Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand

Geldend van 01-03-2013 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand

Agendapunt 10c.

Vergadering

d.d. 4 februari 2013.

DE RAAD VAN DE GEMEENTE GILZE EN RIJEN;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 22 januari 2013;

gelet op het bepaalde in artikel 47 van de Wet werk en bijstand;

b e s l u i t :

vast te stellen de:

Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand

Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      Cliënt: de inwoner met een minimum inkomen, de persoon als bedoeld in artikel 7 van de Wet werk en bijstand, artikel 2 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en artikel 2 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen.

    • b.

      Cliëntorganisaties: organisaties van cliënten als bedoeld onder a., alsmede organisaties die mede de belangen van cliënten behartigen, werknemersorganisaties daaronder begrepen.

    • c.

      Cliëntenraad: een uit vertegenwoordigers van cliënten en cliëntenorganisaties bestaand inspraakorgaan met taken en bevoegdheden zoals omschreven in deze verordening;

    • d.

      Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gilze en Rijen.

  • 2. Voor zover niet anders bepaald, worden begrippen gebruikt in dezelfde betekenis als in de wetten genoemd in lid 1 onder a.

Artikel 2 Taak en doelstelling.

  • 1. Met de instelling van de Cliëntenraad en het overleg wordt beoogd meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van de in artikel 1 onder a. genoemde wetten en het gemeentelijk minimabeleid.

  • 2. De Cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college en de raad over de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het gemeentelijk beleid inzake de in artikel 1 onder a. genoemde wetten, het gemeentelijk minimabeleid alsmede werkgelegenheidsmaatregelen.

  • 3. De Cliëntenraad is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde algemeen geldende procedures en regelingen.

  • 4. De adviezen worden schriftelijk door middel van brieven of verslagen kenbaar gemaakt.

Artikel 3 Informatie

  • 1. Het college draagt er zorg voor dat alle relevante informatie met betrekking tot de in artikel 2 lid 2 genoemde onderwerpen ten minste vijftien werkdagen voor advisering worden voorgelegd aan de Cliëntenraad.

  • 2. Indien het college een beslissing neemt die afwijkt van het advies van de Cliëntenraad, dan brengt zij dit gemotiveerd ter kennis van de Cliëntenraad.

Artikel 4 De facilitering

  • 1. De kosten van de Cliëntenraad komen ten laste van de gemeente, waartoe zij een begroting opstelt. Tot de kosten van de Cliëntenraad worden gerekend:

    • a.

      het inhuren van deskundigen

    • b.

      kosten van vorming en scholing van de leden van de groep

    • c.

      organisatiekosten

    • d.

      kosten voor het secretariaat

  • 2. Bovengenoemde kosten worden vergoed tot het bedrag dat hiervoor in de goedgekeurde gemeentebegroting is opgenomen.

  • 3. De ambtelijke ondersteuning en de faciliteiten voor de vergaderingen worden door de gemeente niet doorberekend ten laste van het budget van de Cliëntenraad voor zover de vergaderingen plaatsvinden in het gemeentehuis.

  • 4. Leden van de Cliëntenraad die schriftelijke stukken nodig hebben voor de voorbereiding op een vergadering of voor het raadplegen van derden, kunnen deze kosteloos bij de afdeling sociale zaken verkrijgen, voor zover deze stukken in het bezit zijn van de gemeente.

  • 5. Voor zover mogelijk zullen stukken, behalve schriftelijk, ook digitaal beschikbaar worden gesteld.

Artikel 5 Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college na daartoe advies te hebben ingewonnen van de Cliëntenraad.

  • 2.

    De Cliëntenraad stelt ten behoeve van haar werkzaamheden een huishoudelijk reglement vast dat ter goedkeuring aan het college wordt voorgelegd;

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie WWB.

  • 4.

    De Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren wordt ingetrokken.

  • 5.

    Deze verordening treedt in werking op 1 maart 2013.

Aldus vastgesteld in de openbare

vergadering van 4 februari 2013.

DE RAAD VOORNOEMD,

de griffier, de voorzitter,

mr. J.W. Timmermans dr. A.J.W. Boelhouwer

Toelichting

De Wet werk en bijstand (artikel 47) geeft aan dat de raad bij verordening de regels vaststelt over de wijze waarop cliënten of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet. Met de Verordening cliëntenparticipatie Wwb geeft de raad invulling aan deze wettelijke verplichting.

In de verordening zijn taken en bevoegdheden van de cliëntenraad geregeld, alsmede op welke wijze de cliëntenraad wordt gefaciliteerd en van informatie wordt voorzien. De samenstelling en frequentie van vergaderen zijn door de cliëntenraad zelf vastgelegd in een huishoudelijke reglement.

In het huishoudelijke reglement is geregeld de wijze waarop:

  • ·

    periodiek overleg wordt gevoerd met cliënten of hun vertegenwoordigers;

  • ·

    deze personen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • ·

    zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen

De doelgroepomschrijving in artikel 1 is breed. Niet alleen mensen met een uitkering, maar ook (vertegenwoordigers van) inwoners met een minimuminkomen kunnen zitting nemen in de Cliëntenraad WWB. Mensen uit deze doelgroep kunnen immers aanspraak maken op voorzieningen krachtens het minimabeleid, bijzondere bijstand, of schuldhulpverlening.

Artikel 2 Taak en doelstelling

Het college gaat uit van een ruime taakopvatting. De Cliëntenraad kan zowel gevraagd als ongevraagd advies uitbrengen over voornemens tot beleid, actueel beleid, en uitvoeringskwesties, voor zover deze geen betrekking hebben op individuele klanten. Om de reden is advisering over kwesties op individueel klantniveau, zoals klachten en bezwaarprocedures, uitgesloten.

Artikelen 3 en 4 en 5

Deze artikelen behoeven geen nadere toelichting.