Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen houdende regels omtrent erfgoedloket en erfgoedadviesteam (Subsidieregeling Erfgoedloket en Erfgoedadviesteam)

Geldend van 29-05-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen houdende regels omtrent erfgoedloket en erfgoedadviesteam (Subsidieregeling Erfgoedloket en Erfgoedadviesteam)

Gedeputeerde Staten van Groningen maken bekend dat in hun vergadering van 27 juni 2017, nr. A.17, afdeling ECP, zaaknummer K3751, is vastgesteld de Subsidieregeling Erfgoedloket en Erfgoedadviesteam.

Gedeputeerde Staten der provincie Groningen

Overwegende dat door de aardgaswinning er ten aanzien van het gebouwd erfgoed in de twaalf aardbevingsgemeenten sprake is van een opgave voor versterking en schadeherstel. De provincie Groningen de bescherming van het gebouwd erfgoed van groot belang vindt. De Nationaal Coördinator Groningen stelt budget beschikbaar aan de Provincie Groningen ten behoeve van een erfgoedlokeet en erfgoedadviesteam. De instrumenten Erfgoedloket en Erfgoedadviesteam zijn opgenomen in het Meerjarenprogramma Aardbevingsbestendig en Kansrijk Groningen 2017-2021 van de Nationaal Coördinator Groningen.

Gelet op

  • -

    Het Meerjarenprogramma Aardbevingsbestendig en Kansrijk Groningen 2017-2021;

  • -

    De Algemene wet bestuursrecht en de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 1998;

  • -

    De Erfgoedwet en het Besluit ruimtelijke ordening;

  • -

    Het strategisch beleidskader Cultuur 2017-2020 van de provincie Groningen.

Besluiten:

Vast te stellen hetgeen volgt:

Beleidsregel subsidie Erfgoedloket en Erfgoedadviesteam

Artikel 1 Algemeen

Door de aardgaswinning is er ten aanzien van het gebouwd erfgoed in de twaalf aardbevingsgemeenten sprake van een opgave voor versterking en schadeherstel. De provincie Groningen vindt de bescherming van het gebouwd erfgoed van groot belang en heeft een budget beschikbaar voor activiteiten die bijdragen aan het behoud, herstel en versterking van het gebouwd erfgoed binnen het aardbevingsgebied. Dit budget wordt beschikbaar gesteld aan de Provincie Groningen door de Nationaal Coördinator Groningen. Met het beschikbaar gestelde budget willen Gedeputeerde Staten van Groningen subsidie verstrekken voor een zogenaamd Erfgoedloket en Erfgoedadviesteam. De instrumenten Erfgoedloket en Erfgoedadviesteam zijn opgenomen in het Meerjarenprogramma Aardbevingsbestendig en Kansrijk Groningen 2017-2021 van de Nationaal Coördinator Groningen.

Artikel 2 Relevante beleidskaders en wetten

Op deze beleidsregel zijn de volgende beleidsdocumenten, afspraken en regelgeving van toepassing:

  • a.

    Meerjarenprogramma Aardbevingsbestendig en Kansrijk Groningen 2017-2021;

  • b.

    de Algemene wet bestuursrecht en de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 1998;

  • c.

    de Erfgoedwet en het Besluit ruimtelijke ordening;

  • d.

    Strategisch beleidskader Cultuur 2017-2020 van de provincie Groningen.

Artikel 3 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    erfgoedloket: loket waar eigenaren van rijks- en gemeentelijke monumenten in het aardbevingsgebied terecht kunnen en antwoorden krijgen op vragen over hun monumenten in relatie tot schadeherstel en versterking en waar eigenaren van karakteristieke panden met vragen omtrent schadeherstel en versterking van hun panden worden doorverwezen;

  • b.

    erfgoedadviesteam: een team van deskundigen dat het erfgoedloket en overheden ondersteunt met specialistische kennis en deskundigheid bij het proces van schadeherstel en versterking van monumenten in het aardbevingsgebied;

  • c.

    aardbevingsgebied: het gebied van de gemeenten Appingedam, Bedum, Delfzijl, De Marne, Eemsmond, Groningen, Hoogezand-Sappemeer, Loppersum, Menterwolde, Slochteren, Ten Boer, Winsum;

  • d.

    gebouwd erfgoed: rijksmonumenten waaronder archeologische rijksmonumenten, gemeentelijke monumenten en karakteristieke panden;

  • e.

    karakteristiek pand: door de gemeenteraad in het bestemmingsplan als zodanig aangewezen pand;

  • f.

    rijksmonument: rijksmonument als bedoeld in de Erfgoedwet;

  • g.

    gemeentelijk monument: bouwwerk, archeologische vindplaats of landschappelijke structuur die op grond van een gemeentelijke erfgoedverordening bescherming geniet vanwege bijzondere cultuurhistorische of architectonische waarde;

  • h.

    samenwerkingsorganisatie: organisatie die door de subsidieaanvrager wordt ingeschakeld vanwege dienst specifieke kennis en expertise op het gebied van gebouwd erfgoed.

