Regeling vervallen per 18-08-2018

Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening 2007

Geldend van 24-01-2007 t/m 17-08-2018 met terugwerkende kracht vanaf 23-01-2007

Intitulé

Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening 2007

§ 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijving

1.

In dit uitvoeringsbesluit wordt verstaan onder:

a.

de wet: de Wet milieubeheer;

b.

inzamelen: de activiteiten gericht op het ophalen of inzamelen van ter inzameling aangeboden afvalstoffen met inbegrip van het feitelijke ophalen en innemen;

c.

ter inzameling aanbieden: het overdragen van afvalstoffen aan de inzameldienst of een ander inzamelaar, inclusief het achterlaten van afvalstoffen in daartoe door of vanwege de inzameldienst of ander inzamelaar geplaatste inzamelmiddelen of inzamelvoorzieningen of op een daartoe aangewezen plaats;

d.

inzamelmiddel: een voor de inzameling van afvalstoffen bestemd hulp- of bewaarmiddel;

e.

inzamelvoorziening: een voor de inzameling van afvalstoffen van appartementen bestemd bewaarmiddel of bewaarplaats;

f.

inzameldienst: de krachtens art. 7 lid1 van de verordening aangewezen dienst, belast met de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen (10.24 lid1, onder a, Wm: inzameldienst aangewezen in uitvoeringsbesluit); de afdeling Beheer openbare ruimten, team reiniging.

g.

andere inzamelaar: de krachtens art.7 lid2 van de verordening aangewezen persoon of instantie belast met de inzameling van een bepaalde categorie of bepaalde categorieën van huishoudelijke afvalstoffen;

h.

inzamelvergunning: de vergunning zoals bedoeld in artikel 11 van de verordening;

i.

gebruiker van een perceel: de persoon die feitelijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan krachtens artikelen 10.21 en 10.22 Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt;

j.

gebruiker van een appartement: de persoon die feitelijk gebruik maakt van een perceel, zijnde een appartement, ten aanzien waarvan krachtens artikelen 10.21 en 10.22 Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt;

k.

straatafval: buiten een perceel ontstane huishoudelijke afvalstoffen van zeer beperkte omvang en gewicht die niet aan te merken zijn als zijnde klein chemisch afval, bijvoorbeeld proppen, papier, sigarettenpeuken kauwgom, plastic bekertjes en blikjes, verpakkingsmateriaal, etenswaren;

l.

wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot de wegen behorende paden en bermen of zijkanten (Wegenverkeerswet 1994);

m.

motorrijtuigen: alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door mechanische kracht, op het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders;

n.

het college: het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Gilze en Rijen;

o.

de verordening: de afvalstoffenverordening van de gemeente Gilze en Rijen;

p.

afvalkalender: de kalender met daarop de aangegeven wanneer bepaalde categorieën huishoudelijke afvalstoffen ter inzameling kunnen worden aangeboden aan de inzameldienst;

q.

gevaarlijke stoffen: de stoffen die de Europese Afvalstoffenlijst als zijnde gevaarlijke stoffen aanmerkt, bijv. Klein Chemisch Afval (KCA) en afgewerkte olie;

r.

de gemeente: de gemeente Gilze en Rijen.

Artikel 2 Inzamelen

1.

Binnen de gemeente worden ten behoeve van de gebruiker van een perceel voor de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen de onderstaande van gemeentewege in bruikleen gegeven inzamelmiddelen gebruikt:

a.

een grijze minicontainer;

b.

een groene minicontainer;

c.

een milieubox;

2.

Binnen de gemeente worden ten behoeve van de gebruikers van percelen voor de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen op wijkniveau de onderstaande inzamelvoorzieningen gebruikt:

a.

glasbakken;

b.

luiercontainers;

c.

textielbakken;

d.

lege batterijen containers;

e.

de chemokar.

3.

Binnen de gemeente worden ten behoeve van de gebruikers van appartementen voor de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen gebruikt:

a.

een inzamelvoorziening voor huishoudelijk restafval;

b.

een inzamelvoorziening voor GFT.

4.

Binnen de gemeente bestaat ten behoeve van gebruikers van percelen de mogelijkheid huishoudelijke afvalstoffen ter inzameling aan te bieden bij een brengdepot.

5.

De inzameling van afvalstoffen kan ook geschieden via:

a.

bladkorven;

b.

een minicontainer voorzien van een ‘oud papier’ sticker.

Artikel 2a Plaatsing ter inzameling

1.

Het via een inzamelmiddel ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen, dient te geschieden op ordelijke wijze en door plaatsing van het middel aan de openbare weg, althans zo dicht mogelijk langs de route van het inzamelvoertuig, en op dusdanige wijze dat het verkeer daarvan zo min mogelijk hinder ondervindt.

2.

In afwijking van het in eerste lid bepaalde, worden inzamelmiddelen op een aangegeven plaats aangeboden indien dit schriftelijk door of namens het college kenbaar is gemaakt.

Artikel 2b Afvalkalender

1.

De dagen waarop het overdragen of het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

aan de inzameldienst plaatsvindt, worden via de jaarlijks vastgestelde afvalkalender kenbaar

gemaakt.

2.

Op de dagen dat inzameling als bedoeld in het eerste lid plaatsvindt, mogen de afvalstoffen die ter inzameling worden aangeboden niet vroeger dan om 7.00 uur ter inzameling worden klaargezet.

3.

Op de hieronder weergegeven dagen kunnen in ieder geval geen huishoudelijke afvalstoffen worden overgedragen of ter inzameling aangeboden:

a.

zaterdagen, behoudens op de afvalkalender als inzameldagen aangeduide zaterdagen;

b.

zondagen en alle officiële feestdagen.

4.

Indien wordt afgeweken van dit artikel, wordt dit tijdig en per openbare kennisgeving bekend gemaakt.

Artikel 2c Wijze van ter inzameling aanbieden via inzamelmiddel

1.

