Regeling vervallen per 01-01-2014

Regeling kinderopvang gemeente Grave 2003

Geldend van 04-02-2004 t/m 31-12-2013

Intitulé

Regeling kinderopvang gemeente Grave 2003

Gemeente GraveBurgemeester en wethouders van de gemeente Grave;gelet op het bepaalde in artikel 15:3 van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling enUitwerkingsovereenkomst gemeente Grave;gelet op het instemmende besluit van de commissie voor Georganiseerd Overleg dd.;b e s l u i t e n :vast te stellen de navolgende regelingRegeling kinderopvang gemeente Grave 2003.De kinderopvangregeling van de gemeente Grave biedt faciliteiten voor kinderopvang onderde hierna genoemde voorwaarden.

Artikel 1 Begripsbepalingen.

Belanghebbende: De medewerker van de gemeente Grave, die zorgtaken heeft voor één of meer kinderen in de leeftijdscategorie van 0 - 13 jaar en;

  • 1.

    een ambtelijke aanstelling heeft voor bepaalde of onbepaalde tijd;

  • 2.

    een arbeidsovereenkomst heeft voor bepaalde of onbepaalde tijd;

Voor een medewerker met een dienstverband voor bepaalde tijd geldt dat het dienstverband moet zijn aangegaan voor minimaal één jaar. Uitgesloten zijn het personeel werkzaam bij het openbaar basisonderwijs, uitzendkrachten, vrijwilligers, stagiaires en bij de gemeente gedetacheerden.Zorgtaken: Er is sprake van zorgtaken voor een kind indien de medewerker in een familierechtelijke betrekking als ouder tot het kind staat of wanneer de medewerker de verantwoordelijkheid voor de verzorging en opvoeding van het kind, wonend op hetzelfde adres, op zich heeft genomen.Kinderopvang: Onder kinderopvang wordt verstaan kinderopvang in een erkend kinderopvangcentrum conform de Algemene Maatregel van Bestuur van 1995 inzake de kwaliteit van kinderopvang voor kinderen van 0 tot 13 jaren.Intermediair: Organisatie belast met de uitvoering van kinderopvangregelingen in Nederland.

Artikel 2 Vormen van opvang.

De kinderopvangregeling geldt voor kinderen in de leeftijd van 0 tot 13 jaar of uiterlijk het tijdstip waarop zij de basisschool verlaten. Als vormen van opvang worden aangeboden: opvang bij een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang en gastouderopvang.

Artikel 3 Uitvoering.

De uitvoering van de regeling is gedelegeerd aan een intermediair.

Artikel 4 Procedure aanvraag en plaatsing.

  • 1. De medewerker kan zich rechtstreeks (telefonisch) wenden tot de intermediair voor informatie en/of het opvragen van de benodigde formulieren, waarop de voorkeur voor opvang kan worden aangegeven.

  • 2. De aanvraag voor kinderopvang kan ingediend worden vanaf 6 maanden voor de gewenste ingangsdatum van de kinderopvang.

  • 3. De medewerker dient de aanvraag voor kinderopvang in middels door de intermediair te verstrekken aanvraagformulieren.

  • 4. Opvang kan worden aangevraagd voor die tijdstippen/dagdelen dat men is ingeroosterd voor werkzaamheden ten behoeve van de gemeente Grave. Hierbij dient tevens rekening gehouden te worden met de beschikbaarheid van een eventuele partner.

  • 5. Indien de gevraagde opvang gerealiseerd kan worden, sluit de intermediair een contract met de ouder en het kinderopvangcentrum.

  • 6. Mutaties in de opvang dient de medewerker met de intermediair te regelen en te laten bevestigen door het kinderopvangcentrum.

Artikel 5 Ouderbijdrage bij opvang in een kinderdagverblijf.

