Regeling vervallen per 07-02-2018

Onderdeelsmandaten 2017

Geldend van 24-03-2017 t/m 06-02-2018

Intitulé

Onderdeelsmandaten 2017

ONDERDEELSMANDAAT CENTRUM BEELDENDE KUNST 2017

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE GRONINGEN EN DE BURGEMEESTER, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

HEBBEN BESLOTEN:

het Onderdeelsmandaat Centrum Beeldende Kunst (CBK) 2017 vast te stellen.

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het CBK wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

I.OVERIGE BEVOEGDHEDEN

Typering en omschrijving bevoegdheid

Opmerkingen en bijzonderheden

Vaststellen en wijzigen van algemene voorwaarden (inclusief het vaststellen van nadere bepalingen voor verhuur/bruikleen)

Vaststellen van openingstijden/data

Het vaststellen van tarieven

Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Groningen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft van 7 maart 2017, nr. 3f.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 7 maart 2017.

De burgemeester,

Peter den Oudsten

De secretaris,

Peter Teesink.

ONDERDEELSMANDAAT CONCERNSTAF 2017

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GRONINGEN EN DE BURGEMEESTER, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

HEBBEN BESLOTEN:

vast te stellen het Onderdeelsmandaat Concernstaf 2017.

Aan de Concerndirecteur Groningen lijnverantwoordelijk voor het onderdeel Concernstaf wordt, met name voor de afdeling Stadsdeelcoördinatie, opgedragen de uitoefening van de volgende werkzaamheden:

Uitvoering Algemene Inspraakverordening Groningen 2005

Uitvoering Algemene Subsidieverordening

Uitvoering van door de raad vastgestelde kredieten met betrekking tot economische activiteiten

Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Groningen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft van 7 maart 2017, nr. 3f.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 7 maart 2017.

De burgemeester,

Peter den Oudsten.

De secretaris,

Peter Teesink.

ONDERDEELSMANDAAT ECONOMISCHE ZAKEN 2017

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GRONINGEN EN DE BURGEMEESTER, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

HEBBEN BESLOTEN:

vast te stellen het Onderdeelsmandaat Economische Zaken 2017.

Aan de Concerndirecteur Groningen lijnverantwoordelijk voor het onderdeel Economische Zaken wordt opgedragen de uitoefening van de volgende werkzaamheden:

Uitvoering Algemene Inspraakverordening 2005

Uitvoering Algemene Subsidieverordening

Uitvoering van door de raad vastgestelde kredieten met betrekking tot economische activiteiten

Uitvoering collegebesluiten bedrijfsvestiging

Uitvoering Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Groningen

Uitvoering Drank en horecawet

Uitvoering Wet op de kansspelen en Kansspelverordening 2002

Uitvoering Winkeltijdenwet en Winkeltijdenverordening inzake de winkelsluiting (Openingstijden winkels en verlenen ontheffingen)

Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Groningen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft van 7 maart 2017, nr. 3f.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 7 maart 2017.

De burgemeester, De secretaris,

Peter den Oudsten. Peter Teesink.

ONDERDEELSMANDAATBESLUIT GGD 2017

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE GRONINGEN EN DE BURGEMEESTER, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

HEBBEN BESLOTEN:

het Onderdeelsmandaatbesluit GGD 2017 vast te stellen.

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor de GGD, resp. de directeur Publieke Gezondheid wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

Typering en omschrijving bevoegdheid

Collegebevoegdheid

Mandaat

aan

Benoemen van gemeentelijke lijkschouwers

Welzijn en Zorg

Directeur Publieke Gezondheid

Toezicht betreffende de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

Volksgezondheid

Directeur Publieke Gezondheid

Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Groningen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft van 7 maart 2017, nr. 3f.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 7 maart 2017. De burgemeester,

Peter den Oudsten.

De secretaris,

Peter Teesink.

De GGD heeft een regionaal bestuur en regionale opdrachten. Dat heeft ook consequenties voor de mandatering. Een aantal taken is opgedragen aan de GGD/directeur publieke gezondheid. Vandaar dat hier ook mandaat wordt verleend aan de directeur publieke gezondheid.

ONDERDEELSMANDAAT MAATSCHAPPELIJKE PARTICIPATIE 2017

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE GRONINGEN EN DE BURGEMEESTER, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

HEBBEN BESLOTEN:

het Onderdeelsmandaat Maatschappelijke Participatie 2017 vast te stellen.

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel Maatschappelijke Participatie wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

1.MAATSCHAPPELIJKE Participatie

Typering en omschrijving bevoegdheid

Wethouder

Bijzonderheden/opmerkingen

1

Wet sociale werkvoorziening inclusief de bijbehorende uitvoeringsbesluiten en –regelingen waaronder o.a. de hieronder genoemde artikelen:

Wethouder

Sociale Zaken

Wet van 11 september 1997, houdende nieuwe regeling inzake de sociale werkvoorziening (Wet sociale werkvoorziening)

2

Artt. 1 lid 3 en 2 lid 1Wsw;

Wethouder

Sociale Zaken

Het aanbieden aan zoveel mogelijk ingezetenen, die blijkens een indicatie- of herindicatiebeschikking tot de doelgroep behoren, van dienstbetrekkingen krachtens arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht voor het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden.

2

Art. 6 lid 2 en lid 3 Wsw;

Wethouder 

Sociale Zaken 

Het opzeggen van een dienstbetrekking indien werknemer niet:

- meewerkt aan een herindicatie;

- langer behoort tot de doelgroep blijkens een onaantastbaar geworden herindicatie-beschikking en wel zodra een alternatieve opvangmogelijkheid feitelijk voor hem/haar beschikbaar is of door zijn/haar toedoen niet beschikbaar komt, dan wel zodra hij/zij een aanbod tot passende arbeid onder normale omstandigheden heeft geweigerd;

- voldoet aan de verplichting om mee te werken aan het behoud dan wel het bevorderen van zijn/haar arbeidsbekwaamheid en aan het verkrijgen van arbeid onder normale omstandigheden, voor zover hij/zij daartoe in staat wordt geacht.

Het vragen van advies van het UWV voordat de dienstbetrekking wordt opgezegd wegens een andere reden dan genoemd in de onderdelen a en b van artikel 6, lid 2 Wsw.

3

Art. 12 lid 3 e.v. Wsw juncto art. 5 lid 3 Buswbw:

Wethouder

Sociale Zaken 

Besluit uitvoering sociale 

werkvoorziening en begeleid werken

·Het intrekken van de indicatie- of herindicatiebeschikking. Hiervan wordt in afschrift het UWV bericht.

4

Artt. 13 t/m 15 Wsw juncto artt. 9 /tm 12 Ruswbw 2008;

Wethouder

Sociale Zaken

Regeling van 18 december 2007, nr. AM/SAM/07/41474 ter uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken

Het registreren over elke halfjaarsperiode van gegevens en het verstrekken daarvan die verband houden met de uitvoering van de wet en ook het desgevraagd verstrekken van nadere/ andere informatie en verlenen dan wel inzage te geven in de administratie.