Artikel 4 Doel van de regeling

Met de uitvoering van deze regeling beogen wij de volgende resultaten:

  • a.

    ondersteunen van eigenaren en bewoners van rijks- en gemeentelijke monumenten met deskundig advies op het gebied van het monumenten in relatie tot schadeherstel en versterking;

  • b.

    ondersteunen van eigenaren van karakteristieke panden door het verwijzen naar financiële regelingen, adviseurs en gemeenten in relatie tot schadeherstel en versterking;

  • c.

    bevorderen dat met een hoogwaardige invulling van het Erfgoedloket wordt bijgedragen aan een efficiëntere doorstroming van de werkprocessen aangaande behoud, doorontwikkeling, schadeherstel en versterking van gebouwd erfgoed;

  • d.

    inbrengen van specifieke deskundigheid in het proces van schadeherstel en versterking;

  • e.

    verkrijgen van overzicht op de versterkingsopgave en schadeherstel van het gebouwd erfgoed.

Artikel 5 Subsidiabele activiteiten

Subsidie kan worden verstrekt voor:

  • a.

    het inrichten van en uitvoering geven aan het erfgoedloket zoals beschreven in artikel 3, onder a, waaronder wordt begrepen het verstrekken van deskundige informatie, het opstellen van en uitvoering geven aan een communicatieplan en doorverwijzen naar informatiebronnen binnen een in te richten netwerk;

  • b.

    het inrichten van en uitvoering geven aan een erfgoedadviesteam zoals beschreven in artikel 3, onder b, waaronder wordt begrepen het ondersteunen van overheden en het erfgoedloket met specialistische kennis en deskundigheid.

Artikel 6 Subsidieplafond

  • 1. Het subsidieplafond bedraagt tot en met 31 december 2020 € 750.000,-.

  • 2. De jaarlijkse deelplafonds zijn:

    • a.

      voor het jaar 2017: € 90.000,-;

    • b.

      voor het jaar 2018: € 220.000-;

    • c.

      voor het jaar 2019: € 220.000,-;

    • d.

      voor het jaar 2020: € 220.000,-.

Artikel 7 Aanvrager

Subsidie kan alleen worden aangevraagd door privaatrechtelijke rechtspersonen.

Artikel 8 Subsidieaanvraag

  • 1. Aanvragen kunnen worden ingediend van 28 juni 2017 tot en met 18 juli 2017.

  • 2. De aanvraag dient betrekking te hebben op zowel het Erfgoedloket als het Erfgoedadviesteam. De subsidie voor de uitvoering van de activiteiten wordt aan maximaal één organisatie verstrekt.

  • 3. De organisatie aan wie de subsidie wordt verstrekt, mag een samenwerkingsorganisatie betrekken bij de uitvoering van de activiteiten.

  • 4. De subsidieaanvraag bevat:

    • a.

      een Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden geformuleerd inhoudelijk activiteitenplan waarin de werkzaamheden en proactieve werkwijze voor het erfgoedloket en het erfgoedadviesteam zijn opgenomen;

    • b.

      een gedetailleerd exploitatieplan dat inzicht geeft in de exploitatie voor de komende drie jaren;

    • c.

      een gedetailleerde beschrijving van de aanwezige competenties van medewerkers en aanwezige expertise van medewerkers binnen de organisatie met betrekking tot bouwkundige, bouwhistorische en archeologische kennis over Groningen;

    • d.

      een gedetailleerde beschrijving van de aanwezige kennis met betrekking tot landelijke en regionale wet- en regelgeving en financieringsmogelijkheden met betrekking tot gebouwd erfgoed;

    • e.

      een sluitende productbegroting verdeeld in ureninzet en -kosten (inclusief overhead) en overige kosten;

    • f.

      een uitgewerkt communicatieplan voor het erfgoedloket en erfgoedadviesteam;

    • g.

      een toelichting op de gekozen locatie voor het erfgoedloket in het aardbevingsgebied;

    • h.

      een beschrijving waaruit blijkt dat de continuïteit van de organisatie voor de komende drie jaren is gegarandeerd;

    • i.

      een implementatieplan waarin staat beschreven hoe de organisatie wordt opgebouwd.