De groene en grijze minicontainers dienen met de wielen naar de straat te worden geplaatst.

2.

Het deksel dient gesloten te zijn, er mag niets uit het inzamelmiddel steken.

3.

Minicontainers mogen alleen met in achtneming van artikel 2b aan de straat worden gezet.

4.

Minicontainers dienen na lediging zo snel mogelijk, doch uiterlijk voor 24.00 uur van dezelfde dag, weer binnen te zijn gehaald.

5.

Minicontainers mogen niet meer dan 75 kg wegen.

6.

De milieubox mag niet aan de straat worden gezet, maar dient persoonlijk afgegeven te worden.

7.

Inzamelmiddelen dienen voor het perceel ter inzameling te worden aangeboden.

8.

Inzamelmiddelen moeten overeenkomstig het bij en krachtens artikel 15 van de verordening bepaalde worden aangeboden.

9.

Aanbieden van een bepaalde categorie huishoudelijk afval geschiedt verplicht via het voor de betreffende categorie in dit besluit vastgestelde inzamelmiddel, onverlet de mogelijkheid om aan te bieden op het brengdepot waar dit van toepassing is.

Artikel 2d Gescheiden aanbieden

1.

Indien afvalstoffen niet op juiste wijze gescheiden ter inzameling worden aangeboden, of een inzamelmiddel niet op juiste wijze wordt gebruikt, wordt het inzamelmiddel niet geledigd.

2.

Afvalstoffen die naast een inzamelmiddel zijn gedeponeerd of bijgeplaatst, worden beschouwd als illegaal gestort, en worden niet meegenomen.

3.

Indien een geval als bedoeld in het eerste lid zich voordoet, wordt aan of op het inzamelmiddel een rode kaart bevestigd, waarop de grond waarom niet is geledigd staat aangegeven.

Artikel 3 Verantwoordelijkheid

1.

De verantwoordelijkheid voor van gemeentewege verstrekte inzamelmiddelen berust bij de

houder.

2.

De houder is verplicht van gemeentewege verstrekte inzamelmiddelen uitsluitend via de

gemeente te doen repareren.

3.

De houder is verplicht van gemeentewege verstrekte inzamelmiddelen, bij ontruiming van het door hem bewoonde perceel, op het perceel achter te laten.

4.

Het is, behoudens door het hoofd van de afdeling Beheer Openbare Ruimte van de gemeente Gilze en Rijen verleende toestemming, verboden bij of nabij verzamelcontainers dan wel plaatsen waar huishoudelijk afval ter inzameling wordt aangeboden activiteiten te ontplooien die de (doelmatige) inzameling belemmeren.

Artikel 4 Beheer van gemeentewege verstrekte inzamelmiddelen

1.

Van gemeentewege verstrekte inzamelmiddelen dienen door de gebruiker ordelijk te worden

beheerd, de chips op de minicontainers dienen afleesbaar te worden gehouden.

2.

Diefstal of vermissing van, dan wel schade aan van gemeentewege verstrekte inzamelmiddelen dient door de gebruiker zo snel mogelijk te worden gemeld aan de afdeling Beheer Openbare Ruimte van de gemeente Gilze en Rijen.

3.

Verantwoordelijkheid voor het inzamelmiddel ligt, in de gevallen in het tweede lid bedoeld, bij:

a.

de gemeente Gilze en Rijen tijdens de in artikel 2b bedoelde dagen, mits het inzamelmiddel die dag ter lediging is aangeboden en de gebruiker geen schuld of nalatigheid te verwijten valt;

b.

de gebruiker op alle dagen die niet aan te merken zijn als in artikel 2b bedoelde dagen.

§ 2 Nadere regels omtrent het ter inzameling aanbieden of overdragen van huishoudelijke afvalstoffen

Artikel 5 Groente-, tuin- en fruitafval

1.

GFT dient in de van gemeentewege verstrekte groene minicontainer aan de inzameldienst te worden overgedragen dan wel ter lediging aangeboden.

2.

Het is verboden GFT via de groene container ter inzameling aan te bieden, indien zich daarin een verpakking bevindt van een stof niet zijnde papier.

3.

De groene minicontainer dient te worden overgedragen dan wel ter lediging aangeboden overeenkomstig de voor de wijk waarin het perceel gelegen is ingevolge artikel 2b vastgestelde dagen en tijd.

4.

GFT kan, voor zover het bestaat uit snoeiafval en ander grof tuinafval, overeenkomstig de artikelen 20 en 21 op het brengdepot ter inzameling worden overgedragen.

Artikel 6 Papier en karton

1.

Papier en karton kunnen aan de inzameldienst worden overgedragen dan wel ter inzameling worden aangeboden op de voor de wijk waarin het perceel gelegen is, ingevolge artikel 2b, vastgestelde dagen en tijden.

2.

Papier en karton dienen ten behoeve van de inzameling gebundeld, gebonden of in dozen, dan wel in de van gemeentewege verstrekte minicontainer voorzien van een ‘papier’ sticker te worden aangeboden.

3.

Papier en karton kunnen overeenkomstig de artikelen 20 en 21 ter inzameling worden overgedragen op het brengdepot.

Artikel 7 Glas

1.

Glas kan ter inzameling worden overgedragen door:

a.

het deponeren hiervan in verspreid door de gemeente geplaatste glascontainers;

b.

het overeenkomstig de artikelen 20 en 21 achter te laten op het brengdepot.

2.

Glas dat ter inzameling wordt aangeboden, dient op kleur te zijn gescheiden.

3.

Het ter inzameling aanbieden van glas dient op ordelijke wijze te geschieden en de glascontainer dient op ordelijke wijze te worden gebruikt.

4.

In afwijking van het in eerste lid gestelde kan vlak glas, zoals ruiten of delen daarvan, alleen

op het brengdepot, en overeenkomstig de artikelen 20 en 21, ter inzameling worden aangeboden.

Artikel 8 Textiel, kleding en schoeisel

1.