5

Uitvoering van de Collectieve arbeidsovereenkomst voor de sociale werkvoorziening

Wethouder

Sociale Zaken

6

De Participatiewet (PW)

Wethouder

Sociale Zaken

Re-integratieverordening Participatiewet 2015, Verordening loonkostensubsidie Participatiewet 2015 en Bbz 2014

Toelichting

In dit mandaat is de uitvoering van de Participatiewet en de op grond daarvan door de raad vastgestelde verordeningen opgenomen. Dit geldt ook voor de beleidsregels die in verband met deze wet zijn aangepast. De Participatiewet is op 1 januari 2015 in werking getreden.

Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Groningen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft van 7 maart 2017, nr. 3f.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 7 maart 2017.

De burgemeester, De secretaris,

Peter den Oudsten. Peter Teesink.

ONDERDEELSMANDAAT PUBLIEKE DIENSTVERLENING/KLANT CONTACT CENTRUM 2017

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GRONINGEN EN DE BURGEMEESTER, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

HEBBEN BESLOTEN:

het Onderdeelsmandaat Publieke Dienstverlening/Klant Contact Centrum 2017 vast te stellen.

Aan de concerndirecteur die lijnverantwoordelijkheid draagt voor het onderdeel Publieke dienstverlening/Klant Contact Centrum wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

Typering en omschrijving bevoegdheid

Portefeuillehouder

Bijzonderheden/

opmerkingen

1.

Uitvoering wettelijke bepalingen Wet Basisregistratie Personen (BRP)

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening) 

2.

Uitvoering wettelijke bepalingen Paspoortwet

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

3.

Uitvoering wettelijke bepalingen Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

4.

Opvragen justitiële gegevens op grond van art. 12 Besluit justitiële gegevens

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

5.

Uitvoering van de Wegenverkeerswet

Voor zover het betreft het afgeven, weigeren en ongeldig verklaren van rijbewijzen

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

6.

Uitvoering Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

7.

Uitvoering wettelijke bepalingen Kieswet

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

8.

Uitvoering bepalingen burgerlijke stand

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

9.

Uitvoering van de Wet op de lijkbezorging, waaronder met name:

• Stellen van een andere termijn voorbegraving of verbranding

• Kennisgeving van registratie en successie

• Verlof tot ontleding

• Verlof tot op- en herbegraven

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

10.

Besluit tot beperkte openstelling van het bureau Burgerlijke Stand als bedoeld in artikel 7, lid 3 van het Reglement Burgerlijke Stand

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

11.

Uitvoering van de wettelijke bepalingen met betrekking tot:

• Kaderwet dienstplicht

• Distributiewet

• Inkwartieringswet

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

12.

Uitvoering van de wettelijke bepalingen op grond van de Wet Veiligheidsregio’s

Burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

13.

Het voeren van verweer (zowel schriftelijk als tijdens de zitting) in administratiefrechtelijke (hoger) beroepsprocedures overeenkomstig het Algemeen Mandaatbesluit, alsmede het daarbij doen verrichten van alle mogelijke proceshandelingen

Burgemeester,

*zowel namens het college als de burgemeester

(Publieke Dienstverlening)

Taak ligt primair bij het SSC-J, maar kan in voorkomende gevallen worden uitgeoefend door functionarissen uit het primaire proces zodat deze in dit besluit is opgenomen.

14.

Stelselhouderschap basisregistraties BRP en WOZ

Burgemeester

Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Groningen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft van 7 maart 2017, nr. 3f.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 7 maart 2017.

De burgemeester, De secretaris,

Peter den Oudsten. Peter Teesink.

ONDERDEELSMANDAAT OOSTERPOORT EN STADSSCHOUWBURG 2017

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE GRONINGEN EN DE BURGEMEESTER, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

HEBBEN BESLOTEN:

het Onderdeelsmandaat Oosterpoort en Stadsschouwburg (OPSB) 2017 vast te stellen.

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor OPSB wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

I. PRIVAATRECHTELIJKE RECHTSHANDELINGEN

Typering en omschrijving bevoegdheid

Opmerkingen en bijzonderheden

Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen t.b.v. onderhoud en investeringen, het verhuren en het in gebruik geven van gebouwen, accommodaties en terreinen in beheer van OPSB

In informerend en adviserend overleg met vertegenwoordiging vanuit het Vastgoedbedrijf zonder overdracht van formele bevoegdheden aan het Vastgoedbedrijf.

Het sluiten van privaatrechtelijke overeenkomsten door de werkmaatschappij Oosterpoort en Stadsschouwburg, voor zover het programmering betreft

Invulling van uitzondering in art. 10, lid 1 sub c van Alg Mandaatbesluit (routine-uitgaven)

II. OVERIGE BEVOEGDHEDEN

Typering en omschrijving bevoegdheid

Opmerkingen en bijzonderheden

Vaststellen en wijzigen van algemene voorwaarden (inclusief het vaststellen van nadere bepalingen voor verhuur/bruikleen)

Vaststellen van openingstijden/data

Het vaststellen van tarieven

De planning van het beheer en onderhoud inclusief de uitvoering

In informerend en adviserend overleg met vertegenwoordiging vanuit het Vastgoedbedrijf zonder overdracht van formele bevoegdheden aan het Vastgoedbedrijf.

De planning van kwalitatieve en kwantitatieve wijzigingen alsmede de bouw en sloop

In informerend en adviserend overleg met vertegenwoordiging vanuit het Vastgoedbedrijf zonder overdracht van formele bevoegdheden aan het Vastgoedbedrijf.

Aanvragen van subsidies en vergunningen mbt. bouw, sloop en verbouw van gebouwen, accommodaties en terreinen

In informerend en adviserend overleg met vertegenwoordiging vanuit het Vastgoedbedrijf zonder overdracht van formele bevoegdheden aan het Vastgoedbedrijf.

Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Groningen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft van 7 maart 2017, nr. 3f.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 7 maart 2017.

De burgemeester, De secretaris,

Peter den Oudsten. Peter Teesink.

ONDERDEELSMANDAAT SPORT050 2017

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE GRONINGEN EN DE BURGEMEESTER, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

HEBBEN BESLOTEN:

het Onderdeelsmandaat Sport050 2017 vast te stellen.

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor Sport050 wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

I. PRIVAATRECHTELIJKE RECHTSHANDELINGEN

Typering en omschrijving bevoegdheid

Opmerkingen en bijzonderheden

Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen t.b.v. onderhoud en investeringen, het verhuren en het in gebruik geven van gebouwen, accommodaties en terreinen in beheer van Sport050

Dit mandaat geldt tot het moment van overdracht van deze taken aan het Vastgoedbedrijf.

II OVERIGE BEVOEGDHEDEN

Typering en omschrijving bevoegdheid

Opmerkingen en bijzonderheden

Vaststellen en wijzigen van algemene voorwaarden (inclusief het vaststellen van nadere bepalingen voor verhuur/bruikleen)

Vaststellen van openingstijden/data

Het vaststellen van tarieven

Betreft de nominale stijgingen

De planning van het beheer en onderhoud inclusief de uitvoering

Dit mandaat geldt tot het moment van overdracht van deze taken aan het Vastgoedbedrijf.

