Regeling vervallen per 01-01-2018

Verordening Ombudsman voor de gemeente Goirle 2005

Geldend van 01-01-2006 t/m 31-12-2017

Intitulé

Verordening Ombudsman voor de gemeente Goirle 2005.

Artikel 1 Benoeming

  • 1. Er is een Ombudsman voor de gemeente Goirle.

  • 2. De ombudsman wordt benoemd door de gemeenteraad.

Artikel 2 Niet benoembare personen

Tot ombudsman is niet benoembaar:

  • a.

    eenieder die lid is van een bestuursorgaan van de gemeente Goirle en de burgemeester

  • b.

    eenieder die werkzaam is als ambtenaar van de gemeente Goirle

  • c.

    een bestuurder of persoon in dienst van een samenwerkingsverband, waarin de gemeente deelneemt.

Artikel 3 Vergoeding en tegemoetkoming in de kosten

  • 1. De vergoeding voor de werkzaamheden van de ombudsman bedraagt € 75,-- per uur.

  • 2. De kosten, die de ombudsman maakt voor een goede uitoefening van zijn functie, worden door hem gedeclareerd bij het college van burgemeester en wethouders en op basis van redelijkheid door de gemeente vergoed. Voor zover mogelijk worden hierover vooraf afspraken gemaakt tussen de ombudsman en het college.

Artikel 4 Op schrift stellen van een klacht

Zonodig is de ombudsman de klager behulpzaam bij het opstellen van het verzoekschrift als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 5 Ontvangstbevestiging en toezending verzoekschrift

  • 1. De ombudsman bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan de verzoeker.

  • 2. Hij zendt tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedragingen wordt geklaagd.

Artikel 6 Bemiddeling

  • 1. De ombudsman kan gedurende een onderzoek de verzoeker en het bestuursorgaan voorstellen doen teneinde onderling tot een oplossing van de klacht te komen.

  • 2. Indien de bemiddeling slaagt brengt de ombudsman daar verslag van uit aan de verzoeker en het bestuursorgaan.

Artikel 7 Jaarverslag

  • 1. Het jaarverslag, dat de ombudsman overeenkomstig het bepaalde in artikel 81 u van de Gemeentewet jaarlijks aan de raad zendt, bevat een geanonimiseerd overzicht van de ingediende klachten, vermeldt hoe de klachten zijn afgedaan en geeft aan in welke fase nog niet afgehandelde klachten zich bevinden.

  • 2. Voor zover de ombudsman op grond van artikel 9:27 van de Algemene wet bestuursrecht naar aanleiding van het door hem verrichte onderzoek aan het betreffende bestuursorgaan een aanbeveling heeft gedaan, wordt door het college van burgemeester en wethouders bij de aanbieding van het jaarverslag van de ombudsman aan de gemeenteraad aangegeven wat met die aanbeveling gedaan is.Voorts rapporteert het college bij die gelegenheid aan de raad of een klacht reden is geweest de organisatie en/of werkprocessen bij te stellen.

  • 3. Het jaarverslag wordt algemeen verkrijgbaar gesteld.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2006.

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening Ombudsman voor de gemeente Goirle 2005’.

II De heer J.P.M. van Casteren met ingang van 1 januari 2006 voor een periode van 6 jaar te benoemen tot Ombudsman voor de gemeente Goirle.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Goirle in zijn vergadering van 20-12-2005.