Regeling vervallen per 01-11-2018

Verordening cliëntenparticipatie WWB Goes en Noord-Beveland 2013

Geldend van 06-06-2013 t/m 31-10-2018

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie WWB Goes en Noord-Beveland 2013

VERORDENING CLIËNTENPARTICIPATIE WWB

GOES en NOORD-BEVELAND 2013

De raad van de gemeente Goes;

Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van Goes;

Gelet op artikel 47 van de Wet Werk en Bijstand (WWB);

Overwegende dat artikel 47 WWB voorschrijft dat iedere gemeente een verordening cliëntenparticipatie dient vast te stellen;

Overwegende dat de Wet investeren in jongeren (Wij) per 1 januari 2012 is ingetrokken;

Overwegende dat de verordening cliëntenparticipatie aanpassingen behoeft;

Besluit:

  • I.

    Over te gaan tot intrekking van de "Verordening Cliëntenparticipatie Wwb en Wij voor Goes en Noord-Beveland”

  • II.

    Vast te stellen de “Verordening Cliëntenparticipatie WWB Goes en Noord-Beveland 2013”

Artikel 1. Begripsbepalingen.

  • a. de cliëntenraad: de cliëntenraad bijstand en minima van de afdelingen “Zorg” en “Activering en Inkomensvoorziening” van Goes en Noord-Beveland;

  • b. het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • c. de gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeenten Goes en Noord-Beveland;

  • d. de afdelingen: de afdelingen “Zorg” en “Activering en Inkomensvoorziening”;

  • e. het afdelingshoofd: hoofd van de afdelingen als onder d. genoemd;

  • f. de cliënt/klant: de persoon die op enigerlei wijze een uitkering ontvangt via de afdelingen, met inbegrip van een vergoeding uit het declaratiefonds;

  • g. de overlegvergadering: de gezamenlijke vergadering van de cliëntenraad met gemeentelijke vertegenwoordigers.

Artikel 2. Doel.

Het doel van de cliëntenparticipatie is, dat cliënten en vertegenwoordigers invloed kunnen uitoefenen op het beleid en de uitvoering en kwaliteit van dienstverlening van de afdelingen door hierover gevraagd en ongevraagd te adviseren.

Artikel 3. Taak.

  • 1. In het kader van de cliëntenparticipatie adviseert de Cliëntenraad over het gemeentelijk beleid op het terrein van de WWB en aanverwante regelingen, alsmede over aangelegenheden die de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening betreffen.

  • 2. De Cliëntenraad houdt zich niet bezig met:

    • -

      individuele klachten, bezwaarschriften, en andere zaken die een individueel karakter dragen, dan wel betrekking hebben op individuele cliënten;

    • -

      verplichte uitvoering door de gemeentelijke organen van wettelijke voorschriften voor zover bij de uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid aanwezig is;

    • -

      de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

Artikel 4. Samenstelling.

  • 1. de Cliëntenraad wordt samengesteld uit de volgende leden:

    • -

      vertegenwoordigers van maximaal drie belangenorganisaties voor minima;

    • -

      vier personen uit de gemeente Goes die een bijstandsuitkering of een andere tegemoetkoming via één of beide afdelingen van de gemeente Goes ontvangen;

    • -

      twee personen uit de gemeente Noord-Beveland die een bijstandsuitkering of een andere tegemoetkoming via één of beide afdelingen van de gemeente Goes of van de gemeente Noord-Beveland ontvangen;

  • 2. De Cliëntenraad behoudt zich het recht voor om tijdens de zittingsperiode maximaal twee onafhankelijke leden voor te dragen voorzover daarmee het maximum aantal leden van negen niet wordt overschreden. Ten aanzien hiervan wordt niet tot de zittingsperiode gerekend een periode van twee maanden voorafgaand aan de aanvangsdatum van de vierjaarlijkse zittingsperiode.

  • 3. De leden worden benoemd door het college, en wel als volgt:

    • -

      vertegenwoordigers van belangenorganisaties en cliënten van de afdelingen Zorg en Activering & Inkomensvoorziening op voorstel van de Cliëntenraad en/of de ambtelijk adviseur;

    • -

      onafhankelijke leden op voorstel van de Cliëntenraad of van één of beide colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Goes en Noord-Beveland;

    • -

      bij het staken van de stemmen telt de stem van de ambtelijk adviseur dubbel.

  • 4. De Cliëntenraad kiest uit haar midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester.

Artikel 5. Benoeming en aftreden.

