overleg de agenda samen. Ieder lid van de cliëntenraad heeft het recht om via de voorzitter een onderwerp op de agenda te plaatsen.

  • 4. De vergaderingen zijn openbaar. Een meerderheid van de cliëntenraad kan besluiten tot het vergaderen achter gesloten deuren.

Artikel 8 Besluitvorming

  • 1. De cliëntenraad kan slechts besluiten indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende stemgerechtigde leden aanwezig is. De aanwezigheid blijkt uit de voor de aanvang van de vergadering ondertekende presentielijst.

  • 2. Besluiten worden genomen met meerderheid van stemmen van de aanwezige leden.

  • 3. De stemming geschiedt mondeling.

  • 4. Bij staking van de stemmen wordt geen advies uitgebracht, maar verslag gedaan van de opvattingen van de cliëntenraadleden.

Artikel 9 Geheimhouding

  • 1. De cliëntenraad kan omtrent het in een vergadering besprokene geheimhouding opleggen. Deze geheimhouding geldt zowel voor de leden, de voorzitter en secretaris als voor de andere personen die ter vergadering aanwezig zijn.

  • 2. De geheimhouding bedoeld in lid 1 geldt totdat de cliëntenraad deze opheft.

  • 3. De voorzitter van de cliëntenraad, en het college kunnen omtrent de inhoud van de door hen aan de cliëntenraad voorgelegde stukken aan de leden van de cliëntenraad geheimhouding opleggen. Deze geheimhouding geldt ook voor de andere in lid 1 bedoelde personen indien zij van de inhoud van deze stukken kennisnemen.

  • 4. De in lid 3 bedoelde geheimhoudingsplicht geldt totdat het orgaan dat de verplichting heeft opgelegd deze opheft.

Artikel 10 Verslaglegging vergaderingen

  • 1. Van het verhandelde in een vergadering van de cliëntenraad wordt door de secretaris zo spoedig mogelijk een verslag gemaakt, dat de zakelijke inhoud van het besprokene bevat.

  • 2. Gevraagde en ongevraagde adviezen worden in het verslag opgenomen.

  • 3. Het verslag wordt in de eerstvolgende cliëntenraadvergadering ter vaststelling aangeboden.

Artikel 11 Facilitering

  • 1. Het college draagt er zorg voor dat de cliëntenraad de nodige informatie wordt verstrektten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de cliëntenraad.

  • 2. Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks in de begroting een budget opgenomen.

  • 3. Ten laste van het budget genoemd onder lid 2 kunnen de onkostenvergoeding als genoemd in artikel 12 en, ter beoordeling van de voorzitter, onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inhuren van externe derden en voorlichting.

  • 4. Het college stelt vergaderaccomodatie en de daarbij behorende voorzieningen beschikbaar.

  • 5. Aan de cliëntenraad wordt een ambtelijk secretaris toegevoegd. Deze secretaris is geen lid van de cliëntenraad.

Artikel 12 Vergoeding

  • 1. De leden van de cliëntenraad hebben recht op een algemene onkostenvergoeding per bijgewoond overleg.

  • 2. De cliëntenraad wordt of is ingedeeld in categorie III als bedoeld in artikel 3 lid 2 van de Verordening geldelijke voorzieningen raads- en commissieleden van de gemeente Gemert- Bakel.

Artikel 13 Garantstelling

Het college draagt er zorg voor dat cliënten die lid zijn of zijn geweest van de cliëntenraad uit hoofde van hun lidmaatschap op geen enkele wijze worden benadeeld ten aanzien van hun uitkering en de bejegening door medewerkers van de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen met betrekking tot de uitvoering van deze verordening nadere regels stellen.

  • 2. In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, voorziet het college, na daartoe advies te hebben ingewonnen bij de cliëntenraad.

  • 3. De cliëntenraad stelt ten behoeve van haar werkzaamheden desgewenst een nader reglement vast.

  • 4. Het reglement als bedoeld in lid 3 kan niet strijdig zijn met deze verordening. In geval voornoemde strijdigheid zich toch zou voordoen, gaat deze verordening voor.

Artikel 15: Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Cliëntenparticipatie Gemert-Bakel.

Artikel 16: Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2005.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Gemert-Bakel bij besluit van 16 december 2004.
DE RAAD VOORNOEMD,
de griffier,                                          de voorzitter,
P.J.M. van der Burgt                            mr. J.H.A.G. van Maasakkers