Regeling vervallen per 25-05-2018

PRIVACYREGLEMENT ZORG VOOR JEUGD GRONINGEN

Geldend van 14-06-2013 t/m 24-05-2018 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2013

Intitulé

PRIVACYREGLEMENT ZORG VOOR JEUGD GRONINGEN

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE GRONINGEN,

(OS 13.3644916);

Gelet op de Wet op de jeugdzorg artikel 2d en het uitvoeringsbesluit Wet op de jeugdzorg artikel 1i;

HEEFT BESLOTEN:

het Privacyreglement Zorg voor Jeugd Groningen vast te stellen.

HOODSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Definities

  • 1.1 Betrokkene: de jeugdige tot 23 jaar op wie een Persoonsgegeven betrekking heeft.

  • 1.2 Beheerder: degene die onder verantwoordelijkheid van de Verantwoordelijke, het College van Burgemeester en Wethouders waar de jeugdige is ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie, belast is met de dagelijkse zorg voor de verwerking van persoonsgegevens in het Signaleringssysteem.

  • 1.3 Deelnemer: werknemer, van één van de instellingen, die actief deelneemt aan Zorg voor Jeugd Groningen (ZvJG).

  • 1.4 Instelling: organisaties die zijn aangesloten op het signaleringsysteem ZVJG en die het aansluitprotocol en/of het convenant zorgcoördinatie hebben ondertekend.

  • 1.5 Ketenregistratie: de registratie van een hulpverlenende instelling in het systeem over een jeugdige tot 23 jaar, inhoudende dat de jeugdige met een bepaalde hulpvraag is geregistreerd bij de betreffende instelling.

  • 1.6 Klacht: een klacht als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 1.7 Partners: de ondertekenaar(s) van het onderhavige convenant, alsmede de instellingen die in een later stadium de inhoud van het onderhavige convenant onderschrijven.

  • 1.8 Persoonsgegevens: ieder gegeven over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon.

  • 1.9 Signaal: bericht van een instelling aan het signaleringssysteem ZVJG over een jeugdige tot 23 jaar, inhoudende dat deze instelling bij de betrokkene één of meer risico(‘s) voor de lichamelijke, psychische, sociale of cognitieve ontwikkeling heeft vastgesteld.

  • 1.10 Signaleringssysteem: het signaleringssysteem Zorg voor Jeugd Groningen waarin instellingen melden bij welke jeugdige tot 23 jaar een risico voor de lichamelijke, psychische, sociale of cognitieve ontwikkeling door hun is vastgesteld en waarin bij een urgent signaal van een niet hulpverlenende instelling en bij twee of meer signalen en/of ketenregistraties een bericht naar de meldende instellingen en de zorgcoördinator gaat.

  • 1.11 Verantwoordelijke: de natuurlijke persoon, rechtspersoon of ieder ander die of het bestuursorgaan dat, alleen of tezamen met anderen, het doel van en de middelen voor de Verwerking van de Persoonsgegevens vaststelt; in het kader van het samenwerkingsconvenant Zorg voor Jeugd Groningen is de verantwoordelijke het College van Burgemeester en Wethouders van de deelnemende gemeenten en, op het moment dat Bureau Jeugdzorg betrokken is, de Gedeputeerde Staten. Bureau Jeugdzorg is betrokken op het moment dat er een indicatie besluit wordt afgegeven of wanneer er sprake is van een maatregel kinderbescherming.

  • 1.12 Verwerking van persoonsgegevens: elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van persoonsgegevens.

  • 1.13 Zorgcoördinator: de functionaris die de zorgcoördinerende taken uitvoert conform het vastgestelde takenpakket en competentieprofiel.

Artikel 2 Geheimhoudingsplicht

  • 2.1 Voor zover de deelnemers daartoe al niet verplicht zijn, leggen Partijen - aan hun deelnemers en andere medewerkers die op een andere wijze Persoonsgegevens verwerken uit het signaleringssysteem - een plicht tot geheimhouding op. Deze plicht strekt tot geheimhouding van de Persoonsgegevens waarvan de medewerkers kennis nemen, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift hen tot mededeling verplicht of uit hun taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit.

HOOFDSTUK II GEGEVENSUITWISSELING TUSSEN DEELNEMERS

Artikel 3 Doelbinding

  • 3.1 Het signaleringssysteem heeft tot doel vroegtijdig risico’s, gedefinieerd in artikel 2j van de Wet op de Jeugdzorg, bij kinderen en jongeren te signaleren om snel te komen tot een integrale aanpak door alle bij het kind betrokken hulpverleners.

