Regeling vervallen per 06-01-2014

Verordening gemeentelijke bevolkingsadministratie 2009

Geldend van 08-01-2010 t/m 05-01-2014

Intitulé

VERORDENING GEMEENTELIJKE BEVOLKINGSADMINISTRATIE 2009

DE RAAD VAN DE GEMEENTE GRONINGEN;

(raadsverslag nr. 545);

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 27 oktober 2009;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Wet bescherming persoonsgegevens;

HEEFT BESLOTEN:

de Verordening gemeentelijke bevolkingsadministratie 2009 vast te stellen.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    wet : de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verordening : de verordening gemeentelijke bevolkingsadministratie 2009;

  • c.

    bevolkingsadministratie : de geautomatiseerde administratie met persoonsgegevens van de bevolking bestaande uit de basisadministratie en de aangehaakte gegevens;

  • d.

    basisadministratie : de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • e.

    aangehaakte gegevens : in de basisadministratie opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet;

  • f.

    verantwoordelijke : het college van burgemeester en wethouders;

  • g.

    beheerder : de in de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de basisadministratie;

  • h.

    persoonslijst : het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid, van de wet, over één persoon in een basisadministratie;

  • i.

    ingeschrevene : degene ten aanzien van wie een persoonslijst in de basisadministratie is opgenomen;

  • j.

    ingezetene : de ingeschrevene op wiens persoonslijst niet het gegeven van zijn overlijden of van zijn vertrek uit Nederland als actueel gegeven is opgenomen;

  • k.

    afnemer : afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;

  • l.

    binnengemeentelijke afnemer :

    • 1.

      de binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;

    • 2.

      de instantie die een taak uitoefent die door het gemeentebestuur is opgelegd en/of belast is met de uitvoering van publiekrechtelijke taken met inachtneming van de artikelen 98 en 99 van de wet:

  • m.

    derde : elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene.

  • n.

    authentiek gegeven : een in de basisadministratie opgenomen gegeven dat bij wettelijk voorschrift als authentiek wordt aangemerkt;

  • o.

    centrale distributievoorziening: het geautomatiseerde systeem dat wordt gebruikt voor de distributie van gegevens.

Artikel 2 Beheer van de bevolkingsadministratie

  • 1. Beheerder van de bevolkingsadministratie is de functionaris als bedoeld in artikel 1, onder g.

  • 2. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

    • a.

      de (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      de (rechtstreekse) toegang tot de bevolkingsadministratie via andere geautomatiseerde toepassingen;

    • c.

      verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de bevolkingsadministratie;

Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1. Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden via de centrale distributievoorziening aan de verantwoordelijken van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

  • 2. De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.

Artikel 4 Gebruik van gegevens voor de gemeentelijke huishouding

De verantwoordelijke dan wel de door hem aangewezen beheerder is bevoegd om ten aanzien van de gemeentelijke huishouding persoonsgegevens uit de bevolkingsadministratie te gebruiken dan wel te verstrekken als dit noodzakelijk is voor de vervulling van uitsluitend publiekrechtelijke taken.

Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de basisadministratie

Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie

Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam bij de Dienst Informatie en Administratie;

  • c.

    voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in de Bijlage A bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden.

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in de Bijlage B bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens de in de bijlage aangegeven gegevens verstrekt ten behoeve van de eveneens in die bijlage aangegeven doeleinden.

Artikel 7 Telefoninsche verstrekkingen aan afnemers en derden

  • 1. Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op telefonisch verzoek incidenteel in

    aantoonbaar spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt als:

    • a.

      buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een binnengemeentelijke afnemer; en

    • b.

      de gegevens nodig zijn voor de vervulling van de taken van de binnengemeentelijke

      afnemer en de benodigde gegevens niet op een minder ingrijpende manier kunnen worden verkregen.

  • 2. Aan buitengemeentelijke afnemers en derden worden telefonisch geen gegevens verstrekt, tenzij:

    • a.

      het ambtenaren van de burgerlijke stand van andere gemeenten betreft; of

    • b.

      dit plaats vindt op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte schriftelijke afspraken.

  • 3. De verstrekking als bedoeld in het eerste of tweede lid vindt niet plaats indien de identiteit van de aanvrager niet deugdelijk kan worden vastgesteld.

Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in de Bijlage C bij deze verordening aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens

Artikel 9 Doel van de bevolkingsadministratie

De bevolkingsadministratie heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:

  • a.

    informatie te leveren aan de Dienst Informatie en Administratie ter uitvoering van de taken die verband houden met de administraties die bij deze dienst moeten worden gevoerd;

  • b.

    door de verantwoordelijke aan te wijzen afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van de taken van die afnemers;

  • c.

    derden aan wie wet en verordening verstrekking van gegevens uit de basisadministratie mogelijk maken te voorzien van gegevens, voor zover niet in strijd met de wettelijke bepalingen;

  • d.

    een ingezetene en een ingeschrevene van hem betreffende gegevens te voorzien; en

  • e.

    statistische informatie te leveren.

Artikel 10 Categorieën van personen van wie gegevens zijn opgenomen

  • 1. Van de ingezetenen en ingeschrevenen zijn in de basisadministratie aangehaakte gegevens

    opgenomen als daarvan sprake is.

  • 2. In de bevolkingsadministratie zijn gegevens van personen die voor 1 oktober 1994 waren ingeschreven in de persoons- of archiefregisters opgenomen als aangehaakte gegevens als daarvan sprake is.

Artikel 11 Wijze van verkrijging

Voor zover niet verkregen onder de regelgeving die van toepassing was tot 1 oktober 1994 worden aangehaakte gegevens in de basisadministratie verkregen:

  • a.

    door opgave van de ingezetene,

  • b.

    door ambtenaren van de verantwoordelijke in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen; en

  • c.

    van afnemers en derden.

Artikel 12 Toegang tot en verstrekking van aangehaakte gegevens 

De artikelen 5 en 6 van de verordening zijn van overeenkomstige toepassing op de rechtstreekse toegang tot en de verstrekking van de aangehaakte gegevens voor de binnengemeentelijke afnemers.

Artikel 13 Verwijdering en vernietiging van gegevens

  • 1. Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de basisadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.

  • 2. Vernietiging van aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet.

Artikel 14 Protocolplicht van aangehaakte gegevens

  • 1. De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens aan derden als bedoeld in artikel 7 van de verordening gedurende het jaar, volgend op de verstrekking bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoononevenredig zou schaden.

  • 2. De protocolplicht vervalt als de aangehaakte gegevens worden verstrekt in het kader van de opsporing en vervolging van strafbare feiten dan wel voor zover de verstrekkingnoodzakelijk is in het belang van de veiligheid van de staat of als het van belang is voor de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen.

Artikel 15 Rechten en plichten van de burger

  • 1. Verzoeken ten aanzien van aangehaakte gegevens, waaronder ook wordt verstaan verzoeken tot wijziging, worden behandeld overeenkomstig hetgeen in de artikelen 35 tot en met 42 van de Wet bescherming persoonsgegevens is bepaald.

  • 2. De verzoeken zoals bedoeld in het eerste lid, worden ingediend bij de beheerder.

  • 3. De beheerder beslist namens de verantwoordelijke over de in het eerste lid bedoelde verzoeken.

  • 4. De beheerder kan van verzoeker verlangen dat deze zich deugdelijk legitimeert en/of in

    persoon bij hem vervoegt ter vaststelling van zijn identiteit.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 16 Terugmeldplicht

  • 1. De binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.

  • 2. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.

  • 3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het Besluit GBA.

  • 4. In Bijlage D kunnen de binnengemeentelijke afnemers worden aangewezen die ook mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Daarbij wordt aangegeven welke gegevens het betreft.

Artikel 17 Beveiliging

De verantwoordelijke treft maatregelen ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging.

Artikel 18 Slotbepalingen

  • 1. De verordening voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 29 januari 2003 wordt ingetrokken.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

  • 3. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke bevolkingsadministratie 2009.

  • 4. De in deze verordening genoemde bijlagen bij de artikelen 5, 6, 8 en 16 worden vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 25 november 2009.
De griffier,
D.H. Vrieling.
De voorzitter,
Dr. J.P. (Peter) Rehwinkel.

Bijlage A bij de Verordening gemeentelijke bevolkingsadministratie 2009

Bijlge A

Bijlage B bij de Verordening gemeentelijke bevolkingsadministratie 2009

Bijlage B

Bijlage C bij de Verordening gemeentelijke bevolkingsadministratie 2009

Bijlage C

Artikelsgewijze toelichting

Toelichting