De planning van kwalitatieve en kwantitatieve wijzigingen alsmede de bouw en sloop

Dit mandaat geldt tot het moment van overdracht van deze taken aan het Vastgoedbedrijf.

Aanvragen van subsidies en vergunningen m.b.t. bouw, sloop en verbouw van gebouwen, accommodaties en terreinen

Dit mandaat geldt tot het moment van overdracht van deze taken aan het Vastgoedbedrijf (m.u.v. deze taken t.a.v. terreinen; die blijven vallen onder de verantwoordelijkheid van Sport050).

Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Groningen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft van 7 maart 2017, nr. 3f.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 7 maart 2017.

De burgemeester, De secretaris,

Peter den Oudsten. Peter Teesink.

ONDERDEELSMANDAAT SHARED SERVICE CENTER (SSC) 2017

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE GRONINGEN EN DE BURGEMEESTER, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

HEBBEN BESLOTEN:

het Onderdeelsmandaat Shared Service Center 2017 vast te stellen.

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel SSC wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

Typering en omschrijving bevoegdheid

Portefeuillehouder

Bijzonderheden/

opmerkingen

1.

Verstrekken jaaropgaaf IB47 aan inspecteur Rijksbelastingen (inkomsten personen waarvan geen loonbelasting is ingehouden)

Wethouder Financiën

(SSC-F)

2.

Maandelijkse aangifte van BTW van de dienst aan de rijksinspecteur belastingen

Wethouder Financiën

(SSC-F)

3.

Maandelijkse aangifte voor BTW-compensatiefonds ten behoeve van het gehele concern aan de rijksinspecteur belastingen

Wethouder Financiën

(SSC-F)

4.

Beheer en correspondentie inzake personeelsinformatiesystemen in het verlengde van applicatiebeheer (EMIS)

Wethouder Personeel

(SSC-HRM)

5.

Uitvoering, beheer en correspondentie van de gemeentelijke schadeverzekeringsportefeuille en het verhalen van schade (inclusief collectieve personeelsverzekering)

Wethouder Personeel

(SSC-F)

6.

Uitvoering van het Treasury Statuut en vertegenwoordiging van de gemeente bij privaatrechtelijke rechtshandelingen in het kader van uitvoering van het Treasury Statuut. Bij afwezigheid van de directeur Bedrijfsvoering treedt de vakdirecteur SSC-F op als vervanger.

Indien voor het afsluiten van een overeenkomst twee handtekeningen vereist zijn, tekenen de directeur Bedrijfsvoering en de vakdirecteur SSC-F. Bij afwezigheid van een van beide tekent de gemeentesecretaris.

Wethouder financiën

Burgemeester (vertegenwoordiging)

*college besluit, burgemeester vertegenwoordigt

(SSC-F)

7.

Uitvoering van gemeentelijke dan wel Europese (concern) aanbestedingen op basis van de daarvoor geldende wettelijke regels, daaronder -voor zover nodig- uitdrukkelijk begrepen de bevoegdheid tot het aangaan van raamovereenkomsten

Wethouder Financiën

(SSC Inkoop)

8.

Verdagen van de beslissing op een bezwaarschrift als bedoeld in artikel 7:10, derde lid Awb, met betrekking tot alle door de gemeente uitgevoerde en uit te voeren wetgeving

alle

(SSC-J)

9.

Het nemen van verdagingsbesluiten inzake verzoeken om nadeelcompensatie of planschade, het buiten behandeling stellen van verzoeken om nadeelcompensatie of planschade en het afwijzen van verzoeken om nadeelcompensatie of planschade

Wethouder Ruimtelijke ordening

(SSC-J)

Het besluiten tot toekennen van nadeelcompensatie of planschade blijft voorbehouden aan het college

10.

Uitvoering van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

Wethouder Ruimtelijke ordening

(SSC-Geoinformatie)

11.

Uitvoering van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

Wethouder Ruimtelijke ordening

(SSC-Geoinformatie)

Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Groningen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft van 7 maart 2017, nr. 3f.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 7 maart 2017.

De burgemeester,

Peter den Oudsten.

De secretaris,

Peter Teesink.

ONDERDEELSMANDAAT STADSBEHEER 2017

Inhoudsopgave

I.

Uitvoering Wegenverkeerswet, Besluit vervoer gevaarlijke stoffen, regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen

II.

Uitvoering Algemene plaatselijke verordening gemeente Groningen 2009

III.

Uitvoering Afvalstoffenverordening

IV.

Uitvoering Algemene subsidieverordening

V.

Aanvragen van vergunningen, ontheffingen of vrijstellingen

VI  

Aanwenden rechtsmiddelen verkeersovertredingen

VII.

Uitvoering Telecommunicatieverordening

VIII.

Uitvoering Graafverordening

IX.

Uitvoering Kanalenreglement

X.

Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen in het kader van woonwagenzaken

XI.

Uitvoering Verordening op de gemeentelijke begraafplaatsen van Groningen 2001

XII.

Uitvoering Algemene Inspraakverordening Groningen 2005

XIII.

Het besluit een op rechtsgevolg(en) gerichte verkeersmaatregel, niet zijnde een verkeersbesluit, te nemen

XIV.

Wet op de lijkbezorging

XV.

Vaststellen commerciële tarieven

XVI.

Vaststellen openingstijden afvalbrengstations

XVII.

Vaststellen van tarieven en openingstijden voor NDE

XVIII.

Planning van het beheer en onderhoud voor NDE

ONDERDEELSMANDAAT STADSBEHEER 2017

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE GRONINGEN EN DE BURGEMEESTER, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft

HEBBEN BESLOTEN:

het Onderdeelsmandaatbesluit voor Stadsbeheer 2017 vast te stellen.

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel Stadsbeheer wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

MANDAAT CONCERNDIRECTEUR GRONINGEN

Bijzonderheden

I.Uitvoering van de Wegenverkeerswet, junco Besluit vervoer gevaarlijke stoffen, junco regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen

II. Uitvoering van de Algemene Plaatselijke verordening gemeente Groningen 2009

III. Uitvoering Afvalstoffenverordening

1.Bepalingen inzake verlening van vergunningen en ontheffingen

2.Handhaven van de verboden

3.Uitvoering van op de verordening gebaseerde Nadere Regels

Mandaat ziet tevens op weigeren en intrekken van vergunningen en ontheffingen en op de vaststelling en de uitvoering van nadere regels en aanwijzingsbesluiten op grond van de Afvalstoffenverordening

IV. Uitvoering algemene Subsidieverordening, met name:

Hoofdstuk 8

V.Aanvragen van vergunningen, ontheffingen of vrijstellingen hoe ook genaamd, die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de taken van het onderdeel Stadsbeheer

VI. Aanwenden rechtsmiddelen tegen boetes bij verkeersovertredingen

VII. Uitvoering Telecommunicatieverordening gemeente Groningen

VIII. Uitvoering Graafverordening gemeente Groningen

IX . Uitvoering Kanalenreglement

X.Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen in het kader van woonwagenzaken

XI. Uitvoering Verordening op de gemeentelijke begraafplaatsen van Groningen 2001

XII. Uitvoering Algemene Inspraakverordening Groningen 2005

XIII. Het besluit een op

Rechtsgevolg(en) gerichte

verkeersmaatregel, niet zijnde een

verkeersbesluit, te nemen

XIV. Wet op de lijkbezorging

XV. Vaststellen commerciële tarieven

XVI. Vaststellen openingstijden afvalbrengstations

XVII. Vaststellen van tarieven en openingstijden voor NDE

XVIII. Planning van het beheer en onderhoud voor NDE

Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Groningen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft van 7 maart 2017, nr. 3f.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 7 maart 2017.