  • 3.2 De deelnemers verwerken de persoonsgegevens van de betrokkenen uitsluitend voor zover dat noodzakelijk is voor het doel of de doeleinden van het Signaleringssysteem en in overeenstemming met de toepasselijke wettelijke regelingen, waaronder in ieder geval begrepen de geheimhoudingsplichten die voor de Deelnemers gelden.

  • 3.3 De deelnemers kunnen de uitgewisselde Persoonsgegevens van de betrokkenen verder verwerken, uitsluitend voor zover die verdere verwerking verenigbaar is met het doel of de doeleinden van het signaleringssysteem en voor zover noodzakelijk voor de goede uitoefening van de taak van de desbetreffende deelnemer.

Artikel 4 Gegevens

  • 4.1 De verstrekking aan en uitwisseling van persoonsgegevens door de Deelnemers vindt plaats met inachtneming van de voor iedere Deelnemer toepasselijke wettelijke regelingen.

  • 4.2 In het signaleringssysteem kunnen uitsluitend de volgende categorieën van persoonsgegevens betreffende de betrokkene worden vastgelegd en verwerkt:

    • a)

      NAW-gegevens;

    • b)

      Geboortegegevens;

    • c)

      Gegevens omtrent door de deelnemers gemaakte werkafspraken ter uitvoering van de in 3.1 genoemde doelstellingen maar niet zijnde inhoudelijke gegevens;

    • d)

      familierelaties.

Artikel 5 Verstrekking van gegevens aan derden

  • 5.1 De gegevens die zijn vastgelegd in het signaleringssysteem worden uitsluitend aan Deelnemers verstrekt.

Artikel 6 Beveiliging en rechtstreekse toegang

  • 6.1 De Verantwoordelijke beveiligt de persoonsgegevens van de betrokkenen tegen verlies of enige vorm van onrechtmatige verwerking. Hij treft daarvoor de nodige passende technische en organisatorische maatregelen. Die maatregelen betreffen onder meer, maar niet uitsluitend, maatregelen met betrekking tot de toegang tot Persoonsgegevens, de lees- en schrijfbevoegdheden van de Deelnemers en het vereiste niveau van beveiliging.

  • 6.2 De Deelnemers, de geautoriseerde deelnemers, van beheerder hebben rechtstreeks toegang tot het signaleringssysteem. Hiertoe worden zij in het systeem geautoriseerd.

  • 6.3 De schriftelijke autorisatie kan zich uitstrekken tot de bevoegdheid tot raadplegen, invoeren, wijzigen, verwijderen en vernietigen van gegevens.

  • 6.4 De verantwoordelijke kan incidenteel en uitsluitend ten behoeve van evaluatief onderzoek andere dan de in het tweede lid bedoelde personen schriftelijk autoriseren tot rechtstreekse toegang voor een door hem vooraf te bepalen periode. De gegevens van de Deelnemer en de gegevens van de jeugdige blijven in het kader van een mogelijke onderzoek beschermd (worden geanonimiseerd) bewaard.

Artikel 7 Bewaren en verwijderen van opgenomen persoonsgegevens

  • 7.1 De Persoonsgegevens in het signaleringssysteem worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor het doel of de doeleinden van het Signaleringssysteem. Iedere twee jaar na de opname van de Persoonsgegevens wordt getoetst of de gegevens bewaard dienen te worden. De Persoonsgegevens worden verwijderd zodra de zorgcoördinatie of de bewaakstand is beëindigd en indien de zorgcoördinator op basis van overleg met de betrokken instellingen heeft vastgesteld dat er op basis van artikel 2j in de Wet op de jeugdzorg geen risico voor de lichamelijke, psychische, sociale of cognitieve ontwikkeling meer bestaat voor de betrokkene. De vigerende wetgeving met betrekking tot wettelijke termijn worden strikt toegepast.

  • 7.2 De persoonsgegevens worden in ieder geval uit het signaleringssysteem verwijderd en vernietigd, indien de betrokkene de leeftijd van 23 jaar heeft bereikt.

  • 7.3 Indien de betrokkene komt te overlijden worden de Persoonsgegevens uit het signaleringssysteem verwijderd, zodra de oorzaak van het overlijden is vastgesteld.

  • 7.4 De persoonsgegevens worden uitsluitend voor statistische of wetenschappelijke doeleinden langer dan bovengenoemde doeleinden bewaard in niet tot de betrokkene herleidbare vorm.