  • 1. De medewerker die gebruik maakt van deze regeling is verplicht een inkomensafhankelijke ouderbijdrage aan de intermediair te betalen. Hiervoor gebruikt de intermediair de ouderbijdragentabel op basis van het bruto gezinsinkomen per jaar (geldt niet voor gastouderopvang; zie artikel 6) zoals deze jaarlijks wordt vastgesteld door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

  • 2. De kosten van een kindplaats worden niet met terugwerkende kracht vergoed; De intermediair kan slechts die plaatsen overnemen waarvoor geen gemeentelijke subsidie wordt verstrekt.

Artikel 6 Gastouderopvang.

Bij gastouderopvang heeft de vergoeding van de werkgever betrekking op de jaarlijkse vaste bureaukosten van het gastouderbureau.De werknemer betaalt zelf het (inkomenonafhankelijke) uurtarief aan het gastouderbureau.

Artikel 7 Gemeentelijke bijdrage en kostendeling werkgever partner

  • 1. In geval van alleenstaande ouders wordt uitgegaan van een werkgeversbijdrage van 100% van het bedrag dat resteert na aftrek van de ouderbijdrage.

  • 2. Indien sprake is van twee ouders/verzorgers van het kind en beide partners zijn in loondienst werkzaam, zal aan de werkgever van de partner worden verzocht de andere helft van de kosten op zich te nemen.

  • 3. Wanneer de werkgever van de partner niet wenst mee te werken aan een kostendeling blijft het uitgangspunt dat de gemeente Grave maximaal 50% van de kosten - na aftrek ouderbijdrage - vergoedt. De ouder betaalt in dat geval de andere helft als toeslag boven op de ouderbijdrage volgens de ouderbijdragetabel.

  • 4. In overige gevallen (b.v. partner heeft een zelfstandig beroep) wordt uitgegaan van een bijdrage van 50% van het bedrag, dat resteert na aftrek van de ouderbijdrage. De andere helft wordt als toeslag boven op de ouderbijdrage volgens de ouderbijdragetabel bij de ouders in rekening gebracht.

  • 5. De gemeente betaalt mee aan kinderopvang die via de partner is gerealiseerd als verzocht wordt om kostendeling als hierboven omschreven.

Artikel 8 Beëindiging van de opvang en einde van de bijdrage van de bekosting van een kindplaats

  • 1. De medewerker is verplicht in alle gevallen het gebruik van een kindplaats schriftelijk bij de intermediair op te zeggen. Hij dient in geval van opzegging de met de intermediair overeengekomen opzegtermijn in acht te nemen.

  • 2. Het recht op een bijdrage voor kinderopvang eindigt als niet aan de voorwaarden van de regeling wordt voldaan, zoals bijvoorbeeld beëindiging van het dienstverband of het bereiken van de maximale in de regeling toegestane leeftijd van het kind.

  • 3. De medewerker is verplicht indien een situatie zoals beschreven in het voorgaande lid van dit artikel zich voordoet, de kindplaats onverwijld schriftelijk bij de intermediair op te zeggen. 

  • 4. De kindplaats wordt door de intermediair beëindigd indien de medewerker in gebreke blijft de verschuldigde ouderbijdrage en de eventuele toeslag genoemd in het 4e lid van artikel 7 te voldoen.

Artikel 9 Intermediair.

In een bij deze regeling behorend besluit wordt aangegeven welke organisatie als intermediair fungeert. Afhankelijk van de keuzemogelijkheden die de intermediair biedt, zal in het bij deze regeling behorend besluit aangegeven worden welke specifieke bepalingen gelden.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden.

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 11

Deze regeling treedt in werking op de 1e dag van de maand volgend op de datum waarop deze door het college van burgemeester en wethouders van Grave is vastgesteld, onder intrekking van het op 14 november 1995 vastgestelde "Reglement kinderopvang ten behoeve van het gemeentepersoneel", en kan worden aangehaald als "Regeling kinderopvang gemeente Grave 2003".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Grave d.d. 3 februari 2004.BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GRAVE;De secretaris, De burgemeester,