Artikel 9 Subsidievereisten

Om voor subsidie als bedoeld in artikel 5 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    de activiteiten wordt uitgevoerd in het aardbevingsgebied en het erfgoedloket wordt gevestigd in het aardbevingsgebied;

  • b.

    de subsidieaanvrager heeft aantoonbaar kennis en expertise op het gebied van de volgende terreinen of kan deze kennis en expertise aantoonbaar op afroepbasis inwinnen bij een samenwerkingsorganisatie:

    • 1.

      bouwkunde, bouwhistorie en archeologie;

    • 2.

      landelijke en regionale wet- en regelgeving en financieringsmogelijkheden met betrekking tot gebouwd erfgoed;

    • 3.

      versterking en schadeherstel van gebouwd erfgoed;

  • c.

    het erfgoedloket is alle werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur en op afspraak 's avonds bereikbaar;

  • d.

    het erfgoedadviesteam is alle werkdagen bereikbaar van 9.00 uur tot 17.00 uur;

  • e.

    het erfgoedloket en erfgoedadviesteam starten per 1 oktober 2017, waarbij geldt dat de dienstverlening gefaseerd kan worden uitgebreid met als eis dat uiterlijk 1 januari 2018 zowel het erfgoedloket als het erfgoedadviesteam volledig operationeel zijn;

  • f.

    er is sprake van een sluitende begroting;

  • g.

    de continuïteit van de organisatie voor de komende drie jaren is gegarandeerd;

  • h.

    de subsidieaanvrager opereert onafhankelijk en ziet toe op de onafhankelijke advisering van eventueel samenwerkende partners;

  • i.

    aantoonbare inbedding van de organisatie in de Groningse bestuurlijke en maatschappelijke infrastructuur;

  • j.

    aantoonbare werkrelaties met de Rijksdienst Cultureel Erfgoed en het Nationaal Restauratiefonds.

Artikel 10 Subsidiabele kosten

  • 1. Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de volgende daadwerkelijke kosten voor subsidie in aanmerking:

    • a.

      de kosten van voorbereiding van de subsidiabele activiteiten, vanaf het moment van implementatie van de organisatie;

    • b.

      loonkosten inclusief overhead van de werknemers van de subsidieontvanger;

    • c.

      kosten van de inschakeling van een samenwerkingsorganisatie;

    • d.

      huisvestingskosten.

  • 2. Kosten die zijn gemaakt voorafgaand aan de besluitvorming over de aanvraag komen niet voor vergoeding in aanmerking.

Artikel 11 Weigeringsgronden

Onverminderd artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 1998 wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:

  • a.

    de aanvrager op actieve wijze adviseert aan derden in het proces van schadeherstel dan wel versterking van gebouwd erfgoed;

  • b.

    de aanvraag niet voldoet aan de subsidievereisten, bedoeld in artikel 9;

Artikel 12 Verdeelsystematiek en toetsingscriteria

  • 1. Subsidie voor de activiteiten als bedoeld in artikel 5 wordt voor de periode van 1 oktober 2017 tot en met 31 december 2020 verleend aan één organisatie.

  • 2. Als sprake is van meerdere aanvragen, dan worden deze onderling gewogen waarbij een aanvraag hoger wordt gerangschikt naarmate deze meer voldoet aan de toetsingscriteria genoemd in het derde lid.

  • 3. De volgende criteria zijn bij de weging van de subsidieaanvraag van toepassing:

    • a.

      de mate waarin de organisatie is ingebed in de Groningse bestuurlijke en maatschappelijke infrastructuur en netwerk;

    • b.

      de mate waarin de organisatie kennis heeft van landelijke en regionale wet- en regelgeving en financieringsmogelijkheden op het gebied van gebouwd erfgoed;

    • c.

      de mate van aanwezigheid van specialistische deskundigheid van de organisatie op het gebied van gebouwd erfgoed;

    • d.

      de mate waarin de organisatie in staat is een zakelijke benadering van de uit te voeren taken ten toon spreidt;

    • e.

      de mate waarin de organisatie is staat is om op een efficiënte wijze het erfgoedloket en erfgoedadviesteam vorm te geven en te exploiteren;

    • f.

      de wijze waarop de organisatie de communicatie en voorlichting vormgeeft.