Textiel, kleding en schoeisel kunnen ter inzameling worden overgedragen door het deponeren hiervan in verspreid door de gemeente geplaatste kledingcontainers.

2.

Textiel, kleding en schoeisel kunnen op nader te bepalen tijdstippen, die van tevoren openbaar kenbaar worden gemaakt, ter inzameling worden overgedragen aan aangewezen andere inzamelaars.

3.

Textiel, kleding en schoeisel kunnen naast op in het eerste en tweede lid genoemde wijzen ook worden ingezameld door ze achter te laten op het brengdepot.

4.

Het ter inzameling aanbieden van textiel, kleding en schoeisel dient steeds op ordelijke wijze en in gesloten zakken te geschieden.

5.

Textiel, kleding en schoeisel dienen, wanneer ze op wijze bedoeld in het tweede lid ter

inzameling worden aangeboden, op het voetpad zo dicht mogelijk langs de rijweg of bij het

ontbreken van een voetpad aan de kant van de rijweg te worden geplaatst.

Artikel 9 Gevaarlijke stoffen

1.

Als gevaarlijk aangemerkte stoffen kunnen ter inzameling worden:

a.

overgedragen aan de inzameldienst tijdens de halfjaarlijkse inzamelronden van de zogenaamde chemokar, en op dagen, tijden aangeduid op de afvalkalender;

b.

aangeboden op het brengdepot overeenkomstig de artikelen 20 en 21.

2.

Overdragen en aanbieden als bedoeld in het eerste lid dient persoonlijk en met navolging van door dienstdoend personeel gegeven aanwijzingen te geschieden, en bij voorkeur in de originele verpakking.

3.

In afwijking van het eerste lid kunnen batterijen ook ingezameld worden door ze achter te laten in daartoe bij winkels en andere bedrijven geplaatste batterijboxen.

4.

Medicijnen en injectienaalden kunnen naast op in het eerste lid genoemde wijze ook ter inzameling worden aangeboden door deze bij de apothekers in de gemeente in te leveren.

5.

Gevaarlijke stoffen die overeenkomstig het eerste lid onder a ter inzameling worden aangeboden, worden in ieder geval in een goed afgesloten en deugdelijke milieubox afgegeven.

Artikel 9a Afgewerkte olie

Afgewerkte olie kan ter inzameling worden aangeboden door het gescheiden en overeenkomstig de artikelen 20 en 21 op het brengdepot aan te bieden.

Artikel 10 Metalen

1.

Metalen - waaronder blik - kunnen ter inzameling worden aangeboden door ze gescheiden en overeenkomstig de artikelen 20 en 21 op het brengdepot aan te bieden.

2.

Metalen, legeringen of stoffen met een metaal component die aan te merken zijn als gevaarlijke stoffen - Europese Afvalstoffenlijst - dienen overeenkomstig artikel 9 ter inzameling te worden aangeboden.

Artikel 11 Grof huishoudelijk afval

1.

Grof huishoudelijk afval kan, voor zover niet vallend onder de artikelen 5t/m10 en 12t/m 17, ter inzameling worden aangeboden door het zonder inzamelmiddel aan de inzameldienst over te dragen.

2.

Aanbieden van grof huishoudelijk afval geschiedt met in achtneming van artikel 2b.

3.

Een aangeboden stuk grof huishoudelijk afval mag geen groter volume dan 1x0.5x0.5meter hebben en mag niet meer dan 25 kg wegen.

4.

Het is verboden grof huishoudelijk afval aan de inzameldienst over te dragen, dan wel ter inzameling aan te bieden, via wijk- of verzamelcontainers en van gemeentewege verstrekte inzamelmiddelen, tenzij:

a.

deze container of dit inzamelmiddel nadrukkelijk voor dit doel is bestemd;

b.

het hoofd van de afdeling Beheer Openbare Ruimte hiertoe toestemming heeft verleend aan de beheerder of de gebruiker(s) van de container.

5.

Het aanbieden van grof huishoudelijk afval geschiedt op telefonische aanvraag één maal per maand op een maandag overeenkomstig de afvalkalender bedoeld in artikel 2b.

6.

Er dient altijd iemand aanwezig te zijn op het perceel om het grof huishoudelijk afval ter inzameling aan te bieden en het daarvoor geldende tarief, middels van gemeentewege verstrekte knipkaart of knipkaarten, te betalen.

7.

De inzameldienst mag grof huishoudelijk afval niet bij aanbieders binnen of uit de tuin ophalen.

8.

Het ter inzameling aanbieden van grof huishoudelijk afval dient op ordelijke wijze, op de ingevolge artikel 2b vastgestelde dagen, aan de voorzijde van het perceel en zo dicht mogelijk bij de rijweg te geschieden.

Artikel 12 Asbest en asbesthoudende stoffen

1.

Asbest en asbesthoudende stoffen kunnen ter inzameling op het brengdepot overeenkomstig de artikelen 20 en 21 worden aangeboden.

2.

Asbest en asbesthoudende stoffen dienen in dubbelplastic verpakt te worden aangeboden.

Artikel 13 Elektrische en elektronische apparatuur

1.

Elektrische en elektronische apparatuur kan op het brengdepot overeenkomstig de artikelen 20 en 21 ter inzameling worden aangeboden.

2.

Elektrische en elektronische apparatuur kan, ingevolge de Regeling beheer elektrische en elektronische apparatuur, aan de winkelier worden aangeboden.

Artikel 14 Autobanden

Autobanden van afkomstig van personenauto’s kunnen op het brengdepot overeenkomstig de artikelen 20 en 21 ter inzameling worden aangeboden.

Artikel 15 Bouw- en sloopafval

Bouw- en sloopafval en puin kunnen op het brengdepot overeenkomstig de artikelen 20 en 21 ter inzameling worden aangeboden.

Artikel 15a Puin, grond en zand

Puin, grond en zand kunnen op het brengdepot overeenkomstig de artikelen 20 en 21 ter inzameling worden aangeboden.