Artikel 8 Beheerder

  • 8.1 De beheerder is onder verantwoordelijkheid en rechtstreeks gezag van de verantwoordelijke belast met de dagelijkse zorg voor de verwerking van Persoonsgegevens in het signaleringssysteem en voor het bewaren, verwijderen en verstrekken van gegevens betreffende het signaleringssysteem.

  • 8.2 De Beheerder treft onder verantwoordelijkheid en rechtstreeks gezag van de verantwoordelijke de nodige voorzieningen ter bevordering van de juistheid en volledigheid van de Persoonsgegevens in het signaleringssysteem.

HOOFDSTUK III INFORMATIEVERSTREKKING AAN BETROKKENE

Artikel 9 Informatieplicht

  • 9.1 De verantwoordelijke instelling verstrekt de volgende informatie aan de betrokkene of, indien deze de leeftijd van 16 jaar nog niet heeft bereikt of onder curatele is gesteld, aan zijn of haar wettelijke vertegenwoordiger:

    • a)

      de doeleinden van het Signaleringssysteem Zorg voor Jeugd Groningen;

    • b)

      de identiteit van de Verantwoordelijke.

  • 9.2 Deze informatie wordt verstrekt zoveel mogelijk vóór het moment waarop de verantwoordelijke de gegevens van betrokkene, die in het signaleringssysteem Zorg voor Jeugd Groningen vastgelegd kunnen worden, verkrijgt. Deze informatie hoeft niet te worden verstrekt als de betrokkene al op de hoogte is van de informatie.

  • 9.3 Indien de verantwoordelijke de Persoonsgegevens buiten de betrokkene om verkrijgt, informeert hij of zij de betrokkene of, indien van toepassing, diens wettelijke vertegenwoordiger, op het moment van eerste vastlegging van de persoonsgegevens. De informatie hoeft niet te worden verstrekt als de betrokkene al op de hoogte is van de informatie.

HOOFDSTUK IV RECHTEN VAN DE BETROKKENE

Artikel 10 Rechten van de Betrokkene

  • 10.1 De Betrokkene kan de Verantwoordelijke verzoeken:

    • a.

      informatie te verschaffen over de verwerking van zijn of haar Persoonsgegevens;

    • b.

      inzage te geven in zijn of haar Persoonsgegevens;

    • c.

      zijn of haar Persoonsgegevens te corrigeren (dat wil zeggen verbeteren, aanvullen, verwijderen en/of afschermen);

    • d.

      de verwerking van zijn of haar Persoonsgegevens te staken.

  • 10.2 De wijze waarop de betrokkene deze rechten kan uitoefenen is in de wet en de hierna volgende bepalingen beschreven.

  • 10.3 Indien de betrokkene de leeftijd van 16 jaar nog niet heeft bereikt dan wel onder curatele is gesteld, komen de rechten op grond van de artikelen 10 tot en met 14 toe aan diens wettelijke vertegenwoordiger.

Artikel 11 Recht op inzage

  • 11.1 De betrokkene en/of zijn of haar wettelijke vertegenwoordiger richt zijn of haar schriftelijk verzoek om inzage aan de Beheerder ZvJG.

  • 11.2 Voordat aan het verzoek voldaan kan worden, dient verzoeker zich ter vaststelling van zijn identiteit te legitimeren. Als legitimatiebewijs worden uitsluitend geaccepteerd de in artikel 1 van de Wet op de Identificatieplicht genoemde documenten.

  • 11.3 De Beheerder beantwoordt het verzoek zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het verzoek. De Beheerder kan in het belang van de betrokkene het verzoek in een andere dan schriftelijke vorm beantwoorden.

  • 11.4 Indien de Beheerder beslist om niet of niet geheel aan het verzoek te voldoen, bericht de Beheerder dit zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het verzoek schriftelijk aan de Betrokkene en/of zijn of haar wettelijke vertegenwoordiger. De Beheerder motiveert deze beslissing en geeft tevens aan op welke wijze Betrokkene tegen de beslissing in kan gaan.

  • 11.5 Het antwoord omvat in elk geval een overzicht met informatie over:

    • a.

      het doel of de doeleinden van de aanpak van de betrokkene;

    • b.

      de gegevens en categorieën van gegevens die worden vastgelegd;

    • c.

      de ontvangers of categorieën van ontvangers van de gegevens;

    • d.

      de herkomst van de gegevens;

    • e.

      indien de verzoeker dat wenst, informatie over de (elektronische) systematiek van de geautomatiseerde gegevensverwerking;

    • f.

      de gegevens van de organisatie die een melding heeft gedaan wordt verstrekt. De naam van de melder wordt niet vrijgegeven voor inzage.

