Regeling vervallen per 01-01-2013

Ondermandaat dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken 2012 per 1 mei 2012

Geldend van 02-11-2012 t/m 31-12-2012 met terugwerkende kracht vanaf 01-05-2012

Intitulé

ONDERMANDAAT DIENST RUIMTELIJKE ORDENING EN ECONOMISCHE ZAKEN per 1 mei 2012

de Concerndirecteur Groningen,

RO 12.3120719;

HEEFT BESLOTEN:

het ondermandaat dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken 2012 per 1 mei 2012 gewijzigd vast te stellen.

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Overgangsbepaling

In verband met de per 1 mei 2012 in werking getreden reorganisatie binnen Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken treedt deze ondermandaatregeling met terugwerkende kracht tot 1 mei 2012 in werking. De periode tot aan vaststelling van dit ondermandaat op 12 juni 2012 geldt als overgangsperiode. Besluiten die in de overgangsperiode tot 12 juni 2012 nog onder de tot 1 mei 2012 voor RO/EZ geldende ondermandaatregeling zijn genomen vallen nadrukkelijk onder de toegestane mandaten.

Algemene bepalingen ondermandaat dienst ROEZ

Onder Concerndirecteur Groningen wordt in dit ondermandaatbesluit verstaan de Concerndirecteur welke door het Groningen Managementteam is aangewezen om de dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken aan te sturen.

Op dit ondermandaatbesluit zijn de bepalingen uit het gemeentebreed geldende “Algemeen Mandaatbesluit 2012” nadrukkelijk van toepassing.

Belangrijk (het fingerspitzegefûhl voor politiek/bestuurlijke besluiten)

Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met de betreffende directeur of met de Concerndirecteur Groningen plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in mandaat besloten kan worden of dat het een burgemeesters of collegebesluit dient te worden.

Nadrukkelijk is dat in artikel 2 en 3 van het Algemeen Mandaatbesluit 2012 uitgewerkt. Een verkorte inhoud staat hieronder:

Artikel 2 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2012” geeft in lid 1 aan dat als het Beleid van B&W bij een besluit is betrokken of een besluit op overige wijze Beleidsmatige aspecten kent, zo’n besluit aan de burgemeester of het college van B&W voorgelegd dient te worden.

In lid 2 staat dat lid 1 in ieder geval van toepassing is:

  • a.

    indien het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde Beleid;

  • b.

    indien te verwachten valt dat de burgemeester of het college of een portefeuillehouder op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;

  • c.

    indien uit het besluit financiële, juridische, organisatorische, politiek/bestuurlijke en/of publicitaire belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;

  • d.

    indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijke portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;

  • e.

    indien het een brief of verzoek betreft met een persoonlijk karakter. Door de Concerndirecteur Groningen is daaraan toegevoegd:

  • f.

    Indien het een brief betreft aan of van de Commissaris van de Koningin.

    Dit artikel geeft de belangrijkste (POlitieke)randvoorwaarden voor mandaatverlening weer.

Artikel 3 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2012” geeft aan dat ook besluiten waarbij het diensthoofd van een andere dienst belang heeft of waarbij het taakgebied van die dienst wordt geraakt, deze besluiten vooraf aan het diensthoofd van de betreffende dienst moeten worden voorgelegd.

Vervangingsregeling concerndirecteur Groningen

Voor de vervanging van de Concerndirecteur Groningen geldt een vaste (hiërarchische) volgorde.

  • °

    Eerste vervanger en plaatsvervangend Concerndirecteur Groningen is de directeur Ontwikkeling en Uitvoering (dir. O & U)

  • °

    Tweede vervanger is (bij afwezigheid van de Concerndirecteur Groningen en directeur (O & U) de directeur Beleid en Ontwerp (dir. B & O)

  • °

    derde vervanger is (bij afwezigheid van de Concerndirecteur Groningen, dir. O& U en dir. B & O) de directeur Stadsdeelcoördinatie en Stadsbeheer (dir. SDC & SDC&SB)

  • °

    Vierde vervanger is (bij afwezigheid van de Concerndirecteur Groningen, dir. O & U, dir. B & O en dir. SDC & SDC&SB) de directeur Dienstverlening en Control (dir. D & C)

Tijdens de periode, waarin één van de genoemde directeuren de Concerndirecteur Groningen vervangt, is deze gemachtigd alle handelingen te verrichten, die aan de functie van Concerndirecteur Groningen voor zover het de dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken betreft zijn verbonden.

