Regeling vervallen per 29-05-2015

Ondermandaat onderdelen Ruimtelijke Ordening, Economische Zaken en de afdeling Stadsdeelcoördinatie augustus 2014

Geldend van 27-08-2014 t/m 28-05-2015

Intitulé

ONDERMANDAAT ONDERDELEN RUIMTELIJKE ORDENING, ECONOMISCHE ZAKEN EN DE AFDELING STADSDEELCOÖRDINATIE AUGUSTUS 2014

DE CONCERNDIRECTEUREN GRONINGEN ALS HOOFD VAN DE ONDERDELEN RUIMTELIJKE ORDENING, ECONOMISCHE ZAKEN EN DE AFDELING STADSDEELCOÖRDINATIE AUGUSTUS 2014,

(4614996);

Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

Gelet op het Algemeen Mandaatbesluit 2014, zoals vastgesteld op 19 december 2013;

Gelet op het Onderdeelsmandaat onderdelen Ruimtelijke Ordening, Economische Zaken en Stadsdeelcoördinatie 2014 zoals vastgesteld op 19 december 2013;

HEBBEN BESLOTEN:

het ondermandaat onderdelen Ruimtelijke Ordening, Economische Zaken en de afdeling Stadsdeelcoördinatie augustus 2014 vast te stellen.

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

ALGEMENE BEPALINGEN ONDERMANDAAT RO en EZ en SDC

Onder Concerndirecteur Groningen wordt in dit ondermandaatbesluit verstaan de Concerndirecteur welke door het Groningen Managementteam is aangewezen om de onderdelen Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken aan te sturen en de Concerndirecteur Groningen die voor de afdeling Stadsdeelcoördinatie is aangewezen.

Op dit ondermandaatbesluit zijn de bepalingen uit het gemeentebreed geldende “Algemeen Mandaatbesluit 2014” nadrukkelijk van toepassing.

Belangrijk (het fingerspitzengefûhl voor politiek/bestuurlijke besluiten)

Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met de betreffende directeur of met de Concerndirecteur Groningen plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in mandaat besloten kan worden of dat het een burgemeesters of collegebesluit dient te worden.

Nadrukkelijk is dat in artikel 2 en 3 van het Algemeen Mandaatbesluit 2014 uitgewerkt. Een verkorte inhoud staat hieronder:

Artikel 2 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2014” geeft in lid 1 aan dat als het beleid van B&W bij een besluit is betrokken of een besluit op overige wijze beleidsmatige aspecten kent, zo’n besluit aan de burgemeester of het college van B&W voorgelegd dient te worden.

In lid 2 staat dat lid 1 in ieder geval van toepassing is:

  • a.

    indien het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;

  • b.

    indien te verwachten valt dat de burgemeester of het college of een portefeuillehouder op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;

  • c.

    indien uit het besluit financiële, juridische, organisatorische, politiek/bestuurlijke en/of publicitaire belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;

  • d.

    indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijke portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;

  • e.

    indien het een brief of verzoek betreft met een persoonlijk karakter.

Door de Concerndirecteur Groningen is daaraan toegevoegd:

  • f.

    Indien het een brief betreft aan of van de Commissaris van de Koningin.

Dit artikel geeft de belangrijkste (politieke)randvoorwaarden voor mandaatverlening weer.

Artikel 3 van het “Algemeen Mandaatbesluit 2014” geeft aan dat ook besluiten waarbij een ander onderdeel belang heeft of waarbij het taakgebied van dat onderdeel wordt geraakt, deze besluiten vooraf aan het betreffende onderdeel moeten worden voorgelegd.

Plaatsvervanging directeur/afdelingshoofd/teamleider

Bij afwezigheid van een directeur gelden de andere directeuren en bij afwezigheid van een afdelingshoofd de andere afdelingshoofden als plaatsvervanger. Overigens geldt voor alle ondergemandateerden dat bij afwezigheid zijn of haar leidinggevende als plaatsvervanger is aangewezen.

Herverdeling afdelingen en/of taken

Bij herverdeling van de afdelingen onder de verschillende directeuren, verkrijgt de directeur die een andere afdeling onder zijn of haar hoede krijgt automatisch daarmee ook het aan de directeur gekoppelde ondermandaat voor die afdeling. In het algemeen worden bij herverdeling van afdelingen en/of taken de aan die afdelingen of taken gekoppelde bevoegdheden opgedragen aan de in het herverdelingsbesluit aangegeven functionarissen.

Niet benoemde besluiten

Het nemen van niet benoemde besluiten welke wel binnen de normale bedrijfsvoering door de dienst RO en EZ worden genomen wordt geondermandateerd aan die directeur en dat afdelingshoofd welke door de aard van de andere aan hem of haar geondermandateerde bevoegdheden het meest aangewezen is om het betreffende besluit te nemen. Dit kunnen ook meerdere zijn zoals in geval van het aanvragen van (europese) subsidies.

Afwezigheid

De in dit ondermandaatbesluit gebezigde term afwezigheid behoeft niet eng geïnterpreteerd te worden. Het niet direct beschikbaar zijn van een geondermandateerde op enig moment is voldoende.

Kleine intern gerichte besluiten

Voor kleine met name intern gerichte besluiten zoals bijvoorbeeld aanvragen betreffende treinkaartjes en bestellingen/facturen voor relatief geringe bedragen (fingerspitzengefûhl) is vervanging van een afdelingshoofd door één van zijn of haar teamleiders toegestaan.

Aangifte strafbaar feit

Onder de uitvoering van een regeling wordt ook verstaan het doen van aangifte van een strafbaar feit ingeval overtreding van de betreffende regeling strafbaar is gesteld. Ook aangifte in verband met door de dienst ondervonden schade valt daaronder. De aangifte dient namens de burgemeester plaats te vinden (zie voor de ondertekening hieronder bij Privaatrecht).

