Regeling vervallen per 01-01-2014

Ondermandaat dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken 2013

Geldend van 15-02-2013 t/m 31-12-2013 met terugwerkende kracht vanaf 01-02-2013

Intitulé

ONDERMANDAAT DIENST RUIMTELIJKE ORDENING EN ECONOMISCHE ZAKEN 2013

DE CONCERNDIRECTEUR ALS DIENSTHOOFD VAN DE DIENST RUIMTELIJKE ORDENING EN ECONOMISCHE ZAKEN VAN GRONINGEN,

(RO 12.3394665);

 

gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

 

gelet op het Algemeen Mandaatbesluit 2013, zoals vastgesteld op 11 december 2012;

 

gelet op het dienstmandaat dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken 2013;

zoals vastgesteld op 11 december 2012;

 

HEEFT BESLOTEN:

 

het ondermandaat dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken 2013 vast te stellen.

Inhoudsopgave

[leeg artikel]

[lege alinea]

ALGEMENE BEPALINGEN ONDERMANDAAT RO/EZ

Onder Concerndirecteur Groningen wordt in dit ondermandaatbesluit verstaan de Concerndirecteur welke door het Groningen Managementteam is aangewezen om de dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken aan te sturen.

Op dit ondermandaatbesluit zijn de bepalingen uit het gemeentebreed geldende “Algemeen Mandaatbesluit 2013” nadrukkelijk van toepassing.

 

Belangrijk (het fingerspitzengefûhl voor politiek/bestuurlijke besluiten)

 

Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met de betreffende vakdirecteur of met de Concerndirecteur Groningen plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in mandaat besloten kan worden of dat het een burgemeesters of collegebesluit dient te worden.

 

Nadrukkelijk is dat in artikel 2 en 3 van het Algemeen Mandaatbesluit 2013 uitgewerkt. Een verkorte inhoud staat hieronder:

 

Artikel 2 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2013” geeft in lid 1 aan dat als het beleid van B&W bij een besluit is betrokken of een besluit op overige wijze beleidsmatige aspecten kent, zo’n besluit aan de burgemeester of het college van B&W voorgelegd dient te worden.

 

In lid 2 staat dat lid 1 in ieder geval van toepassing is:

  • a.

    indien het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;

  • b.

    indien te verwachten valt dat de burgemeester of het college of een portefeuillehouder op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;

  • c.

    indien uit het besluit financiële, juridische, organisatorische, politiek/bestuurlijke en/of publicitaire belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;

  • d.

    indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijke portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;

  • e.

    indien het een brief of verzoek betreft met een persoonlijk karakter.

     Door de Concerndirecteur Groningen is daaraan toegevoegd:

  • f.

    Indien het een brief betreft aan of van de Commissaris van de Koningin

Dit artikel geeft de belangrijkste (politieke)randvoorwaarden voor mandaatverlening weer.

 

Artikel 3 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2013” geeft aan dat ook besluiten waarbij een andere dienst belang heeft of waarbij het taakgebied van die dienst wordt geraakt, deze besluiten vooraf aan de betreffende dienst moeten worden voorgelegd.

Vervangingsregeling Concerndirecteur Groningen

 Voor de vervanging van de Concerndirecteur Groningen geldt een vaste (hiërarchische) volgorde:

 

•   Eerste vervanger en plaatsvervangend Concerndirecteur Groningen is de vakdirecteur Ontwikkeling en Uitvoering (dir. O & U)

•    Tweede vervanger is (bij afwezigheid van de Concerndirecteur Groningen en vakdirecteur O & U) de vakdirecteur Beleid en Programmering en Ontwerp (dir. B & O)

•    Derde vervanger is (bij afwezigheid van de Concerndirecteur Groningen, dir. O & U en dir. B & O) de vakdirecteur Dienstverlening en Control (dir. D & C)

Tijdens de periode, waarin één van de genoemde vakdirecteuren de Concerndirecteur Groningen vervangt, is deze gemachtigd alle handelingen te verrichten, die aan de functie van Concerndirecteur Groningen voor zover het de dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken betreft zijn verbonden.

Plaatsvervanging vakdirecteur/afdelingshoofd/teamleider

Bij afwezigheid van een vakdirecteur gelden de andere vakdirecteuren en bij afwezigheid van een afdelingshoofd de andere afdelingshoofden als plaatsvervanger. Overigens geldt voor alle ondermandateerden dat bij afwezigheid zijn of haar leidinggevende als plaatsvervanger is aangewezen.

Herverdeling afdelingen en/of taken

Bij herverdeling van de afdelingen onder de verschillende vakdirecteuren, verkrijgt de vakdirecteur die een andere afdeling onder zijn of haar hoede krijgt automatisch daarmee ook het aan de vakdirecteur gekoppelde ondermandaat voor die afdeling. In het algemeen worden bij herverdeling van afdelingen en/of taken de aan die afdelingen of taken gekoppelde bevoegdheden opgedragen aan de in het herverdelingsbesluit aangegeven functionarissen.

 

Niet benoemde besluiten

Het nemen van niet benoemde besluiten welke wel binnen de normale bedrijfsvoering door de dienst RO/EZ worden genomen wordt geondermandateerd aan die vakdirecteur en dat afdelingshoofd welke door de aard van de andere aan hem of haar geondermandateerde bevoegdheden het meest aangewezen is om het betreffende besluit te nemen. Dit kunnen ook meerdere zijn. Het aanvragen van (europese) subsidies kan bijvoorbeeld door het hoofd FIA of door het hoofd Wonen worden gedaan.

 

Afwezigheid

De in dit ondermandaatbesluit gebezigde term afwezigheid behoeft niet eng geïnterpreteerd te worden. Het niet direct beschikbaar zijn van een geondermandateerde op enig moment is voldoende.

 

Kleine intern gerichte besluiten

Voor kleine met name intern gerichte besluiten zoals bijvoorbeeld aanvragen betreffende treinkaartjes en bestellingen/facturen voor relatief geringe bedragen (fingerspitzengefûhl) is vervanging van een afdelingshoofd door één van zijn of haar teamleiders toegestaan.

 

Aangifte strafbaar feit

Onder de uitvoering van een regeling wordt ook verstaan het doen van aangifte van een strafbaar feit ingeval overtreding van de betreffende regeling strafbaar is gesteld. Ook aangifte in verband met door de dienst ondervonden schade valt daaronder. De aangifte dient namens de burgemeester plaats te vinden (zie voor de ondertekening hieronder bij Privaatrecht).

 

Het voeren van verweer

Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook het voeren van verweer (zowel schriftelijk als mondeling) in zowel bestuursrechtelijke als privaatrechtelijke procedures. In dit ondermandaatbesluit is bovendien aan enkele overigens niet ondergemandateerde medewerkers die bevoegdheid gegeven.

  

Wet dwangsom

Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook de uitvoering van de wet Dwangsom. Per 1 oktober 2009 is in de Awb de mogelijkheid van de dwangsom bij termijnoverschrijding opgenomen. Besluiten naar aanleiding van ingebrekestellingen vanwege termijnoverschrijding (dus de vaststelling van de hoogte van de dwangsom) kunnen door de betreffende afdeling worden genomen.

 

HANDHAVING

Alhoewel de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen onder de uitvoering van een regeling valt is vanwege de politieke en maatschappelijke gevoeligheid in het kader van deze ondermandaatregeling besloten slechts het hoofd van de afdeling Bouw- en  Woningtoezicht en zijn vakdirecteur daartoe ondermandaat te verlenen.

 

Met uitsluiting van alle andere geondermandateerden zijn daarom het hoofd van de afdeling Bouw- en Woningtoezicht en zijn vakdirecteur, naast de overig aan hen toegekende ondermandaten, geondermandateerd voor de uitvoering van alle, binnen de dienst RO/EZ uit te voeren, regelingen voorzover het betreft de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen.

 

Slechts de specifiek in dit ondermandaatbesluit aangegeven aanschrijvingsbevoegdheden vallen daarbuiten en zijn en blijven geondermandateerd aan de daarbij genoemde functionarissen. Het gaat hierbij met name om aanschrijvingen Woningwet en APV.

 

Behalve ingeval van routinebesluiten dient de Concerndirecteur Groningen op de hoogte te worden gehouden van de betreffende zaken of, bij zwaardere zaken, bij de besluitvorming ingeschakeld te worden.

