Regeling vervallen per 26-10-2013

Verordening op de opiniërende raadsbijeenkomsten van de Gemeente Gemert-Bakel

Geldend van 07-10-2006 t/m 25-10-2013

Intitulé

Verordening op de opiniërende raadsbijeenkomsten van de gemeente gemert-Bakel

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    deelnemer: raadsleden en door de gemeenteraad als zodanig benoemde burgerraadsleden die namens de fracties deelnemen aan een opiniërende raadsbijeenkomst;

  • b.

    voorzitter: voorzitter van een opiniërende raadsbijeenkomst;

  • c.

    notulist: secretaris/notulist van een opiniërende raadsbijeenkomst of diens vervanger;

  • d.

    griffier: griffier van de raad of diens vervanger;

  • e.

    bijeenkomst: vergadering van een opiniërende raadsbijeenkomst

  • f.

    presidium: agenda- en coördinatiecommissie bestaande uit fractievoorzitters onder voorzitterschap van de voorzitter van de gemeenteraad als bedoeld in artikel 4 van het Reglement van orde van de raad.

Hoofdstuk 2 Instelling, taken en deelnemers

Artikel 2 Instelling van de opiniërende raadsbijeenkomst

  • 1. De raad heeft besloten tot instelling van zgn. opiniërende raadsbijeenkomsten ter voorbereiding van door de gemeenteraad te behandelen onderwerpen.

  • 2. De opiniërende raadsbijeenkomsten worden in het openbaar gehouden.

  • 3. Artikel 22 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing

Artikel 3 Taken

De taak van een opiniërende raadsbijeenkomst is het uitwisselen van ideeën tussen en meningsvorming van de verschillende raadsfracties met betrekking over het aan de orde zijnde onderwerp.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1. Het maximum aantal deelnemers per fractie/ per bijeenkomst bestaat uit ten hoogste twee leden per fractie waarnaast de grootste fractie in de raad drie leden kan leveren.

  • 2. De fracties in de gemeenteraad wijzen per opiniërende raadsbijeenkomst de deelnemers aan de bijeenkomst aan.

  • 3. Een deelnemer kan zowel raadslid als burgerraadslid zijn. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een burgerraadslid.

  • 4. In principe neemt per fractie in ieder geval één raadslid deel aan de opiniërende raadsbijeenkomst.

  • 5. Aan de opiniërende raadsbijeenkomsten kunnen ook burgers en/of vertegenwoordigers van verenigingen/instellingen deelnemen die daarvoor door het presidium zijn uitgenodigd.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1. Als voorzitter treedt, op verzoek van de voorzitter van de gemeenteraad, één van de door de raad als zodanig aangewezen raads- en/of burgerraadsleden op;

  • 2. De voorzitter is geen lid van de opiniërende raadsbijeenkomst;

  • 3. De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering en het daarbij bepalen van het aantal spreektermijnen, · volgorde en spreektijd van de deelnemers;

    • b.

      het maken van een samenvatting van de bespreking en het trekken van een eindconclusie· ui t de discussie;

    • c.

      het handhaven van de orde;

    • d.

      het doen naleven van deze verordening;

    • e.

      hetgeen deze verordening hem verder opdraagt.

Artikel 6 Zittingsduur en vacatures

  • 1. De mogelijkheid om deelnemer danwel voorzitter van een opiniërende raadsbijeenkomst te zijn, eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2. Een deelnemer aan een opiniërende raadsbijeenkomst kan niet langer als zodanig optreden indien hij niet meer voldoet aan de in artikel 4, derde lid, gestelde eisen.

  • 3. De raad kan op voorstel van de fractie op wiens voordracht men is benoemd, iemand als burgerraadslid ontslaan.

  • 4. De raad kan iemand als voorzitter van een opiniërende raadsbijeenkomst ontslaan.

  • 5. Een burgerraadslid en de voorzitters kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 6. Indien door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan met inachtneming van artikel 4 en 5.

  • 7. Indien een fractie blijkens een schriftelijke verklaring aan de voorzitter van de raad niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt van rechtswege de mogelijkheid voor de op voordracht van die fractie benoemde burgerraadsleden om deel te nemen aan de opiniërende raadsbijeenkomst.

