Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR231159
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR231159/4
Regeling vervallen per 15-03-2024
HANDHAVINGSPROTOCOL HORECA GEMEENTE GRONINGEN 2010
Geldend van 19-09-2018 t/m 14-03-2024
Intitulé
HANDHAVINGSPROTOCOL HORECA GEMEENTE GRONINGEN 2010BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE GRONINGEN
en de burgemeester, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft,
(BD10.2266219);
gezien de Gemeentewet;
gezien het voorstel van 18 mei 2010;
HEBBEN BESLOTEN:
het Handhavingsprotocol horeca gemeente Groningen 2010 vast te stellen.
A. Het exploiteren zonder vereiste vergunning(en)
Overtredingen/andere bepalingen |
Bestuurlijke maatregelen |
Consequenties |
Politie |
Anderen |
Het exploiteren van een nieuw horecabedrijf zonder geldige exploitatievergunning (art. 2:27 APVG 2009) |
1e keer: Aanzeggen dat er niet geëxploiteerd mag worden. Mondeling aanzeggen van vooraankondiging sluiting, onmiddellijk mondeling opvragen zienswijze over voornemen sluitingsbevel. (Zelfde dag of volgende werkdag vooraankondiging schriftelijk bevestigen en pandeigenaar informeren.) 2e keer: (Één werkdag na 1e constatering); aanzeggen dat er niet geëxploiteerd mag worden. Onmiddellijke schriftelijke last onder bestuursdwang tot sluiting met een termijn voor inwerkingtreding van (in beginsel) 24 uur (Bezwaar en voorlopige voorziening mogelijk) Pandeigenaar informeren. 3e keer: ((In beginsel) één werkdag na 2e constatering) Effectuering van het sluitingsbevel doormiddel van aanplakken mededeling van sluiting en bij geconstateerde noodzakelijkheid ondersteunende maatregelen voor effectuering. (verzegelen, aftimmeren, verwijderen voorraden of inventaris) Pandeigenaar informeren
Uitzondering: Indien er sprake is van een wijziging in de rechtsvorm of opvolging door al betrokken personen. Bijvoorbeeld een eenmanszaak gaat naar een B.V. Dus alleen de rechtsvorm wijzigt. De verantwoordelijke natuurlijke persoon(en) is(zijn) dezelfde(n).
Of de opvolgend exploitant was al nauw betrokken bijvoorbeeld een bedrijfsleider of een actief bij de exploitatie betrokken bestuurder. Voorwaarden: - Het bedrijf moet voor de rechtsvorm wijzigen beschikken over alle rechtsgeldige vergunningen, ontheffingen en voldoen aan geldende wet en regelgeving. - Er ligt er een volledig ontvankelijke aanvraag voor (indien vereist) de Drank- en Horecavergunning, de exploitatie vergunning en de aanwezigheidsvergunningen bij de gemeente en er is concreet zicht op verlening van de gevraagde vergunningen. - Het woon- en leefklimaat in de omgeving mag op geen enkele wijze onaanvaardbaar negatief worden beïnvloed.
|
De exploitant moet de exploitatie onmiddellijk staken.
