Regeling vervallen per 28-05-2022

Verordening ambtelijke bijstand gemeente Gorinchem 2020

Geldend van 16-03-2021 t/m 27-05-2022

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand gemeente Gorinchem 2020

Intitulé

Vaststelling verordening ambtelijke bijstand gemeente Gorinchem 2020

de raad van de gemeente Gorinchem;

gezien het voorstel van het fractievoorzittersoverleg d.d. 12 november 2020;

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

B E S L U I T:

De navolgende “Verordening ambtelijke bijstand gemeente Gorinchem 2020” vast te stellen;

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • Ambtelijke bijstand: bijstand, verleend door onder het gezag van het college werkzame ambtenaren;

  • Bijstand: ondersteuning bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere ondersteuning niet zijnde een verzoek om informatie.

Artikel 2. Verzoek om informatie

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om feitelijke informatie van geringe omvang of om inzage in of afschrift van bij de raad, burgemeester en wethouders of de burgemeester berustende schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat.

  • 2.

    De griffier verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Voor zover daarmee niet aan het verzoek voldaan is, verzoekt de griffier de secretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die voor zover mogelijk de resterende informatie zo spoedig mogelijk verstrekken.

Artikel 3. Verzoek om bijstand

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om bijstand.

  • 2.

    De verzochte bijstand wordt zo spoedig mogelijk verleend, voor zover dit naar het oordeel van de griffier in redelijkheid kan worden gevergd. Als de griffier de verzochte bijstand niet kan verlenen, verzoekt hij de secretaris om een of meer ambtenaren aan te wijzen die ambtelijke bijstand verlenen.

  • 3.

    De secretaris weigert het verzoek om ambtelijke bijstand als:

  • a.

    naar zijn oordeel niet aannemelijk is gemaakt dat de ambtelijke bijstand betrekking heeft op raadswerkzaamheden, of;

  • b.

    dit naar zijn oordeel het belang van de gemeente kan schaden, of;

  • c.

    het verlenen van de verzochte ambtelijke bijstand naar zijn oordeel in redelijkheid niet kan worden gevergd.

  • 4.

    Als de secretaris het verzoek om ambtelijke bijstand weigert, deelt hij dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid door (of namens) wie het verzoek is ingediend. De griffier of het raadslid kan de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over het alsnog laten verlenen van de ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

  • 5.

    De ambtenaar die ambtelijke bijstand verleent, houdt de griffier op de hoogte van de vordering van de ambtelijke bijstand.

  • 6.

    De fractie die of het raadslid dat bijstand vraagt is verantwoordelijk voor de uiteindelijke beleidsmatige keuzes die in een amendement, motie of initiatiefvoorstel worden opgenomen.

Artikel 4. Geschil over verleende ambtelijke bijstand

  • 1.

    Een raadslid dat niet tevreden is over de aan hem verleende ambtelijke bijstand, kan de griffier verzoeken hierover in overleg te treden met de secretaris.

  • 2.

    Als overleg met de secretaris niet leidt tot een ook voor het raadslid bevredigende oplossing, kan deze de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over de aan hem verleende ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

Artikel 5. Verstrekking informatie over verzoeken om ambtelijke bijstand

Als het college of een of meer leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of over de inhoud van verleende ambtelijke bijstand, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Artikel 6. Intrekking oude verordening

De ‘Regeling inzake het verstrekken van ambtelijke bijstand aan de leden van de gemeenteraad’ d.d. 10 april 2003 wordt ingetrokken.

Artikel 7. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening ambtelijke bijstand gemeente Gorinchem 2020.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 10 december 2020.

De voorzitter, De griffier,