Artikel 7 Griffier en secretaris

  • 1. De griffier draagt zorg voor

    • a.

      de organisatie van de bijeenkomsten;

    • b.

      de oproep en bekendmaking van de bijeenkomsten

    • c.

      de plaatsing op de gemeentelijke website en de ter inzage legging van de vergaderstukken;

  • 2. De griffier kan in iedere opiniërende raadsbijeenkomst aanwezig zijn;

  • 3. De opiniërende raadsbijeenkomst resp. het presidium kan om de specifieke aanwezigheid van de griffier in een opiniërende raadsbijeenkomst verzoeken.

  • 4. Ter ondersteuning van iedere opiniërende raadsbijeenkomst fungeert een ambtenaar als secretaris. De gemeentesecretaris/algemeen directeur beslist welke ambtenaar deze functie vervult.

  • 5. In iedere vergadering is een secretaris aanwezig.

  • 6. De taken en werkzaamheden van de secretaris zijn:

    • a.

      verslaglegging

    • b.

      uitzetten en terugkoppelen van afspraken, verzoeken, informatie, toezeggingen etc.

Hoofdstuk 3 Aanwezigheid van het college, burgemeester en gemeentesecretaris

Artikel 8 Burgemeester en wethouders

  • 1. Het presidium kan de burgemeester en één of meer wethouders uitnodigen in een opiniërende raadsbijeenkomst aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen.

  • 2. Indien de burgemeester of een wethouder meer in het bijzonder bij een opiniërende raadsbijeenkomst aanwezig wil zijn en daarin wil deelnemen aan de beraadslagingen, doet hij hiertoe een verzoek aan het presidium.

  • 3. Het presidium neemt uiterlijk 1 dag voor de aanvang van de vergadering een beslissing op het verzoek genoemd in het vorige lid.

Artikel 9 Gemeentesecretaris/algemeen directeur

De opiniërende raadsbijeenkomst resp. het presidium kan het college verzoeken de gemeentesecretaris/algemeen directeur aanwezig te laten zijn in de vergadering en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in deze verordening.

Hoofdstuk 4 Bijeenkomsten

Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereidingen

Artikel 10 Vergaderfrequentie

  • 1. De opiniërende raadsbijeenkomsten vinden in ieder geval plaats op de donderdagavonden genoemd in het door de gemeenteraad vastgestelde vergaderschema vanaf 20.30 uur en worden gehouden in het gemeentehuis te Gemert;

  • 2. Het presidium kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen.

Artikel 11 De agenda

  • 1. De onderwerpen voor de opiniërende raadsbijeenkomsten worden bepaald door het presidium.

  • 2. Per bijeenkomst wordt één onderwerp geagendeerd.

Artikel 12 Aankondiging/ Openbare kennisgeving

  • 1. De griffier plaatst de aankondiging van de opiniërende raadsbijeenkomsten uiterlijk 6 dagen vóór de bijeenkomsten ten behoeve van de raads- en burgerraadsleden op de gemeentelijke website.

  • 2. De bijeenkomst wordt tegelijkertijd met de oproep op de gemeentelijke website door aankondiging in een plaatselijk verschijnend huis-aan-huisblad ter openbare kennis gebracht.

  • 3. De openbare kennisgeving vermeldt:

    • a.

      de datum, aanvangstijd en plaats van de bijeenkomsten;

    • b.

      zo mogelijk de aanduiding van de onderwerpen;

    • c.

      de wijze waarop en de plaats waar een ieder de agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken, kan inzien;

    • d.

      de mogelijkheid tot het uitoefenen van het spreekrecht als bedoeld in artikel 15.

Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken

  • 1. Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met de aankondiging zoveel mogelijk op de gemeentelijke website geplaatst en gelijktijdig voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. De griffier maakt van de ter inzage legging melding in de openbare kennisgeving, bedoeld in artikel 16.

  • 2. Een origineel van een ter inzage gelegd stuk wordt niet buiten het gemeentehuis gebracht.

  • 3. Indien voor stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier een deelnemer aan de bijeenkomst inzage.

Paragraaf 2 Orde der vergadering

Artikel 14 Presentielijst

Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent iedere deelnemer onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de secretaris door ondertekening vastgesteld.

Artikel 15 Spreekrecht burgers

  • 1. Voor de opening van de bijeenkomst kunnen burgers –bij elkaar gedurende maximaal dertig minuten- uitsluitend het woord voeren over het onderwerp waarvoor de opiniërende raadsbijeenkomst is belegd.

