Beleidsreglement Burgerlijke Stand gemeente Goeree-Overflakkee (Reglement burgerlijke stand)

Geldend van 20-03-2019 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2018

Intitulé

Beleidsreglement Burgerlijke Stand gemeente Goeree-Overflakkee (Reglement burgerlijke stand)

1. Begripsbepalingen

  • 1.1

    Het reglement verstaat onder:

    • ·

      de gemeente: de gemeente Goeree-Overflakkee;

    • ·

      het college: het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Goeree-Overflakkee;

    • ·

      de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, Stb. 1993, 555);

    • ·

      het besluit: Besluit Burgerlijke Stand 1994 (stb 1994, 160), als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994 (Stb 900);

    • ·

      ambtenaar van de Burgerlijke Stand: een ambtenaar in dienst van een gemeente, als zodanig benoemd door het college (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

    • ·

      buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke Stand: een persoon, als zodanig benoemd door het college (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

    • ·

      huwelijkslocatie: het gemeentehuis, evenals alle locaties, als zodanig door het college aangewezen (artikel 63 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

    • ·

      De legesverordening: de legesverordening van de gemeente Goeree-Overflakkee.

2. Ambtenaren van de Burgerlijke stand

  • 2.1 Tot ambtenaar van de Burgerlijke Stand worden benoemd alle ambtenaren die belast zijn met de bijhouding van de registers van de Burgerlijke Stand, evenals alle overige ambtenaren voor zover de verstrekking van afschriften en uittreksels uit de registers van de Burgerlijke Stand tot hun taken behoort.

  • 2.2 De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode. Deze periode betreft maximaal het tijdvak gedurende welke de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 2.3 Alvorens zijn wettelijke taken te mogen uitvoeren dient de ambtenaar van de Burgerlijke Stand bij de rechtbank te worden beëdigd.

  • 2.4 De ambtenaar van de Burgerlijke Stand verricht zijn wettelijke taken in het gemeentehuis of op de door het college aangewezen huwelijkslocaties.

  • 2.5 In afwijking van het gestelde onder 2.4 kan de ambtenaar van de Burgerlijke Stand zijn wettelijke taken elders binnen de gemeente verrichten, wanneer daartoe gewichtige redenen bestaan.

3. Buitengewone ambtenaren van de Burgerlijke Stand

  • 3.1 Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

  • 3.2 De taak en bevoegdheid van de buitengewone ambtenaar van de Burgerlijke Stand beperkt zich tot het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen.

  • 3.3 De werving van te benoemen buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand vindt open plaats, dat wil zeggen in de plaatselijke pers. Daarbij worden de volgende sectiecriteria gehanteerd:

    • a.

      betrokkene dient inwoner te zijn van de gemeente;

    • b.

      betrokkene dient te beschikken over een goede mondelinge uitdrukkingsvaardigheid;

    • c.

      betrokkene dient te beschikken over een goed empathisch vermogen;

    • d.

      betrokkene dient representatief te zijn.

      De selectie vindt plaats door de functionaris die belast is met de coördinatie van de huwelijken en de partnerschappen, alsmede door een personeelsfunctionaris

  • 3.4 De buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

  • 3.5 Alvorens zijn wettelijke taken te mogen uitvoeren dient de buitengewone ambtenaar van de Burgerlijke Stand bij de rechtbank te worden beëdigd.

  • 3.6 Van de buitengewone ambtenaar van de Burgerlijke Stand kan worden verlangd dat hij een voor de uitvoering van zijn taak relevante cursus volgt.

4. Toewijzingsbeleid

  • 4.1 1ersonen die hun huwelijk willen laten voltrekken of hun partnerschap willen laten registreren worden in de gelegenheid gesteld een keuze kenbaar te maken voor wat betreft de buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand door wie zij hun huwelijk willen laten voltrekken of hun partnerschap willen laten registreren.

  • 4.2 De buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand presenteren zich daartoe op de gemeentelijke website.

