Regeling vervallen per 25-05-2018

PRIVACYREGLEMENT WONINGREGISTER

Geldend van 14-11-1994 t/m 24-05-2018

Intitulé

PRIVACYREGLEMENT WONINGREGISTER

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GRONINGEN;

Gelet op de Wet persoonsregistraties en de Privacyverordening van de gemeente Groningen;

HEBBEN BESLOTEN:

het Privacyreglement woningregister vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    wet : de Wet persoonsregistraties (WPR);

  • b.

    verordening : de Privacyverordening;

  • c.

    houder : burgemeester en wethouders van Groningen;

  • d.

    beheerder : de algemeen directeur van de Dienst Informatie en Administratie;

  • e.

    persoonsregistratie : de persoonsregistratie als bedoeld in artikel 1 van de verordening;

  • f.

    commissie : de privacycommissie als bedoeld in artikel 16 van de verordening;

  • g.

    dienst : Dienst Informatie en Administratie;

  • h.

    geregistreerde : de natuurlijke persoon over wie de registratie gegevens bevat.

Artikel 2 Doelstelling van de persoonsregistratie

De persoonsregistratie heeft tot doel informatie te leveren ten behoeve van de administratie ter uitvoering van de nummering van de in de gemeente aanwezige gebouwen.

Artikel 3 Categorieën personen, opgenomen in de persoonsregistratie

De registratie bevat uitsluitend gegevens over de volgende bewoners van een woning of andere ruimte:

  • -

    Samenwonende echtgenoten.

  • -

    Iedere persoon, die tot een samenwoning behoort.

  • -

    Iedere afzonderlijk levende persoon.

Artikel 4 Opgenomen gegevens en de wijze van verkrijging

  • 1. De persoonsregistratie bevat over de in artikel 3 genoemde personen ten hoogste de volgende gegevens:

    • -

      Geslachtsnaam.

    • -

      De eerste voornaam en de eerste letter van elk der volgende voornamen.

    • -

      Datum van vestiging op het adres.

    • -

      Datum van vertrek.

    • -

      Nieuw adres binnen de gemeente.

    • -

      Nieuwe woongemeente.

    • -

      Datum van overlijden.

  • 2. De in het eerste lid bedoelde gegevens worden in beginsel rechtstreeks verkregen uit de gegevens die in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens zijn opgenomen en door middel van opgave van de geregistreerde zelf.

Artikel 5 Houder en beheerder

  • 1. De houder is verantwoordelijk voor de werking van deze registratie overeenkomstig het reglement.

  • 2. De beheerder treft voorzieningen die nodig zijn om de naleving van dit reglement te verzekeren. De beheerder is belast met de dagelijkse zorg over de werkzaamheden, verbonden aan de werking van de registratie.

Artikel 6 Functioneren van de persoonsregistratie

De in de registratie opgenomen gegevens worden uitsluitend gebruikt ten behoeve van de in artikel 2 van dit reglement omschreven doeleinden.

Artikel 7 Toegang tot de persoonsregistratie

  • 1. Rechtstreekse toegang tot de persoonsregistratie hebben uitsluitend:

    • a.

      de beheerder;

    • b.

      medewerkers van de afdelingen Burgerzaken van de dienst;

    • c.

      functionarissen belast met de controle op de naleving van dit reglement, door tussenkomst van de onder b. genoemde medewerkers;

    • d.

      de leden van de privacycommissie, voor het toezicht op de naleving van de verordening en de bij of krachtens die verordening en dit reglement gestelde regels, door tussenkomst van de onder b. genoemde medewerkers.

  • 2. De persoonsregistraties dienen op dusdanige wijze te worden opgeslagen en bewaard, dat naast de houder alleen de beheerder en de gebruikers in het kader van de aan hen opgedragen werkzaamheden toegang kunnen hebben tot de gegevens.

  • 3. Toegang tot de registraties:

    • a.

      de persoonsgegevens zijn opgeslagen in een archiefkast;

    • b.

      de registratie is gerangschikt met inachtneming van de plaatselijke indeling en in volgorde van de huisnummers.