  • 2. Degene, die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit ten minste 10 uur vóór de aanvang van de bijeenkomst aan de griffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het agendapunt, waarover hij het woord wil voeren.

  • 3. De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de bijeenkomst.

  • 4. Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.

  • 5. De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De inspreker onthoudt zich van beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen of anderszins van verstoring van de orde van de bijeenkomst, dit ter beoordeling van de voorzitter. Indien na een waarschuwing inspreker hierin volhardt, ontneemt de voorzitter inspreker terstond het verdere woord.

Artikel 16 Handhaving orde; schorsing

  • 1. Een spreker mag in zijn betoog niet worden gestoord, tenzij:

    • a.

      de voorzitter het nodig oordeelt hem aan het opvolgen van deze verordening te herinneren;

    • b.

      een deelnemer hem interrumpeert. De voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn betoog zal afronden.

  • 2. Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de bijeenkomst, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 3. De voorzitter kan ter handhaving van de orde de bijeenkomst voor een door hem te bepalen tijd schorsen en - indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de bijeenkomst sluiten.

  • 4. De voorzitter kan aan de deelnemers van de bijeenkomst voorstellen aan een deelnemer die door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de bijeenkomst te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat de deelnemer de bijeenkomst onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan de deelnemer bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot opiniërende bijeenkomsten door het presidium worden ontzegd.

Artikel 17 Deelname aan de beraadslaging door anderen

De voorzitter kan bepalen dat toehoorders op de publieke tribune mogen deelnemen aan de beraadslaging.

Artikel 18 Conclusie

  • 1. Wanneer de voorzitter vaststelt, dat het onderwerp voldoende is besproken sluit hij de discussie.

  • 2. Nadat de discussie is gesloten, vat de voorzitter de discussie samen in een conclusie en stelt vast

    • a.

      welke fracties instemmen met die conclusie;

    • b.

      welke fracties niet instemmen met de conclusie en wat hun opvatting dan is;

    • c.

      welk advies aan het presidium wordt gegeven mbt de vervolgprocedure voor behandeling.

Artikel 19 Verslag

  • 1. De secretaris maakt een kort, zakelijk verslag op van de bijeenkomst.

  • 2. Dit verslag omvat in elk geval:

    • -

      De datum inwerkingtreding van de regeling kan niet worden achterhaald en bij is bij benadering ingevuld.

    • -

      de standpunten per fractie;

    • -

      de conclusie van het overleg zoals die door de voorzitter wordt samengevat;

    • -

      de vermelding welke fracties met die conclusie instemmen;

    • -

      de vermelding welke fractie niet instemmen met de conclusies en wat hun opvatting dan is;

    • -

      een opsomming van niet beantwoorde vragen aan en toezeggingen door het college van· burgemeester en wethouders;

    • -

      het advies aan het presidium voor de vervolgprocedure voor behandeling van het· onderwerp

  • 3. Het verslag van elke bijeenkomst wordt in de vergadering van het presidium ter kennisname voorgelegd en wordt daarna door de voorzitter en de griffier ondertekend.

Hoofdstuk 5 Toehoorders en pers

Artikel 20 Toehoorders en pers

  • 1. De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen de opiniërende raadsbijeenkomsten bijwonen.

  • 2. Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

  • 3. De voorzitter is bevoegd, toehoorders die op enigerlei wijze de orde van de bijeenkomst verstoren, te doen vertrekken.

  • 4. Toehoorders die bij herhaling de orde in de bijeenkomsten verstoren kan door het presidium de toegang tot de bijeenkomsten ontzegd worden.

Artikel 21 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in de vergaderzaal tijdens de bijeenkomst geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.

Artikel 22 Verbod gebruik mobiele telefoons

In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de bijeenkomst het gebruik, alsmede het stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de bijeenkomst zonder toestemming van de voorzitter niet toegestaan.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 23 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de voorzitter.

Artikel 24 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 1 oktober 2006

  • 2. Op dat tijdstip vervalt de verordening op de raadscommissies van advies van de gemeente Gemert-Bakel, vastgesteld bij raadsbesluit van 25 september 2003

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Gemert-Bakel bij besluit van 28 september 2006, nr. 79.
DE RAAD VOORNOEMD,
de griffier, de voorzitter,
P.J.M. van der Burgt mr. J.H.A.G. van Maasakkers