Artikel 16 Verduurzaamd hout

Verduurzaamd hout kan op het brengdepot overeenkomstig de artikelen 20 en 21 ter inzameling worden aangeboden.

Artikel 17 Luiers

1.

Luiers kunnen ter inzameling worden overgedragen door het deponeren hiervan in verspreid door de gemeente geplaatste luiercontainers.

2.

Het ter inzameling aanbieden van luiers dient op ordelijke wijze te geschieden en de luiercontainer dient op ordelijke wijze te worden gebruikt.

3.

Luiers kunnen enkel in daarvoor bestemde zakken op de in eerste lid bedoelde wijze worden overgedragen.

Artikel 18 Huishoudelijk restafval

Huishoudelijk restafval wordt aangeboden via van gemeentewege verstrekte grijze minicontainers, of in geval van gebruikers van appartementen via de daarvoor bedoelde inzamelvoorziening.

2.

De grijze minicontainer dan wel de betreffende inzamelvoorziening voor de gebruikers van appartementen dient uitsluitend gebruikt te worden voor huishoudelijke afvalstoffen die niet onder de artikelen 5 t/m 17 vallen.

3.

Het overdragen of ter inzameling aanbieden van huishoudelijk restafval dient te geschieden in overeenstemming met artikelen 2b, 2c en 2d.

§ 3 Brengdepot (milieustraat)

Artikel 19 Brengdepot

1.

De gemeentelijke milieustraat aan de Parallelweg 36 te Rijen is (krachtens artikel 10.27jo 10.26 Wm) aangewezen als brengdepot en de plaats voor het gescheiden achterlaten van de volgende categorieën huishoudelijke afvalstoffen:

a.

groente- , fruit- en tuinafval (GFT);

b.

klein chemisch afval (KCA);

c.

afgewerkte olie

d.

glas;

e.

(oud) papier en karton;

f.

elektrische en elektronische apparatuur;

g.

textiel, kleding en schoeisel;

h.

bouw- en sloopafval

i.

puin, grond en zand

j.

verduurzaamd hout;

k.

snoeiafval;

l.

asbest en asbest houdende stoffen;

m.

grof afval;

n.

restafval;

o.

metalen;

p.

kadavers;

q.

banden van personenauto’s

2.

Het brengdepot is toegankelijk op dinsdag t/m zaterdag van 8.30 tot 11.30 uur.

3.

Een uitzondering op het tweede lid wordt gemaakt indien de aangewezen dag een officiële feestdag is, dan is in afwijking van het tweede lid het brengdepot gesloten.

4.

Indien van het derde lid wordt afgeweken, vindt hiervan tijdig openbare kennisgeving plaats.

5.

Dit artikel geldt onverminderd het in de artikelen 5 t/m 18 bepaalde.

Artikel 20 Aanbieden op brengdepot

1.

Bij het achterlaten, (ter inzameling aanbieden) van de in artikel 19 genoemde stoffen, worden;

a.

de afvalstoffen zoveel mogelijk gescheiden aangeboden;

b.

de aanwijzingen van het personeel opgevolgd;

c.

de acceptatieprocedures en gedragsregels gevolgd die door het college zijn vastgelegd in het handboek werkinstructies milieustraat.

2.

De gemeenteraad kan maatstaven en tarieven vaststellen voor bepaalde op het brengdepot achterlaatbare afvalstoffen, welke alleen worden geaccepteerd nadat het corresponderende tarief door middel van (een) door de gemeente verstrekte knipkaart(en) is betaald.

Het in de artikelen 19, 20 en 21 bepaalde geldt niet, indien en voor zover daarvan in de instructies voor het aanbieden van afval op het milieustraat wordt afgeweken.

Artikel 21 Aanbieders

1.

Het achterlaten van afvalstoffen op het brengdepot is uitsluitend toegestaan aan:

a.

gebruikers van - binnen de gemeente gelegen - percelen of appartementen;

b.

diensten van de gemeente of bedrijven die handelen in opdracht van de gemeente;

c.

verenigingen uit de gemeente voor zover officieel geregistreerd.

§ 4 Bijzondere gevallen overdragen of ter inzameling aanbieden huishoudelijk restafval en grof huishoudelijk vuil.

Artikel 22 Evenementen

Het college is bevoegd nadere regels te stellen omtrent de wijze waarop bij evenementen het afval moet worden ingezameld respectievelijk ter inzameling moet worden aangeboden.

Artikel 23 Bijzondere gevallen

1.

In bijzondere gevallen kunnen huishoudelijke afvalstoffen aan de inzameldienst ter inzameling worden aangeboden of overgedragen, nadat een (telefonische) aanvraag hiertoe is gedaan.

2.

Een aanvraag als bedoeld in het eerste lid kan worden gedaan bij het hoofd van de afdeling Beheer Openbare Ruimte van de gemeente en bevat:

a.

de naam en het adres van de aanvrager:

b.

de datum en het tijdstip van het overdragen of ter inzameling aanbieden;

c.

de soort(en) en de hoeveelheid(heden) afvalstoffen;

d.

de locatie;

e.

de gronden van de aanvraag;

f.

eventueel de frequentie van het overdragen of ter inzameling aanbieden.

3.

Het hoofd van de afdeling Beheer Openbare Ruimte beslist of aan de aanvraag gehoor wordt gegeven, welk tarief gerekend wordt, en zal het verzoek afwijzen indien:

a.

van mening, dat in de reden van de aanvraag onvoldoende feitelijke grondslag kan worden gevonden om af te wijken van het in dit uitvoeringsbesluit of in de verordening bepaalde;

b.

van mening, dat de aanvraag moet worden beschouwd als een herhaling van een eerdere aanvraag waarop negatief is geoordeeld en geen andere gronden aangevoerd worden, dan wel de feitelijke omstandigheden voor zover die uit de aanvraag blijken niet zijn gewijzigd;

c.

in de afweging tussen het belang van de aanvrager enerzijds en het belang van de doelmatige inzameling van afvalstoffen anderzijds, aan dit laatste belang meer waarde moet worden gehecht.

