Regeling vervallen per 01-01-2014

Algemene subsidieverordening voor professionele instellingen 2014

Geldend van 01-01-2014 t/m 31-12-2013

Intitulé

Algemene subsidieverordening voor professionele instellingen 2014

De raad van de gemeente Gemert-Bakel,

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 11 juni 2013;

gelet op de Gemeentewet, artikel 149, met in achtneming van titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht,

B E S L U I T:

vast te stellen de volgende verordening:

Algemene subsidieverordening voor professionele instellingen 2014

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    wet: Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gemert-Bakel;

  • c.

    raad: raad van de gemeente Gemert-Bakel;

  • d.

    eenmalige subsidie: subsidie voor bijzondere incidentele projecten of activiteiten die niet behoren tot de reguliere bezigheden van de aanvrager en waarvoor het college slechts voor een van tevoren bepaalde tijd van maximaal vier jaar subsidie wil verstrekken;

  • e.

    (meer)jaarlijkse subsidie: subsidie voor een (boek)jaar of voor een periode van maximaal vier (boek)jaren.

  • f.

    Professionele instelling: een volledig rechtsbevoegde organisatie die zich blijkens doelstelling, structuur en werkwijze tot taak stelt zonder winstoogmerk activiteiten te verrichten ten behoeve van ingezetenen van de gemeente;

  • g.

    beleid: door college en/of raad vastgestelde en bekendgemaakte doelstellingen en kaders en middelen om deze doelstellingen te bereiken.

  • h.

    Activiteit: de activiteit die door de instelling kan worden uitgevoerd en door het gemeentebestuur kan worden gesubsidieerd.

  • i.

    Accountantsverklaring: een verklaring omtrent een onderzoek van een accountant.

  • j.

    Subsidiecontract: de overeenkomst die door de instelling en het gemeentebestuur kan worden gesloten ter uitwerking van de subsidiebeschikking.

  • k.

    Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaalde post van de begroting van de gemeente Gemert-Bakel.

Artikel 2 Reikwijdte verordening

  • 1. Deze verordening is van toepassing op alle subsidies die door het college van de gemeente Gemert-Bakel worden verstrekt aan professionele instellingen op het beleidsterrein van zorg, welzijn en cultuur.

  • 2. De bepalingen van deze verordening zijn zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing op aanvragen over subsidies op andere beleidsterreinen dan zorg, welzijn en cultuur, voor zover voor die subsidieaanvragen geen afzonderlijke verordening geldt en de aanvraag wordt ingediend door een rechtspersoon.

Artikel 3 Bevoegdheid college

  • 1. Het college kan voor de in artikel 2 bedoelde beleidsterreinen subsidieregelingen vaststellen waarin de verdeling van de subsidie en specifieke voorschriften per beleidsterrein worden omschreven. In deze regelingen kan, indien dit voor de specifieke aard van de betreffende subsidiecategorie noodzakelijk is, worden afgeweken van het bepaalde in deze verordening.

  • 2. Het college is bevoegd te besluiten over het verstrekken van subsidies met inachtneming van de in de gemeentebegroting opgenomen financiële middelen.

  • 3. Het college kan modellen, richtlijnen of voorschriften vaststellen t.a.v. de diverse stukken zoals benoemd in deze verordening. Het college kan ter zake beleidsregels vaststellen.

HOOFDSTUK 2 SUBSIDIEPLAFOND

Artikel 4 Subsidieplafond en begrotingsvoorbehoud

De gemeenteraad stelt jaarlijks, in het kader van de begrotingsbehandeling, het subsidieplafond vast, onderverdeeld in programma’s. Het plafond wordt voor de aanvang van het tijdvak waarvoor het beschikbaar is bekend gemaakt.

HOOFDSTUK 3 AANVRAAG VAN DE SUBSIDIE

Artikel 5 Bij aanvraag in te dienen gegevens

1.Bij een aanvraag om subsidie overlegt de aanvrager de volgende gegevens:

  • a.

    een beschrijving van de activiteiten waar subsidie voor wordt aangevraagd;

  • b.

    de doelstellingen en resultaten, die daarmee worden nagestreefd, en hoe de activiteiten aan dat doel bijdragen. In bijzonder ook in welke mate de activiteiten gericht zijn op de gemeente of haar ingezetenen en op door de gemeente vastgestelde doelen of beleidsterreinen;

  • c.

    een gespecificeerde opgave van het bedrag dat de instelling denkt nodig te hebben voor het uitvoeren van de opgenomen activiteiten (begroting)

  • d.

    Zowel een éénmalige als (meer)jaarlijkse subsidie kan alleen aan een instelling worden verleend.

  • e.

    Indien voor de eerste maal een (meer)jaarlijkse subsidie wordt aangevraagd, overlegt de aanvrager, naast de in lid 1 gevraagde gegevens, een exemplaar van de oprichtingsakte.

