Regeling vervallen per 15-04-2010

Verordening commissie naamgeving en nummering gemeente Gennep

Geldend van 01-07-2006 t/m 14-04-2010

Intitulé

Verordening commissie naamgeving en nummering gemeente Gennep

De raad van de gemeente Gennep

gezien het advies van de commissie Grondgebied van 9 januari 2006; 

gelezen het voorstel van het college van 6 december 2005;

gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;

overwegende dat het in verband met een juiste uitvoering van de verordening 'naamgeving en nummering' nodig is een verordening straatnamencommissie op te stellen;

Besluit vast te stellen

De Verordening commissie naamgeving en nummering.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    College: het college van burgemeester en wethouders.

  • 2.

    Commissie: de commissie die het college adviseert over straatnaamgeving en nummering

Artikel 2 De commissie

Er is een commissie die adviseert aan het college over straatnaamgeving en straatnummering zoals bedoeld in de verordening 'naamgeving en nummering', hierna te noemen 'de commissie'.

Artikel 3 Taak

De commissie brengt gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan het college over aangelegenheden zoals genoemd in de verordening 'naamgeving en nummering'. Dit advies kan gaan over:a. de verdeling van de gemeente in wijken en buurten, al dan niet op basis van bouwblokken, en het aanduiden met nummers zo nodig aangevuld met letters of namenb. het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en aan gemeentelijke gebouwen. 

Artikel 4 Samenstelling en lidmaatschap

De commissie bestaat uit:a. een lid van het college met in zijn portefeuille ruimtelijke plannenb. een deskundige met geschiedkundige of aardrijkskundige achtergrondc. een deskundige op het gebied van postbezorging en postcodesd. een deskundige op het gebied van bouwzaken /ruimtelijke plannen die tevens optreedt als voorzittere. een genoegzaam aantal door het college, op voordracht van de voorzitter van de commissie, aan te wijzen plaatsvervangende leden niet zijnde gemeenteraadsleden; 

Artikel 5 Secretaris

  • 1 Het college wijst de secretaris en een of meer plaatsvervangend secretaris(sen) van de commissie aan.

  • 2 De secretaris is geen lid van de commissie.

  • 3 De secretaris dient de commissie desgevraagd van advies.

Artikel 6 Zittingsduur

  • 1 De zittingsduur van de leden bedraagt vier jaren vanaf de datum van het besluit van het college tot benoeming van de leden.

  • 2 Het lid dat de hoedanigheid op grond waarvan hij lid van de commissie is verliest, wordt geacht met ingang van diezelfde datum als zodanig te zijn afgetreden. Bij tussentijdse opvolging is de zittingsduur voor het nieuwe lid gelijk aan die van zijn voorganger, te weten tot het einde van de lopende zittingsduur.

  • 3 De leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de voorzitter van de commissie, die maatregelen treft om in de vacature te voorzien.

Artikel 7 Werkwijze

  • 1 De commissie komt bijeen:a. wanneer de voorzitter dit nodig acht, ofb. op schriftelijk verzoek van ten minste twee leden van de commissie, ofc. op schriftelijk verzoek van het college. 

  • 2 In de gevallen bedoeld onder 1 b. en 1 c. belegt de voorzitter de vergadering binnen vier weken na de dag van ontvangst van het schriftelijke verzoek.

  • 3 De voorzitter roept de leden schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld.

  • 4 De commissie vergadert slechts als ten minste drie leden, waaronder de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn.

  • 5 Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter zo snel mogelijk een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan spoedig schriftelijk in kennis. In deze laatste vergadering kunnen beslissingen worden genomen over uit te brengen adviezen ongeacht.

  • 6 De commissie beslist over het uit te brengen advies met meerderheid van stemmen. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dit verlangt. Bij staken van stemmen beslist de stem van de voorzitter.

Artikel 8 Deskundigenadvies

De commissie kan zich laten voorlichten door ambtenaren en is ook bevoegd om derden en belanghebbenden te horen, bij deskundigen advies of inlichtingen in te winnen en dezen zonodig uit te nodigen daartoe bij de vergadering aanwezig te zijn.

Artikel 9 Vergoeding

De leden en de plaatsvervangende leden ontvangen voor het bijwonen van een vergadering van de commissie een vergoeding volgens het bepaalde in de Verordening geldelijke voorzieningen commissieleden.

Artikel 10 Tekenen van stukken

  • 1 De adviezen van de commissie worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris en worden zo spoedig mogelijk aan het college uitgebracht.

  • 2 De stukken van procedurele aard worden door de secretaris ondertekend. De voorzitter kan de secretaris machtigen bepaalde stukken namens hem te ondertekenen.

Artikel 11 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als "Verordening straatnamencommissie 2005".

Artikel 12 Inwerkingtreding

De verordening treedt in werking op de eerste dag na uitgifte van het gemeenteblad waarin zij is geplaatst.

Artikel 13 Bekendmaking

Dit besluit wordt overeenkomstig artikel 139 van de Gemeentewet bekendgemaakt in het gemeenteblad.

Artikel 14 Slotbepaling

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist de voorzitter van de commissie.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 30 januari 2006
de raad voornoemd,
voorzitter,
griffier