|
Signaleren, informeren en adviseren. |
|
Het exploiteren van een (nieuw) horecabedrijf zonder geldige vergunning Drank- en Horecawet (artikel 3 DHW) |
|
|
Signaleren, informeren en adviseren. |
VWA is op dit moment nog bestuursrechtelijk toezichthouder |
B. Overtreden van bepalingen in Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Groningen 2009(APVG)
Overtreding/ andere bepalingen |
Bestuurlijke maatregelen |
Consequenties |
Politie |
Anderen |
Artikel 2:32 APVG 2009 De burgemeester kan in het belang van de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid of gezondheid, of in geval van bijzondere omstandigheden, te zijner beoordeling, voor één of meer horecabedrijven tijdelijk een sluitingsuur vaststellen of tijdelijke sluiting bevelen. |
Opleggen tijdelijk sluitingsuur of tijdelijke sluiting (tot maximaal 12 maanden) + intrekken vrijstelling exploitatievergunning |
|
Bestuurlijke Rapportage en waar mogelijk verbaliseren |
OM kan vervolgen voor strafbare/ beboetbare feiten |
Artikel 2:33 APVG 2009 De burgemeester kan de vergunning c.q. vrijstelling geheel of gedeeltelijk intrekken indien: c) er bij herhaling incidenten in/of vanuit het horecabedrijf hebben plaatsgevonden, waarbij de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid of gezondheid in het geding zijn. |
1e keer: Schriftelijke waarschuwing + intrekken vrijstelling exploitatievergunning (bedrijf moet binnen 2 weken exploitatievergunning aanvragen. Doet men dat niet, dan handhaving o.b.v. onderdeel A van het protocol) 2e keer: Schriftelijke waarschuwing 3e keer: (binnen één jaar) Geheel of gedeeltelijke intrekking van de vergunning en/of het verbinden van extra voorwaarden aan de vergunning.
NB * Bij herhaling van bepaalde incidenten (bijv. incidenten met glas, incidenten met wapens), kan de burgemeester verplicht (tijdelijk) te nemen veiligheidsmaatregelen opleggen. Deze veiligheidsmaatregelen worden verplicht middels aanpassing van de exploitatievergunning (artikel 2:27 jo. 1:7 APVG) Bijvoorbeeld: -verplicht stellen van schenken in polycarbonaat/gehard plastic; - verplichting tot aanstellen van (meer) portiers/beveiligers; - verplicht stellen van een detectiepoort. NB: in ernstige gevallen kunnen handhavingsstappen worden overgeslagen. |
Bij tijdelijk intrekken van de vergunning kan gedurende die tijd niet worden geëxploiteerd |
Bestuurlijke rapportage en waar mogelijk verbaliseren |
OM kan vervolgen voor strafbare/ beboetbare feiten |
Artikel 2:33 sub d APVG 2009 Wijziging exploitatie zonder nieuwe exploitatievergunning |
1e keer: rapport opmaken en schriftelijke waarschuwing vooraanschrijving (gelegenheid geven om feitelijke situatie in overeenstemming te brengen met de vergunning of legalisatie) 2e keer: rapport opmaken en bevel beëindiging overtreding en aanzeggen bestuurlijke maatregelen 3e keer: effectueren bestuursdwang/dwangsom |
|
Signaleren, informeren en adviseren |
Indien nodig kennisgeving aan VRG |
Artikel 2:27a APVG 2009 Overtreding APV-regels, bijvoorbeeld: - Vergunningplichtig terras zonder vergunning; - Te groot terras; - Niet voldoen aan de beleidsregels terrassenbeleid |
1e keer: rapport opmaken en schriftelijke waarschuwing 2e keer: rapport opmaken, bevel beëindiging overtreding en toepassing bestuursdwang als overtreding niet beëindigd wordt. |
|
Signaleren, informeren en adviseren |
Indien nodig kennisgeving aan VRG |
C. Overtreden Opiumwet, artikel 13b, in voor het publiek toegankelijke lokalen en daarbij behorende erven niet zijnde coffeeshops
Overtredingen/andere bepalingen |
Bestuurlijke maatregelen |
Consequenties |
Politie |
Beleid anderen |
Overtreden artikel 13b van de Opiumwet (verkoop, aflevering of verstrekking, dan wel het daartoe aanwezig zijn, van een middel zoals genoemd in lijst I of II bij de Opiumwet).
