Regeling vervallen per 01-01-2019

Verordening op de gemeentelijke rekenkamercommissie 2013

Geldend van 04-10-2013 t/m 31-12-2018

Intitulé

VERORDENING OP DE GEMEENTELIJKE REKENKAMERCOMMISSIE 2013

DE RAAD VAN DE GEMEENTE GRONINGEN,

(GR 13.3887450);

Gezien het voorstel van de rekenkamercommissie van 20 augustus 2013;

HEEFT BESLOTEN:

de Verordening op de gemeentelijke rekenkamercommissie 2013 vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet : Gemeentewet

  • b.

    Raad : raad van de gemeente Groningen

  • c.

    Commissie : Rekenkamercommissie

  • d.

    Voorzitter : voorzitter van de Rekenkamercommissie

  • e.

    College : college van Burgemeester en Wethouders

  • f.

    Gemeente : gemeente Groningen.

Artikel 2 Rekenkamercommissie

  • 1. Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de Rekenkamercommissie.

  • 2. De commissie is belast met het onderzoeken van de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid en beheer alsmede de rechtmatigheid van de bestedingen.

Artikel 3 Benoeming leden

  • 1. De raad benoemt de leden van de rekenkamercommissie uit zijn midden en uit externen.

  • 2. De commissie bestaat uit maximaal 7 leden, waarvan minimaal twee leden geen deel uitmaken van de raad.

  • 3. De leden die tevens raadslid zijn worden door de raad uit zijn midden benoemd. De externe leden worden op voordracht van de commissie door de raad benoemd.

  • 4. De leden van de rekenkamercommissie die tevens raadsleden zijn, worden voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad aangewezen.

  • 5. De externe leden worden voor een periode van vier jaar benoemd. Ze kunnen daarna opnieuw voor een periode van vier jaar benoemd worden.

  • 6. De Raad benoemt op voordracht van de rekenkamercommissie een externe voorzitter van de rekenkamercommissie voor een periode van zes jaar. Na die periode kan de voorzitter opnieuw benoemd worden voor een periode van zes jaar. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de Rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming.

  • 7. De rekenkamercommissie draagt zelf zorg voor het benoemen van een plaatsvervangend voorzitter. Dit kan zowel een van de raadsleden in de commissie als een extern lid zijn.

Artikel 4 Geheimhouding

De leden van de Rekenkamercommissie en degenen die ten behoeve van de Rekenkamercommissie werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen zij kennis nemen in hun hoedanigheid van lid.

Artikel 5 Ontslag en non-activiteit

  • 1. De raad ontslaat de leden of stelt hen op non-activiteit.

  • 2. Het lidmaatschap van een raadslid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van rekenkamercommissielid te vervullen.

  • 3. Het lidmaatschap van een extern lid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de Rekenkamercommissie;

    • c.

      wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      als het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

  • 4. De externe leden van de Rekenkamercommissie kunnen door de raad worden ontslagen wanneer zij blijvend ongeschikt zijn hun functie te vervullen.

Artikel 6 Vergoeding voor werkzaamheden van de externe leden van de Rekenkamercommissie

  • 1. De externe leden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie.

  • 2. De vergoeding genoemd in het eerste lid komt ten laste van het budget van de Rekenkamercommissie.

Artikel 7 Ambtelijk secretaris

  • 1. De griffier wijst een ambtelijk secretaris aan in overleg met de Rekenkamercommissie.

  • 2. De secretaris ondersteunt de commissie bij de uitvoering van haar taken.

  • 3. De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de commissie over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 4. De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers. Ook heeft de secretaris als taak onderzoeken uit te voeren, externe onderzoekers te begeleiden en te ondersteunen.

Artikel 8 Reglement van orde

De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling ter kennisname aan de raad.

Artikel 9 Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1. De commissie bepaalt zelf de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2. De raad kan de commissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De commissie bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de commissie niet aan het verzoek voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

  • 3. De commissie verzoekt jaarlijks de gemeenteraadsleden om onderwerpen voor onderzoek aan te dragen.

  • 4. De commissie stelt jaarlijks een onderzoeksplan vast en brengt dit ter kennis van de raad.

  • 5. Ook burgers kunnen een verzoek indienen om onderzoek naar een bepaald onderwerp uit te laten voeren. De commissie bepaalt zelf of het onderwerp wordt onderzocht. Van het besluit van de commissie wordt de indiener op de hoogte gesteld.

Artikel 10 Werkwijze en bevoegdheden

  • 1. De commissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2. De commissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 3. Tot de door de commissie te onderzoeken onderwerpen behoren alle gemeentelijke taken. Verder kunnen ook onderwerp van onderzoek zijn, indien en voor zover de gemeente uit anderen hoofde over deze bevoegdheid beschikt:

    • a.

      door de gemeente gesubsidieerde instellingen, die voor minimaal 50% van hun begroting door de gemeente worden gefinancierd, over de jaren dat dit het geval is.

    • b.

      naamloze vennootschappen en besloten vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid waarvan de gemeente meer dan vijftig procent van het geplaatste aandelenkapitaal houdt, over de jaren dat dit het geval is.

    • c.

      openbare lichamen en gemeenschappelijke organen ingesteld krachtens de Wet gemeenschappelijke regelingen, waaraan de gemeente deelneemt, over de jaren dat de gemeente deelneemt in de regeling.

      De commissie is bevoegd mondeling en schriftelijk informatie in te winnen bij de onder a, b en c genoemde organis

      De commissie is bevoegd mondeling en schriftelijk informatie in te winnen bij de onder a, b en c genoemde organisaties.aties.

  • 4. De commissie vergadert zo vaak als zij nodig acht.

  • 5. De commissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de commissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 6. Wanneer een lid verhinderd is voor een vergadering van de rekenkamercommissie, kan hij zich niet door iemand anders laten vervangen.

  • 7. Om als rekenkamercommissie besluiten te kunnen nemen dient minimaal de helft van het aantal leden aanwezig te zijn.

  • 8. De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 9. Voor de uitvoering van het onderzoek kan de commissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 10. De commissie stelt het college van B&W en betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 11. De rekenkamercommissie schrijft vervolgens een nawoord op de reactie van het college van B&W. Beide bijdragen worden integraal in het onderzoeksrapport opgenomen.

  • 12. Na vaststelling door de commissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Artikel 11 Budget

  • 1. De Rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen aan de externe leden;

    • b.

      de ambtelijk secretaris;

    • c.

      externe onderzoekers die eventueel door de Rekenkamercommissie zijn ingeschakeld;

    • d.

      eventuele overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3. De Rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening gemeentelijke Rekenkamercommissie 2013.

Artikel 13 Slotbepaling

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De verordening op de Rekenkamercommissie 2006, vastgesteld op 29 maart 2006 wordt ingetrokken op de dag dat de Verordening gemeentelijke Rekenkamercommissie 2013 in werking is getreden.

Ondertekening

Gedaan te Groningen in de openbare raadsvergadering van 25 september 2013.
De griffier,
drs. A.G.M. (Toon) Dashorst.
De voorzitter,
dr. J.P. (Peter) Rehwinkel.

Toelichting Verordening op de gemeentelijke rekenkamercommissie 2013

Toelichting  Verordening op de gemeentelijke rekenkamercommissie 2013