Regeling vervallen per 05-07-2013

Verordening Cliëntenraad gemeentelijk WSW beleid

Geldend van 04-06-2010 t/m 04-07-2013

Intitulé

VERORDENING CLIËNTENRAAD GEMEENTELIJK WSW BELEID

DE RAAD VAN DE GEMEENTE GRONINGEN;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 mei 2008;

(bijlage raadsverslag nr. 231);

gelet op artikel 2, lid 3 van de Wet sociale werkvoorziening;

HEEFT BESLOTEN:

de Verordening Cliëntenraad Gemeentelijk WSW Beleid vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    De Wsw : de Wet sociale werkvoorziening

  • b.

    het college : het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Groningen;

  • c.

    dienst : de dienst Sociale Werkvoorziening Stadspark (DSW) van de gemeente Groningen;

  • d.

    algemeen directeur : de algemeen directeur van de dienst DSW Stadspark;

  • e.

    Cliëntenraad : de Cliëntenraad als bedoeld in het gemeenteraadsbesluit van 23 april 2008;

  • f.

    Sw-indicatie : een indicatie voor de sociale werkvoorziening.

  • g.

    Cliënt : ingezetenen die voor de Wsw geïndiceerd zijn of hun wettelijke vertegenwoordigers.

Artikel 2 Taken

  • 1. De Cliëntenraad heeft tot taak desgevraagd of uit eigen beweging advies uit te brengen aan het college ten aanzien van:

    • a.

      voorstellen tot beleidswijziging en;

    • b.

      uitvoering van wet- en regelgeving; 

      op het werkterrein van de dienst ten aanzien van de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening.

  • 2. Door het college wordt tijdig alle informatie verschaft, die de Cliëntenraad nodig heeft voor een goede uitoefening van zijn taak.

  • 3. De Cliëntenraad brengt de in het eerste lid bedoelde adviezen tevens ter kennis van de gemeenteraad.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1. De Cliëntenraad bestaat uit tenminste 6 en ten hoogste 10 leden en een onafhankelijke voorzitter. De leden dienen cliënt te zijn en, al of niet op grond van hun eigen ervaring, deskundig te zijn op het werkterrein van de dienst.

  • 2. De Cliëntenraad bestaat uit:

    • a.

      tenminste 4 en ten hoogste 10 leden die zelf een sw-indicatie hebben;

    • b.

      ten hoogste 4 leden zijn wettelijke vertegenwoordigers van mensen die een sw- indicatie hebben.

  • 3. De samenstelling van de Cliëntenraad is zodanig dat minimaal tweederde van de leden een sw-indicatie hebben.

Artikel 4 Werving en benoeming

  • 1. De Cliëntenraad en de algemeen directeur zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het werven van de leden en de voorzitter.

  • 2. De voorzitter en de leden worden benoemd door het college op voordracht van de zittende leden van de Cliëntenraad en de algemeen directeur.

  • 3. Elk lid heeft op persoonlijke titel zitting in de Cliëntenraad.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1. De voorzitter en de leden worden benoemd voor een tijdvak van drie jaar.

  • 2. De voorzitter en de leden kunnen éénmaal herbenoemd worden voor een tijdvak van twee jaar.

  • 3. Een lid kan te allen tijde op eigen verzoek ontslag nemen.

  • 4. Het lidmaatschap eindigt:

    • a.

      door overlijden van het lid;

    • b.

      door ontslag tengevolge van disfunctioneren;

    • c.

      uiterlijk een half jaar nadat hij niet meer als cliënt kan worden beschouwd, dan wel niet meer wettelijk vertegenwoordiger van een sw-geindiceerde is.

Artikel 6 Faciliteiten

  • 1. Het college stelt aan de Cliëntenraad zodanige middelen ter beschikking dat het redelijkerwijs in staat kan worden geacht om in het kader van de uitvoering van deze verordening de belangen te behartigen van de in de gemeente woonachtige belanghebbenden.