|
Verkoop, aflevering, verstrekking of voorhanden hebben van: A: harddrugs: - sluiting bedrijf gedurende één jaar
B: softdrugs: 1e keer: schriftelijke waarschuwing {vooraanschrijving} 2e keer: binnen één jaar na de 1e: sluiting gedurende drie maanden o.g.v. art.13b Opiumwet
C: softdrugs plus overlast met criminele activiteiten: Onmiddellijke sluiting bedrijf voor maximaal één jaar. Tevens schriftelijke waarschuwing dat bij herhaling na de sluiting de exploitatievergunning zal worden ingetrokken |
Einde exploitatie gedurende 12 maanden plus strafrechtelijke vervolging
Sluiting gedurende drie maanden
Maximaal één jaar sluiting en bij herhaling daarna intrekking exploitatievergunning |
Proces Verbaal overtreding(en) Opiumwet t.b.v. strafvervolging en ontneming wederrecht. voordeel |
OM dient direct door de gemeente en de politie te worden geïnformeerd. |
D. Overtreden gedoogvoorwaarden in coffeeshops
Overtredingen/andere bepalingen |
Bestuurlijke maatregelen |
Consequenties |
Politie |
Beleid anderen |
Verkoop, aflevering, verstrekking of voorhanden hebben van harddrugs |
Het horecabedrijf wordt onmiddellijk voor een periode van 1 jaar gesloten (art. 13b Opiumwet); tevens vervalt de gedoogsituatie. |
Sluiting coffeeshop Intrekking gedoogsituatie |
Proces Verbaal overtreding(en) Opiumwet t.b.v. strafvervolging en ontneming wederrecht. voordeel |
- OM dient direct door de gemeente en de politie te worden geïnformeerd.
- OM kan overgaan tot vervolging van strafbare/beboetbare feiten. |
Constatering van overlast met criminele activiteiten (ernstig al dan niet dreigende verstoring van het woon- en leefklimaat in of rondom de coffeeshop, waarbij tevens criminele activiteiten vanuit de coffeeshop worden ontplooid |
Het horecabedrijf wordt onmiddellijk gesloten voor een bepaalde periode (maximaal 1 jaar) afhankelijk van de ernst van de overlast op grond van art. 13b Opiumwet; tevens vervalt de gedoogsituatie. |
Sluiting coffeeshop Intrekking gedoogsituatie. |
Proces Verbaal overtreding(en) Opiumwet t.b.v. strafvervolging en ontneming wederrechtelijk verkregen voordeel |
- OM dient direct door de gemeente en de politie te worden geïnformeerd.
- OM kan overgaan tot vervolging van strafbare/beboetbare feiten. |
Constatering van overlast zonder criminele activiteiten (al dan niet dreigende verstoring van het woon- en leefklimaat in of rondom de coffeeshop door gedragingen van bezoekers, personeel e.d. zonder criminele activiteiten; er zijn veelal klachten bij de politie)
|
1e keer: schriftelijke waarschuwing 2e keer: binnen 1 jaar na 1e overtreding: schriftelijke waarschuwing dat gedoogbeschikking wordt ingetrokken bij herhaling binnen 1 jaar na 2e overtreding 3e keer: binnen 1 jaar na 2e overtreding: intrekking gedoogbeschikking (eventueel sluiting voor max 3 maanden o.g.v. 13b Opiumwet) |
Intrekken gedoogbeschikking en evt. sluiting coffeeshop |
Signaleren, informeren en adviseren. |
- OM dient direct door de gemeente en de politie te worden geïnformeerd.
- OM kan overgaan tot vervolging van strafbare/beboetbare feiten. |
Constatering van één van de hierna genoemde overtredingen: verkoop van softdrugs aan jongere (<18 jaar), aanwezigheid van 1 of ten hoogste 3 jongeren (<18 jaar), affichering, verkoop van alcoholhoudende drank, handelsvoorraad tussen 500 en 600 gram of verkoop tussen 5 en 6 gram op eenzelfde dag aan dezelfde koper.
|
1e keer: schriftelijke waarschuwing 2e keer: binnen 1 jaar na 1e overtreding: schriftelijke waarschuwing dat gedoogbeschikking wordt ingetrokken bij herhaling binnen 1 jaar na 2e overtreding 3e keer: binnen 1 jaar na 2e overtreding : intrekking gedoogbeschikking |
Intrekking gedoogbeschikking |
1e keer: overtreding(en) vastleggen in PV 2e keer:binnen 1 jaar na 1e overtreding : PV overtreding(en) Opiumwet t.b.v. strafvervolging. 3e keer: idem als bij 2e keer |
- OM dient direct door de gemeente en de politie te worden geïnformeerd.