  • 4.3 De onder 4.1 genoemde keuze is beperkt tot de door het college benoemde buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand.

  • 4.4 In afwijking van het onder 4.3 gestelde kunnen personen op verzoek eenmalig tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd. Een dergelijke benoeming vindt slechts plaats wanneer de te benoemen persoon reeds in een andere gemeente actief is als ambtenaar van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 4.5 Het gestelde onder 4.1 geldt niet voor huwelijken en partnerschappen die op een tijdstip worden voltrokken of geregistreerd waarop ingevolge de gemeentelijke Legesverordening geen leges worden geheven.

  • 4.6 De daarvoor aangewezen ambtenaar van de burgerlijke stand wijst de huwelijken en geregistreerde partnerschappen toe aan de overige ambtenaren van de burgerlijke stand of aan de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand. Daarbij wordt zoveel als mogelijk is rekening gehouden met een eventueel kenbaar gemaakte keuze.

  • 4.7 Op verzoek wordt aan personen die hun huwelijk willen laten voltrekken of hun partnerschap willen laten registreren de gelegenheid geboden vooraf in contact te treden met de buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand aan wie de voltrekking van hun huwelijk of de registratie van hun partnerschap is toegewezen.

5. Huwelijks- en Partnerschapslocaties

  • 5.1 Als huwelijkslocatie of partnerschapslocatie dient het gemeentehuis, evenals alle locaties die daartoe door het college zijn aangewezen.

  • 5.2 Van het gestelde onder 5.1. kan worden afgeweken bij gewichtige redenen zoals bedoeld in artikel 2.5.

  • 5.3 Het voltrekken van een huwelijk, dan wel het registreren van een partnerschap op een tijdstip waarop volgens de legesverordening geen leges zijn veschuldigd, vindt uitsluitend plaats in het gemeentehuis te Midddelharnis.

6. Leges

  • 6.1 Voor het verstrekken van afschriften en uittreksels uit de burgerlijke stand, alsmede verklaringen van huwelijksbevoegdheid worden de door de centrale overheid vastgestelde leges berekend.

  • 6.2 Voor de voltrekking van een huwelijk en de registratie van een partnerschap worden de leges berekend volgens de gemeentelijke legesverordening.

7. Openstelling

  • 7.1 Het bureau van de burgerlijke stand is geopend tijdens de openingstijden van het gemeentehuis.

  • 7.2 Voor het voltrekken van een huwelijk of de registratie van een partnerschap, alsmede voor huwelijksaangifte en partnerschapsaangifte dient vooraf een afspraak te worden gemaakt met de ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 7.3 Annulering van een afspraak voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap vindt slechts plaats door het overleggen van een door beide partijen ondertekende verklaring.

  • 7.4 Het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap kan op de daarvoor aangewezen uren plaatsvinden op alle dagen van de week, met uitzondering van zon- en feestdagen.

  • 7.5. Van het gestelde onder 7.4. kan worden afgeweken bij gewichtige redenen zoals bedoeld in artikel 2.5.

8. Slotbepalingen

  • 8.1 Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand.

  • 8.2 In afwijking van artikel 3.3. worden alle personen, die op het moment van inwerkingtreding van dit reglement in één van de voormalige gemeenten die thans deel uitmaken van de gemeente waren aangesteld als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de gelegenheid gesteld kenbaar te maken dat zij als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Goeree-Overflakkee wensen te worden benoemd. Het gestelde in de artikelen 3.4 en 3.7 is daarbij op hen van toepassing.

  • 8.3 In afwijking van artikel 5.1 worden alle locaties, die op het moment van inwerkingtreding van dit reglement in één van de voormalige gemeenten die thans deel uitmaken van de gemeente permanent waren aangewezen als locatie voor het voltrekken van huwelijken of het registreren van partnerschappen als zodanig aangewezen voor de gemeente Goeree-Overflakkee.

  • 8.4 Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2013.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 26 februari 2013
De secretaris, De burgemeester,
drs. B. Marinussen C.A. Kleijwegt