Het voeren van verweer

Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook het voeren van verweer (zowel schriftelijk als mondeling) in zowel bestuursrechtelijke als privaatrechtelijke procedures. In dit ondermandaatbesluit is bovendien aan enkele overigens niet ondergemandateerde medewerkers die bevoegdheid gegeven.

Wet dwangsom

Onder de in dit ondermandaatbesluit ge(onder)mandateerde bevoegdheden valt ook de uitvoering van de wet Dwangsom. Per 1 oktober 2009 is in de Awb de mogelijkheid van de dwangsom bij termijnoverschrijding opgenomen. Besluiten naar aanleiding van ingebrekestellingen vanwege termijnoverschrijding (dus de vaststelling van de hoogte van de dwangsom) kunnen door de betreffende afdeling worden genomen.

HANDHAVING

Alhoewel de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen onder de uitvoering van een regeling valt is vanwege de politieke en maatschappelijke gevoeligheid in het kader van deze ondermandaatregeling besloten slechts het hoofd van de afdeling VTH & G en zijn of haar directeur daartoe ondermandaat te verlenen.

Met uitsluiting van alle andere geondermandateerden zijn daarom het hoofd van de afdeling VTH & G en zijn of haar directeur, naast de overig aan hen toegekende ondermandaten, geondermandateerd voor de uitvoering van alle, binnen de onderdelen RO en EZ uit te voeren, regelingen voorzover het betreft de bevoegdheid om handhavingsbesluiten te nemen.

Slechts de specifiek in dit ondermandaatbesluit aangegeven aanschrijvingsbevoegdheden vallen daarbuiten en zijn en blijven geondermandateerd aan de daarbij genoemde functionarissen. Het gaat hierbij met name om aanschrijvingen Woningwet en APV.

Behalve ingeval van routinebesluiten dient de Concerndirecteur Groningen op de hoogte te worden gehouden van de betreffende zaken of, bij zwaardere zaken, bij de besluitvorming ingeschakeld te worden.

PRIVAATRECHT

Zoals o.a. koop/verkoop, huur/verhuur, inhuur/uitlening/detachering, aanbesteding, opdrachtverlening/wijziging en meerwerk etc. (leasebesluiten zijn uitgezonderd van het mandaat en mogen dus alleen door het college zelf worden genomen.)

(Publiekrechtelijke) besluiten tot het aangaanvan privaatrechtelijke overeenkomsten:

Het gaat dan om publiekrechtelijke besluiten waarbij de ondergemandateerde besluit met een private partij een overeenkomst te willen sluiten. Deze publiekrechtelijke besluiten worden genomen door (of namens) het college van B&W. Het kan bijvoorbeeld gaan over het aangaan van een convenant. De ondertekening van een brief waarin dat wordt medegedeeld luidt dan: “ burgemeester en wethouders van Groningen, namens hen, Concerndirecteur Groningen, namens deze, de (onder)gemandateerde”.

De privaatrechtelijke ondertekening

De ondertekening van de overeenkomst zelf en ook de ondertekening van andere privaatrechtelijke stukken dient als volgt te geschieden: “de burgemeester van Groningen, namens hem, concerndirecteur Groningen, namens deze (onder)gemandateerde”.

TEN BOER

De in dit ondermandaat genoemde ondermandatering van bevoegdheden is van overeenkomstige toepassing op de door de gemeente Ten Boer rechtstreeks aan de Concerndirecteur Groningen gemandateerde bevoegdheden.

Als uitzondering hierop geldt dat voor Ten Boer afwijkende bedragen gelden ten aanzien van het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen. Er ligt een grens van € 10.000,-- waarboven in ondermandaat geen privaatrechtelijke rechtshandelingen mogen worden verricht, tenzij het routine-uitgaven of investeringen betreft of de raad van Ten Boer bij eerdere besluitvorming hiervoor de bestemming en de aanwending heeft gegeven.

Verder geldt ook hier het “fingerspitzengefühl” en dan toegespitst op Ten Boer. Van belang hierbij is natuurlijk de schaalgrootte van Ten Boer. Voor Ten Boer zullen bepaalde zaken sneller ingrijpend zijn dan voor Groningen.

De ondertekening voor Ten Boer luidt:

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Ten Boer,

namens hen, concerndirecteur Groningen,

namens deze,

naam,

dir directeur onderdeel/afdelingshoofd/teamleider etc. betreffende afdeling.

Afdeling 1 tot en met afdeling 13

Afdeling 1 tot en met afdeling 13

AANVULLING betreffende Milieuwetgeving (bij RO en EZ gevoegd per 1 februari 2013)

AANVULLING betreffende Milieuwetgeving (bij RO en EZ gevoegd per 1 februari 2013)

Bijlage 1 Bevoegde inkopers en verkopers m.b.t. de Algemene Inkoopvoorwaarden c.q. de Algemene Verkoop-, Leverings- en Betalingsvoorwaarden

Bijlage 1   Bevoegde inkopers en verkopers m.b.t. de Algemene Inkoopvoorwaarden c.q. de Algemene Verkoop-, Leverings- en Betalingsvoorwaarden

Bijlage 2 Budgethoudersregeling onderdelen RO, EZ en de afdeling SDC

Bijlage 2 Budgethoudersregeling onderdelen RO, EZ en de afdeling SDC

Bijlage 3 Overzicht per directie van budgethouders en -beheerders

Bijlage 3 Overzicht per directie van budgethouders en -beheerders

Ondertekening

Vastgesteld bij besluit van de Concerndirecteur Groningen van 27 augustus 2014.
Gemeentesecretaris,
drs. P.J.L.M. (Peter) Teesink,