- OM kan overgaan tot vervolging van strafbare/beboetbare feiten.
|
Combinatie van overtredingen van of uit verschillende categorieën, samenloop met andere strafbare gedragingen of overtreding van de gestelde maxima |
Onmiddellijke sluiting voor de periode van één jaar (art 13b Opiumwet) ; tevens vervalt de gedoogsituatie |
Intrekking gedoogbeschikking Sluiting coffeeshop voor de periode van één jaar |
Proces-verbaal overtreding(en) Opiumwet t.b.v. strafvervolging |
- OM dient direct door de gemeente en de politie te worden geïnformeerd.
- OM kan overgaan tot vervolging van strafbare/beboetbare feiten. |
E. Overtreden Drank- en Horecawet (DHW) en op deze wet gebaseerde artikelen in de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Groningen 2009 (APVG)
Overtreding/ andere bepalingen |
Bestuurlijke maatregelen |
Consequenties |
Politie |
Artikel 3 DHW Uitoefenen horeca- of slijtersbedrijf zonder (rechtsgeldige) Drank- en horecavergunning
Opmerking: Indien er ook sprake is van het ontbreken van een exploitatievergunning (APVG) dan hanteren we de handhavingsstappen zoals vermeld bij ontbreken exploitatievergunning ook voor de overtreding ontbreken rechtsgeldige DHW-vergunning
Artikel 14,15 en 16 DHW Slijtlokaliteit, horecalokaliteit gelijktijdig in gebruik voor andere bedrijfsactiviteiten, strijdigheid automaten
Artikel 22 DHW Verbod om bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan particulieren in tankstations of in winkels in wegrestaurants |
Stap 1: Ondernemer schriftelijk aanzeggen dat hij het schenken of verkopen van alcoholhoudende drank moet staken, omdat hij geen Drank- en horecawetvergunning heeft. De ondernemer kan, indien legaliseerbaar, binnen 14 dagen een aanvraag indienen. Als hij dat niet doet, treedt stap 2 in werking. Bij niet legaliseerbaarheid treedt stap 2 in werking na volgende constatering
Stap 2: - Aanzegging bestuursdwang tot sluiting van de inrichting aan (vooraankondiging met eventuele hersteltermijn) - Daarnaast opleggen van een bestuurlijke boete
Stap 3: Besluit tot sluiting van de inrichting |
De exploitant moet bij sluiting de exploitatie staken |
Signaleren, informeren en adviseren |
Artikel 12 lid 1 en 2 DHW Alcoholhoudende drank verstrekken voor gebruik ter plaatse anders dan in de vergunning vermelde horecalokaliteit of slijtlokaliteit
Artikel 13 lid 1 en 2 DHW Verstrekken alcoholhoudende drank in horecalokaliteit of slijtlokaliteit voor gebruik elders dan ter plaatse
Artikel 17 DHW Verstrekken alcoholhoudende drank voor gebruik elders dan ter plaatse aan particulieren anders dan in gesloten verpakking
Artikel 18 DHW In uitoefenen ander bedrijf dan slijtersbedrijf zwak-alcoholische drank voor gebruik elders dan ter plaatse aan particulieren verstrekken |
Stap 1: Bestuurlijke boete 1
Stap 2: Bestuurlijke boete 2 (binnen 12 maanden na eerste overtreding 50% verhoogd)
Stap 3: Bestuurlijke boete 3 (binnen 12 maanden na eerste overtreding 100% verhoogd) |
Z.s.m. voldoen van bestuurlijke boete |
Signaleren, informeren en adviseren |
Artikel 20 lid 1 DHW Verstrekken van alcoholische drank aan personen <18 (horeca) |
Stap 1: Bestuurlijke boete 1
Stap 2: Bestuurlijke boete 2 (binnen 12 maanden na eerste overtreding 50% verhoogd)
Stap 3: Bestuurlijke boete 3 (binnen 12 maanden na eerste overtreding 100% verhoogd) |
Z.s.m. voldoen van bestuurlijke boete |
Signaleren, informeren en adviseren |
Artikel 20 lid 1 DHW Verstrekken van alcoholische drank aan personen <18 (geldt voor detailhandel, slijtersbedrijven en cafetaria’s) |
Stap 1: Bestuurlijke boete 1
Herhaling overtreding binnen 12 maanden: Stap 2: Bestuurlijke boete 2 (50% verhoogd)
Bij de 3e keer binnen 12 maanden: Stap 3: Tijdelijke ontzegging om alcoholhoudende drank te verkopen (‘three strikes out’, artikel 19a DHW) 1e keer (binnen 12 maanden 3 keer overtreden): 8 weken ontzegging; 2e keer ‘three strikes out’: 12 weken ontzegging |