De burgemeester,

Peter den Oudsten.

De secretaris,

Peter Teesink.

ONDERDEELSMANDAAT STADSONTWIKKELING RUIMTELIJK BELEID EN ONTWERP 2017

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GRONINGEN EN DE BURGEMEESTER, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

HEBBEN BESLOTEN:

vast te stellen het Onderdeelsmandaat Stadsontwikkeling Ruimtelijk Beleid en Ontwerp 2017.

Aan de Concerndirecteur Groningen lijnverantwoordelijk voor het onderdeel Stadsontwikkeling Ruimtelijk Beleid en Ontwerp wordt opgedragen de uitoefening van de volgende werkzaamheden:

WET RUIMTELIJKE ORDENING (Wro), WET OP DE RUIMTELIJKE ORDENING (WRO), WET GELUIDHINDER, INSPRAAKVERORDENING

Uitvoering Wet ruimtelijke ordening (Wro)

Uitvoering Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO)

Uitvoering Wet geluidhinder en de daarop gebaseerde uitvoeringsbesluiten

Uitvoering Algemene Inspraakverordening 2005

WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT, WONINGWET, MONUMENTENWET e.a.

Uitvoering Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)

Uitvoering Woningwet

Uitvoering Bouwbesluit

Uitvoering Bouwstoffenbesluit in relatie tot de Woningwet

Uitvoering Bouwverordening

Uitvoering Erfgoedverordening

Uitvoering Monumentenwet

Uitvoering Monumentenverordening

Uitvoering Besluit Rijksregeling Restauratie Monumenten 1990 (BRRM)

Uitvoering Besluit brandveilig gebruik bouwwerken (Gebruiksbesluit)

Uitvoering Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (Activiteitenbesluit Wet milieubeheer)

HUISVESTINGSWET e.a.

Uitvoering Huisvestingswet

Uitvoering Huisvestingsverordening

Uitvoering art. 15 van de Leegstandswet

FINANCIËLE UITVOERINGSREGELINGEN

Uitvoering Regelingen Geldelijke Steun Voorzieningen aan Huurwoningen

Uitvoering Besluit Woninggebonden Subsidies

SUBSIDIEREGELINGEN

Uitvoering Algemene Subsidieverordening

Uitvoering Verordening Stimuleringsfonds startersleningen

DIVERSE VOORBEREIDINGS- EN UITVOERINGSHANDELINGEN

Uitvoering besluitvorming ter realisering van diverse projecten (uitvoeringsprogramma stadsdelen, met uitzondering van het stadsdeelbasisbudget)

Opdrachten verband houdend met de uitvoering van stadsvernieuwings- en stadsuitlegplannen

ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING

Uitvoering Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Groningen 2009

WINKELS, HORECA, KANSSPELEN

Uitvoering Winkeltijdenwet en Winkeltijdenverordening inzake de winkelsluiting (Openingstijden winkels en verlenen ontheffingen)

Uitvoering Drank en horecawet

Uitvoering Wet op de kansspelen

WATERGERELATEERDE REGELINGEN

Uitvoering Verordening openbaar vaarwater 2006

WET KINDEROPVANG

Uitvoering Wet Kinderopvang

Uitvoering Verordening Kwaliteitsregels Peuterspeelzaalwerk

MILIEUGERELATEERDE REGELINGEN

Uitvoering van de Wet Milieubeheer

Uitvoering van uitvoeringsbesluiten op grond van de Wet milieubeheer

Uitvoering Wet bodembescherming

Uitvoering van uitvoeringsbesluiten op grond van de Wet bodembescherming

Uitvoering van de bepalingen uit de verordening bodemsanering gemeente Groningen

Uitvoering Wet geluidhinder en de daarop gebaseerde uitvoeringsbesluiten

Gezondheids- en welzijnswet voor dieren

Uitvoering Besluit luchtkwaliteit

Uitvoering Vuurwerkbesluit

Uitvoering van de Wegenverkeerswet, juncto Besluit vervoer gevaarlijke stoffen, juncto Regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen

Uitvoering Afvalstoffenverordening

Aanwijzing toezichthoudende bevoegdheid ambtenaren overeenkomstig hoofdstuk 5 Algemene wet bestuursrecht (Awb) en hoofdstuk 5 van de WABO:

Aanwijzing verordeningen waarvoor Boa’s opsporingsbevoegdheid hebben

Het afhandelen van vergunningen, ontheffingen of vrijstellingen hoe ook genaamd, die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van milieutaken, waaronder in elk geval te noemen:

Verrichten van voorbereidings-en uitvoeringshandelingen en verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen verband houdende met het Uitvoeringsprogramma Bodemsanering

Aanwenden rechtsmiddelen tegen boetes bij verkeersovertredingen

Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Groningen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft van 7 maart 2017, nr. 3f.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 7 maart 2017.

De burgemeester,

Peter den Oudsten.

De secretaris,

Peter Teesink.

ONDERDEELSMANDAAT STADSONTWIKKELING RUIMTELIJKE ONTWIKKELING EN UITVOERING 2017

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GRONINGEN EN DE BURGEMEESTER, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

HEBBEN BESLOTEN:

vast te stellen het Onderdeelsmandaat Stadsontwikkeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Uitvoering 2017.

Aan de Concerndirecteur Groningen lijnverantwoordelijk voor het onderdeel Stadsontwikkeling Ruimtelijke Ontwikkeling en Uitvoering wordt opgedragen de uitoefening van de volgende werkzaamheden:

Uitvoering Wet Basisregistraties adressen en gebouwen

Uitvoering Algemene Inspraakverordening

Uitvoering Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

Uitvoering wettelijke bepalingen inzake straatnaamgeving en huisnummering

Uitvoering Wet ruimtelijke ordening (Wro)

Uitvoering Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO)

Uitvoering Wet geluidhinder en de daarop gebaseerde uitvoeringsbesluiten

Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met de Onteigeningswet

Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met de Wet Voorkeursrecht gemeenten

Uitvoering Woningwet

Uitvoering Algemene Subsidieverordening

Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdend met de voorbereiding en realisering van projecten

Uitvoering van de door de raad genomen aanwendingsbesluiten in het kader van sociale vernieuwing, zulks ter uitvoering van daarop betrekking hebbende (rijks)regelgeving en te nemen besluiten

Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdend met de voorbereiding en realisering van projecten in het kader van wijkvernieuwing en verkeer en vervoer

Uitvoering Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Groningen 2009

Uitvoering van de Wet op de Omzetbelasting

Uitvoering Wegenverkeerswet (WVW)

Inzake artikel 10 jo 148 nieuw (ontheffing voor wedstrijd met voertuigen op de weg)

Het besluit een op rechtsgevolg(en) gerichte verkeersmaatregel, niet zijnde een verkeersbesluit,

te nemen (bijvoorbeeld de plaatsing van verkeersborden, stoplichten etc.)

