Regeling vervallen per 01-01-2023

Verordening van de raad van Goeree-Overflakkee houdende regels voor ambtelijke bijstand en fractieondersteuning (Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Goeree-Overflakkee 2018)

Geldend van 01-05-2018 t/m 31-12-2022

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Goeree-Overflakkee 2018

De raad van de gemeente Goeree-Overflakkee;

gelezen het voorstel van het presidium van de gemeenteraad van Goeree-Overflakkee d.d. 3 april 2018;

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Goeree-Overflakkee 2018

Paragraaf 1 Ambtelijke bijstand

Artikel 1 Verzoek om informatie

  • 1. Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;

    • c.

      bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 2. De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, wordt door de griffier, een medewerker van de griffie of op verzoek van de griffier door een ambtenaar gegeven.

  • 3. Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris neemt het besluit.

  • 4. De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken één of meer ambtenaren aan te wijzen die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2 Verlenen van ambtelijke bijstand

  • 1. Een ambtenaar verleent op verzoek van de secretaris ambtelijke bijstand aan een raadslid tenzij:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

    • c.

      de gevraagde bijstand in omvang of complexiteit redelijkerwijs niet geleverd kan worden door de ambtelijke organisatie.

  • 2. De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3. Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd, deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

  • 4. De secretaris verstrekt de betreffende portefeuillehouder in het college desgewenst een afschrift van het verzoek.

  • 5. Indien (leden van) het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Artikel 3 Weigering verzoek ambtelijke bijstand

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.

Artikel 4 Geschil over ambtelijke bijstand

  • 1. Indien een raadslid niet tevreden is over de door een ambtenaar verleende ambtelijke bijstand kan hiervan mededeling worden gedaan aan de secretaris.

  • 2. Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester voorziet zo spoedig mogelijk in de kwestie.

Paragraaf 2 Fractieondersteuning

Artikel 5 Recht op budget

  • 1. De fracties als bedoeld in artikel 6 van het Reglement van orde van de raad Goeree-Overflakkee kunnen jaarlijks over een budget beschikken voor kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2. Dit budget bestaat uit een vast deel van 1.000 euro voor elke fractie per kalenderjaar, vermeerderd met een bedrag van 250 euro per raadszetel per kalenderjaar.

Artikel 6 Besteding budget

Fracties kunnen hun budget uitsluitend besteden aan:

  • a.

    het laten opstellen van een extern advies;

  • b.

    het laten uitvoeren van een onderzoek en

  • c.

    het houden van bijeenkomsten voor het inwinnen van informatie

om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

Artikel 7 Opdrachtverlening

  • 1. Opdracht voor het laten opstellen van een extern advies, het laten uitvoeren van een onderzoek en het reserveren van zaalruimte voor bijeenkomsten voor het inwinnen van informatie als bedoeld in artikel 6 geschiedt door de betreffende fractie.

  • 2. De kosten van de opdracht mag het voor dat jaar voor de betreffende fractie beschikbare budget niet overschrijden.

  • 3. De fractie stelt de griffier zo spoedig mogelijk in kennis van de opdrachtverlening.

Artikel 8 Beheer budget

  • 1. Het voor de verschillende fracties beschikbare budget per kalenderjaar wordt beheerd door de griffier.

  • 2. De fracties declareren de door hen gemaakte kosten bij de griffier, die zorgdraagt voor betaling. Het is ook mogelijk een voor akkoord getekende factuur in te dienen bij de griffier, waarna deze zorgdraagt voor rechtstreekse betaling van de factuur.

  • 3. Het totaal van de betalingen moet binnen het budget blijven van de betreffende raadsfractie.

  • 4. De door de verschillende raadsfracties niet bestede budgetten komen aan het einde van het kalenderjaar te vervallen.

Artikel 9 Verantwoording besteding budgetten

De griffier informeert de gemeenteraad binnen twee maanden na afloop van het kalenderjaar omtrent de uitgaven die zijn gedaan uit de budgetten van de verschillende raadsfracties.

Paragraaf 3 Slotbepalingen

Artikel 10 Intrekken oude verordening

De Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Goeree-Overflakkee, vastgesteld bij raadsbesluit van 2 januari 2013 en nadien gewijzigd, wordt ingetrokken.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 mei 2018.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als:

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Goeree-Overflakkee 2018.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad
van de gemeente Goeree-Overflakkee op 12 april 2018.
griffier, voorzitter,
drs. J. Mimpen mr. A. Grootenboer-Dubbelman