Z.s.m. voldoen van bestuurlijke boete
Bij ‘three strikes out’ kan gedurende de bepaalde periode geen alcohol worden verstrekt |
Signaleren, informeren en adviseren |
Artikel 20 lid 2 DHW Aanwezigheid van <18 in slijterijinrichting zonder begeleiding van een persoon >21 |
Stap 1: Bestuurlijke boete 1
Stap 2: Bestuurlijke boete 2 (binnen 12 maanden na eerste overtreding 50% verhoogd)
Stap 3: Bestuurlijke boete 3 (binnen 12 maanden na eerste overtreding 100% verhoogd) |
Z.s.m. voldoen van bestuurlijke boete |
Signaleren, informeren en adviseren |
Artikel 20 lid 4 DHW |
Stap 1: Schriftelijke aanzegging aan de ondernemer dat hij in overtreding is. Hersteltermijn 2 weken.
Bij voortduring na hercontrole volgt stap 2. Stap 2: Aanzeggen van dwangsom aan de ondernemer
Stap 3: Dwangsombeschikking |
Z.s.m. voldoen van dwangsom |
Signaleren, informeren en adviseren |
Artikel 20 lid 5 DHW Toelaten personen in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen in slijters- of horecalokaliteit |
Proces verbaal opmaken op grond van de DHW in combinatie met WED |
Z.s.m. voldoen van boete |
Signaleren, informeren en adviseren |
Artikel 20 lid 6 DHW Dienst doen in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen in slijters- of horecalokaliteit |
Proces verbaal opmaken op grond van de DHW in combinatie met WED |
Z.s.m. voldoen van boete |
Signaleren, informeren en adviseren |
Artikel 21 DHW Verbod bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank, indien redelijkerwijs moet worden vermoed dat dit tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid zal leiden |
Proces verbaal opmaken op grond van de DHW in combinatie met WED |
Z.s.m. voldoen van boete |
Signaleren, informeren en adviseren |
Artikel 24 lid 1 DHW Geen leidinggevende aanwezig
Artikel 24 lid 3 DHW Personen jonger dan 16 jaar dienst te laten doen in slijtlokaliteit of horecalokaliteit |
Stap 1: Bestuurlijke boete 1
Stap 2: Bestuurlijke boete 2 (binnen 12 maanden na eerste overtreding 50% verhoogd)
Stap 3: Bestuurlijke boete 3 (binnen 12 maanden na eerste overtreding 100% verhoogd) |
Z.s.m. voldoen van bestuurlijke boete |
Signaleren, informeren en adviseren |
Artikel 31 DHW Niet voldoen aan overige voorwaarden/ voorschriften in de drankvergunning |
Stap 1: Schriftelijke aanzegging aan de ondernemer dat hij niet voldoet aan hetgeen in de wet of de vergunning gesteld is. Als bij een volgende controle weer sprake is van de overtreding van de vergunningsvoorwaarden treedt stap 2 in werking
Stap 2: Aanzeggen van intrekken of schorsen van de vergunning aan de ondernemer (vooraankondiging met hersteltermijn)
Stap 3: Besluit tot intrekken of schorsen van de vergunning Opm: als na het intrekken van de vergunning de activiteiten worden voortgezet, is er strijd met artikel 3 van de DHW en wordt de strategie voor overtreding van artikel 3 DHW geëffectueerd: sluiting van de inrichting |
Bij intrekken van de vergunning kan geen alcoholhoudende drank worden verstrekt. Bij schorsing kan dit gedurende de schorsing niet gebeuren |
Signaleren, informeren en adviseren |
Artikel 45 DHW Personen onder de 18 in bezit van alcohol op een voor publiek toegankelijke plaats |
Opleggen strafrechtelijke boete gemeentelijke toezichthouder |
Z.s.m. voldoen van boete |
Opleggen strafrechtelijke boete |
Artikel 35 b lid 1 APVG Verstrekken van alcohol buiten de toegestane uren in een paracommercieel rechtspersoon
Artikel 35b lid 1 APVG Verstrekken van alcohol tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard en bijeenkomsten die gericht zijn op personen welke niet of rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersonen betrokken zijn.