4.

Een reactie op de aanvraag bedoeld in dit artikel wordt telefonische gegeven en schriftelijk bevestigd, de reactie – in ieder geval de schriftelijke - bevat de gronden waarom wordt afgewezen en een positieve reactie vermeldt de aan de inzameling verbonden kosten.

§ 5 Nadere regels inzake inzamelmiddelen

Artikel 24 Extra minicontainers

Per perceel kan maximaal van elke kleur één minicontainer extra worden verstrekt.

Artikel 25 Verzoek extra minicontainers

1.

Een verzoek om een extra van gemeentewege verstrekte minicontainer te krijgen, kan bij het hoofd van de afdeling Beheer Openbare Ruimte worden ingediend.

2.

Het hoofd van de afdeling Beheer Openbare Ruimte wijst een verzoek als bedoeld in het eerste lid af indien:

a.

van mening, dat het verzoek geen blijk geeft van een grondslag op basis waarvan afwijking van dit uitvoeringsbesluit en de verordening wenselijk is;

b.

van mening, dat de aanvraag moet worden beschouwd als een herhaling van een eerdere aanvraag waarop negatief is geoordeeld en geen andere gronden aangevoerd worden dan wel de feitelijke omstandigheden voor zover die uit de aanvraag blijken niet zijn gewijzigd;

c.

in de afweging tussen het belang van de aanvrager enerzijds en het belang van de doelmatige inzameling van afvalstoffen anderzijds, aan dit laatste belang meer waarde moet worden gehecht.

3.

Een reactie op de aanvraag bedoeld in dit artikel wordt telefonische gegeven en schriftelijk

bevestigd, de reactie – in ieder geval de schriftelijke - bevat de gronden waarom wordt afgewezen en een positieve reactie vermeldt de verbonden kosten.

§ 6 slotbepalingen

Artikel 26 Aanhalen van het uitvoeringsbesluit

1.

Dit uitvoeringsbesluit kan worden aangehaald als Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening 2007.

2.

Dit uitvoeringsbesluit treedt in werking, de dag na vaststelling door het college.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 23 januari 2007,
Burgemeester en wethouders voornoemd,
De secretaris, a.i. De burgemeester,
mr. A.G.H. Gorissen drs. R.H.Roep

Toelichting bij het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening 2007

§ 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijving

Commentaar

De lijst met definities is in de vorm van een artikel gegoten. Daarnaast is de lijst uitgebreid en dusdanig veranderd zodat deze aansluit bij de lijst met definities uit de verordening. Over het algemeen kan gezegd worden dat de definities minder dan voorheen het karakter van een opsomming van voorbeelden hebben. De lijst is aangepast aan de grijze container en het daarmee het wegvallen van de KOMO-keur vuilniszak. Er is rekening gehouden met de naamswijziging van de voor de afvalinzameling verantwoordelijke afdeling.

Artikel 2 Inzamelen

Commentaar

Artikel 2 is nieuw in de opgenomen samenstelling. In de huidige regeling is verspreid en enkel per categorie aangegeven welk inzamelmiddel moet worden gebruikt. De nieuwe regeling kent daarnaast het bovenstaande overzicht. De duidelijkheid en transparantie van de regeling wordt hiermee vergroot.

Artikel 2a Plaatsing ter inzameling

Commentaar

Dit artikel is samengesteld uit een aantal leden van artikelen uit het huidige besluit. Deze leden die alle hetzelfde onderwerp hebben zijn samengevoegd tot dit artikel. Dit artikel regelt de plaats waarop het inzamelmiddel zich dient te bevinden op het moment dat betreffende huishoudelijke afvalstoffen ter inzameling worden aangeboden.

Artikel 2b Afvalkalender

Commentaar

Dit artikel is in grote lijnen het artikel 2a uit het huidige besluit. Het derde lid, onder b, is zo gewijzigd dat de opsomming van feestdagen is komen te vervallen en in plaats daarvan is opgenomen het bovenstaande.

Artikel 2c Wijze van ter inzameling aanbieden via inzamelmiddel

Commentaar

Dit artikel regelt de wijze waarop moet worden aangeboden voor elk afzonderlijk inzamelmiddel, althans voor zover dit afzonderlijke behandeling behoeft. Het is gestoeld op de artikelen 1b en 2b van de huidige verordening. Deze artikelen behandelen hetzelfde onderwerp en zijn daarom met oog op de samenhang en duidelijkheid samengevoegd. Het inzamelen van grof huishoudelijk afval komt niet terug in dit artikel. Het inzamelen is geregeld in een apart artikel.

Artikel 2d Gescheiden aanbieden

Commentaar

Dit artikel regelt het aanbieden van afvalstoffen. Het betreft een aparte regeling van het gebod om gescheiden aan te bieden. In de huidige regeling is dit gebod in een aantal artikelen verwoord. Ter vergroting van de transparantie en duidelijkheid van de regeling zijn deze artikelen samengevoegd.

Artikel 3 Verantwoordelijkheid

Commentaar

Dit artikel is artikel 3 van het huidige besluit met een aantal wijzigingen. Het artikel is in de nieuwe redactie zo samengesteld dat het over een enkel onderwerp gaat. Daarom is een aantal onderwerpen uit het artikel gehaald. Deze onderwerpen zijn in andere artikelen geregeld.