Artikel 13 Verplichtingen van de subsidieontvanger

De subsidieontvanger heeft in ieder geval de volgende verplichtingen:

  • a.

    het project wordt uitgevoerd overeenkomstig het ingediende activiteitenplan en begroting en overeenkomstig de beschikking tot subsidieverlening.

  • b.

    wijzigingen in het project of activiteitenplan, waaronder begrepen de planning, die het detailniveau overstijgen, worden onverwijld schriftelijk ter goedkeuring aan Gedeputeerde Staten voorgelegd.

Artikel 14 Vaststelling subsidie

  • 1. Na afloop van elk kalenderjaar wordt voor 1 juni van het daarop volgend jaar een aanvraag tot subsidievaststelling ingediend, die bestaat uit:

    • a.

      een financieel verslag;

    • b.

      een inhoudelijk eindverslag van het betreffende jaar in relatie met de oorspronkelijke opzet zoals beschreven in de aanvraag alsmede met betrekking tot de invulling van de aanvullende voorschriften en verplichtingen zoals deze zijn opgenomen in de verleningsbeschikking;

    • c.

      een verklaring van getrouwheid die is opgesteld door een accountant als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.

  • 2. De vast te stellen subsidie wordt naar evenredigheid verlaagd indien de werkelijke subsidiabele kosten lager zijn dan opgenomen in de projectbegroting of indien de werkelijke inkomsten hoger zijn dan geraamd in de projectbegroting zoals deze is opgenomen in de aanvraag.

  • 3. De organisatie levert financiële en inhoudelijke kwartaalrapportages waarin de voortgang van de werkzaamheden wordt toegelicht conform het ingediende activiteitenplan en begroting. Deze rapportages worden besproken in ambtelijke en bestuurlijke overleggen.

Artikel 15 Inwerkingtreding

De Subsidieregeling Erfgoedloket en Erfgoedadviesteam treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking in het Provinciaal Blad.

Artikel 16 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Erfgoedloket en Erfgoedadviesteam.

Ondertekening

Groningen, 27 juni 2017.

Gedeputeerde Staten voornoemd:

F.J. Paas , voorzitter.

H. Schrikkema, loco-secretaris.

Toelichting op de subsidieregeling

Inhoudelijk:

De Provincie Groningen heeft een budget beschikbaar voor de opzet en uitvoering van een Erfgoedloket en Erfgoedadviesteam specifiek gericht op taken voortvloeiend uit de gevolgen van de gaswinning voor het gebouwd erfgoed in twaalf aardbevingsgemeenten. Het gaat om advies- en voorlichtingstaken die horen bij het proces van schadeherstel en versterking van gebouwd erfgoed. Het budget wordt beschikbaar gesteld aan de Provincie Groningen door de Nationaal Coördinator Groningen (hierna: NCG). Het instrument Erfgoedloket en Erfgoedtadviesteam is opgenomen in het Meerjarenprogramma Aardbevingsbestendig en Kansrijk Groningen 2017-2021 van de Nationaal Coördinator Groningen. De Nationaal Coördinator is verantwoordelijk voor een zorgvuldige versterking van dit gebouwd erfgoed. De Nationaal Coördinator Groningen vervult de rol van opdrachtgever richting CVW met betrekking tot het schadeherstel van gebouwd erfgoed. Belangrijk hierbij is de samenwerking met gemeenten en regionale partners.

In het Meerjarenprogramma Aardbevingsbestendig en Kansrijk Groningen 2017-2021is het volgende opgenomen over het erfgoedloket en erfgoedadviesteam:

"Het erfgoedloket wordt voor monumenteneigenaren met schade door bodembeweging (als gevolg van de gaswinning) gerelateerde problematiek hét aanspreekpunt in het veld. Doel van het loket is de eigenaren-bewoners van monumenten te ontzorgen en een duidelijk aanspreekpunt te bieden waar ze gegarandeerd zijn van deskundige begeleiding.

Het erfgoedteam is een ondersteunende partij van zowel het erfgoedloket als van NCG. Het team staat daarnaast NCG bij als adviesorgaan met kennis en deskundigheid in het schadeproces en/of versterking van monumenten en andere vragen betreffende cultureel erfgoed in het aardbevingsgebied."

