Regeling vervallen per 27-06-2019

Verordening Wmo-platform gemeente Giessenlanden 2011’

Geldend van 25-11-2011 t/m 26-06-2019

Intitulé

Verordening Wmo-platform gemeente Giessenlanden 2011’

De raad van de gemeente Giessenlanden;

Gelezen het raadsvoorstel d.d. 20 september 2011

Overwegende, dat het noodzakelijk is de vorm van cliëntenparticipatie ingevolge de Wet maatschappelijke ondersteuning vast te leggen;

Gelet op de artikelen 9, 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning; 

b e s l u i t:

  • 1.

    In te trekken de verordening tot regeling van de samenstelling, de bevoegdheden en de werkwijze van het Wmo-platform 2008, vastgesteld in de raadsvergadering van 25 september 2008;

  • 2.

    Vast te stellen:

    de ‘Verordening Wmo-platform gemeente Giessenlanden 2011’.

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1.

    Begripsbepalingen:

    • a.

      Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning;

    • b.

      Wmo-platform: het Wmo-platform gemeente Giessenlanden;

    • c.

      Cliënt: de persoon die een beroep kan doen op en/of belang heeft bij de Wmo;

    • d.

      Voor zover niet anders bepaald zijn de begrippen gehanteerd in deze verordening conform de Wet maatschappelijke ondersteuning.

  • 2.

    Er is binnen de gemeente één Wmo-platform, als voortvloeisel uit de verplichting van de gemeente tot burgerparticipatie op basis van de Wet.

Artikel 2 Doelstelling

Het Wmo-platform heeft ten doel:

  • 1.

    het bevorderen van de maatschappelijke participatie van alle inwoners en specifiek de gedefinieerde doelgroepen: jongeren, ouderen, mensen met een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking, chronisch zieken en mantelzorgers en vrijwilligers;

  • 2.

    het behartigen van de belangen van mensen met een beperking, ten behoeve van het realiseren van noodzakelijke en laagdrempelige ondersteuning dichtbij burgers thuis;

  • 3.

    het bevorderen van samenhang in gemeentelijk beleid door middel van het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college van burgemeester en wethouders aangaande zaken die de maatschappelijke ondersteuning betreffen en daarmee mede het lokale Wmo beleid en de uitvoering bepalen.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    Het Wmo-platform bestaat uit minimaal 11 en maximaal 15 leden. De leden hebben affiniteit met de Wmo vanuit een belangengroepering, het verenigingsleven, kerkelijk verband of uit persoonlijke betrokkenheid waarbij een bepaalde ervarings- of professionele deskundigheid op één van de prestatievelden van de Wmo en vooral betrokkenheid bij één van de doelgroepen wordt verwacht. Uitdrukkelijk dient te worden gestreefd naar het vertegenwoordigd zijn van alle prestatievelden van de Wmo door tenminste één persoon;

  • 2.

    De leden zijn inwoners van gemeente Giessenlanden, bij voorkeur afkomstig uit de verschillende kernen; dispensatie kan geboden worden ten behoeve van leden die een lokale belangenorganisatie vertegenwoordigen;

  • 3.

    Het Wmo-platform regelt de wijze van benoemen en aftreden van haar leden via een huishoudelijk reglement, met inachtneming van de bepaling dat de leden voor vier jaar worden benoemd en met maximaal twee termijnen van vier jaar kunnen worden herbenoemd;

  • 4.

    Het Wmo-platform regelt de benoeming, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van het dagelijks bestuur in een huishoudelijk reglement, met inachtneming van de bepaling dat de leden voor vier jaar worden benoemd en met maximaal twee termijnen van vier jaar kunnen worden herbenoemd;

  • 5.

    Werving van nieuwe leden gebeurt via openstelling van de vacature via de gemeentelijke website en de gemeentepagina in de huis-aan-huis bladen;

  • 6.

    Het lidmaatschap van het Wmo-platform is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad, raadscommissie en het college of werknemerschap van de gemeente Giessenlanden.

Artikel 4 Taken en Bevoegdheden

  • 1.

    Het Wmo-platform draagt zorg voor actieve benadering van de achterban en organiseert daartoe minimaal éénmaal per jaar een bijeenkomst met een bepaald thema of voor een bepaalde doelgroep;

  • 2.

    Het Wmo-platform inventariseert en bundelt ontwikkelingen en knelpunten ten aanzien van -de uitvoering- de Wmo in algemene zin en geeft signalen door aan het college van burgemeester en wethouders;

  • 3.

    Het Wmo-platform adviseert, gevraagd en ongevraagd, voordat officiële besluitvorming plaatsvindt, het college van B&W over alle onderwerpen betreffende het Wmo beleid ten aanzien van cliënten en burgers, andere belanghebbenden en belangengroeperingen. De adviezen van het Wmo-platform zijn openbaar;

  • 4.