  • 1. De zittingsduur van de leden is, behoudens tussentijdse aftreding, vier jaar.

  • 2. Na de zittingsduur van vier jaren treden alle leden af, ook de leden die eventueel tussentijds zijn toegetreden.

  • 3. De leden kunnen zich na de zittingsperiode wederom beschikbaar c.q. herkiesbaar stellen.

  • 4. Het lidmaatschap van de Cliëntenraad eindigt:

    • -

      aan het einde van de zittingsperiode als bedoeld in lid 1.;

    • -

      op eigen verzoek;

    • -

      indien het lid geen vertegenwoordiger meer is van een belangenorganisatie voor minima;

    • -

      indien het lid geen cliënt meer is van één of beide afdelingen van de gemeente Goes of van de gemeente Noord-Beveland, tenzij dit het gevolg is van het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. In zo'n geval mag de zittingsperiode worden vol gemaakt;

    • -

      in voorkomende gevallen op voorstel van de organisatie die het lid vertegenwoordigt.

Artikel 6. Werkwijze.

  • 1. Teneinde haar taak te kunnen uitoefenen, ontvangt de Cliëntenraad alle van belang zijnde informatie die met zijn taak verband houdt.

  • 2. De afdelingen dragen er zorg voor dat beleidsvoornemens tijdig aan de Cliëntenraad worden bekendgemaakt en wel op een zodanig tijdstip dat het uitgebrachte advies, waar nodig, toegevoegd kan worden aan de stukken voor het college, de raadscommissie of de gemeenteraad.

  • 3. De advisering door de Cliëntenraad vindt zowel gevraagd als ongevraagd plaats en kan gericht zijn aan de afdelingshoofden, het college, de raadscommissie of de gemeenteraad.

  • 4. Indien een advies van de Cliëntenraad wordt uitgebracht aan één van de afdelingshoofden, dan delen deze hun standpunt hierover schriftelijk of mondeling aan de Cliëntenraad mee.

  • 5. Met betrekking tot de wijze waarop de inspraak van de Cliëntenraad ten aanzien van bepaalde uitvoerings- en/of beleidsaangelegenheden zou kunnen geschieden, vindt met het oog op een effectieve afstemming zoveel mogelijk overleg plaats met het hoofd van de betrokken afdeling of, indien nodig, de raadsgriffier.

  • 6. De adviezen dienen te handelen over algemene aangelegenheden, behorende tot het takenveld van de afdelingen en kunnen niet de positie van een individuele cliënt betreffen.

  • 7. Leden van de Cliëntenraad, die cliënt zijn van één of beide afdelingen, worden in die hoedanigheid niet aangesproken op hun functioneren c.q. lidmaatschap.

Artikel 7. Vergaderingen Cliëntenraad.

  • 1. De vergaderingen van de Cliëntenraad vinden tenminste 10 maal per jaar plaats.

  • 2. Op initiatief van de voorzitter van de Cliëntenraad of minimaal drie leden kunnen één of meerdere extra vergaderingen worden belegd, indien zij dit op grond van omstandigheden noodzakelijk achten.

  • 3. De vergaderingen van de Cliëntenraad zijn in principe openbaar, tenzij de Cliëntenraad uitdrukkelijk besluit dat een bepaald onderwerp in een besloten zitting zal worden behandeld. Dit laatste is in ieder geval aan de orde wanneer over personen wordt vergaderd. Plaats en tijdstip worden bekendgemaakt op de websites van de gemeenten Goes en Noord-Beveland.

  • 4. De secretaris stelt in overleg met de voorzitter de agenda voor de vergadering op en verzendt deze onder bijvoeging van de vergaderstukken zo mogelijk tien dagen voor de vergadering aan de leden van de Cliëntenraad, alsmede aan de afdelingshoofden.

  • 5. De vergadering wordt niet gehouden indien niet de meerderheid van de zitting hebbende leden aanwezig is. De voorzitter bepaalt terstond de datum en het uur waarop de vergadering alsnog gehouden kan worden. De tweede vergadering wordt gehouden, ongeacht het aantal opgekomen leden.

  • 6. Een advies van de Cliëntenraad wordt met meerderheid van stemmen van de leden uitgebracht. Het advies wordt schriftelijk vastgelegd. Desgewenst worden minderheids-standpunten in het advies vermeld. Bij staken van stemmen beslist de stem van de voorzitter.