Artikel 4 Beheer van gemeentewege verstrekte inzamelmiddelen

Commentaar

Artikel 4 regelt in grote lijnen hetgeen in artikel 18 van het huidige besluit is geregeld. In verband met de samenhang tussen de onderwerpen is het artikel naar voren gehaald in het besluit. De redactie van het artikel is enigszins gewijzigd. Ten eerste om de wijziging in verband met de invoering van het DIFTAR systeem vast te leggen. Om de duidelijkheid te verhogen wordt aparte melding gemaakt over de chip op de container. Op deze wijze wordt ook voorkomen, dat mocht de chip geen integraal onderdeel van de container zijn, de regeling toch toeziet op het beheer van de chip. Dit laatste zou wellicht relevant kunnen zijn nu de chip niet noodzakelijk is voor het fungeren van de container doch louter voor het DIFTAR systeem dat aan de containers is gekoppeld. Ten tweede is de naam van de verantwoordelijke afdeling aangepast. De in het derde lid, onder c, van het huidige besluit opgenomen uitzondering is in het nieuwe artikel opgenomen in het derde lid, onder a, als algemene uitzondering op het daar bepaalde. Het woordje “ook” is komen te vervallen. Hierdoor wordt de strekking van de tekst aangepast. Door het woordje ook kan in de huidige tekst een medeverantwoordelijkheid van de gemeente worden gelezen, dat lijkt mij nog al ver gaan in geval van schuld of nalatigheid. Daarnaast kan met het woordje “ook” bedoeld zijn, dat de verantwoordelijkheid in de bedoelde gevallen dan “ook” bij de houder ligt net als het geval is onder b. Om deze onduidelijkheid weg te nemen is gekozen voor de tekst zoals die hierboven is opgenomen.

§ 2 Nadere regels omtrent het ter inzameling aanbieden of overdragen van

huishoudelijke afvalstoffen

Artikel 5 Groente-, tuin- en fruitafval

Commentaar

Het huidige artikel 6 is door omnummering artikel 5 van het voorstel. De tekst is nagenoeg gelijk gebleven, zij het dat naar andere artikel nummers wordt verwezen. Het gaat wel om dezelfde artikelen.

Artikel 6 Papier en karton

Commentaar

Het huidige artikel 7 is door omnummering artikel 6 van het voorstel. En enkele toevoeging is gemaakt voor de oude minicontainer voor GFT die nu als papier container dienst kan doen. Dit dient dan wel op de container kenbaar te zijn gemaakt.

Artikel 7 Glas

Commentaar

Het huidige artikel 8 is door omnummering artikel 7 van het voorstel. In het tweede lid is een extra voorschrift opgenomen dat het ordelijk gebruik van de glascontainer en het ordelijk aanbieden van glas in het algemeen regelt. Eigenlijk is het voorschrift maar ten dele nieuw. Het bestaat uit een nieuw deel en een deel dat is overgenomen uit het tweede lid van het artikel uit het huidige besluit. Duidelijkheidshalve is het tweede lid van het huidige besluit gesplitst zodat het niet langer twee onderwerpen regelt. Het ordelijk gebeuren van een en ander heeft in het derde lid een eigen regeling gekregen.

Artikel 8 Textiel, kleding en schoeisel

Commentaar

Het huidige artikel 9 is door omnummering artikel 8 van het voorstel. Het artikel is op een paar ondergeschikte punten gewijzigd. Zo is het punt van het ordelijke verloop van een en ander geconcentreerd in het vierde lid. Het vijfde lid heeft nu één enkel onderwerp. Deze scheiding vergroot de transparantie en duidelijkheid van het artikel

Artikel 9 Gevaarlijke stoffen

Commentaar

Het huidige artikel 10 is door omnummering artikel 9 van het voorstel. Het eerste lid is zo gewijzigd dat het nu niet langer het ter inzameling aanbieden van elektrische en elektronische apparatuur aan de chemokar regelt. Deze mogelijkheid bestaat niet meer. Zelfs wanneer de mogelijkheid weer geboden zou worden dan is dit niet het geschikte artikel, immers dit artikel gaat over het aanbieden van gevaarlijke afvalstoffen. Wellicht zou een apart artikel voor de chemokar kunnen worden opgenomen als deze meerdere taken krijgt en zou het aanbieden geregeld kunnen worden in artikel 13 van het voorstel. Het artikel over het inzamelen van elektrische en elektronische apparatuur. Het toegevoegde vijfde lid legt de eisen die aan het inzamelmiddel worden gesteld vast. Het is toegevoegd ter volledigheid. Met het opnemen van het vijfde lid wordt ook aangesloten bij de systematiek van het besluit, voor andere inzamelmiddelen zijn immers wel voorschriften omtrent het aanbieden opgenomen, zie bijv. artikel 1b van het huidige besluit.

Artikel 9a Afgewerkte olie

Commentaar

Afgewerkte olie valt volgens de EURAL onder gevaarlijke stoffen. Dat het hier apart wordt genoemd, hangt er mee samen dat het gescheiden van het overige gevaarlijke afval wordt ingezameld op het brengdepot.

Artikel 10 Metalen

Commentaar

Het huidige artikel 11 is door omnummering artikel 10 van het voorstel. Door de omnummering wordt naar andere artikelen verwezen. Er is een tweede lid toegevoegd. Dit lid heeft betrekking op metalen die aangemerkt worden als gevaarlijke stoffen. Om logische redenen kan niet worden volstaan met het opslaan van deze giftige metalen op zelfde wijze als de niet-giftige worden opgeslagen.

Artikel 11 Grof huishoudelijk afval

Commentaar

Het huidige artikel 13 is door omnummering artikel 11 van het voorstel. Het artikel heeft een grondige facelift ondergaan. Net als eerder bij andere artikelen ook al het geval zijn leden van verscheidene artikelen samengevoegd tot dit nieuwe artikel 11. Door alle informatie over hetzelfde onderwerp in één artikel te plaatsen wordt de regeling duidelijker en wordt de transparantie van de regeling verhoogd. Ook zijn een aantal onderwerpen uit dit artikel geplaatst. Deze onderwerpen hebben een eigen regeling gekregen of zijn ondergebracht bij een onderwerp waarbij zij beter aansluiten.