    Het college vraagt het Wmo-platform in ieder geval advies over:

    • a.

      het vierjaarlijks op te stellen Wmo-beleidsplan;

    • b.

      beleidsvoorbereiding Wmo gerelateerde terreinen bestaande uit: vaststelling, uitvoering, bespreking en evaluatie, van met name ook de verstrekking van zorg en hulpmiddelen en de afspraken daarover met leveranciers en uitvoerders;

    • c.

      vaststelling, verbetering en wijziging van de verordeningen en besluiten die ter uitvoering van de plannen moeten worden opgesteld.

Artikel 5 Werkwijze

  • 1.

    Het Wmo-platform komt ten minste vier maal per jaar, in een openbare vergadering bijeen of zoveel vaker als door partijen wenselijk wordt geacht;

  • 2.

    De vergaderingen van het Wmo-platform worden tijdig aangekondigd via de website van de gemeente en op de gemeentepagina van het Kontakt;

  • 3.

    Het Wmo-platform stelt, met in acht neming van het bepaalde in deze verordening, nadere regels ten aanzien van haar werkwijze en onkostenvergoeding, in de vorm van een huishoudelijk reglement;

  • 4.

    Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor:

    • -

      informatie die het platform voor de uitoefening van de taken van nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat;

    • -

      tijdige (tenminste drie weken voorafgaand aan agendering van het onderwerp in de collegevergadering) toezending van adviesaanvragen en voorbereidingsplannen. Hiermee wordt het platform in de gelegenheid gesteld de achterban te raadplegen en advies uit te brengen over beleid, de uitvoeringsplannen en evaluatie met betrekking tot het gehele Wmo terrein waarmee daadwerkelijke invloed op de besluitvorming wordt geborgd;

    • -

      schriftelijke reactie op de schriftelijk uitgebrachte adviezen, waarbij met redenen omkleed wordt aangegeven op welke punten al dan niet tot aanpassing van het beleidsvoornemen of uitvoering wordt overgegaan. Indien het een raadsvoorstel betreft wordt in het voorstel aangegeven op welke gronden van het advies is afgeweken.

  • 5.

    Het Wmo-platform brengt de gevraagde en ongevraagde adviezen schriftelijk uit. Wanneer het platform besluit een gevraagd advies niet uit te brengen, wordt dit besluit beargumenteerd meegedeeld aan het college van burgemeester en wethouders;

  • 6.

    Indien naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders advisering vooraf zal leiden tot een ongewenste vertraging in de dienstverlening wordt het dagelijks bestuur van het Wmo-platform door het college over het te nemen besluit geïnformeerd en wordt het onderwerp nadien in het platform geagendeerd;

  • 7.

    Bij geschillen tussen het college van burgemeester en wethouders en het Wmo-platform behoudt het Wmo-platform zich het recht voor om betreffende het onderwerp in te spreken in een raadsvergadering;

  • 8.

    Tussen het college van burgemeester en wethouders -in de persoon van de portefeuille houder- en het Wmo-platform vindt minimaal tweemaal per jaar overleg plaats, waarvoor beide partijen onderwerpen kunnen agenderen;

  • 9.

    Het Wmo-platform rapporteert één keer per jaar over de activiteiten van het platform. De rapportage wordt gepubliceerd ten behoeve van inwoners, het college van burgmeester en wethouders en de gemeenteraad.

Artikel 6 Faciliteiten

  • 1.

    De beleidsambtenaar die verantwoordelijk is voor het Wmo-beleidsplan neemt, op uitnodiging van het Wmo-platform dan wel de gemeente, deel aan de vergaderingen van het platform. De beleidsambtenaar is geen lid van het platform en heeft geen stemrecht;

  • 2.

    Met betrekking tot haar activiteiten dient het Wmo-platform jaarlijks vóór 1 juni, conform de kadernota subsidiebeleid, een aanvraag voor subsidie in voor het daaropvolgende kalenderjaar waarin minimaal de navolgende posten zijn opgenomen:

    • a.

      jaarlijkse onkostenvergoeding voor ondermeer telefoon en computer;

    • b.

      kosten van deskundigheidsbevordering en aanschaf documentatie / literatuur;

    • c.

      reiskosten voor ondermeer cursussen en bezoek vergaderingen buiten de gemeente;

    • d.

      kosten voor vergaderaccommodatie en –faciliteiten;

    • e.

      kosten van faciliteiten voor het verzorgen van voorlichting en public relations;

    • f.

      de secretariaatskosten;

  • 3.

    Voor het uitvoeren van de diverse taken van het Wmo-platform stelt de gemeenteraad jaarlijks bij de begrotingsbehandeling één of meerdere taakstellende budgetten beschikbaar;

Artikel 7 Slotbepaling

  • 1.

    Het Wmo-platform evalueert jaarlijks met de gemeente het functioneren van het adviesorgaan. Indien er op basis van deze evaluatie reden is om de verordening aan te passen wordt hiertoe via het college van burgemeester en wethouders een voorstel ingediend bij de gemeenteraad;

  • 2.

    In gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het college van burgemeester en wethouders na advies van het Wmo-platform te hebben gevraagd op dit onderdeel.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie.

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening Wmo-platform gemeente Giessenlanden 2011”.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente
Giessenlanden van d.d. 27 oktober 2011
De griffier,
mevr. drs. N.C. Both
De voorzitter,
mevr. E. Boot