  • 7. Van elke vergadering wordt een verslag gemaakt door een notulist(e) van, of ingehuurd door, de gemeente Goes. Dit verslag wordt vastgesteld in de eerstvolgende vergadering.

Artikel 8. Overlegvergaderingen.

  • 1. De overlegvergaderingen vinden eens per kwartaal plaats. Indien daartoe aanleiding bestaat, kan op initiatief van de Cliëntenraad of de gemeenten worden besloten tot het houden van een extra vergadering.

  • 2. De overlegvergaderingen worden bijgewoond door:

    • -

      de functioneel wethouders van de gemeenten Goes en Noord-Beveland;

    • -

      de leden van de Cliëntenraad;

    • -

      één of beide afdelingshoofden of diens vervanger(s);

    • -

      de ambtelijk adviseur/contactpersoon van de Cliëntenraad.

  • 3. De overlegvergaderingen zijn in principe openbaar, tenzij de Cliëntenraad of het hoofd van de afdeling of (één van) de wethouders het wenselijk acht(en) dat een bepaalde vergadering, of een deel daarvan, in besloten zitting plaatsvindt. De agenda wordt bekendgemaakt via de inforubriek met verwijzing naar de websites van de gemeenten Goes en Noord-Beveland.

  • 4. Het voorzitterschap van de overlegvergadering wordt in eerste aanleg waargenomen door de wethouder. Bij afwezigheid van de wethouder neemt een afdelingshoofd het voorzitterschap waar.

  • 5. De agenda voor de vergadering wordt opgesteld door de afdelingshoofden waarbij de Cliëntenraad ook agendapunten aan kan dragen. De afdelingshoofden verzenden de stukken zo mogelijk tien dagen voor de vergadering aan de leden van de Cliëntenraad en de functioneel wethouders.

  • 6. De overlegvergaderingen vinden plaats indien tenminste de helft van de leden van de cliëntenraad aanwezig is.

  • 7. Van elke vergadering wordt een verslag gemaakt door een notulist(e) van, of ingehuurd door, de gemeente Goes. Dit verslag wordt vastgesteld in de eerstvolgende overlegvergadering.

Artikel 9. Ambtelijke ondersteuning.

  • 1. De gemeente draagt zorg voor de ambtelijke ondersteuning van de Cliëntenraad, te weten:

    • -

      het beschikbaar stellen van vergaderruimte;

    • -

      het zorgdragen voor de notulen van de vergaderingen;

    • -

      het vermenigvuldigen en verzenden van agenda's, notulen, vergaderstukken e.d.;

    • -

      het geven van advies over en toelichting op aan de orde zijnde onderwerpen.

Artikel 10. Financiële ondersteuning.

  • 1. Burgemeester en wethouders van Goes en Noord-Beveland stellen jaarlijks een bedrag beschikbaar voor door de leden van de Cliëntenraad te maken kosten in verband met cliëntenraadswerk, te weten huur van een eigen werk-/vergaderlocatie, deelname aan studiedagen, deelname aan cursussen, reis- en verblijfskosten en andere kosten.

  • 2. Alle leden ontvangen jaarlijks een onkostenvergoeding voor het verrichten van vrijwilligerswerk. Deze vergoeding bestaat uit:

    • -

      een vaste vergoeding per jaar van € 300,00, te betalen naar rato van de duur van het lidmaatschap;

    • -

      een vergoeding van € 37,50 per bezochte vergadering met een maximum van 10 vergaderingen onder overlegging van een presentielijst.

  • 3. De voorzitter, de secretaris en de penningmeester ontvangen per kwartaal een vergoeding voor extra onkosten. De voorzitter ontvangt € 65,00 per kwartaal. De secretaris en de penningmeester ontvangen € 32,50 per kwartaal.

Artikel 11. Geheimhoudingsplicht.

De Cliëntenraad houdt zich aan de geheimhoudingsplicht van voor advies beschikbaar gestelde (concept) beleidsstukken dan wel mondeling overgebrachte beleidsvoornemens van de gemeenten.

Deze geheimhouding duurt tot het moment dat over het betreffende beleidsonderdeel een openbaar besluit is genomen door het college en/of de gemeenteraad.

Artikel 12.

Citeertitel.

Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening Cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand Goes en Noord-Beveland 2013”.

Artikel 13.

Onvoorziene omstandigheden.

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 14. Inwerkingtreding.

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de
gemeente Goes in zijn openbare
vergadering van 16 mei 2013
de griffier, de voorzitter,
drs. J.W. Scherpenzeel mr. L.J. Verhulst