De definitie van grof huishoudelijk afval is aangepast en consequent doorgevoerd. Een en ander is ook afgestemd met de verordening op dit punt. Met name de inconsequentie in het begrip grof huishoudelijk afval. Artikel 13, eerste lid, van het huidige besluit luidt: “grof huishoudelijk afval, uitgezonderd bouw…tijden en wijze”. Volgens deze omschrijving zijn bouw- en sloopafval grof huishoudelijk afval. Dit terwijl het huidige besluit in artikel 2b, zesde lid, toch echt aangeeft dat bouw- en sloopafval geen grof huishoudelijk zijn.

Volgens de Wm zijn bouw- en sloopafval grof huishoudelijk afval indien zij afkomstig zijn uit door particulieren zelf uitgevoerde werkzaamheden. “Grove huishoudelijke afvalstoffen zijn die afvalstoffen die te groot en te zwaar zijn om op dezelfde wijze als andere huishoudelijke afvalstoffen aan de inzameldienst te worden aangeboden”, aldus de toelichting bij de wet. In het nieuwe besluit worden dezelfde begrippen als in de nieuwe verordening gebruikt.

Het huidige artikel gaat uit van de mogelijkheid om grof huishoudelijk ter inzameling aan te bieden via vuilniszakken. In verband met de invoering van de grijze minicontainers kan deze mogelijkheid worden geschrapt. Voor een deel kunnen afvalstoffen die voorheen als grove huishoudelijke afvalstoffen golden nu in de grijze minicontainer worden gedeponeerd, immers grove huishoudelijke afvalstoffen zijn de huishoudelijke afvalstoffen die niet via de normale weg aangeboden kunnen worden in verband met hun gewicht en volume. Het overgebleven deel kan zonder inzamelmiddel worden aangeboden.

Artikel 12 Asbest en asbesthoudende stoffen

Commentaar

In het nieuwe besluit is voor asbest een apart artikel opgenomen. Tevens is de eis dat asbest en asbesthoudende materialen in dubbelplastic verpakt moeten worden aangeboden hier opgenomen. Het betreft een voorschift dat voor het ter inzameling aanbieden geldt en het ligt in de context om het in dit besluit op te nemen. Ter zijde deze eis is wel in de gemeente gids opgenomen, maar niet in het huidige besluit vastgelegd.

Artikel 13 Elektrische en elektronische apparatuur

Commentaar

In het nieuwe besluit is een apart artikel voor elektrische en elektronische apparatuur opgenomen. De duidelijkheid en transparantie van het besluit wordt op deze wijze verhoogd ten opzichte van een besluit waarin dit is ondergebracht in een ander artikel.

Artikel 14 Autobanden

Commentaar

De artikelen 14 t/m 17 zijn nieuw in deze vorm. In de huidige regeling zijn zij in andere artikelen ondergebracht. De nieuwe artikelgewijze beschrijving is duidelijker en transparanter.

Artikel 17 Luiers

Commentaar

Het inzamelen van luiers is nieuw.

Artikel 18 Huishoudelijk restafval

Commentaar

Het huidige artikel 12 is door omnummering artikel 18 van het voorstel. Het artikel is ook ingrijpend gewijzigd. Ten eerste zijn de voorschriften omtrent de vuilniszakken komen te vervallen met de invoering van de grijze minicontainer. De definitie van huishoudelijk restafval is ook anders. De definitie in het huidige besluit omschrijft restafval door een aantal categorieën uit te sluiten. Wat er over blijft is het rest afval. Bij dit principe is in de nieuwe regeling aangesloten. De huidige regeling is echter onduidelijk op het punt welke afvalstoffen worden uitgesloten.

Om dit eens goed onder de loep te nemen, is het zaak eens goed te kijken naar wat er precies in de regeling staat. “Andere huishoudelijke afvalstoffen (restafval) dan de fracties bedoeld in artikel 6 t/m 11, niet zijnde grof huishoudelijk afval, …”, vertelt de huidige bepaling ons. Systematisch in volgorde van de zin vallen hierop een aantal op– en aanmerkingen te maken. Op de eerste plaats “de fracties”, deze term valt buiten het systeem van termen dat in het besluit en in de verordening gehanteerd wordt, niet duidelijk is wat er precies mee wordt bedoeld. Wellicht wordt hetzelfde bedoeld als elders met het woord categorieën.

“Bedoeld in artikel 6 t/m 11”, is op zich duidelijk. In omgekeerde volgorde gaat het om metalen, gevaarlijke stoffen, textiel etc., glas, papier en karton en GFT. Tot zover is alles nog wel te overzien, maar dan komt het, “ niet zijnde grof huishoudelijk afval”. Zoals eerder reeds opgemerkt, is het begrip grof huishoudelijk afval niet eenduidig. Bouw- en sloopafval, puin, KCA en asbesthoudende stoffen, zand en grond, banden en auto-onderdelen, papier en karton, verpakkings- en platglas vallen er aldus artikel 13, eerste lid, van het huidige besluit ook onder grof huishoudelijk afval. Ware dit niet het geval dan hoefde de uitzondering in het eerste lid immers niet te hoeven gemaakt. In artikel 2b wordt echter aangegeven dat, puin en bouw- en sloopafval, autobanden en auto-onderdelen, papier en karton en asbest en ander gevaarlijk afval geen grof huishoudelijk afval zijn.

Er kan maar één conclusie getrokken worden en dat is dat er een volstrekt onmogelijk situatie is ontstaan, waarin de ene lezing er toe voert dat hierboven opgesomde stoffen grof huishoudelijk afval zijn en de andere dat “uitgezonderd” anders dan in zijn normale betekenis moet worden gelezen. Deze laatste lezing heeft tot gevolg dat, nu zij niet zijn uitgezonderd, deze stoffen onder huishoudelijk afval vallen zoals dit begrip in artikel 12, eerste lid, is gedefinieerd. Dit sluit aan bij artikel 1 Wm. Er is dan evenwel geen sprake van huishoudelijk restafval. Huishoudelijk restafval is huishoudelijk afval waarvan nader bepaalde categorieën zijn afgesplitst.