Uitvoering Besluit administratieve bepalingen in het wegverkeer (BABW)

Uitvoering Parkeerverordening gemeente Groningen 2014

Uitvoering artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) jo artikel 149 Wegenverkeerswet

Uitvoering Voertuigenreglement

Uitvoering Regeling Verkeersregelaars 2009

Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Groningen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft van 7 maart 2017, nr. 3f.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 7 maart 2017.

De burgemeester,

Peter den Oudsten.

De secretaris,

Peter Teesink.

ONDERDEELSMANDAAT STADSTOEZICHT 2017

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE GRONINGEN EN DE BURGEMEESTER, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft

HEBBEN BESLOTEN:

het Onderdeelsmandaatbesluit voor Stadstoezicht 2017 vast te stellen.

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel Stadstoezicht wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

MANDAAT CONCERNDIRECTEUR GRONINGEN

Bijzonderheden

I.Uitvoering van de Wet op de Kansspelen

II. Uitvoering Kansspelverordening

(vergunning kansspelen, bingo, fancyfair, kleine verloting)

III. Gezondheids- en welzijnswet voor dieren

Ter uitvoering van BM-besluit tot laten doden, de feitelijke opdracht geven aan de dierenarts tot doden

Geen mandaat voor de besluiten tot inbeslagname en laten doden, bevoegdheid blijft bij BM.

Mandaat voor feitelijke uitvoering ligt bij Regiopolitie.

IV. Uitvoering artikel 8a. 51 Wet Luchtvaart juncto artikel 21 Besluit burgerluchthavens juncto artikel 35 lid 2 en 3 Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen.

V.Uitvoering Vuurwerkbesluit

VI. Uitvoering van de Wegenverkeerswet, junco Besluit vervoer gevaarlijke stoffen, junco Regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen

VII. Uitvoering van de Algemene Plaatselijke verordening gemeente Groningen 2009

VIII. Uitvoering Afvalstoffenverordening

4.Bepalingen inzake verlening van vergunningen en ontheffingen.

5.Handhaven van de verboden.

6.Uitvoering van op de verordening gebaseerde Nadere Regels.

Mandaat ziet tevens op weigeren en intrekken van vergunningen en ontheffingen en op de vaststelling en de uitvoering van nadere regels en aanwijzingsbesluiten op grond van de Afvalstoffenverordening

IX. Uitvoering Destructieverordening

X.Aanwijzing toezichthoudende bevoegdheid ambtenaren gemeente Groningen overeenkomstig hoofdstuk 5 Algemene wet bestuursrecht (Awb) en hoofdstuk 5 van de WABO:

·Toezichthouder op de naleving van het bepaalde in de Wet milieubeheer;

·Toezichthouder op de naleving van het bij of krachtens de Algemene plaatselijke verordening gemeente Groningen 2009;

·Toezichthouder op de naleving van het bij of krachtens de Groninger Bouwverordening;

·Toezichthouder op de naleving van het bij of krachtens de Afvalstoffenverordening

·Integraal toezichthouder op de naleving van de WABO

·Toezichthouder op de naleving van de Marktverordening 2010

XI. Aanwijzing verordeningen waarvoor Boa’s opsporingsbevoegdheid hebben

XII. Uitvoeren Zondagswet

XIII. Aanwenden rechtsmiddelen tegen boetes bij verkeersovertredingen

XIV. Uitvoering Scheepvaartverkeerswet

XV. Uitvoering Besluit administratieve bepalingen Scheepvaartverkeer

XVI. Uitvoering Binnenvaartpolitiereglement

XVII. Uitvoering Wrakkenwet

XVIII. Uitvoering Marktverordening

XIX. Uitvoering Marktreglement Groningen

XX. Uitvoering Branchebesluit Groningen

XXI. Uitvoering Beleidsregel sanctiebeleid markten Groningen 2010

XXII. Uitvoering Algemene Inspraakverordening Groningen 2005

XXIII. Verordening openbaar vaarwater 2006

Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Groningen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft van 7 maart 2017, nr. 3f.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 7 maart 2017.

De burgemeester,

Peter den Oudsten.

De secretaris,

Peter Teesink.

ONDERDEELSMANDAAT VASTGOEDBEDRIJF 2017

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE GRONINGEN EN DE BURGEMEESTER, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

HEBBEN BESLOTEN:

het Onderdeelsmandaat Vastgoedbedrijf 2017 vast te stellen.

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel Vastgoedbedrijf wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

Typering en omschrijving bevoegdheid

Portefeuillehouder

Bijzonderheden/ opmerkingen

1.

Uitvoering van de Verordening voorzieningen onderwijshuisvesting gemeente Groningen

Wethouder Onderwijs

2.

Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen t.b.v. onderhoud en investeringen, het verhuren en het in gebruik geven van gebouwen, accommodaties en terreinen in gebruik door Sport050

Wethouder Sport

Dit mandaat geldt vanaf het moment van overdracht van deze taken van Sport050 naar het Vastgoedbedrijf.

3.

De planning van het beheer en onderhoud inclusief de uitvoering

van gebouwen en accommodaties in gebruik door Sport050

Wethouder Sport

Dit mandaat geldt vanaf het moment van overdracht van deze taken van Sport050 naar het Vastgoedbedrijf.

4.

De planning van kwalitatieve en kwantitatieve wijzigingen alsmede de bouw en sloop van gebouwen en accommodaties in gebruik door Sport050

Wethouder Sport

Dit mandaat geldt vanaf het moment van overdracht van deze taken van WSR050 naar het Vastgoedbedrijf.

5.

Aanvragen van subsidies en vergunningen m.b.t. bouw, sloop en verbouw van gebouwen en accommodaties

Wethouder Sport

Dit mandaat geldt vanaf het moment van overdracht van deze taken van Sport050 naar het Vastgoedbedrijf.

Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Groningen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft van 7 maart 2017, nr. 3f.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 7 maart 2017.

De burgemeester, De secretaris,

Peter den Oudsten. Peter Teesink.

ONDERDEELSMANDAAT WERK 2017

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE GRONINGEN EN DE BURGEMEESTER, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft

Gezien het voorstel van 7 maart 2017;

HEBBEN BESLOTEN:

het Onderdeelsmandaat Werk 2017 vast te stellen.

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel Werk wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

Typering en omschrijving bevoegdheid

Wethouder

Bijzonderheden/opmerkingen

Wet sociale werkvoorziening

1

Wet sociale werkvoorziening(Wsw) inclusief de bijbehorende uitvoeringsbesluiten en –regelingen waaronder o.a. de hieronder genoemde artikelen:

Wethouder

Sociale Zaken

Wet van 11 september 1997, houdende nieuwe regeling inzake de sociale werkvoorziening (Wet sociale werkvoorziening)

2

Artt. 1 lid 3 en 2 lid 1Wsw;

Wethouder

Sociale Zaken

·Het aanbieden aan zoveel mogelijk ingezetenen, die blijkens een indicatie- of herindicatiebeschikking tot de doelgroep behoren, van dienstbetrekkingen krachtens arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht voor het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden.

