Regeling vervallen per 01-07-2008

Verordening Hoorcommissie Ruimtelijke Ordening

Geldend van 03-06-2005 t/m 30-06-2008

Intitulé

Verordening Hoorcommissie Ruimtelijke Ordening

DE RAAD DER GEMEENTE GEMERT-BAKEL,

gezien het voorstel van het presidium van de gemeenteraad van 21 april 2005;

gelet op het bepaalde in de artikel 23, eerste lid, sub d Wet op de Ruimtelijke Ordening en artikel 156 Gemeentewet:

B E S L U I T :

  • 1.

    Vast te stellen de navolgende Verordening, regelende de bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van de Hoorcommissie Ruimtelijke Ordening voor het horen van indieners van zienswijzen tegen ontwerpbestemmingsplannen, tegen wijziging en/of uitwerking van een bestemmingsplan en tegen ontwerpstructuurplannen;

  • 2.

    De bevoegdheid tot het horen in het kader van voorbereiding van ruimtelijke plannen te delegeren aan de in te stellen Hoorcommissie Ruimtelijke Ordening.

Verordening, regelende de bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van de Hoorcommissie Ruimtelijke ordening

Artikel 1 Taak en functie

  • a. De “Hoorcommissie Ruimtelijke Ordening” is een hoorcommissie namens de raad.

  • b. De “Hoorcommissie Ruimtelijke Ordening” gaat over tot het horen van indieners van zienswijzen in de volgende gevallen:

    • -

      indien zienswijzen naar voren zijn gebracht bij de procedure inzake totstandkoming van een bestemmingsplan;

    • -

      indien zienswijzen naar voren zijn gebracht bij de procedure inzake wijziging en/of uitwerking van een bestemmingsplan, voor zover deze bevoegdheid is voorbehouden aan de raad;

    • -

      indien zienswijzen naar voren zijn gebracht bij de procedure inzake totstandkoming van een structuurplan;

      c.De commissie brengt verslag uit aan de raad en het college.

Artikel 2 Lidmaatschap, samenstelling

  • a. Het aantal leden van de Hoorcommissie Ruimtelijke Ordening is gelijk aan het aantal fracties dat is vertegenwoordigd in de raad.

  • b. Commissieleden worden benoemd door het presidium van de gemeenteraad op voordracht van de fracties, dit kunnen raadsleden of burgerraadsleden zijn. Per fractie wordt tevens een plaatsvervangend lid benoemd.

  • c. De raad benoemt de voorzitter van de hoorcommissie. De voorzitter is geen lid van de commissie.

  • d. Bij ontstentenis van de voorzitter wijzen de aanwezige commissieleden uit hun midden een plaatsvervanger aan.

  • e. De zittingsduur van de Hoorcommissie Ruimtelijke Ordening wordt gelijk gesteld met de zittingsduur van de raad.

  • f. Het lidmaatschap eindigt tussentijds zodra men ophoudt lid te zijn van de raad of burgerraadslid te zijn.

  • g. Als een vacature ontstaat, wordt zo spoedig mogelijk een nieuw lid benoemd uit dezelfde fractie.

Artikel 3 De voorzitter

  • a. De voorzitter is bevoegd, eigener beweging of daartoe uitgenodigd door de commissie, om ambtenaren, andere deskundigen of belanghebbenden voor het verstrekken van inlichtingen uit te nodigen.

  • b. De voorzitter stelt degene die zich met een zienswijze, als bedoeld in artikel 1, tot de raad heeft gewend, schriftelijk in de gelegenheid zich persoonlijk of bij gemachtigde te doen horen in de vergadering van de commissie waarin de zienswijze wordt behandeld.

  • c. De voorzitter zorgt voor de handhaving van de orde tijdens de hoorzittingen en voor het naar redelijkheid limiteren van de spreektijd.

Artikel 4 Het secretariaat

Het secretariaat van de Hoorcommissie Ruimtelijke Ordening wordt vervuld door een ambtelijk secretaris.

Artikel 5 De hoorzittingen

  • a. De Hoorcommissie Ruimtelijke Ordening komt bijeen na afloop van de termijn van terinzagelegging, doch uiterlijk binnen een maand na afloop van die termijn. De hoorzittingen zijn openbaar.

  • b. De hoorzittingen worden door de voorzitter belegd. Hij zorgt dat elk lid en alle belanghebbenden, spoedeisende gevallen uitgesloten, tenminste één week voor de aanvang van de hoorzitting worden opgeroepen.

  • c. Van de vergaderingen wordt een verslag gemaakt;

  • d. De leden van de Hoorcommissie Ruimtelijke Ordening, en eventueel aanwezige genodigden, hebben de mogelijkheid vragen te stellen.

  • e. Een lid van de commissie neemt niet deel aan de hoorzitting indien het een aangelegenheid betreft die hem rechtstreeks of middelijk persoonlijk aangaat of waarbij hij als vertegenwoordiger is betrokken. Doet zich een zodanig geval voor, dan wordt dit lid vervangen.

Artikel 6 Quorum

  • a. Het horen geschiedt door de voorzitter en minimaal drie commissieleden.

  • b. Indien de zitting in verband met het ontbreken van het quorum geen doorgang vindt schrijft de voorzitter binnen twee werkdagen een nieuwe vergadering uit in overleg met de belanghebbenden.

Artikel 7 In behandeling nemen van stukken

  • a. Een zienswijze als bedoeld in artikel 1 wordt door de voorzitter in handen van de commissie gesteld.

  • b. Het college doet de commissie de voor de behandeling van de zienswijze vereiste stukken toekomen en, na een verzoek daartoe, aanvullende informatie, indien de commissie van mening is dat zij daar voor een goede taakuitoefening over dient te beschikken.

Artikel 8 Algemene bepalingen

Voor zover deze verordening daarin niet voorziet, worden beslissingen omtrent de werkwijze van de Hoorcommissie Ruimtelijke Ordening en de orde van de hoorzittingen genomen door de voorzitter.

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening Hoorcommissie Ruimtelijke Ordening” en treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Gemert-Bakel bij besluit van 28 april 2005.
DE RAAD VOORNOEMD
de griffier,
P.J.M. van der Burgt
de voorzitter
mr. J.H.A.G. van Maasakkers