  • 11.6 De Beheerder kan slechts weigeren aan een verzoek om inzage te voldoen, indien en voor zover dit noodzakelijk is in verband met:

    • a.

      de veiligheid van de staat;

    • b.

      de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten;

    • c.

      gewichtige economische en financiële belangen van de staat en andere openbare lichamen;

    • d.

      het toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften die zijn gesteld ten behoeve van de belangen, bedoeld onder b en c;

    • e.

      de bescherming van Betrokkene en Deelnemers of van de rechten en vrijheden van anderen.

Artikel 12 Recht op correctie

  • 12.1 De Betrokkene en/of zijn wettelijke vertegenwoordiger richt zijn of haar verzoek om correctie aan de Beheerder ZvJG. De betrokkene en/of zijn of haar wettelijk vertegenwoordiger geeft in het verzoek aan welke correcties hij of zij uitgevoerd wil zien en om welke reden.

  • 12.2 De Beheerder voldoet zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het verzoek, aan het verzoek, voor zover de Persoonsgegevens betreffende de Betrokkene:

    • a.

      feitelijk onjuist zijn;

    • b.

      voor het doel van de verwerking onvolledig of niet ter zake dienend zijn;

    • c.

      anderszins in strijd met een wettelijk voorschrift worden verwerkt.

  • 12.3 De Beheerder draagt er zorg voor dat een beslissing tot verbetering, aanpassing of afscherming in ieder geval uiterlijk binnen vier weken na deze beslissing wordt uitgevoerd.

  • 12.4 Indien de Beheerder beslist om niet of niet geheel aan het verzoek te voldoen, bericht de Beheerder dit zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het verzoek schriftelijk aan de betrokkene en/of zijn of haar wettelijk vertegenwoordiger. De Beheerder motiveert deze beslissing.

Artikel 13 Recht van verzet

  • 13.1 De Betrokkene en/of zijn wettelijke vertegenwoordiger kan ten allen tijde bij het college Burgemeester en Wethouders van de gemeente waar het betreffende kind woonachtig is verzet aantekenen tegen de Verwerking van zijn of haar Persoonsgegevens in het signaleringssysteem in verband met bijzondere persoonlijke omstandigheden.

  • 13.2 Binnen vier weken na ontvangst van het verzet beoordeelt het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente waar het betreffende kind woonachtig is of dit verzet gerechtvaardigd is.

Artikel 14 Klachtenregeling

  • 14.1 Klachten van de Betrokkene over de informatieverstrekking door een van de aangesloten instellingen over de wijze waarop hij wordt bejegend bij de uitoefening van zijn rechten op grond van de artikelen 9 tot en met 13 worden behandeld met toepassing van de Klachtenverordening van de betreffende gemeente.

  • 14.2 Met betrekking tot artikelen 9.1 en 9.2: In afwijking van artikel 14.1 is bij klachten over de informatieverstrekking door instellingen, de klachtenprocedure van de instelling van toepassing.

HOOFDSTUK V WIJZIGINGEN, AANVULLINGEN, SLOTBEPALINGEN

Artikel 15 Wijzigingen en aanvullingen van het convenant

  • 15.1 Wijzigingen in de doeleinden van de verwerkingen als bedoeld in dit reglement en wijzigingen in het gebruik en de wijze van verkrijging van de persoonsgegevens, dienen te leiden tot wijziging dan wel tot aanvulling van dit reglement.

  • 15.2 Wijzigingen en aanvullingen van dit reglement behoeven de instemming van alle partners. De wijziging treedt één maand na vaststelling van de wijziging in werking.

Artikel 16 Slotbepalingen

  • 16.1 De verantwoordelijke draagt zorg voor de wettelijk verplichte aanmelding van de Gegevensverwerking bij het College Bescherming Persoonsgegevens.

  • 16.2 Het Privacyreglement ligt voor een ieder ter inzage bij de gemeente.

  • 16.3 Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2013.

Ondertekening

Aldus besloten in de collegevergadering van 21 mei 2013.
De loco-burgemeester,
R. van der Schaaf.
De secretaris,
drs. M.A. (Maarten) Ruys.