Regeling vervallen per 18-11-2016

Verordening vertrouwenscommissie burgemeestersvacature Gemert-Bakel 2016

Geldend van 06-02-2016 t/m 17-11-2016

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie burgemeestersvacature Gemert-Bakel 2016

De Raad van de gemeente Gemert-Bakel,

gezien het voorstel van een afvaardiging van alle in de raad vertegenwoordigde fracties d.d. 21 januari 2016;

gezien de d.d. 10 december 2015 vastgestelde verordening vertrouwenscommissie burgemeestersvacature Gemert-Bakel 2016;

gelet op de Gemeentewet, artikel 149;

besluit gewijzigd vast te stellen de:

Verordening vertrouwenscommissie burgemeestersvacature Gemert – Bakel 2016

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    De minister: de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

  • b.

    De commissaris: de Commissaris van de Koning in de provincie Noord-Brabant

  • c.

    De commissie: de vertrouwenscommissie.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit zes leden, te benoemen door en uit de raad

  • 2. De commissie kent geen plaatsvervangende leden

  • 3. Ook bij langdurige ziekte en/of structurele afwezigheid van een lid wordt een tussentijdse vacature niet vervuld, tenzij de raad op grond van bijzondere omstandigheden het belang van de vertrouwelijkheid daarbij vooropstellend, een nieuw lid benoemt.

  • 4. Het lidmaatschap van de commissie vervalt bij het verlies van het raadslidmaatschap

  • 5. De commissie kiest uit haar leden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter

  • 6. De commissie kan worden bijgestaan door adviseurs, te benoemen door de raad. Zij zijn geen lid van de commissie en hebben geen stemrecht in de commissie. Als adviseur van de commissie benoemt de raad één wethouder.

Artikel 3 Taken en werkwijze van de commissie

  • 1. De commissie heeft tot taak de geschiktheid van kandidaten voor het ambt van burgemeester van de gemeente Gemert - Bakel vast te stellen en haar opvattingen daarover schriftelijk en gemotiveerd ter kennis te brengen van de gemeenteraad van Gemert - Bakel en de Commissaris van de Koning.

  • 2. De commissie voert daartoe gesprekken met de door de Commissaris van de Koning in overleg met de commissie geselecteerde kandidaten.

  • 3. Indien de commissie ook andere kandidaten die op de voorgeschreven wijze hebben gesolliciteerd en die niet behoren tot de selectie van de Commissaris van de Koning, wil beoordelen, stelt zij de Commissaris van de Koning hiervan onverwijld in kennis.

  • 4. Indien de commissie besluit een door de Commissaris van de Koning geselecteerde kandidaat niet te ontvangen, stelt zij de Commissaris van de Koning beargumenteerd hiervan onverwijld schriftelijk in kennis. Eveneens stelt de commissie de betreffende kandidaat hiervan onverwijld in kennis.

  • 5. De commissie verschaft zich slechts door tussenkomst van de Commissaris van de Koning de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten.

  • 6. Voorafgaand aan het bepalen van haar opvattingen over de geschiktheid van kandidaten heeft de commissie tot taak een profielschets voor te bereiden ten behoeve van de openbare profielschetsvergadering van de gemeenteraad waarin de commissaris van de Koning met de gemeenteraad overlegt over de eisen die aan de te benoemen burgemeester worden gesteld.

Artikel 4

  • 1. De voorzitter nodigt de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie.

  • 2. De plaats en het tijdstip voor een gesprek worden zodanig gekozen dat voorkomen wordt dat kandidaten hierdoor bekend worden of tijdens het bezoek aan de commissie met elkaar in contact komen.

  • 3. Gesprekken met en oordeelsvorming over de sollicitanten vinden uitsluitend plaats in aanwezigheid van en door leden van de commissie, en uitsluitend tijdens een vergadering van de commissie.

Artikel 5 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De plaatsvervangend griffier is secretaris van de commissie.

  • 2. Deze secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 3. Deze secretaris is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht in de commissie en wordt bij afwezigheid vervangen door de griffier.

  • 4. De gemeentesecretaris is ondersteuner van de commissie, is eveneens geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste vier leden dit noodzakelijk achten.

  • 3. De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vier dagen tevoren aankondiging aan de leden van de commissie, behoudens in situaties waarin sprake is, dan wel dient te zijn, van spoedberaad.

  • 4. De commissie vergadert niet indien niet een meerderheid van het aantal leden aanwezig is.

Artikel 7 Geheimhouding

  • 1. De leden van de commissie met inbegrip van de voorzitter zijn blijvend tegenover een ieder gehouden tot volstrekte geheimhouding van persoonlijke gegevens of tot personen herleidbare gegevens die aan hen in verband met hun lidmaatschap direct of indirect ter kennis zijn gekomen.

  • 2. De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de stukken noch informatie over de stukken en over het behandelde in haar vergadering aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 3, lid 1 op het daarvoor gepaste moment.

  • 3. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 4. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de secretaris van de commissie en de adviseur en de ondersteuner van de commissie.

Artikel 8 Bevindingen

  • 1. De bevindingen, bedoeld in artikel 3, worden vastgesteld bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen.

  • 2. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag vermeld.

  • 3. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de gemeenteraad en de commissaris gebracht.

Artikel 9 Contactpersoon

  • 1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2. Alle stukken bestemd voor de commissie worden gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privéadres van de secretaris van de commissie en door de secretaris vertrouwelijk bewaard tot het moment van ontbinding van de commissie en het in artikel 11 aangeduide moment.

  • 3. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend en vanaf het privéadres van de secretaris van de commissie verzonden.

Artikel 10 Gesprekken met de kandidaten

  • 1. De commissiesecretaris nodigt in opdracht van de commissie de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie.

  • 2. De plaats en het tijdstip van een gesprek worden zodanig gekozen dat wordt voorkomen dat de kandidaten hierdoor aan anderen bekend raken of tijdens het bezoek aan de commissie met elkaar in contact komen.

Artikel 11 Ontbinding commissie

De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de Minister aan de gemeenteraad is bekend gemaakt dat in de vacature van burgemeester van Gemert - Bakel is voorzien.

Artikel 12 Archivering van stukken

  • 1. De voorzitter van de commissie draagt er zorg voor dat na de ontbinding van de commissie alle stukken, die de commissie onder zich heeft, onverwijld worden vernietigd dan wel, wanneer zij door kandidaten of derden aan haar zijn toevertrouwd, onverwijld aan de afzender worden geretourneerd.

  • 2. Alle kopieën van stukken, genoemd onder lid 1, dienen vernietigd te worden door of onder zorg van de voorzitter van de commissie.

Artikel 13 Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire van de minister d.d. 4 november 2005 niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 14 Inwerkingtreding en vervaldatum

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag volgend op die van haar vaststelling.

  • 2. Op datzelfde moment vervalt de verordening vertrouwenscommissie burgemeestersvacature Gemert-Bakel 2016 zoals vastgesteld d.d. 10 december 2015.

  • 3. Deze verordening vervalt met ingang van de dag volgend op die waarop door de Minister een besluit is genomen op de aanbeveling van de raad.

Artikel 15 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als de "Verordening vertrouwenscommissie burgemeestersvacature Gemert – Bakel 2016".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 28 januari 2016.
De griffier,
P.G.J.M. van Boxtel
De voorzitter,
drs. J. van Zomeren