Het college kan ook andere, of minder, dan de in het eerste of derde lid genoemde gegevens verlangen, indien deze voor het nemen van een beslissing op de aanvraag noodzakelijk zijn.

Artikel 6 Aanvraagtermijn

Een aanvraag voor subsidie moet worden ingediend vóór 1 mei van het jaar voorafgaande aan het jaar ten behoeve waarvan subsidie wordt gevraagd, tenzij bij wettelijk voorschrift of beleidsregels anders is bepaald.

Artikel 7 Beslistermijn

Het college maakt de beschikking op een aanvraag over een subsidie bekend uiterlijk op 31 december in het jaar voorafgaand aan het jaar of de meerjarige periode waar de subsidie betrekking op heeft.

HOOFDSTUK 4 WEIGERING VAN DE SUBSIDIE

Artikel 8 Weigeringsgronden

Het college kan een subsidieverstrekking weigeren indien:

  • a.

    de activiteiten van de aanvrager niet gericht zullen zijn op de gemeente of niet aanwijsbaar ten goede komen aan inwoners van de gemeente Gemert-Bakel;

  • b.

    aannemelijk is , dat de aangevraagde subsidiegelden niet of in onvoldoende mate besteed zullen worden voor het doel waarvoor de subsidie wordt verleend;

  • c.

    de aanvrager doelstellingen probeert te bereiken of activiteiten zal ontplooien die in strijd zijn met het bepaalde bij of krachtens het wettelijk voorschrift, het algemeen belang of de openbare orde;

  • d.

    de subsidieverlening niet past binnen het vastgestelde beleid van de gemeente;

  • e.

    in de activiteit(en) op een naar haar oordeel toereikende wijze anders wordt voorzien.

HOOFDSTUK 5 SUBSIDIEVERLENING

Artikel 9 Subsidiecontract

  • 1. Ter uitwerking van de beschikking tot subsidieverlening kan door het college een subsidiecontract worden gesloten.

  • 2. Een subsidie kan worden verleend onder de voorwaarde dat de aanvrager meewerkt aan de totstandkoming van een overeenkomst ter uitvoering van de beschikking tot subsidieverlening, het subsidiecontract.

Artikel 10. Uitbetaling

  • 1. Het college geeft in de subsidiebeschikking aan op welke wijze tot uitbetaling van het subsidie zal worden overgegaan.

  • 2. De subsidie kan in gedeelten worden betaald.

HOOFDSTUK 6. VERPLICHTINGEN VAN DE INSTELLING

Artikel 11. Tussentijdse rapportage

  • 1. Uiterlijk op 1 augustus van het subsidiejaar brengt de instelling verslag uit omtrent de voortgang van haar activiteiten in de eerste zes maanden van het jaar en geeft zij een prognose voor de tweede zes maanden.

  • 2. Het college kan aangeven in welke vorm deze rapportage dient plaats te vinden.

  • 3. De in het eerste lid bedoelde verplichting geldt niet:

    • a.

      indien een subsidie is toegekend van minder dan 50.000,00

    • b.

      indien omtrent de wijze en het tijdstip van rapporteren andere voorwaarden zijn gesteld;

    • c.

      in de gevallen die het college bepaalt.

Artikel 12. Meldingsplicht

De subsidieontvanger doet onmiddellijk melding aan het college zodra aannemelijk is dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, niet of niet geheel zullen worden verricht of dat niet of niet geheel aan de verplichtingen zal worden voldaan die aan de beschikking tot subsidieverlening zijn verbonden.

Artikel 13 Overige verplichtingen en bepalingen

  • 1. De subsidieontvanger informeert het college zo spoedig mogelijk schriftelijk over:

    • a.

      besluiten of procedures die zijn gericht op de beëindiging van de activiteiten, waarvoor subsidie is verleend, dan wel ontbinding van de rechtspersoon;

    • b.

      ontwikkelingen die er toe kunnen leiden dat aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden, verplichtingen niet of niet geheel kunnen worden nagekomen;

    • c.

      wijziging van de statuten voor zover het betreft de vorm van de rechtspersoon, de persoon van de bestuurder(s) en het doel van de rechtspersoon.

  • 2. De subsidieontvanger heeft de toestemming nodig van het college voor handelingen als vermeld in artikel 4:71 van de Awb.

  • 3. Het college kan één of meer toezichthouders aanwijzen.

HOOFDSTUK 7. VERANTWOORDING EN VASTSTELLING VAN DE SUBSIDIE

Artikel 14 Verantwoording subsidies tot 5.000 euro

  • 1. Subsidies tot 5.000 euro worden door het college:

    • a.

      direct vastgesteld of;

    • b.

      ambtshalve vastgesteld binnen 13 weken, nadat de activiteiten uiterlijk moeten zijn verricht.

  • 2. Bij een ambtshalve vaststelling als bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, kan het college de aanvrager verplichten om op de door haar aangegeven wijze aan te tonen dat de activiteiten, waarvoor de subsidie wordt verstrekt, zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.