Plaatsvervanging directeur/afdelingshoofd/teamleider

Bij afwezigheid van een directeur gelden de andere directeuren als plaatsvervanger. Bij afwezigheid van andere geondermandateerden geldt zijn of haar leidinggevende als plaatsvervanger.

Herverdeling afdelingen en/of taken

Bij herverdeling van de afdelingen onder de verschillende directeuren, verkrijgt de directeur die een andere afdeling onder zijn of haar hoede krijgt automatisch daarmee ook het aan de directeur gekoppelde ondermandaat voor die afdeling. In het algemeen worden bij herverdeling van afdelingen en/of taken de aan die afdelingen of taken gekoppelde bevoegdheden opgedragen aan de in het herverdelingsbesluit aangegeven functionarissen.

Niet benoemde besluiten

Het nemen van niet benoemde besluiten welke wel binnen de normale bedrijfsvoering door de dienst RO/EZ worden genomen wordt geondermandateerd aan die directeur en dat afdelingshoofden welke door de aard van de andere aan hem of haar geondermandateerde bevoegdheden het meest aangewezen is om het betreffende besluit te nemen. Dit kunnen ook meerdere zijn. Het aanvragen van (europese) subsidies kan bijvoorbeeld door het hoofd FIA of door het hoofd Wonen worden gedaan.

Afwezigheid

De in dit ondermandaatbesluit gebezigde term afwezigheid behoeft niet eng geïnterpreteerd te worden. Het niet direct beschikbaar zijn van een geondermandateerde op enig moment is voldoende.

Kleine intern gerichte besluiten

Voor kleine met name intern gerichte besluiten zoals bijvoorbeeld aanvragen betreffende treinkaartjes en bestellingen/facturen voor relatief geringe bedragen (fingerspitzengefûhl) is vervanging van een afdelingshoofd door een ander afdelingshoofd toegestaan.

Aangifte strafbaar feit

Onder de uitvoering van een regeling wordt ook verstaan het doen van aangifte van een strafbaar feit ingeval overtreding van de betreffende regeling strafbaar is gesteld. Ook aangifte in verband met door de dienst ondervonden schade valt daaronder. De aangifte dient namens de burgemeester plaats te vinden (zie voor de ondertekening hieronder bij Privaatrecht).

Het voeren van verweer

Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook het voeren van verweer (zowel schriftelijk als mondeling) in bezwaarschriftenprocedures als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht. In dit ondermandaatbesluit is bovendien aan enkele overigens niet geondermandateerde medewerkers die bevoegdheid gegeven.

Wet dwangsom

Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook de uitvoering van de wet Dwangsom. Per 1 oktober 2009 is in de Awb de mogelijkheid van de dwangsom bij termijnoverschrijding opgenomen. Besluiten naar aanleiding van ingebrekestellingen vanwege termijnoverschrijding (dus de vaststelling van de hoogte van de dwangsom) kunnen door de betreffende afdeling worden genomen.

Handhaving

Alhoewel de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen onder de uitvoering van een regeling valt is vanwege de politieke en maatschappelijke gevoeligheid in het kader van deze ondermandaatregeling besloten slechts het hoofd van de afdeling Bouw- en Woningtoezicht en zijn directeur daartoe ondermandaat te verlenen.

Met uitsluiting van alle andere geondermandateerden zijn daarom het hoofd van de afdeling Vergunningverlening en handhaving en de directeur Beleid en Ontwerp, naast de overig aan hen toegekende ondermandaten, geondermandateerd voor de uitvoering van alle, binnen de dienst RO/EZ uit te voeren, regelingen voorzover het betreft de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen.

Slechts de specifiek in dit ondermandaatbesluit aangegeven aanschrijvingsbevoegdheden vallen daarbuiten en zijn en blijven geondermandateerd aan de daarbij genoemde functionarissen. Het gaat hierbij met name om aanschrijvingen Woningwet en APV.

Behalve ingeval van routinebesluiten dient de Concerndirecteur Groningen op de hoogte te worden gehouden van de betreffende zaken of, bij zwaardere zaken, bij de besluitvorming ingeschakeld te worden.

Privaatrecht

Zoals o.a. koop/verkoop, huur/verhuur, inhuur/uitlening/detachering, aanbesteding, opdrachtverlening/wijziging en meerwerk etc. (leasebesluiten zijn uitgezonderd van het mandaat en mogen dus alleen door het college zelf worden genomen.)