Artikel 35c en 35d APVG Bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank in glas en blik op plaatsen en tijdstippen waarop dit is verboden. |
Stap 1: Bestuurlijke boete 1
Stap 2: Bestuurlijke boete 2 (binnen 12 maanden na eerste overtreding 50% verhoogd)
Stap 3: Bestuurlijke boete 3 (binnen 12 maanden na eerste overtreding 100% verhoogd) |
Z.s.m. voldoen van bestuurlijke boete |
Signaleren, informeren en adviseren |
Opmerking: bij ernstige gevallen kunnen we in het traject van de bestuursrechtelijke maatregelen een stap overslaan. Ook kan bij aanhoudende recidive worden overgegaan tot tijdelijke schorsing van de vergunning.
F. Kansspelen
Overtredingen/andere bepalingen |
Bestuurlijke maatregelen |
Consequenties |
Politie |
Beleid anderen |
Aanwezig hebben van speelautomaten zonder vergunning (artikel 30b Wk) |
1e keer: rapportage en vooraankondiging 2e keer: (bij niet nakoming van in waarschuwing genoemde termijn): rapportage en toepassen bestuursdwang |
Verwijderen speelautomaten (namens B&W) |
Signaleren, informeren en adviseren. |
|
Verstrekken onjuiste gegevens bij aanvraag aanwezigheidsvergunning (artikel 30f, lid 1, sub a Wk) |
Bij geen opzet vergunninghouder: 1e keer: vergunninghouder in de gelegenheid stellen binnen te stellen termijn e juiste gegevens aan te leveren 2e keer: intrekken aanwezigheidsvergunning door de burgemeester Bij opzet vergunninghouder: 1e keer: intrekken aanwezigheidsvergunning |
Verwijderen speelautomaten
Verwijderen speelautomaten |
Signaleren, informeren en adviseren. |
|
Niet (meer) voldoen aan de eisen van zedelijk gedrag van de vergunningaanvrager, bedrijfsleiders en beheerder van de inrichting (artikel 30f lid 1, sub c Wk) |
1e keer: rapportage en schriftelijk waarschuwing 2e keer: bij niet-nakoming van in waarschuwing genoemde termijn): Intrekken aanwezigheidsvergunning |
Verwijderen speelautomaten |
Signaleren, informeren en adviseren. |
|
Minderjarige (< 18 jaar) kansspelautomaat laten bespelen (artikel 30g Wk) |
1e keer: rapportage en schriftelijk waarschuwing 2e keer: (bij niet-nakoming van in waarschuwing genoemde termijn): Intrekken aanwezigheidsvergunning
|
Verwijderen speelautomaten |
Signaleren, informeren en adviseren. |
|
Aanwezigheid speelautomaten die niet aan de hiervoor gestelde eisen voldoen (artikel 30f lid 1, sub b Wk) |
Geen taak/bevoegdheid van gemeente. |
Verwijderen speelautomaten |
Signaleren, informeren en adviseren. |
Toezicht en handhaving door Verinspect |
Aanwezigheid van kansspelautomaten in een laagdrempelige inrichting (artikel 30c lid 2, sub a en artikel 2, lid 1 onder b van de Kansspelverordening) |
1e keer: rapportage en schriftelijke waarschuwing 2e keer: (bij niet-nakoming van in waarschuwing genoemde termijn): Intrekken aanwezigheidsvergunning |
Verwijderen speelautomaten |
Signaleren, informeren en adviseren. |
|
Aanwezigheid van meer dan twee kansspelautomaten in een hoogdrempelige inrichting (artikel 30c lid 2, sub b en artikel 2, lid 1 onder a van de Kansspelverordening) |
1e keer: rapportage en schriftelijke waarschuwing 2e keer: (bij niet-nakoming van in waarschuwing genoemde termijn): Intrekken aanwezigheidsvergunning |
Verwijderen speelautomaten |