Artikel 15. Verantwoording subsidies vanaf 5.000 tot 50.000 euro

  • 1. Indien de subsidieverlening meer bedraagt dan 5.000 euro, maar minder dan 50.000 euro, dient de subsidieontvanger een aanvraag tot vaststelling in bij het college en voegt daar een financiële- een inhoudelijke rapportage bij:

    • a.

      bij een eenmalige subsidie, uiterlijk 13 weken na het verricht zijn van de activiteiten;

    • b.

      bij een (meer)jaarlijkse subsidie, uiterlijk vóór 1 mei in het jaar na afloop van het kalenderjaar, respectievelijk 4 maanden na het subsidietijdvak, waarvoor de subsidie is verleend.

  • 2. Het college kan bepalen dat ook andere, of minder, dan de in dit artikel bedoelde gegevens en bescheiden die voor de vaststelling van belang zijn, worden overgelegd.

Artikel 16 Verantwoording subsidies vanaf 50.000 euro

  • 1. Indien de subsidieverlening meer bedraagt dan 50.000 euro, dient de subsidieontvanger een aanvraag tot vaststelling in bij het college en voegt daar een financiële- een inhoudelijke rapportage bij:

    • a.

      bij een eenmalige subsidie, uiterlijk 13 weken na het verricht zijn van de activiteiten;

    • b.

      bij een (meer)jaarlijkse subsidie, uiterlijk vóór 1 mei in het jaar na afloop van het kalenderjaar, respectievelijk 4 maanden na het subsidietijdvak, waarvoor de subsidie is verleend.

  • 2. De aanvraag tot vaststelling bevat een samenstellingsverklaring van een accountant bij een bedrag van €50.000,00 tot €125.000,00. Bij een bedrag van €125.000,000 en hoger wordt een accountantsverklaring bijgevoegd.

  • 3. Het college kan bepalen dat ook andere, of minder, dan de in dit artikel bedoelde gegevens en bescheiden die voor de vaststelling van belang zijn, worden overgelegd.

Artikel 17 Vaststelling subsidie

  • 1. Het college stelt na ontvangst van de volledige aanvraag tot subsidievaststelling zoals bedoeld in artikel 15 en 16, de subsidie vast uiterlijk op 1 augustus in het jaar na afloop van het kalenderjaar waarvoor de subsidie verleend is.

  • 2. Indien uit de aard van de subsidie, dan wel de verantwoording daarvan, volgt dat voor de beslissing op de vaststelling van de subsidie een langere termijn nodig is dan de in het eerste lid genoemde termijn, dan bericht het college de subsidieontvanger daarvan zo spoedig mogelijk na ontvangst van de aanvraag tot subsidievaststelling, en noemt daarbij een zo kort mogelijke termijn waarbinnen de beschikking tegemoet kan worden gezien.

  • 3. Het college kan categorieën van subsidies of subsidieontvangers aanwijzen, waarvoor de subsidie direct wordt vastgesteld zonder dat de subsidieontvanger een aanvraag voor subsidievaststelling hoeft in te dienen.

HOOFDSTUK 8 OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 18 Standaardberekeningswijzen van uurtarieven en uniforme kostenbegrippen

  • 1. Indien bij de bepaling van de subsidiabele kosten gebruik wordt gemaakt van uurtarieven, kan het college de subsidieaanvrager de verplichting opleggen deze tarieven te berekenen met gebruikmaking van een door het college voor te schrijven standaardberekeningswijze.

  • 2. Bij het hanteren van kostenbegrippen kan het college de subsidieaanvrager de verplichting opleggen bij de berekening van uurtarieven uit te gaan van door het college bepaalde definities.

Artikel 19 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van de artikelen 1, 2, 3 en 8, voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit.

Artikel 20. Intrekking

De Algemene Subsidieverordening professionele instellingen gemeente Gemert-Bakel 2003 wordt ingetrokken. De intrekking van de Algemene Subsidieverordening professionele instellingen gemeente Gemert-Bakel 2003 vindt plaats bij de inwerking treden van de Algemene Subsidieverordening professionele instellingen gemeente Gemert-Bakel 2014.

Artikel 21 Inwerkingtreding

Deze verordening vervangt de “Algemene Subsidieverordening voor professionele instellingen 2003” en treedt in werking per 01-01-2014.

Artikel 22 Overgangsbepaling

Aanvragen om subsidie, die zijn ingediend voor de inwerkingtreding van deze verordening, worden afgedaan volgens de bepalingen van de Algemene Subsidieverordening professionele instellingen gemeente Gemert-Bakel 2014

Artikel 23 Citeertitel

Deze verordening kan aangehaald worden als “Algemene Subsidieverordening voor professionele instellingen 2014”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Gemert-Bakel d.d. 27 juni 2013 en 1 juli 2013.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
P.G.J.M. van Boxtel drs. J. van Zomeren