3

Art. 6 lid 2 en lid 3 Wsw;

Wethouder

Sociale Zaken

·Het opzeggen van een dienstbetrekking indien werknemer niet:

-meewerkt aan een herindicatie;

-langer behoort tot de doelgroep blijkens een onaantastbaar geworden herindicatie-beschikking en wel zodra een alternatieve opvangmogelijkheid feitelijk voor hem/haar beschikbaar is of door zijn/haar toedoen niet beschikbaar komt, dan wel zodra hij/zij een aanbod tot passende arbeid onder normale omstandigheden heeft geweigerd;

-voldoet aan de verplichting om mee te werken aan het behoud dan wel het bevorderen van zijn/haar arbeidsbekwaamheid en aan het verkrijgen van arbeid onder normale omstandigheden, voor zover hij/zij daartoe in staat wordt geacht.

·Het vragen van advies van het UWV voordat de dienstbetrekking wordt opgezegd wegens een andere reden dan genoemd in de onderdelen a en b van artikel 6, lid 2 Wsw.

4

Art. 12 lid 3 e.v. Wsw juncto art. 5 lid 3 Buswbw:

Wethouder

Sociale Zaken

Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken

·Het intrekken van de indicatie- of herindicatiebeschikking. Hiervan wordt in afschrift het UWV bericht.

5

Artt. 13 t/m 15 Wsw juncto artt. 9 /tm 12 Ruswbw 2008;

Wethouder

Sociale Zaken

Regeling van 18 december 2007, nr. AM/SAM/07/41474 ter uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken

Het registreren over elke halfjaarsperiode van gegevens en het verstrekken daarvan die verband houden met de uitvoering van de wet en ook het desgevraagd verstrekken van nadere/ andere informatie en verlenen dan wel inzage te geven in de administratie.

6

Uitvoering van de Collectieve arbeidsovereenkomst voor de sociale werkvoorziening

Wethouder

Sociale Zaken

7

Art. 7 Wsw juncto art. 11 Buswbw;

Wethouder

Sociale Zaken

Besluit van 24 september 2004 ter uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken

Het inschakelen van en het verstrekken van een vergoeding aan een begeleidingsorganisatie voor het tot stand brengen van begeleid werken.

Het verzorgen van de inpassing in de arbeid van geïndiceerde.

Het verstrekken van subsidie als bedoeld in art. 7 lid 1Wsw aan reguliere werkgevers die met geïndiceerde met een indicatie tot begeleid werken een arbeidsovereenkomst aangaan.

8

Art. 14 Buswbw;

Wethouder

Sociale Zaken

Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken

Het, mits redelijk, inwilligen van een verzoek van een geïndiceerde:

tot het inschakelen van een andere begeleidingsorganisatie voor begeleiding op zijn begeleid werkplek;

voor arbeidsinpassing ten behoeve van ander begeleid werk en begeleiding op zijn werkplek zorg te dragen.

9

Verordening persoonsgebonden budget begeleid werken Wet sociale werkvoorziening

Wethouder

Sociale Zaken

10

De Participatiewet

Wethouder

Sociale Zaken

Re-integratieverordening Participatiewet 2015, Verordening loonkostensubsidie Participatiewet 2015, en BBZ 2014

Toelichting

In dit mandaat is de uitvoering van de Participatiewet en de op grond daarvan door de raad vastgestelde verordeningen opgenomen. Dit geldt ook voor de beleidsregels die in verband met deze wet zijn aangepast. De Participatiewet is op 1 januari 2015 in werking getreden.

Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Groningen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft van 7 maart 2017, nr. 3f.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 7 maart 2017.

De burgemeester,

Peter den Oudsten.

De secretaris,

Peter Teesink.

ONDERDEELSMANDAAT INKOMENSDIENSTVERLENING 2017

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE GRONINGEN EN DE BURGEMEESTER, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

Gezien het voorstel van7 maart 2017;

HEBBEN BESLOTEN:

het Onderdeelsmandaat Inkomensdienstverlening 2017 vast te stellen.

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel Inkomensdienstverlening wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

Typering en omschrijving bevoegdheid

Wethouder

Bijzonderheden/ opmerkingen

1.

Wet sociale werkvoorziening inclusief de bijbehorende uitvoeringsbesluiten en –regelingen waaronder o.a. de hieronder genoemde artikelen:

Wethouder

Sociale Zaken

Wet van 11 september 1997, houdende nieuwe regeling inzake de sociale werkvoorziening (Wet sociale werkvoorziening)

2

Artt. 1 lid 3 en 2 lid 1Wsw;

Wethouder

Sociale Zaken

·Het aanbieden aan zoveel mogelijk ingezetenen, die blijkens een indicatie- of herindicatiebeschikking tot de doelgroep behoren, van dienstbetrekkingen krachtens arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht voor het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden.

3

Art. 6 lid 2 en lid 3 Wsw;

Wethouder

Sociale Zaken

·Het opzeggen van een dienstbetrekking indien werknemer niet:

-meewerkt aan een herindicatie;

-langer behoort tot de doelgroep blijkens een onaantastbaar geworden herindicatie-beschikking en wel zodra een alternatieve opvangmogelijkheid feitelijk voor hem/haar beschikbaar is of door zijn/haar toedoen niet beschikbaar komt, dan wel zodra hij/zij een aanbod tot passende arbeid onder normale omstandigheden heeft geweigerd;

-voldoet aan de verplichting om mee te werken aan het behoud dan wel het bevorderen van zijn/haar arbeidsbekwaamheid en aan het verkrijgen van arbeid onder normale omstandigheden, voor zover hij/zij daartoe in staat wordt geacht.

·Het vragen van advies van het UWV voordat de dienstbetrekking wordt opgezegd wegens een andere reden dan genoemd in de onderdelen a en b van artikel 6, lid 2 Wsw.

4

Art. 12 lid 3 e.v. Wsw juncto art. 5 lid 3 Buswbw:

Wethouder

Sociale Zaken

Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken

·Het intrekken van de indicatie- of herindicatiebeschikking. Hiervan wordt in afschrift het UWV bericht.

5

Artt. 13 t/m 15 Wsw juncto artt. 9 /tm 12 Ruswbw 2008;

Wethouder

Sociale Zaken

Regeling van 18 december 2007, nr. AM/SAM/07/41474 ter uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken

Het registreren over elke halfjaar periode van gegevens en het verstrekken daarvan die verband houden met de uitvoering van de wet en ook het desgevraagd verstrekken van nadere/ andere informatie en verlenen dan wel inzage te geven in de administratie.

6

Uitvoering van de Collectieve arbeidsovereenkomst voor de sociale werkvoorziening

Wethouder

Sociale Zaken

7

Verordening wachtlijstbeheer sociale werkvoorziening

Wethouder

Sociale Zaken

8

Art. 12 lid 1 Wsw juncto artt. 8, 9 en 28 Buswbw;

Wethouder

Sociale Zaken

Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken

·Het plaatsen op de wachtlijst van ingezetenen die na een indicatie behoren tot de doelgroep.