Op basis van de integrale benadering van het in ontwikkeling zijnde erfgoedprogramma van de provincie Groningen, NCG, de twaalf bevingsgemeenten en het ministerie van Onderwijs Cultuur Wetenschap (Rijksdienst Cultureel Erfgoed) is afstemming tussen de werkprocessen van rijks- en gemeentelijke monumenten (Erfgoedwet) en overig gebouwd erfgoed (planologisch kader) gewenst. Vanuit deze integrale benadering wordt ingezet op een erfgoedloket en erfgoedadviesteam voor rijks- en gemeentelijke monumenten en karakteristieke panden. In de keten van cultuurhistorisch onderzoek/analyse, ontwerp, advisering, toetsing en vergunningverlening is het van belang dat rol en taak helder zijn en doelmatig worden vormgegeven. Als het erfgoedloket of het erfgoedadviesteam wordt betrokken bij een monument of karakteristiek pand is het van belang dat de begrenzing van rol en taak voldoende wordt onderkend. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat het erfgoedadviesteam de rol van de ontwerper of cultuurhistorisch onderzoeker overneemt. De taken van erfgoedloket en erfgoedadviesteam worden beperkt tot de rol van adviseur monumentenzorg. Dit wordt in de naamgeving van het team onderstreept.

De dienstverlening van het erfgoedloket verschilt per categorie erfgoed. Eigenaren van rijks- en gemeentelijke monumenten kunnen met vragen over hun monumenten in relatie tot schadeherstel en versterking bij het erfgoedloket terecht. Het erfgoedloket zal deze vragen beantwoorden en de eigenaar van deskundige advies voorzien. Het erfgoedadviesteam fungeert als backoffice voor het erfgoedloket. Het erfgoedadviesteam beantwoordt tevens specialistische vragen van overheden omtrent schadeherstel van versterking van rijks- en gemeentelijke monumenten.

Voor karakteristieke panden beperkt de dienstverlening van het erfgoedloket zich tot enkel het verwijzen naar financieringsmogelijkheden, adviseurs en gemeenten.

Niet alle gemeentes zijn op dit moment toegerust om adequaat en deskundig uitvoering te geven aan de dagelijkse uitvoeringspraktijk met betrekking tot karakteristieke panden. Voor een vlotte doorloop van de werkprocessen van versterken en schadeherstel is het van belang dat deze gemeentelijke taken goed worden ingevuld. Gemeenten die hierin ondersteuning wensen kunnen het erfgoedadviesteam tegen vastgesteld tarief inhuren.

Ten behoeve van de transparantie is het gewenst om de keten van onderzoek tot uitvoering door meerdere partijen te laten vullen. Monopolie op het gehele proces is ongewenst. Om dit te borgen is in de subsidieregeling opgenomen dat aanvragers van subsidie niet op alle onderdelen van het totale proces van onderzoek, ontwerpen tot uitvoering mogen acteren.

De aanvrager voegt een communicatieplan bij waarin staat beschreven op welke wijze de communicatie wordt vormgegeven. De communicatie heeft de uitstraling van een zelfstandig opererende organisatie, als een instrument van het in ontwikkeling zijnde Erfgoedprogramma voor het aardbevingsgebied. De communicatie uitingen worden afgestemd met de Provincie Groningen en Nationaal Coördinator Groningen.

Procedure op hoofdlijnen:

Zodra een aanvraag is ontvangen gaat de wettelijke beslistermijn van 12 weken lopen. In verband met de zomervakantie wordt de beslistermijn opgerekt naar 14weken. De aanvrager ontvangt een ontvangstbevestiging waarin de procedure t.a.v. de tender wordt uitgelegd.

De provincie Groningen toetst de aanvraag binnen twee weken na 18 juli 2017 op ontvankelijkheid. Wanneer de aanvraag niet compleet is krijgt de aanvrager de gelegenheid om de aanvraag aan te vullen met dien verstande dat er voor sluitingsdatum er sprake moet zijn van een volledige aanvraag. Als de aanvraag niet compleet is, wordt de aanvraag niet in behandeling genomen .

De aanvraag wordt vervolgens getoetst op de toetsingscriteria. Bij constatering van het feit dat er bij de aanvraag sprake is van een weigeringsgrond wordt de aanvrager hier binnen 10 werkdagen over geïnformeerd. Het college van Gedeputeerde Staten kan een ambtelijke adviescommissie instellen eventueel bijgestaan door een onafhankelijk deskundige