Signaleren, informeren en adviseren. |
|
Aanwezigheid van meer dan twee behendigheidsautomaten in een laagdrempelige inrichting (artikel 2 sub b van de Kansspelverordening) |
1e keer: rapportage en schriftelijke waarschuwing 2e keer: (bij niet-nakoming van in waarschuwing genoemde termijn): Intrekken aanwezigheidsvergunning |
Verwijderen speelautomaten |
Signaleren, informeren en adviseren. |
|
G. Milieugerelateerde overlast
Overtredingen/andere bepalingen |
Bestuurlijke maatregelen (Milieudienst) |
Politie |
Beleid anderen |
Strijdig handelen met bepalingen art. 1.4 ev. Barim (voorschriften niet zijnde muziekgeluid) vb: - niet voldoen aan hoogte dampafvoerleiding - onvoldoende capaciteit afzuiginstallatie - koelaggregaten - afzuigventilatoren |
1e keer : Schriftelijk informeren met begunstigingstermijn 2e keer : Voornemen last onder dwangsom of last onder bestuursdwang met begunstigingstermijn 3e keer : Besluit opleggen last onder dwangsom of last onder bestuursdwang met begunstigingstermijn 4e keer : Innen dwangsom of uitvoeren bestuursdwang |
Signaleren, informeren en adviseren. |
OM kan over gaan tot vervolging. |
Strijdig handelen met bepalingen art. 2.20 ev. Barim, ten aanzien van muziekgeluid, met uitzondering van collectieve- en incidentele festiviteiten ingevolge art. 4:1 e.v. APVG 2009 |
1e keer : Voornemen opleggen maatwerkvoorschriften 2e keer : Besluit opleggen maatwerkvoorschriften
|
Signaleren, informeren en adviseren. |
OM kan over gaan tot vervolging |
Strijdig handelen met maatwerkvoorschriften die zijn opgelegd op grond van art. 2.20 lid 5 Barim o.a.: - niet geïnstalleerde geluidsbegrenzer op muziekinstallatie; - verbreken zegel op geïnstalleerde geluidsbegrenzer muziekinstallatie; - verbod live-muziek in inrichting; - deuren of ramen open tijdens ten gehore brengen van muziek in de inrichting. |
1e keer : Besluit opleggen last onder dwangsom of last onder bestuursdwang met begunstigingstermijn 2e keer : Innen dwangsom of uitvoeren bestuursdwang |
Signaleren, informeren en adviseren. |
OM kan over gaan tot vervolging. |
Strijdig handelen met bepalingen art. 1.4 ev Barim ten aanzien van muziekgeluid, als er sprake is van onduldbare hinder; forse overschrijding van de norm indicatie met 10 – 15 dB(A) |
1e keer : Besluit opleggen last onder dwangsom of last onder bestuursdwang met begunstigingstermijn 2e keer : Innen dwangsom of uitvoeren bestuursdwang |
Signaleren, informeren en adviseren. |
OM kan over gaan tot vervolging. |
Strijdig handelen met spelregels collectieve en incidentele festiviteiten, ingevolge art. 4:1 ev. APVG 2009 |
1e keer : Schriftelijk informeren met begunstigingstermijn 2e keer : Voornemen last onder dwangsom of last onder bestuursdwang met begunstigingstermijn 3e keer : Besluit opleggen last onder dwangsom of last onder bestuursdwang met begunstigingstermijn 4e keer : Innen dwangsom of uitvoeren bestuursdwang
|
Signaleren, informeren en adviseren. |
OM kan overgaan tot vervolging |
Barim = Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer
Overtredingen/andere bepalingen |
Bestuurlijke maatregelen |
Consequenties |
Brandweer (Brandweer beslist, politie sterke arm en SIA. |
Beleid anderen |