·Het plaatsen op de wachtlijst van personen die gebruik maken van de terugkeergarantie als genoemd in artikel 9 Buswbw en het zo nodig bij voorrang aanbieden van een dienstbetrekking of begeleid werken plek aan deze personen.

9

Art. 6 Buswbw juncto artt. 11 lid 2 en 19 Wsw;

·Het aanvragen van herindicatie bij het UWV namens geïndiceerde die woonachtig is in de gemeente Groningen;

·Het aanvragen van herindicatie bij het UWV op verzoek van en namens werknemers van de doelgroep van vóór 1998.

Wethouder

Sociale Zaken

Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken

10

Verordening cliëntenraad Groningen 2015

Wethouder

Sociale Zaken

11

Uitvoering van:

·De Participatiewet);

·De Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW);

·De Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ);

·Verordening wet kinderopvang;

·Regeling tegemoetkoming kinderopvang op grond van sociaal-medische indicatie;

·Verordening persoonsgebonden budget begeleid werken wet sociale werkvoorziening.

Waaronder besluiten over:

-Het vaststellen van het recht op uitkering;

-Het opleggen van boete en/of maatregel;

-Het opschorten, herzien en intrekken van de uitkering;

-Het terugvorderen en invorderen van uitkering;

-Verhaal van bijstand waaronder begrepen de invordering van verschuldigde verhaalsbijdragen.

Wethouder

Sociale Zaken

Hieronder dient tevens te worden begrepen de uitvoering van de op grond van deze wetten van kracht zijnde uitvoeringsbesluiten

Onder de uitvoering van deze regelingen dient tevens te worden begrepen het aanbesteden van re-integratietrajecten, het verrichten van de nodige privaatrechtelijke rechtshandelingen zoals het aangaan van geldleningsovereenkomsten, bruikleenovereenkomsten en het vestigen van krediethypotheken. Dit mandaat omvat tevens de bevoegdheid om in het kader van de ketensamenwerking tussen de directies WIMP en het UWV aan medewerkers van deze laatste instelling ondermandaat te geven voor het verrichten van nader door de concerndirecteur te bepalen taken bij het innemen van aanvragen om bijstand

12

Uitvoering van de volgende op grond van de Participatiewet, de IOAW en de IOAZ vastgestelde verordeningen of plannen:

·Re-integratieverordening Participatiewet 2015;

·Verordening loonkostensubsidie Participatiewet 2015;

·Verordening individuele studietoeslag Participatiewet 2015;

·Verordening Individuele Inkomenstoeslag Participatiewet 2015;

·Verordening tegenprestatie Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015;

·Verordening bestuurlijke boete bij recidive Participatiewet 2015;

·Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015;

·Verordening Wet inburgering;

·Beheers-/anti-misbruikverordening (handhavingsbeleidsplan);

·Heronderzoeksplan en debiteuren-onderzoeksplan IOAW en IOAZ 2009

Wethouder Sociale Zaken

13

Uitvoering van de volgende op grond van de Participatiewet vastgestelde beleidsregels:

·Beleidsregels marginale zelfstandigen gemeente Groningen;

·Extra vermogensvrijlating bijzondere bijstand voor kosten uitvaart;

·Beleidsregels duurzame gebruiksgoederen 2015;

·Beleidsregels richtprijzen voor verstrekkingen in de kosten duurzame gebruiksgoederen en kosten woninginrichting;

·Beleidsregels verhaal Participatiewet 2015;

·Beleidsregels terug- en invordering Participatiewet, IOAW en IOAZ Gemeente Groningen 2015;

·Beleidsregels parttime ondernemers Participatiewet;

·Beleidsregels Laptopregeling minimakinderen voortgezet onderwijs;

·Beleidsregels vergoeding ouderbijdrage schoolfonds;

·Beleidsregels algemene en bijzondere bijstand Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz 2015;

·Menzis polisvoorwaarden GarantVerzorgd 2016;

·Vergoeding ouderbijdrage schoolfonds (VOS)

Wethouder Sociale Zaken

14

Uitvoering van de Wet gemeentelijke zorg voor houders van een voorwaardelijke vergunning tot verblijf (Zorgwet VVTV), waaronder besluiten over:

·het verlenen van zorg;

·het geheel of gedeeltelijk onthouden van zorg;

·het betalen en terugvorderen van zorg.

Wethouder

Sociale Zaken

Hoewel deze wet met ingang van 1 april 2001 is ingetrokken blijft de wet op grond van hoofdstuk 11, artikel 5 Invoeringswet Vreemdelingenwet 2000 voor de daarin omschreven groep gevallen doorlopen.

Binnen de gemeente maakt nog één persoon gebruik van een voorziening op grond van de Zorgwet VVTV

15

Uitvoering van het Bankreglement Groningse Kredietbank 2011, waaronder besluiten over:

·het verstrekken van (sociale) kredieten, tot een bedrag van maximaal € 25.000;

·het treffen van schuldregelingen;

·het bieden van budgetbeheer en budgetbegeleiding;

·het verlenen van integrale schuldhulpverlening.

Wethouder Sociale Zaken

De bevoegdheid strekt zich tevens uit tot de afwikkeling van kredieten uit de portefeuille van de ‘GKB-oud’ (voor 1994).

16

Uitvoering van:

·de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs);

·Plan Schuldhulpverlening 2012-2015;

·overige regelingen en de daarmee samenhangende betalingen met betrekking tot de GKB.

De Wgs is een kaderwet die wordt uitgevoerd met inachtneming van het door de raad vastgestelde Plan schuldhulpverlening 2012-2015. Jaarlijks wordt het mandaat betreffende de overige regelingen, gelijk op met de Programmabegroting, op actualiteit beoordeeld en zo nodig aangepast.

17

Uitvoering van de:

·Wet kinderopvang (WK);

·Verordening Wet kinderopvang;

·de Regeling tegemoetkoming kinderopvang op grond van sociaal-medische indicatie.

Wethouder Sociale Zaken

Het betreft het verstrekken van een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang door de gemeente in de vorm van een subsidie.

18

Uitvoering van de:

·Wet inburgering;

·Verordening Wet inburgering;

·Besluit brede doeluitkering sociaal, integratie en veiligheid.

Wethouder Sociale Zaken

De Wet inburgering en de verordening Wet inburgering zijn in werking getreden met ingang van 1 januari 2007. Per die datum is Wet inburgering nieuwkomers (WIN) ingetrokken

Onder uitvoering van het besluit brede doeluitkering dient tevens te worden begrepen de uitvoering van de op grond van deze wetten van kracht zijnde uitvoeringsbesluiten en - regelingen.

19

Afgeven van een verklaring als bedoeld in artikel 285 eerste lid sub f Faillissementswet.

Wethouder Sociale Zaken

Hieronder vallen ook die verklaringen die namens het college van andere gemeenten worden afgegeven.

20

Aanvragen en verdere afwikkeling van subsidies in het kader van door de raad goedgekeurde projectsubsidies in het kader van het Europees Sociaal Fonds.