Artikel 8 Verstrekking van gegevens

De gegevens worden slechts aan derden verstrekt:

  • 1.

    voor zover dit wordt vereist ingevolge een wettelijk voorschrift;

  • 2.

    indien dit voortvloeit uit het doel van de betrokken registratie;

  • 3.

    ten behoeve van het algemene nut voor zover de inlichtingen nodig zijn voor een wetenschappelijk doel.

Artikel 9 Protocolplicht

Van het verstrekken van gegevens, als bedoeld in artikel 8, houdt de beheerder een protocol bij, waarin wordt vermeld aan wie, op welk tijdstip, welke persoonsgegevens zijn verstrekt, tenzij redelijkerwijs aangenomen kan worden dat de geregistreerde door de aard van de verstrekking op de hoogte had kunnen zijn van de verstrekking.

Artikel 10 Bewaring en vernietiging van persoonsgegevens

  • 1. Persoonsgegevens die niet meer nodig zijn voor het doel van de registratie worden door de beheerder uit de persoonsregistratie verwijderd en vernietigd op grond van wettelijk voorschrift.

  • 2. De vernietiging van de registratie of van daarin opgenomen persoonsgegevens geschiedt met in achtneming van de Archiefwet.

Artikel 11 Inzagerecht en derdenverstrekking

  • 1. Verzoeken om inzage als bedoeld in artikel 29, leden 1 en 2, van de wet en verzoeken om mededeling van derdenverstrekkingen als bedoeld in artikel 32 van de wet, kunnen worden ingediend bij de beheerder.

  • 2. De houder beslist, gehoord de commissie, op de in het eerste lid genoemde verzoeken.

  • 3. Een afwijzing van een verzoek wordt met redenen omkleed.

  • 4. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 12 Correctierecht

  • 1. Verzoeken om correctie als bedoeld in artikel 31 van de wet worden schriftelijk ingediend bij de beheerder.

  • 2. De leden 2, 3 en 4 van het vorige artikel zijn van overeenkomstige toepassing.

Artikel 13 Vergoeding van de kosten

Voor de berichten bedoeld in artikel 11 kan een vergoeding worden berekend overeenkomstig het tarief genoemd in de legesverordening 1979, van ten hoogste f 10,--.

Deze vergoeding wordt teruggegeven in geval een in genoemde artikelen bedoeld verzoek wordt geweigerd, of indien het verzoek leidt tot daadwerkelijke verbetering van de betreffende gegevens.

Artikel 14 Organisatie en beveiliging

  • 1. De beheerder stelt een beveiligingsplan op, waarin is aangegeven welke voorzieningen van technische en organisatorische aard zijn getroffen:

    • a.

      ter bescherming van gegevens tegen kwaadwillendheid, onachtzaamheid en verkeerd gebruik door het personeel dat met de bewaring of verwerking is belast, alsmede tegen beschadiging door toedoen van derden;

    • b.

      teneinde herstel mogelijk te maken bij beschadiging van de gegevens;

    • c.

      ter bescherming van gegevens voor het geval aan andere personen dan genoemd in artikel 7 door middel van beeldschermen rechtstreeks toegang tot de registratie mogelijk wordt gemaakt.

    Deze voorzieningen zijn er met name op gericht dat deze personen niet meer of andere gegevens aan de registratie kunnen onttrekken dan hen is toegestaan.

  • 2. Het beveiligingsplan wordt ter vaststelling aangeboden aan de houder.

  • 3. De persoonsregistratie wordt gevoerd door de afdelingen Burgerzaken van de dienst.

  • 4. De uitvoering van werkzaamheden waarbij persoonsgegevens zijn betrokken vindt plaats met inachtneming van hetgeen daarover is opgenomen in de systeembeschrijvingen die voor de registratie gelden.

  • 5. Op de deugdelijkheid en de naleving van alle ter bescherming van de gegevens getroffen voorzieningen vindt een periodieke controle plaats door ambtenaren die tot de organisatie van de beheerder behoren.

Artikel 15 Slotbepalingen

  • 1. Dit reglement zal worden opgenomen in het register als bedoeld in artikel 5 van de verordening.

  • 2. Dit reglement kan worden aangehaald als Privacyreglement woningregister.

  • 3. Dit reglement treedt in werking op de datum van vaststelling.

  • 4. Dit reglement ligt ter inzage bij het Gemeentelijk Informatie Centrum van de dienst.

Ondertekening

Gedaan te collegevergadering van 14 november 1994.