Het gebruiken van een bouwwerk, zijnde een (nieuw) horecabedrijf zonder geldige gebruiksmelding of vergunning voor brandveilig gebruik, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder d, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
|
1e keer: Schriftelijk waarschuwen onder vermelding van termijn waarbinnen aan de voorschriften moet worden voldaan (= gebruiksmelding indienen of vergunning voor brandveilig gebruik, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder d, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht aanvragen). Eventueel beperking van het gebruik 2e keer: Rappel indienen gebruiksmelding / aanvragen vergunning voor brandveilig gebruik, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder d, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht 3e keer: Vooraankondiging bestuursrechtelijke maatregelen, zienswijzetermijn (in de regel 2 weken) 4e keer: Last onder dwangsom of last onder bestuursdwang opleggen Þ bij acuut gevaar (bedreiging voor de mensveiligheid) direct gebruik beëindigen. |
- Dwangsom - Beperking of einde gebruik / exploitatie |
1e keer: Bij acuut gevaar direct gebruik / exploitatie beëindigen
2e keer: Rapportage door de Brandweer 3e keer: Afschrift rapportage naar RO/EZ, afd. BWT |
RO/EZ, afd. BWT kan aanschrijven o.g.v. artikel 13 e.v. Woningwet en daarmee bepalen dat het bouwwerk niet mag worden gebruikt totdat de aanschrijving is opgevolgd |
Niet voldoen aan de voorwaarden bij de gebruiksmelding, vergunning voor brandveilig gebruik, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder d, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en/of algemene brandveiligheidsvoorschriften uit Gebruiksbesluit, Bouwverordening of Brandbeveiligingsverordening. |
1e keer: Schriftelijke voorwaarschuwing van last onder bestuursdwang of last onder dwangsom onder vermelding van termijn waarbinnen de overtreding ongedaan gemaakt dient te zijn. 2e keer: Indien na hercontrole blijkt dat overtreding voortduurt zal verdere procedure worden gevolgd (eventueel na verlenging termijn) 3e keer: Vooraankondiging bestuursrechtelijke maatregelen, zienswijzetermijn (in de regel 2 weken) 4e keer: Last onder dwangsom of last onder bestuursdwang opleggen Þ bij acuut gevaar (bedreiging voor de mensveiligheid) direct gebruik beëindigen. |
- Dwangsom - Beperking of einde gebruik / exploitatie - Nemen van maatregelen |
1e keer: Bij acuut gevaar direct gebruik / exploitatie beëindigen 2e keer: Rapportage door Brandweer
3e keer: Afschrift rapportage naar RO/EZ, afd. BWT 4e keer: Ingeval van strafbare feiten tevens proces-verbaal door politie Signaleren, informeren en adviseren. |
RO/EZ, afd. BWT kan aanschrijving doen op grond van artikel 13 e.v. Woningwet |
Algemene handelswijze bij samenloop van diverse overtredingen
Indien bij een bouwwerk sprake is van samenloop tussen diverse overtredingen, zal in beginsel de zwaarste sanctie uit het Handhavingsprotocol worden toegepast. In het bestaande horecaoverleg, waarin de diverse gemeentelijke disciplines zijn vertegenwoordigd (Bedrijvenloket, Bouw- en Woningtoezicht, Brandweer, Milieudienst, Politie), zal in dergelijke situaties handhaving op maat worden uitgewerkt.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl