Regeling vervallen per 16-09-2015

Regeling behandeling van bezwaarschriften Sociale Zaken en Werk

Geldend van 12-04-2013 t/m 15-09-2015

Intitulé

REGELING BEHANDELING VAN BEZWAARSCHRIFTEN SOCIALE ZAKEN EN WERK

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE GRONINGEN,

(SZ 13.3587447);

gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

HEEFT BESLOTEN:

vast te stellen de Regeling behandeling van bezwaarschriften Sociale Zaken en Werk.

Artikel 1 Onderwerp

Deze regeling is van toepassing op de behandeling van bezwaarschriften tegen:

  • -

    Besluiten op grond van de Wet werk en bijstand (WWB).

  • -

    Besluiten op grond van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW).

  • -

    Besluiten op grond van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ).

  • -

    Besluiten op grond van de Wet werk en inkomen kunstenaars (WWIK).

  • -

    Besluiten op grond van de Wet inburgering (WI).

  • -

    Besluiten op grond van de Wet kinderopvang (WK).

  • -

    Besluiten op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (WGS).

  • -

    Besluiten op grond van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz).

  • -

    Besluiten op grond van andere wet- en regelgeving die namens het college door de dienst Sociale Zaken en Werk worden uitgevoerd, met uitzondering van de Algemene subsidieverordening.

  • -

    Besluiten op verzoeken om schadevergoeding voor zover de vordering is gegrond op onjuiste uitvoering van de door de dienst Sociale Zaken en Werk uitgevoerde wet- en regelgeving.

Artikel 2 De commissie

Er is een commissie voor de behandeling van bezwaarschriften tegen de in artikel 1 genoemde besluiten: de commissie voor bezwaarschriften Sociale Zaken en Werk.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1. De commissie bestaat uit maximaal elf leden onder wie een voorzitter.

  • 2. Het college benoemt de voorzitter en de leden. Het college kan op voordracht van de raad een raadslid benoemen als gewoon lid van de commissie.

  • 3. Het college benoemt op dezelfde wijze één of meer plaatsvervangend voorzitters, en één of meer plaatsvervangende leden.

  • 4. De voorzitters en de leden kunnen geen deel uitmaken van, of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van, enig bestuursorgaan van de gemeente Groningen. Deze voorwaarde is niet van toepassing op leden die uit de raad afkomstig zijn.

  • 5. De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen ambtenaar. Het college wijst tevens één of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

Artikel 4 Zittingsduur

  • 1. De voorzitters en de leden worden benoemd voor een periode van vier jaren. Na afloop van deze periode kunnen zij opnieuw worden benoemd.

  • 2. De zittingsduur van leden die uit de raad afkomstig zijn is gelijk aan het tijdvak waarin zij zitting hebben als lid van de raad.

  • 3. De voorzitters en de leden kunnen op ieder moment ontslag nemen of ontslagen worden.

  • 4. In een tussentijdse vacature wordt zo spoedig mogelijk voorzien. Degene die ter vervulling van een tussentijdse vacature is benoemd, treedt af op het tijdstip waarop degene wiens plaats hij vervult, zou zijn afgetreden.

Artikel 5 Taak van de commissie

  • 1. De commissie brengt schriftelijk een gemotiveerd advies uit over de beslissing die het college moet nemen op een bezwaarschrift dat is ingediend tegen een besluit als genoemd in artikel 1.

  • 2. Voordat de commissie advies uitbrengt, stelt zij belanghebbende in de gelegenheid te worden gehoord.

  • 3. De commissie brengt geen advies uit indien op grond van artikel 7:3 van de Algemene wet bestuursrecht van het horen van belanghebbende wordt afgezien.

  • 4. Het college beslist over toepassing van artikel 7:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 6 Vergaderingen van de commissie

  • 1. De commissie komt per vergadering met drie leden bijeen, waarbij er één als voorzitter fungeert. Wanneer de als zodanig benoemde voorzitter niet aanwezig is, treedt een van de dan aanwezige leden op als voorzitter.

  • 2. In afwijking van het voorgaande lid is voor het horen van belanghebbende vereist dat ten minste de voorzitter en een lid aanwezig zijn.

  • 3. De commissie vergadert zo vaak de secretaris of de voorzitter haar bijeenroept.

  • 4. De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

  • 5. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.

Artikel 7 Besluiten van de commissie

  • 1. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies. Een minderheidsstandpunt wordt desgewenst in het advies vermeld.

  • 2. De voorzitter en de leden kunnen zich niet onthouden van advisering.

Artikel 8 Bevoegdheden van de commissie

De commissie is bevoegd deskundigen te raadplegen.

Artikel 9 Advisering

  • 1. De commissie brengt haar advies zoveel mogelijk uit op een zodanig tijdstip dat het college zijn beslissing op het bezwaarschrift binnen de wettelijke termijn kan nemen.

  • 2. Bij het advies voegt de commissie alle op de inhoud van de zaak betrekking hebbende stukken.

Artikel 10 Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks aan het college verslag uit van haar werkzaamheden.

Artikel 11 Slotbepaling en overgangsrecht

  • 1. Deze regeling kan worden aangehaald als “Regeling behandeling van bezwaarschriften Sociale Zaken en Werk”.

  • 2. Deze regeling treedt in werking op de dag na die van bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van de Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften sociale zaken en werk 2004 vastgesteld bij collegebesluit van 22 juni 2004, nr. 6m.

  • 3. Deze regeling is direct van toepassing op bezwaarschriften die voor de inwerkingtreding van deze regeling zijn ingediend.

Ondertekening

Gedaan te Groningen in de collegevergadering van 2 april 2013.
De burgemeester, ,
dr. J.P. (Peter) Rehwinkel.
De secretaris,
drs. M.A. (Maarten) Ruys.

Toelichting

Toelichting