(Publiekrechtelijke) besluiten tot het aangaanvan privaatrechtelijke overeenkomsten:

Het gaat dan om publiekrechtelijke besluiten waarbij de ondergemandateerde besluit met een private partij een overeenkomst te willen sluiten. Deze publiekrechtelijke besluiten worden genomen door (of namens) het college van B&W. Het kan bijvoorbeeld gaan over het aangaan van een convenant. De ondertekening van een brief waarin dat wordt medegedeeld luidt dan: “met vriendelijke groet, burgemeester en wethouders van Groningen, namens hen,, concerndirecteur Groningen, namens deze, de (onder)gemandateerde”

De privaatrechtelijke ondertekening

De ondertekening van de overeenkomst zelf en ook de ondertekening van andere privaatrechtelijke stukken dient als volgt te geschieden: “met vriendelijke groet, burgemeester van Groningen, namens deze, concerndirecteur Groningen, namens deze, de (onder)gemandateerde”.

TEN BOER

De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de Concerndirecteur Groningen gemandateerde bevoegdheden.

Als uitzondering hierop geldt dat voor Ten Boer afwijkende bedragen gelden ten aanzien van het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen. Er ligt een grens van € 10.000 waarboven in ondermandaat geen privaatrechtelijke rechtshandelingen mogen worden verricht, tenzij het routine-uitgaven of investeringen betreft of de raad van Ten Boer bij eerdere besluitvorming hiervoor de bestemming en de aanwending heeft gegeven.

Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.

De ondertekening voor Ten Boer luidt:

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Ten Boer,

namens hen,, concerndirecteur Groningen,

namens deze,

naam,

vakdirecteur Directie/afdelingshoofd/teamleider etc. betreffende afdeling.

Afdeling 1 Algemeen

Afdeling 1 Algemeen

Afdeling 2 Privaat- en Strafrechtelijke rechtshandelingen

Afdeling 2 Privaat- en Strafrechtelijke rechtshandelingen

Afdeling 3 Diverse voorbereidings- en uitvoeringshandelingen

Afdeling 3 Diverse voorbereidings- en uitvoeringshandelingen

Afdeling 4 Financiële uitvoeringsregelingen

Afdeling 4 Financiële uitvoeringsregelingen

Afdeling 5 Subsidieregelingen

Afdeling 5 Subsidieregelingen

Afdeling 6 Wet RO e.a.

Afdeling 6 Wet RO e.a.

Afdeling 7 Wabo, Woningwet Monumentenwet e.a.

Afdeling 7 Wabo, Woningwet Monumentenwet e.a.

Afdeling 8 Huisvestingswet e.a.

Afdeling 8 Huisvestingswet e.a.

Afdeling 9 Telecommunicatie- en Graafverordening

Afdeling 9 Telecommunicatie- en Graafverordening

Afdeling 10 APVG

Afdeling 10 APVG

Afdeling 11 Omzetbelasting, Winkels, Horeca en Stadsbezittingen

Afdeling 11 Omzetbelasting, Winkels, Horeca en Stadsbezittingen

Afdeling 12 Verkeer

Afdeling 12 Verkeer

Afdeling 13 Watergerelateerde regelingen

Afdeling 13 Watergerelateerde regelingen

Afdeling 14 Wet lijkbezorging, Verordening op de gemeentelijke begraafplaatsen

Afdeling 14 Wet op de lijkbezorging, Verordening op de gemeentelijke begraafplaatsen

Afdeling 15 Wet Kinderopvang: Verordening Kwaliteitsregels Peuterspeelzaalwerk

Afdeling 15 Wet Kinderopvang: Verordening Kwaliteitsregels Peuterspeelzaalwerk

Ondertekening

Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen van 12 juni 2012.
P. Teesink.

Bijlage 1 Bevoegde inkopers en verkopers m.b.t. de Algemene Inkoopvoorwarden c.q. de Algemene Verkoop-, Leverings- en Betalingsvoorwaarden

Bijlage 1 Bevoegde inkopers en verkopers m.b.t. de Algemene Inkoopvoorwaarden c.q. de Algemene Verkoop-, Leverings- en Betalingsvoorwaarden 

Bijlage 2 Budgethoudersregeling dienst RO/EZ

Bijlage 2 Budgethoudersregeling dienst RO/EZ

Bijlage 3 Overzicht per directie van budgethouders en -beheerders

Bijlage 3 Overzicht per directie van budgethouders en -beheerders