Regeling vervallen per 01-01-2016

Regeling voor de werktijden van het personeel in dienst van de gemeente Giessenlanden als bedoeld in artikel d1, lid 1 van het algemeen ambtenarenreglement.

Geldend van 01-01-2004 t/m 31-12-2015

Intitulé

Regeling voor de werktijden van het personeel in dienst van de gemeente Giessenlanden als bedoeld in artikel d1, lid 1 van het algemeen ambtenarenreglement.

Artikel 1

1.Voor de medewerkers van de buitendienst gemeentewerken gelden de werktijden als volgt:

* maandag:

van 07.30 uur tot 12.30 uur en

van 13.00 uur tot 16.00 uur ;

* dinsdag tot en met vrijdag:

van 08.00 uur tot 12.30 uur en

van 13.00 uur tot 16.00 uur.

Artikel 2

  • 1.

    Indien in de zomer de temperaturen daartoe aanleiding geven kunnen de werktijden genoemd in artikel 1 voor de gehele organisatie worden vervroegd;

  • 2.

    Beslissingen genoemd in dit artikel worden genomen door de gemeentesecretaris.

Artikel 3

Voor de binnendienst medewerkers geldt, voorzover de belangen van de dienst zich daartegen niet verzetten, dat het verrichten van arbeid geschiedt op basis van variabele werktijden, zoals bedoeld in artikel 4 e.v.

De gemeentebodes en de dienstdoende medewerker bij de receptie zijn, behoudens indien het gestelde in artikel 2, lid 1 van toepassing is, van de mogelijkheid tot het verrichten van arbeid naar variabele werktijden in ieder geval uitgesloten.

Artikel 4

Bij het gebruik maken van variabele werktijden gelden de volgende regels:

  • 1.

    De bloktijd ,zijnde de tijd dat iedere medewerker, die geen verlof heeft, aanwezig dient te zijn geldt van 08.30 uur tot 12.00 uur en van 13.30 uur tot 15.30 uur;

  • 2.

    In overleg met het sectorhoofd kan worden bepaald dat de begin bloktijd van 08.30 uur wordt aangepast voor het nakomen van zorgtaken. De afwijkende bloktijd wordt door het sectorhoofd gemeld bij het stafbureau P&O;

  • 3.

    Per hele werkdag wordt ten minste 5 uur en ten hoogste 9 uur dienst verricht;

  • 4.

    De werktijd vangt niet aan voor 07.30 uur en eindigt niet na 17.30 uur, behoudens het gestelde in artikel 2, lid 1;

  • 5.

    De werktijd wordt tussen 12.00 uur en 13.30 uur onderbroken voor een lunchpauze van minimaal een half uur en maximaal anderhalf uur;

  • 6.

    Per week mag de normaal geldende werktijd met niet meer dan 5 uren worden overschreden.

Artikel 5

  • 1.

    Medewerkers, als bedoeld in artikel 3 eerste volzin, dienen de gewerkte tijd te registreren door middel van een werktijdregistratiesysteem;

  • 2.

    Iedere medewerker, als bedoeld in artikel 3 eerste volzin, verplicht zich bij de aanvang van het werk en de lunchpauze alsmede bij het beëindigen daarvan, te klokken;

  • 3.

    Bij het niet klokken door een medewerker voor de lunchpauze zal, behoudens bijzondere omstandigheden, de lunchpauze voor de betrokken medewerker op de desbetreffende dag(en) worden gecorrigeerd en op anderhalf uur worden gesteld.

Artikel 6

  • 1.

    Hetgeen meer dan de normaal geldende werktijd wordt gewerkt kan worden opgespaard tot halve of hele vrije dagen, met dien verstande, dat niet meer uren kunnen worden opgespaard dan de voor de betrokken medewerker per week vastgestelde werktijd.

  • 2.

    De uren die meer zijn opgespaard dan het in het eerste lid genoemde maximum aantal komen automatisch (via het tijdregistratiesysteem) te vervallen zodra de overschrijding plaatsvindt, behoudens zeer bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de gemeentesecretaris.

Artikel 7

  • 1.

    Het is toegestaan minder dan de wekelijks voor de betrokken medewerker geldende werktijd te werken, zulks met inachtneming van een negatief saldo van maximaal 10 klokuren op de laatste werkdag van de kalendermaand.

  • 2.

    De uren, die de in het eerste lid genoemde aantal overschrijden worden, behoudens zeer bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de gemeentesecretaris, bij de aanvang van de eerste werkdag van de kalendermaand verrekend met een of meer vakantieverlofdagen.

Artikel 8

  • 1.

    Indien gewerkt wordt met variabele werktijden dan wordt verrichte arbeid tussen 07.00 uur en 18.00 uur op normale werkdagen, voorzover deze niet meer dan 9 uur bevat, niet als overwerk aangemerkt.

  • 2.

    Ook wordt geen overwerk toegekend een half uur voor aanvang van en na beëindiging van de werktijd indien de gemeentesecretaris het gestelde in artikel 2, lid 1 van toepassing verklaart.

Artikel 9

Indien gewerkt wordt met variabele werktijden moeten privé-zaken, behalve medische waarvoor dat niet mogelijk is, buiten de gekozen werktijden worden verricht.

Artikel 10

Het verrichten van arbeid naar variabele werktijden als bedoeld in artikel 3 kan door het hoofd van de afdeling worden ingetrokken indien door een medewerker niet wordt voldaan aan de gestelde voorwaarden genoemd in de artikelen 4 en 9.

Artikel 11

Zo de medewerker zich met een beslissing, bedoeld in artikel 10, niet kan verenigen kan hij zich wenden tot de gemeentesecretaris, welke beslist na beide partijen te hebben gehoord.

Artikel 12

Indien gewerkt wordt met variabele werktijden dan zal de medewerker zijn werktijden zo dienen te regelen, dat ten aanzien van de dienstverlening geen stremmingen optreden en hij in voorkomende gevallen voor vergaderingen e.d. overdag beschikbaar is.

Artikel 13

De normaal vastgestelde werktijden en het gestelde ten aanzien van de variabele werktijden zijn in principe ook van toepassing voor medewerkers in part-time dienstverband. In overleg met het afdelingshoofd kunnen op individuele basis afwijkende werktijden worden vastgesteld, voozover het dienstbelang hiermee is gediend. Bij afwijking wordt dit door het afdelingshoofd gemeld bij het stafburo P & O en de gemeentesecretaris.

Artikel 14

Behoudens het bepaalde in de voorgaande artikelen geldt per bureau een minimale bezetting, voor welke binnen elk bureau afspraken dienen te worden gemaakt. De minimale bezetting geldt van maandag t/m donderdag tot 16.30 uur en op vrijdag tot 12.30 uur. Met minimale bezetting wordt tenminste één medewerker van de reguliere formatie per bureau beoogd.

Artikel 15

Deze regelen gelden met ingang van de eerste dag van de maand volgend op die waarin tot vaststelling is besloten.

Giessenlanden, 29 maart 2004,

Burgemeester en wethouders van Giessenlanden,

De secretaris,

Mr. G.C.Peters