Wethouder Sociale Zaken

21

Uitvoering van de Algemene subsidieverordening gemeente Groningen 2011 en de op grond hiervan door het college vastgestelde ‘Nadere regels subsidie’, hoofdstuk 1, paragrafen 1.1. en 1.2

Wethouder Sociale Zaken

Deze subsidies hebben betrekking op arbeidsmarktbeleid en maatschappelijke participatie, evenals armoedebestrijding en minimabeleid.

22

Ondertekening van besluiten op bezwaarschriften met betrekking tot alle en uit te voeren wetgeving.

Wethouder Sociale Zaken

De bevoegdheid om een besluit op het bezwaarschrift te nemen is voorbehouden aan het college.

23

Uitvoering van de:

·Verstrekkingen bijzondere bijstand categoraal, en de daarmee samenhangende betalingen;

·Uitvoeringsregeling categoriale bijzondere bijstand aan chronische zieken, gehandicapten en ouderen 2007.

Wethouder Sociale Zaken

Jaarlijks wordt dit mandaat, gelijk op met de Programmabegroting, op actualiteit beoordeeld en zo nodig aangepast.

24

Uitvoering van:

·Schuldsaneringsregeling natuurlijke personen, Titel III Faillissementswet;

·Beschermingsbewind, Titel 19 Boek 1 Burgerlijk Wetboek.

Wethouder

Sociale Zaken

De rechtbank benoemt de gemeente Groningen tot bewindvoerder beschermingsbewind

25

Uitvoering van de regelingen, en de daarmee samenhangende betalingen, met betrekking tot “dak- en thuislozen”.

Wethouder Sociale Zaken

Jaarlijks wordt dit mandaat, gelijk op met de Programmabegroting, op actualiteit beoordeeld en zo nodig aangepast.

26

Uitvoering van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004).

Wethouder Sociale Zaken

In afwachting van nieuwe wetgeving zijn alle specifieke bepalingen over zelfstandigen opgenomen in het Bbz 2004.

27

Afgeven: ‘Verklaring Bijstandsgerechtigden’ op grond van de Wet op de rechtsbijstand en aanverwante regelgeving.

Wethouder Sociale Zaken

28

De samenwerking met de regionale partners waarmee in het kader van het convenant over de ‘Regionale Aanpak Voorkomen En Bestrijden Jeugdwerkloosheid 2009-2011’ werd samengewerkt, voort te zetten en te verbreden door deze te richten op de hele Groninger arbeidsmarkt.

Wethouder Sociale Zaken

Uitvoering van het convenant over de ‘Regionale Aanpak Voorkomen En Bestrijden Jeugdwerkloosheid 2009-2011 is afgelopen. Dit betrof een tussen de burgemeester en de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werk gesloten convenant.

Er is besloten om de hieruit voortgekomen samenwerking met de regionale partners voor te zetten en de samenwerking te verbreden door deze te richten op de hele Groninger arbeidsmarkt (niet beperkt tot jeugd).

Hiervoor wordt nog een convenant/samenwerkingsovereenkomst opgesteld.

29

Uitvoering van alle andere wet- en regelgeving welke aan het onderdeel ter uitvoering is of wordt opgedragen.

Wethouder Sociale Zaken

30

Het nemen van alle conservatoire maatregelen en het doen wat nodig is ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit als bedoeld in artikel 160, vierde lid Gemeentewet.

Wethouder Sociale Zaken

31

Het aanwijzen van toezichthouders.

Wethouder Sociale Zaken

Bij collegebesluit van 18 augustus 2009 zijn fraudecontroleurs en sociaal rechercheurs met ingang van 1 augustus 2009 aangewezen als toezichthouder belast met het toezicht op de naleving van de WWB, de IOAZ en de IOAW.

Verder is daarbij de (algemene) bevoegdheid tot aanwijzing van toezichthouders aan de concerndirecteur diensthoofd gemandateerd. In zoverre is dit een herhaling van wat in dat besluit werd besloten.

Toelichting

In dit mandaat is met name de uitvoering van de Participatiewet en de op grond daarvan door de raad vastgestelde verordeningen opgenomen. Dit geldt ook voor de beleidsregels die in verband met deze wet zijn aangepast. De Participatiewet is op1 januari 2015 in werking getreden.

Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Groningen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft van 7 maart 2017, nr. 3f.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 7 maart 2017.

De burgemeester,

Peter den Oudsten.

De secretaris,

Peter Teesink.

ONDERDEELSMANDAAT MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELING EN PROGRAMMA WIJ 2017

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE GRONINGEN EN DE BURGEMEESTER, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

HEBBEN BESLOTEN:

het Onderdeelsmandaat Maatschappelijke ontwikkeling en Programma WIJ 2017 vast te stellen.

Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel Maatschappelijke ontwikkeling en aan de concerndirecteur die verantwoordelijk is voor hetPprogramma WIJ wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:

I.OVERIGE BEVOEGDHEDEN

Typering en omschrijving bevoegdheid

Opmerkingen en bijzonderheden

Artikel 72, lid 2 sub a van de Wet op het voortgezet onderwijs (voorbereiden rpo):

·het vaststellen van een procedure voor het overleg

·het voeren van op overeenstemming gericht overleg

·bevoegdheden die voortvloeien uit de procedure

Het college houdt bevoegdheid tot vaststellen van regionaal plan onderwijsvoorzieningen (rpo)

Uitvoering van de Leerplichtwet 1969

waaronder:

·art. 3a en 3b beslissen op verzoeken tot vervangende leerplicht;

·art. 15 beslissing op verzoeken inzake vrijstelling van de leerplicht

Uitvoering van de Wet op het passend onderwijs

Uitvoering van de Verordening Leerlingenvervoer GemeenteGroningen, waaronder:

·art. 5 beslissen over tijdstip van uitbetaling van vergoeding;

·art. 6 beslissen op aanvragen voor vergoeding (waaronder) de wijze van vervoer;

·art. 6 verdagen van de termijn;

·art. 10 vragen van advies aan commissie voor de begeleiding, ambulant leider en andere deskundigen;

·art. 26 toepassen van de hardheidsclausule;

·art. 27 afwijken van de verordening in bijzondere gevallen.

Uitvoeren Algemene Inspraakverordening Groningen 2005

Het beheer van fondsen etc, waaronder George Verberg Stipendium, Hendrik de Vries Prijs en Stipendium, Compositieopdracht NNO

Cultuurnota

Het bieden van nazorg aan ex-gedetineerden

De beleidsverantwoordelijkheid ligt bij het onderdeel Maatschappelijke ontwikkeling. De uitvoering hiervan ligt bij het Veiligheidshuis.

Uitvoering van alle taken en het nemen van alle besluiten in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Groningen 2015 en de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Groningen 2015

Uitvoering van alle taken en het nemen van alle besluiten in het kader van de Jeugdwet, de Verordening jeugdhulp gemeente Groningen 2015 en de Nadere regels jeugdhulp gemeente Groningen 2015

Uitvoering van de Algemene subsidieverordening van de gemeente Groningen 2011 en de daarop gebaseerde Nadere regels subsidies gemeente Groningen

Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Groningen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft van 7 maart 2017, nr. 3f.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 7 maart 2017.

De burgemeester,

Peter den Oudsten.

De secretaris,

Peter Teesink