  • 2. De middelen als bedoeld in het eerste lid worden jaarlijks toegekend op basis van een begroting.

  • 3. De dienst stelt vergader- en archiefruimte ter beschikking aan de Cliëntenraad.

Artikel 7 Jaarverslag

Jaarlijks vóór 1 april brengt de Cliëntenraad aan het college verslag uit van zijn activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbaar gestelde budget.

Artikel 8 Secretariële ondersteuning

Het college draagt er zorg voor dat de Cliëntenraad de beschikking heeft over secretariële ondersteuning.

Artikel 9 Vergoedingen

  • 1. De leden van de Cliëntenraad hebben recht op een onkostenvergoeding.

  • 2. De voorzitter heeft recht op vacatiegeld.

Artikel 10 Geen nadeel

De gemeente Groningen en de directie van de dienst garanderen dat de leden van de Cliëntenraad, in geen enkel opzicht nadeel zullen ondervinden van hun werkzaamheden voor de Cliëntenraad.

Artikel 11 Werkwijze en overleg

  • 1. De Cliëntenraad vergadert ten minste drie keer per jaar of zoveel vaker als de voorzitter of een meerderheid van de leden van de Cliëntenraad nodig achten.

  • 2. Ten minste één keer per jaar vindt overleg plaats met de verantwoordelijke wethouder.

  • 3. De Cliëntenraad heeft één maal per vier maanden overleg met de algemeen directeur of een door hem aangewezen vakdirecteur, behalve wanneer zij hiervan in gezamenlijk overleg willen afwijken.

  • 4. De Cliëntenraad onderhoudt contact met relevante zusterorganisaties.

Artikel 12 Overleg binnen de dienst

  • 1. De algemeen directeur is voor de Cliëntenraad het eerste aanspreekpunt binnen de dienst.

  • 2. Voorafgaand aan het periodieke overleg kunnen onderwerpen van bespreking via de voorzitter bij de algemeen directeur worden aangedragen.

  • 3. Tot de onderwerpen waarover geen overleg plaatsvindt, behoren:

    • a.

      individuele klachten, individuele bezwaarschriften, en andere zaken die een individueel karakter dragen, dan wel betrekking hebben op individuele klanten;

    • b.

      verplichte uitvoering door de gemeentelijke organen van wettelijke voorschriften voor zover bij de uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid aanwezig is;

    • c.

      zaken die betrekking hebben op de bedrijfsvoering van de dienst.

Artikel 13 Besluitvorming

  • 1. De adviezen van de Cliëntenraad worden gegeven overeenkomstig de mening van de meerderheid van de Cliëntenraad. Op verzoek kan een minderheidsstandpunt in het advies worden opgenomen.

  • 2. In de vergadering van de Cliëntenraad heeft ieder lid het recht om per onderwerp één stem uit te brengen, uitgezonderd de voorzitter, die geen stemrecht heeft.

Artikel 14 Afwijking van advies

Indien het college beslist in afwijking van het advies van de Cliëntenraad worden de redenen daarvan aan de Cliëntenraad meegedeeld. In het geval waarin het college in een voorstel aan de gemeenteraad afwijkt van het advies van de Cliëntenraad wordt in het voorstel aangegeven op welke gronden van het advies wordt afgeweken.

Artikel 15 Verandering verordening

De Cliëntenraad wordt door het college in de gelegenheid gesteld advies te geven over elke aanvulling, wijziging of intrekking van deze verordening.

Artikel 16 Slotbepalingen

  • 1. In alle gevallen, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2008.

  • 3. Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening Cliëntenraad gemeentelijk Wsw-beleid’.

Ondertekening

Gedaan te Groningen in de openbare raadsvergadering van 18 juni 2008.
De griffier,
D.H. Vrieling.
De voorzitter,
J. Wallage.

Toelichting algemeen en Artikelsgewijze toelichting

Bijlage