§ 3 Brengdepot (milieustraat)

Artikel 19 Brengdepot

Commentaar

Dit artikel is afgestemd met het corresponderende artikel van de verordening. Wellicht is het de moeite om nog eens te overdenken of de openingstijden van het brengdepot moeten worden gewijzigd in verband met de invoering van de DIFTAR en de plicht tot het bieden van voldoende mogelijkheid tot het aanbieden van afvalstoffen. Een en ander in verband met de tweewekelijkse frequentie van ophalen en combinatie met de door de DIFTAR veroorzaakte reactie dat een aantal containers niet elke twee weken vol zullen zijn en een aantal hiervan niet ter inzameling zal worden aangeboden.

Artikel 20 Aanbieden op brengdepot

Commentaar

Dit artikel is tot stand gekomen door het samenvoegen van een aantal verspreid in het huidige besluit opgenomen leden. Dit artikel regelt hoe op het brengdepot moet worden aangeboden.

Artikel 21 Aanbieders

Commentaar

Artikel 21 is de gewijzigde versie van het huidige artikel 5. In tegenstelling tot artikel 5 regelt dit artikel alleen wie er mogen aanbieden. De overige onderwerpen zijn elders geregeld. In artikel 5, eerste lid, onder c, wordt de mogelijkheid om ‘bedrijfsafval’ op het brengdepot aan te bieden vastgelegd.

Op dit punt is een uitvoerig commentaar bij de verordening gevoegd. Indien de mogelijkheid voor bedrijven gehandhaafd moet worden, zal deze inzameling op contractuele basis geschieden. Het is daarom wellicht niet handig dit onderwerp in dit uitvoeringsbesluit te regelen.

§4 Bijzondere gevallen overdragen of ter inzameling aanbieden huishoudelijk restafval en grof huishoudelijk vuil.

Artikel 22 Evenementen

Commentaar

Het huidige artikel 14 is door omnummering artikel 22 van het voorstel.

Artikel 23 Bijzondere gevallen

Commentaar

Het huidige artikel 15 is door omnummering artikel 23 van het voorstel. Het voorstel gaat uit van een gewijzigd artikel. Met name kan worden opgemerkt dat het nieuwe artikel een volledigere beschrijving geeft. Deze omschrijving is noodzakelijk om tot een logisch en duidelijk geheel te komen. Zo is de lijst van eisen waaraan het verzoek, bedoeld in het tweede lid, dient te voldoen uitgebreid. Het zijn eisen waaraan noodzakelijkerwijs moet zijn voldaan wil tot een behoorlijke besluitvorming gekomen kunnen worden. In het derde lid van het nieuwe artikel wordt duidelijk hoe de specifieke bevoegdheid van het hoofd van de afdeling Beheer Openbare Ruimte vorm is gegeven.

Terwijl in het huidige besluit in artikel 16 is vastgelegd op welke gronden dat het hoofd kan afwijzen, zijn deze gronden in het voorstel opgenomen onder het derde lid van artikel 23. Zo worden alle verwante onderwerpen op dit punt in één artikel geregeld, hetgeen aansluit bij het systeem van het nieuwe besluit. De gronden op zich zijn in grote lijnen gelijk gebleven. De formulering van het eerste en tweede lid wijkt echter wel af. De gegeven omschrijvingen zijn duidelijker, hetgeen de duidelijkheid van het artikel in het algemeen en de bevoegdheid van het hoofd in het bijzonder dient te verduidelijken. Onder c. is een extra weigeringgrond opgenomen. Met deze derde grond ontstaat, in samenhang met de twee al bestaande gronden, een sluitend systeem. De derde grond geeft ook aan welke afweging door het hoofd gemaakt wordt, hetgeen de duidelijkheid van de besluitvorming bevordert.

§5 Nadere regels inzake inzamelmiddelen

Artikel 24 Extra minicontainers

Commentaar

Het huidige artikel 20 is door omnummering artikel 24 van het voorstel. De tekst van het artikel zoals die in het huidige besluit is opgenomen heeft het over “per adres”. Het nieuwe artikel heeft het daarentegen over “per perceel”, hetgeen gebruikers van appartementen beoogd uit te sluiten van aanspraak op deze regeling. Ook is het artikel zo gewijzigd dat nu één container van elke kleur kan worden verstrekt.

Wordt het wenselijk geacht dat gebruiker van appartementen een minicontainer tot hun beschikking kunnen krijgen, dan valt het aan te raden een tweede lid aan dit artikel toe te voegen dat luidt: 2. Per appartement kan één minicontainer van elke kleur worden verstrekt.

In feite zou het ook niet in strijd met het systeem van het nieuwe besluit zijn om de artikelen 24 en 25 samen te voegen. Er is immers een gemeenschappelijk onderwerp. Dat het voorstel toch van twee artikelen uit gaat, ligt aan het feit dat wellicht nog een tweede lid aan artikel wordt toegevoegd. Bovendien wordt dit artikel in de toekomst nog verder uitgebreid, bijv. in verband met de luierzakken.

Artikel 25 Verzoek extra minicontainers

Commentaar

Artikel 21 in het huidige besluit en door omnummering artikel 25 in het voorstel. Het commentaar bij dit artikel stemt overeen met het commentaar bij artikel 23. De strekking van het artikel is in grote lijnen hetzelfde. De tekst van het voorgestelde artikel kent in het tweede lid, onder c, een afwegingscriterium dat in de huidige tekst niet is weergegeven. Dit criterium is opgenomen om een duidelijker beeld te krijgen van de bevoegdheid van het hoofd en waar hij zijn besluit op baseert.

§6 slotbepalingen

Artikel 26 Aanhalen van het uitvoeringsbesluit

Commentaar

Afgezien van het feit dat in plaats van door het college van burgemeester en wethouders is vervangen in door het college en 2007 is toegevoegd, is dit artikel ongewijzigd.