PRIVAATRECHT

 

zoals o.a. koop/verkoop, huur/verhuur, inhuur/uitlening/detachering, aanbesteding, opdrachtverlening/wijziging en meerwerk etc. (leasebesluiten zijn uitgezonderd van het mandaat en mogen dus alleen door het college zelf worden genomen.)

(Publiekrechtelijke) besluiten tot het aangaanvan privaatrechtelijke overeenkomsten:

Het gaat dan om publiekrechtelijke besluiten waarbij de ondergemandateerde besluit met een private partij een overeenkomst te willen sluiten. Deze publiekrechtelijke besluiten worden genomen door (of namens) het college van B&W. Het kan bijvoorbeeld gaan over het aangaan van een convenant. De ondertekening van een brief waarin dat wordt medegedeeld luidt dan: “namens burgemeester en wethouders, de Concerndirecteur Groningen, namens deze, de (onder)gemandateerde”

De privaatrechtelijke ondertekening

De ondertekening van de overeenkomst zelf en ook de ondertekening van andere privaatrechtelijke stukken dient als volgt te geschieden: “de gemeente Groningen, de burgemeester, namens hem, de (onder)gemandateerde”.

 

TEN BOER

De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de Concerndirecteur Groningen gemandateerde bevoegdheden.

Als uitzondering hierop geldt dat voor Ten Boer afwijkende bedragen gelden ten aanzien van het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen. Er ligt een grens van € 10.000,-- waarboven in ondermandaat geen privaatrechtelijke rechtshandelingen mogen worden verricht, tenzij het routine-uitgaven of investeringen betreft of de raad van Ten Boer bij eerdere besluitvorming hiervoor de bestemming en de aanwending heeft gegeven.

Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.

Afdeling 1 Algemeen

Afdeling 1 Algemeen

Afdeling 2 Privaat- en Strafrechtelijke rechtshandelingen

Afdeling 2 Privaat- en Strafrechtelijke rechtshandelingen

Afdeling 3 Diverse voorbereidings- en uitvoeringshandelingen

Afdeling 3 Diverse voorbereidings- en uitvoeringshandelingen

Afdeling 4 Financiële uitvoeringsregelingen

Afdeling 4 Financiële uitvoerings-regelingen

Afdeling 5 Subsidieregelingen

Afdeling 5 Subsidieregelingen

Afdeling 6 Wet RO e.a.

Afdeling 6 Wet RO e.a.

Afdeling 7 Wabo, Woningwet Monumentenwet e.a.

Afdeling 7 Wabo, Woningwet Monumentenwet e.a.

Afdeling 8 Huisvestingswet e.a.

Afdeling 8 Huisvestingswet e.a.

Afdeling 9 APVG

Afdeling 9 APVG

AFDELING 10 Omzetbelasting, Winkels en Horeca

Afdeling 10 Omzetbelasting, Winkels en Horeca

Afdeling 11 Verkeer

Afdeling 11 Verkeer

Afdeling 12 Watergerelateerde regelingen

Afdeling 12 Watergerelateerde regelingen

Afdeling 13 Wet Kinderopvang; Verordening Kwaliteits-regels Peuterspeelzaalwerk

Afdeling 13 Wet Kinderopvang; Verordening Kwaliteits-regels Peuterspeelzaalwerk

Aanvulling ondermandaatbesluit dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken

Aanvulling ondermandaatbesluit dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken

Ondertekening

Vastgesteld 17 december 2012.
 
 
Concerndirecteur.
drs. P.J.L.M. (Peter) Teesink,
 
 

Bijlage 1 Bevoegde inkopers en verkopers m.b.t. de Algemene Inkoopvoorwaarden c.q. de Algemene Verkoop-, Leverings- en Betalingsvoorwaarden

Bijlage 1 Bevoegde inkopers en verkopers m.b.t. de Algemene Inkoopvoorwaarden c.q. de Algemene Verkoop-, Leverings- en Betalingsvoorwaarden

Bijlage 2 Budgethoudersregeling dienst RO/EZ

Bijlage 2 Budgethoudersregeling dienst

Overzicht per directie van budgethouders en -beheerders

Overzicht per directie van budgethouders en -beheerders

[Klik hier om het document te downloaden]

[Klik hier om het document te downloaden]